Jump to content
Annons

Spela in en sångare med stark röststyrka

Recommended Posts

JesperP (oregistrerad)
Postat

När jag spelar in sång i lägre röstläge kan jag gå närmre micken och det låter hur bra som helst. När jag tar i av helvete på de högre tonerna kan jag inte gå tillräckligt nära micken utan att det dista. Detta får till följd att jag håller mig längre ifrån micken vilket gör att min röst inte gör sig rättvisa (tycker jag). Det låter för tunnt och avlägset.

Jag har nivåregeln på preampen på min 1820M på minimum. Vad ska jag göra? Kan jag ställa om känsligheten på preampen på annat sätt eller finns det nåt annat tips på hur jag ska få mer närvaro i sången när jag sjunger starkt?

Annons
Postat

Använd extern kompressor som tar hand om topparna, och sätt tröskeln ganska högt så det inte komprimeras för mycket under inspelningen, bara så att du inte distar tagningen. Sen i datorn kan du ju komprimera vidare om sången kräver detta.

Om du nu inte lyckas få en tillräckligt närmickad sång med den utrustningen du har, går det till viss del att få närhet i sången genom att verkligen jobba med EQ, alltså att leta upp alla små detaljer som måste skäras respektive det som kan förstärkas...men det är ett jäkla jobb samtidigt som det inte ( tycker jag ) funkar i alla lägen.

Men det kan vara värt att prova

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag antar att du inte har någon dämpningsknapp på miken...?

Risken är väl annars att disten uppstår i själva miken. Olika mikar klarar olika ljudstyrkor innan det distar.

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Postat

sen har det ju med reverbet och alt. delayet att göra hur nära det låter.... samt panningen...

testa med ett ljust reverb med ganska kort decay... kort pre-delay med... o ös på med hyffsat mycke så de blir en svans efter... har du dessutom en sångare som sjungar hyffsat lungt så låter de väldigt nära... sen måste du naturligtvis framhöva sången med eq o compressor så den inte drunknar...

Postat

Om du inte vill komprimera sången vid inspelning så kan du först göra en tagning på de svagare partierna och sedan en annan tagning på de starka partierna. Men det som jag skulle rekommendera är just som du har fått tips om innan att använda en BRA kompressor och ställa tröskelvärdet högt så att bara transienterna hålls nere.

Sedan kan du alltid EQ:a vid mixning, boosta på runt 250-350 Hz med några decibel då brukar sången komma lite närmare. Själv gillar jag "luftig" sång och brukar ha ganska mycket diskant. Man får passa sig för sss-ljuden bara men det är lätt att undvika redan vid inspelning.

Postat

...eller så övar du mer på mikrofon teknik. Alltså, när du sjunger starkt så backar du en lite bit bakåt eller drar huvet bakåt och vid svagare partier drar du huvet framåt....ja det låter kanske lite perverst men värt att laborera iallafall.

...sedan kan det ju bli mer sss-ljud om man står för nära etc. Kan vara värt att kolla upp om mikrofon-teknik

🤪

Postat

Nu var det ju så att han inte ville stå längre (eller backa) när han sjöng de starkare partierna eftersom ljudet ändrar lite karaktär då.

Bästa tipset är att sjunga in med kompressor för dig tror jag, men använd ingen "skit-kompressor" utan använd en som du vet är mycket bra eftersom det inte går att ta "undo" så att säga :-)

Postat

Nu var det ju så att han inte ville stå längre (eller backa) när han sjöng de starkare partierna eftersom ljudet ändrar lite karaktär då.

Bästa tipset är att sjunga in med kompressor för dig tror jag, men använd ingen "skit-kompressor" utan använd en som du vet är mycket bra eftersom det inte går att ta "undo" så att säga :-)

Hahaha fan ibland fattar jag vääääldigt långsamt....

Sorry 🤪

JesperP (oregistrerad)
Postat

Tack för många bra råd. Vad gäller extern kompressor är frågan om jag kan använda Emu 1820M:s interna effekter som en "extern" effekt. Det lät skumt... men det jag menar är huruvida jag kan allokera 1820M:s effekter allra först i kedjan, dvs innan det distar. Eller måste jag ha en fysiskt extern burk som komprimerar signalen innan det når ljudkortet?

Vad gäller övriga råd så ska jag prova dessa så fort jag kommer hem....

Postat

Du bör ha kompressorn innan A/D omvandlarna (sitter i ljudkortet).

Eller låt sångaren skrika i micken medans du hittar bra nivå så att det aldrig styr över micpre ampen och A/D omvandlarna när han skriker det starkaste han kan.

Sen kan du lägga en kompressor innan send pluginet i 1280Ms kontrollpanel.

Detta är min teori hur du kan göra.

/MvH Rickard Gerthsson

Postat

Inte var det bästa råden du fick. Jag får för mig att något överstyrs.

-- Miken kanske. Vad är det för mik?

-- Mikstärkaren kanske. Går att ordna med en "pad" före mikstärkaren. Det är bara några motstånd och två kontakter så man kan löda en själv.

När du väl fått in det genom mikstärkaren, så kan du börja komprimera. Det finns säkert en kompressor i programmet du kör som är tillräckligt bra för att börja.

Men först, vad är det för mik?

JesperP (oregistrerad)
Postat

Jag kör med en Röde NT1000 mikrofon.

Micpreampen heter TFPro och sitter i mitt Emu 1820M-ljudkort.

Postat

Bråttom just nu ....

En kort fråga bara, har du ett puff-skydd emellan. Alla kondensatormikar är känsliga för om man "blåser" i dem?

Exempel, se www.jam.se,

Puffskydd K&M 239/56 Popkiller, listpris 310:-

(finns under mikrofoner).

JesperP (oregistrerad)
Postat

Ja jag har puffskydd... men problemet är inte sån dist utan snarare att det kommer för mycket volym in så att säga. dB-mätaren slår i taket när jag börjar sjunga de högre tonerna...

Postat

Hej JesperP,

jag tror att du behöver en "försvagare" mellan miken och mikpren. NT1000 har rätt saftig utgångssignal (=bra oftast), men här blir det för mycket.

Om du tittar i länken här så ser du hur en sån kan se ut:

http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/576/0

Det är en kontakt i vardera änden och några motstånd inuti. Kan du löda? I så fall finns det tips här:

http://www.uneeda-audio.com/pads/

Hittar inte någon i farten som säljer såna här färdiga i Sverige, men det borde finnas.

Postat

Skaffa en kompressor/expander som håller reda på nivåerna, det spelar ingen roll vad du har för mick om du inte har något som håller reda på nivåerna, en kompressor förstör inget om den används rätt utan tillför bara möjlighten att just kompensera för olika ljudnivåer. Nämnt i tidigare inlägg.

Postat
Skaffa en kompressor/expander som håller reda på nivåerna, det spelar ingen roll vad du har för mick om du inte har något som håller reda på nivåerna, en kompressor förstör inget om den används rätt utan tillför bara möjlighten att just kompensera för olika ljudnivåer. Nämnt i tidigare inlägg.

Men sluta nu då.

Han har problemet att mikförstärkaren klipper. Detta är INNAN kompressorn.

(Kompressorn arbetar på linjenivå, dvs efter mikförstärkaren. Det finns visserligen kombinerade mikstärkare och kompressorer, men ingen har föreslagit någon sådan).

JesperP (oregistrerad)
Postat

Tack trombinisten! Den sista länken verkar ta upp exakt det som jag har problem med.... det låter onekligen som jag behöver bygga mig en pad!

...det som oroar mig lite är varför jag är den ende som verkar ha detta problem. Det borde inte vara så jätteovanligt att spela in stark sång (som inte är så fruktansvärt stark för den delen...), med den utrustningen som jag har... Tycker det är lite märkligt att man ska behöva bygga specialutrustning eftersom den inte finns att köpa för att klara av en ganska så ordinär inspelningssituation.

Hur gör ni andra?

Postat

Hej Jesper,

ofta är det så att det finns en sån här knapp antingen på miken eller på mikförstärkaren. Sen har just NT 1000 ganska hög utnivå jämfört med till exempel en Shure SM58. Plus att du antagligen har ganska stark röst. (Och utan att vilja peka ut någon, men det är inte alla som hör att det klipper, eller eventuellt tycker de att det låter bra).

Om du har möjlighet kan du ju kolla med en annan mik och se om du får samma resultat. Det skulle ju eventuellt kunna vara ett problem med just din mik, men jag det är nog inte det som är mest sannolikt även om sånt hänt.

Postat
...det som oroar mig lite är varför jag är den ende som verkar ha detta problem.

Jag har också detta problem och tackar därför även jag trombonisten och andra hjälpfulla. Tack också för att du ställde frågan när jag inte orkade, JesperP...

JesperP (oregistrerad)
Postat

Om man nu skulle vilja padda ner sin mick utan att bygga en egen pad eller köpa en preamp med inbyggd pad var kan man då köpa den. Det måste ju finnas nån som säljer rena paddar som sänker signalen jämt över frekvensbandet.

Snackade med min vän elektroingenjören om att bygga en pad och han sa att visst var det enkelt men det svåra var att få lika mycket dämpning på alla frekvenser.

Dvs var köper jag en ren pad som sänker nivån lika mycket över alla frekvenser och inte färgar ljudet i övrigt?

Postat

Jag tycker det verkar vara väldigt konstigt att det skulle "klippa" vid micpreampen när du spelar in sång. Jag tror snarare att det klipper vid ingången på ljudkortet eftersom ditt ljudkort har en referens på -10 dBv och mikrofonen skickar en signal på +4 dBu. Dvs den signalen har så otroligt mycket mer spänning i sig.

Men men det enda rätta är som sagt att pada ner signalen på något sätt, antingen om du köper en liten mixer eller så kan du bara köpa en dämpsats som sagt. Detta bör finnas lite överallt tycker jag.

Det allra bästa vore om du köpte nytt ljudkort eller en ny preamp som kan omvandla +4dBu till just -10dBv som förmodligen ditt ljudkort "jobbar" med.

JesperP (oregistrerad)
Postat

Jag har bett min polare att bygga en pad till mig som dämpar mickens referensvärde till -10dBv.

Återkommer om hur resultatet blev...

• 4 veckor senare...
trotyl (oregistrerad)
Postat

Man kan ställa om detta på ljudkortet.

"I/O Settings

You can set the level (-10dBV or +4 dBu) for each pair of analog outputs and the input gain setting for each pair of analog inputs."

I/O Settings Sid 33 i manualen.

• 2 månader senare...
sun li (oregistrerad)
Postat

Jag kör med externa micpreamps som alla har någon typ av kompressor.

Här är en intressant sak dock, ibland ser jag på mätarna att även dom "klipper"

men det är ingen distortion när jag sedan spelar upp spåret, iofs så kör jag åtminstånde tre-fyra kompressorer/limiters rakt på line-ingången i sequencern (Cubase) så att nivån och ljudet låter "professionellt" redan vid inspelning, gör en jäkla skillnad för artisten som spelar in.

Min inhouse mick är röde NT-1a (om jag minns namnet rätt) och den har också rätt stark ut, men jag har aldrig upplevt några problem med den setup jag kör. prova extern Micamp med en enkel kompressor.

Själv vill jag ha en så transparent som möjligt på preampen för "ljudbilden" målas helt klart bäst i datorn. Lycka till !

/Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.