Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Någon som kan tala om lite för mej hur USB Mikrofoner, o då framför allt JJlabs BMC-USB fungerar?

Är det möjligt att använda dom utan att tx.e ha dom inkopplade till datorn? D.v.s köra med någon form av annan kabel än den som ev nu medföljer.

Kommer den dyka upp som extra ljud ingång i Cubase lr hur fungerar det? =/

Detta inlägget gäller f.ö att ha här hemma till min bärbara...inte till studion där jag jobbar vilket den ang akustisk gitarr gör.

Redigerat av antonioE
Annons
Postat

Det finns, såvitt jag vet, bara en mikrofon som funkar som man vill - och det är sE Electronics USB2200.

Alla andra USB-micar (åtminstone de jag känner till) fungerar som ett ljudkort med enbart ingång, vilket innebär att de inte kan köras med ASIO låglatency-medhörning eftersom uppspelningen av ljudet måste ske genom ett annat ljudkort. Det är därför de brukar marknadsföras som "podcast"-mikrofoner i stället för "studio"-mikrofoner...

sE USB2200 har inbyggd hörlursutgång, så den fungerar som ett komplett ljudkort med både in- och utgång - och kan dessutom användas som en helt vanlig mic, eftersom den även har XLR-kontakt och fungerar med normal fantommatning. MEr flexibelt än så blir det helt enkelt inte... 😏

Postat
Det finns, såvitt jag vet, bara en mikrofon som funkar som man vill - och det är sE Electronics USB2200.

Alla andra USB-micar (åtminstone de jag känner till) fungerar som ett ljudkort med enbart ingång, vilket innebär att de inte kan köras med ASIO låglatency-medhörning eftersom uppspelningen av ljudet måste ske genom ett annat ljudkort. Det är därför de brukar marknadsföras som "podcast"-mikrofoner i stället för "studio"-mikrofoner...

sE USB2200 har inbyggd hörlursutgång, så den fungerar som ett komplett ljudkort med både in- och utgång - och kan dessutom användas som en helt vanlig mic, eftersom den även har XLR-kontakt och fungerar med normal fantommatning. MEr flexibelt än så blir det helt enkelt inte... 😠

Hmm tog o beställde en iaf. :-)

Medhörningen får jag la klara mej utan eller nått. :rolleyes:

Eller går d kanske o lösa på något sätt...får se hur jag löser det. Borde det inte gå att använda ASIO4ALL för att få minimal latency? Använder det med mitt nuverande ljudkort (som e skit uselt) o får runt 2-3ms latency.

• 2 månader senare...
Postat

AntonioE,

hur gick det med USB micken? Jag är på jakt efter en mick för hobbyinspelning att koppla till en mac-laptop (utan line-in)... Vad är din erfarenhet av

JJlabs BMC-USB - USB-versionen av populära JJlabs BMC2 stormembransmikrofonen. Äkta plug&play, inga drivrutiner behövs. Windows XP och MAC. Shockmount och USB-kabel ingår.

Låter ju himla smidigt och billigtt istället för ett externt ljudkort & kondensatormick - men vad är kvalitetskillnaden? Dvs, jag söker hobbyutrustning utan störande bakgrundsbrus eller sådant för en stark, ljus kvinnlig röst som spelat in i studio för ett par år sedan.

Tack på förhand,

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
AntonioE,

hur gick det med USB micken? Jag är på jakt efter en mick för hobbyinspelning att koppla till en mac-laptop (utan line-in)... Vad är din erfarenhet av

JJlabs BMC-USB - USB-versionen av populära JJlabs BMC2 stormembransmikrofonen. Äkta plug&play, inga drivrutiner behövs. Windows XP och MAC. Shockmount och USB-kabel ingår.

Låter ju himla smidigt och billigtt istället för ett externt ljudkort & kondensatormick - men vad är kvalitetskillnaden? Dvs, jag söker hobbyutrustning utan störande bakgrundsbrus eller sådant för en stark, ljus kvinnlig röst som spelat in i studio för ett par år sedan.

Tack på förhand,

Det är det här med lyssningen som du måste tänka på. Kanske inte ett problem för dig som kör Mac.

Micken är ett ljudkort så du måste lyssna igenom ditt inbyggda ljudkort i macen vilket kan leda till latenvy. Och det är inget ball. Om du skall sjunga i micken och inte använda den som Claes säger till podcast så är det att kasta pengarna i sjön.

Man löser inte lyssningen, den blir ett problem som du förr eller senare måste ta tag i och då blir den här micken liggande i en skrivbordslåda.

Redigerat av drloop
Postat

Tack för svaret,

Är ltie osäker på en grej bara, menar du att det är pga av medlyssningsproblemet som det är att kasta pengarna i sjön, eller pga ljudkvaliteten på micken?

Var ligger flaskhalsen inspelningskvaliteten på den här prisnivån, standardljudkort i en laptop eller JJlabs USB-mick...?

/c

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tack för svaret,

Är ltie osäker på en grej bara, menar du att det är pga av medlyssningsproblemet som det är att kasta pengarna i sjön, eller pga ljudkvaliteten på micken?

Var ligger flaskhalsen inspelningskvaliteten på den här prisnivån, standardljudkort i en laptop eller JJlabs USB-mick...?

/c

Du kommer att spela in med ett USB ljudkort och lyssna på det interna ljudkortet?

Två olika ljudkort utan synk som inte är tänkta att funka ihop.

Har du en Windows laptop så kommer lyssningslatencyn att bli bedrövlig, det blir oanvändbart.

Är jag tydlig nog?

Då är det bättre ur ett latency åerspektiv att bara köra det interna kortet och ASIO4ALL.

Ljudkvalitén på AD omvandlingen är troligen bättre i USB micken men för musik hjälper inte det eftersom det blir latency pga lyssningen.

Redigerat av drloop
  • 1 månad senare...
Postat

Jag köpte mig en JJlabs BMC-USB och den funkar bara fint och bra ljud är det också. Iaf för 800 spänn så tycker jag att det låter helt ok. 😉

Nu får jag väl en stekpanna i huvudet av någon.. 🙂

/Memphis

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag köpte mig en JJlabs BMC-USB och den funkar bara fint och bra ljud är det också. Iaf för 800 spänn så tycker jag att det låter helt ok. 😉

/Memphis

Hur lyssnar du?

Eller har du Mac?

Postat (redigerat)
Jag köpte mig en JJlabs BMC-USB och den funkar bara fint och bra ljud är det också. Iaf för 800 spänn så tycker jag att det låter helt ok. :rolleyes:

Nu får jag väl en stekpanna i huvudet av någon.. 😆

/Memphis

Hur lyssnar du?

Eller har du Mac?

Har PC. Jag är iofs inte någon Mik-guru och vet inte om det är en jättebra mic men i mina öron så är den ok och den duger till mina behov än så länge iaf.

/M

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag köpte mig en JJlabs BMC-USB och den funkar bara fint och bra ljud är det också. Iaf för 800 spänn så tycker jag att det låter helt ok. 😳

/Memphis

Hur lyssnar du?

Eller har du Mac?

Har PC. Jag är iofs inte någon Mik-guru och vet inte om det är en jättebra mic men i mina öron så är den ok och den duger till mina behov en så länge iaf.

/M

Micken låter säkert bra.

Men hur lyssnar du när du spelar in sång?

Det måste väl bli jordens latency?

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
Jag köpte mig en JJlabs BMC-USB och den funkar bara fint och bra ljud är det också. Iaf för 800 spänn så tycker jag att det låter helt ok. 😳

Nu får jag väl en stekpanna i huvudet av någon.. 😛

/Memphis

Hur lyssnar du?

Eller har du Mac?

Har PC. Jag är iofs inte någon Mik-guru och vet inte om det är en jättebra mic men i mina öron så är den ok och den duger till mina behov en så länge iaf.

/M

Micken låter säkert bra.

Men hur lyssnar du när du spelar in sång?

Det måste väl bli jordens latency?

Nej, det är varken fördröjning eller något direkt brus. 🙂😲 Blev själv lite förvånad, är nöjd väldigt nöjd iaf. 😄

Här är skönheten in action iaf: 😛 (Obs, mikstativet är lagat nu 😄 )

studioua7.jpg

/M

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mmm, intressant.

Vilket ljudkort lyssnar du via?

Hur har du kopplat?

Om du lägger körer hur gör du då för att få noll latency lyssning?

Nyfiken för jag kan inte förstå hur man kan få till lyssningen.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
Mmm, intressant.

Vilket ljudkort lyssnar du via?

Hur har du kopplat?

Om du lägger körer hur gör du då för att få noll latency lyssning?

Nyfiken för jag kan inte förstå hur man kan få till lyssningen.

Hm.. Jag är inte jättekunnig inom sånt här. Det är en plugg-in-USB mik. Jag pluggade in den i ett Usb-uttag och tryckte på recordknappen i Cool Edit och började spela in. Svårare än så var det inte. 😲 Några körer har jag inte spelat in än eftersom jag inhandlade den i förrgår. Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår.. 🙂😳

/M

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej men nu förstår jag.

😳

Micken är ett ljudkort.

Den har bara en ingång och ingen utgång.

Du måste lyssna via ett annat ljudkort på musiken.

Asio drivrutiner kan man oftast bara ha på ett ljudkort åtgången.

Du har två i nuläget.

Det kommer att bli svårt att få saker att gå i synk.

Trust me...

Funkar för podcast och speaker inspelning, men för musikproduktion, tveksamt. Inte ljudmässigt utan att det är hopplöst att arbeta med den.

Redigerat av drloop
Postat
Nej men nu förstår jag.

😕

Micken är ett ljudkort.

Den har bara en ingång och ingen utgång.

Du måste lyssna via ett annat ljudkort på musiken.

Asio drivrutiner kan man oftast bara ha på ett ljudkort åtgången.

Du har två i nuläget.

Det kommer att bli svårt att få saker att gå i synk.

Trust me...

Funkar för podcast och speaker inspelning, men för musikproduktion, tveksamt. Inte ljudmässigt utan att det är hopplöst att arbeta med den.

Time will tell!! 😛

/M

drloop (oregistrerad)
Postat

Behöver man inte medhörning så är det ok med BMC-USB.

Lycka till!

Postat (redigerat)
Behöver man inte medhörning så är det ok med BMC-USB.

Lycka till!

hm.. medhörning? 😉

/Memphis

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag gissar att du har ett inbyggt ljudkort på moderkortet och din BMC-USB.

Två ljudkort med andra ord.

Och dessa ljudkort kommer att vara i osynk.

Prova detta:

Spela in med micken handklapp i några takter.

Tag en ny kanal och spela in handklapp igen i takt med det första spåret.

Den nya kanalen kommer att ligga helt i osynk (Som att du lägger ett delay på micken) när du lyssnar i hörlurarna. Det blir hyggligt svårt att klappa i rätt takt 😆

Postat

Prova detta:

Den nya kanalen kommer att ligga helt i osynk (Som att du lägger ett delay på micken) när du lyssnar i hörlurarna. Det blir hyggligt svårt att klappa i rätt takt 😛

Jo, jag har inbyggt ljudkort i modekortet och antagligen finns det ett i miken också.

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 😉

🙂

/M

drloop (oregistrerad)
Postat

Prova detta:

Den nya kanalen kommer att ligga helt i osynk (Som att du lägger ett delay på micken) när du lyssnar i hörlurarna. Det blir hyggligt svårt att klappa i rätt takt 🙁

Jo, jag har inbyggt ljudkort i modekortet och antagligen finns det ett i miken också.

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 😄

🙂

/M

Prova detta:

Den nya kanalen kommer att ligga helt i osynk (Som att du lägger ett delay på micken) när du lyssnar i hörlurarna. Det blir hyggligt svårt att klappa i rätt takt 😛

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 🙁

🙂

/M

Hörde du micken verkligen? Och var inte ljudet från micken försenat?

Om inte så har du lyckats med något helt unikt.

Jag är helt säker på att det blir en ruggig latency om du lyssnar på micken under inspelning. Blir svårt att lägga sång eller micka instrument och höra samtidigt det som kommer in i ditt inspelningsprogram.

När du börjar lära dig mer kommer det visa sig att jag hade rätt och då har du kastat pengarna i sjön.

Claes och jag har rätt, vi har många års erfarenhet.

Mitt heta tips är att om du är seriös med att spela in bör du verkligen fundera på att byta bort USB micken mot något som funkar bättre för inspelningar.

Postat (redigerat)

Prova detta:

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 🙁

🙂

/M

Prova detta:

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 😛

🙂

/M

Jag är helt säker på att det blir en ruggig latency om du lyssnar på micken under inspelning. Blir svårt att lägga sång eller micka instrument och höra samtidigt det som kommer in i ditt inspelningsprogram.

När du börjar lära dig mer kommer det visa sig att jag hade rätt och då har du kastat pengarna i sjön.

Mitt heta tips är att om du är seriös med att spela in bör du verkligen fundera på att byta bort USB micken mot något som funkar bättre för inspelningar.

Så du anser att du har rätt fast det inte blev någon latency för mig? 😄 Många års erfarenhet? Det tvivlar jag inte på, men inte av denna mik eller? 🙁

Jo, så småningom så skaffar jag väl bättre utrusting men man måste börja någonstans och tills vidare så klarar jag mig på en kondensatormik som funkar som denna gör. 😉 Och anledningen till att jag skaffade USB-mik var att jag varken hade eller hade råd med en mikpreamp.

/M

Redigerat av Memphis
drloop (oregistrerad)
Postat

Prova detta:

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 😆

😲

/M

Prova detta:

Men jag testade det med klappen och det var inga som helst problem. Antingen så funkar det faktiskt bra eller så har jag en oerhört bra taktkänsla.. 😆

:rolleyes:

/M

Så du anser att du har rätt fast det inte blev någon latency för mig? :rolleyes: Många års erfarenhet? Det tvivlar jag inte på, men inte av denna mik eller? 😕

Jo, så småningom så skaffar jag väl bättre utrusting men man måste börja någonstans och tills vidare så klarar jag mig på en kondensatormik som funkar som denna gör. 😉 Och anledningen till att jag skaffade USB-mik var att jag varken hade eller hade råd med en mikpreamp.

/M

Hörde du micken när du spelade in det andra spåret?

Postat

Du menar om jag hörde det jag just spelade in på det förra spåret? Det som jag sedan lyssnade på när jag spelade in andra spåret och klappade till? 😲

Isåfall ja..

Postat

Du menar om jag hörde det jag just spelade in på det förra spåret? Det som jag sedan lyssnade på när jag spelade in andra spåret och klappade till? 😲

Isåfall ja..

Han menade om du kan höra din röst som du spelar in, samtidigt med musiken som redan finns.

Det är nämligen där problemet dyker upp - eftersom du får en lång fördröjning av micens ljud medan du spelar in, på grund av att det är två olika ljudkort som används till inspelning och uppspelning...

Postat

Du menar om jag hörde det jag just spelade in på det förra spåret? Det som jag sedan lyssnade på när jag spelade in andra spåret och klappade till? :rolleyes:

Isåfall ja..

Han menade om du kan höra din röst som du spelar in, samtidigt med musiken som redan finns.

Det är nämligen där problemet dyker upp - eftersom du får en lång fördröjning av micens ljud medan du spelar in, på grund av att det är två olika ljudkort som används till inspelning och uppspelning...

Aha, nu fattar jag.. 😲:rolleyes: Varit lite trög bara. Nej, jag hör inte det jag spelar in under tiden jag spelar in.. då förstår jag vad ni menar med att ha medhörning.

Ledsen för missförståndet.

/M

drloop (oregistrerad)
Postat

Isåfall ja..

Aha, nu fattar jag.. 😱🙂 Varit lite trög bara. Nej, jag hör inte det jag spelar in under tiden jag spelar in.. då förstår jag vad ni menar med att ha medhörning.

/M

Du skall inte vara ledsen utan glad!

Du har lärt dig något 😆

Postat (redigerat)

angående bilden:

monitorer i horisontalläge = bad

EDIT: och i väldigt olika höjd dessutom = ännu mer bad

Redigerat av b_emerson
Postat (redigerat)

Isåfall ja..

Aha, nu fattar jag.. 😊😱 Varit lite trög bara. Nej, jag hör inte det jag spelar in under tiden jag spelar in.. då förstår jag vad ni menar med att ha medhörning.

/M

Du skall inte vara ledsen utan glad!

Du har lärt dig något 😆

Iofs sant.. 😱 Tack! 😉

angående bilden:

monitorer i horisontalläge = bad

EDIT: och i väldigt olika höjd dessutom = ännu mer bad

Jo, jag är väl medveten om det men har inte orkat ändra. 😄 Anledningen till att jag lade dem ner från början var för att få diskantelementen i öronhöjd vilket är bra att ha. Och höjer jag upp den vänstra högtalaren så hamnar båda för högt men jag har inte plats för att ställa dem bredvid skärmen. Jaja, jag skall ändå byta skrivbord, rum och monitorer inom en snar tid. 😉

Redigerat av Memphis
Postat (redigerat)

Jag har en liten fråga angående denna mik:

När jag spelar in i Cool edit Pro så registreras ljudet lite annorlunda mot hur det brukar se ut med andra mikar jag använt. Det blir mer ljud i höger än vänster.. :rolleyes: Därför brukar jag efter inspelningen kopiera från ena till andra så jag får lika mycket i varje men detta känns omständigt. Fel på miken eller någon inställning eller ska det vara så?

namnlsgk5.jpg

Redigerat av Memphis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.