Jump to content
Annons

Vilka musikmyter ska vi slå hål på?


Recommended Posts

Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 238
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Kan man stämma ett piano själv med hjälp av tempereringsmallar från internet och en kromatisk stämapparat. Eller kanske genom att använda öronen och jämföra med ett samplat piano ton för ton.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

en väldigt vanlig myt, som vrit upp flera ggr här på forumet, är ju denna sk. "fyratakters-regel" vad gäller låtstöld.... ja mena låtlån... har även hört om "4-sekunders-regeln"

Ta dö på dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

PRIO NR UNO!!!!

Musiker kan inte dansa.

Detta MÅSTE ju vara en myt. jag är ju svinbra på träsko-polska samt sprit-bugg !! Följdfrågan blir då: är det de duktiga dansarna som är dåliga musiker? Eedetså? Eedetså?? Kan inte snälla studio göra ett seriöst test ang detta. Låt professionella dansare få musicera på någe vis och sedan låta några professionella musiker dansa på någe vis?? Så får vi detta utrett en gång för alla!

lp&u

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med basister som ljudtekniker då?

Alla säger ju att de är så kassa..

(ähum,,, jag är faktiskt, förutom sångare, även basist) 😛😆

Finns ju en Viss Mccartney.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Att äggkartonger fungerar jättebra som akustikbehandling, är en så gammal och utbredd myt, att den verkligen skulle må bra av att slås ihjäl omgående!

Är spikes användbara annat än i kosmetiskt syfte...? När t o m spikes-tillverkare börjar sätta absorbenter under sina spikes, är det verkligen läge att undra... 😉

Hur är det nu med högtalarkablarna? Blir det verkligen någon skillnad i ljudkvalitet? Behöver man sådana som kostar 10000:- för 3m eller räcker det med vanlig elkabel, så länge det är tillräcklig dimension för att tåla effekten...? 😛

Samma fråga gäller nätkablar, där det ledigt säljs 2m långa nätkablar för 5000:- och påstås göra ljudet bättre - trots att nätspänningen först har en resa på åtskilliga meter genom standard installationskabel i plaströr i väggarna och går i billigast möjliga kabel mellan huset och transformatorstationen etc...

Avmagnetisera CD-skivor (som ju består av väldigt omagnetisk aluminium och dessutom blir avlästa av en laser, som inte påverkas av magnetism - om man inte går upp på kosmiska dimensioner...) för att få bättre ljud...?

Ja - vad f-n; Kolla på väldigt många av prylarna hos Svalander, så kommer det massor av fina uppslag... 🙂

Det hade varit kul att göra upp med "värme" och "vintage"-begreppen på något sätt också, eftersom de missbrukas grovt oavsett vilken utrustning man pratar om, så att alla tror att alla sorters rörprodukter ger ett "varmt" ljud - men det är nog svårt, eftersom det kan vara väldigt subjektivt...

"Kallt" ljud på digitala inspelningar? Denna utbredda myt uppkom (och var berättigad) i CD:ns barndom, när cymbaler lät som glaskross - och sedan har den aldrig dött ut, trots att utvecklingen på området har varit enorm...

Är högre samplingsfrekvens alltid bättre utan undantag...?

Är det verkligen kanonbra att "tvätta" potentiometrar med 5-56, eller bör man använda något annat...? 😛

En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys.

Bättre ljud genom att ha rätt riktning på kabeln, är också en sådan där klassiker som används i somligas marknadsföring men som bara är nys - åtminstone när det gäller växelspänning, som ju allt ljud är... 😆

Kablar är roliga, eftersom det finns mycket mumbo-jumbo kring dem. När uppstår "skin-effekten", som somliga påstår att man måste ta stor hänsyn till i audiosammanhang...? 😉

En mycket viktig myt att ta ihjäl, är en myt som kan ta ihjäl folk i värsta fall - nämligen att man kan jorda studion genom att koppla in chassit på prylarna till elementet... 😮

Kommer säkert på fler saker så småningom... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Är trummisar dom enda musiker utan kunskap att stämma sina egna instrument?

Men de behöver inte vara ledsna för det: trummisar är ju bra på annat, enligt myten.

Jag vill inte utveckla ämnet eftersom jag nyss har läst att man kan få varningar på det härnans forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de behöver inte vara ledsna för det: trummisar är ju bra på annat, enligt myten.

Jag vill inte utveckla ämnet eftersom jag nyss har läst att man kan få varningar på det härnans forumet.

Hmm, låter som det är dags att börja spela trummor med andra ord? 😆
Men alla recensenter är i alla fall misslyckade musiker va? Det är ju därför de är så bittra har jag hört... 😛
Jag (och musiken jag gör) kan samstämmigt intyga att det stämmer till 100%
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är trummisar dom enda musiker utan kunskap att stämma sina egna instrument?

Men de behöver inte vara ledsna för det: trummisar är ju bra på annat, enligt myten.

Jag vill inte utveckla ämnet eftersom jag nyss har läst att man kan få varningar på det härnans forumet.

hmpf...

Jag har hört mer ostämda gitarrer än ostämda trummor...

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Stort tack för din lista, fanns ett flertal bra myter som passar guiden utmärkt. För att förtydliga artikeln lite så hoppas vi både kunna blindtesta myterna och prata med forskare eller professorer inom matematik, elektronik och fysik. Och det handlar inte bara om att slå hål på myter utan även att bekräfta dem och förklara varför de faktiskt stämmer. Vi siktar alltså på att gå in för uppgiften helt utan skygglappar och förutfattade meningar, närmast sanningen vinner! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå absolut gehör så tycker jag det vore intressant att få reda på hur det ligger till. Den allmänna bilden av absolut gehör är ju att det är idiotsäkert och slår ut relativt gehör lätt. Min egen erfarenhet är dock inte alls densamma så det vore faktiskt intressant att veta "hur bra" absolut gehör är jämfört med de som har ett vasst relativt gehör *avsäger mig ansvaret för att definiera vad bra gehör är* 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog värme vs Digital kyla.

Gitarrprocessorer (typ PODXT) vs en förstärkare o kabinett. OBS! Viktigt att testa både när ett proffs varit framme med grymmaste rummet, mickarna etc OCH hur det blir när den enskilde hobbyinspelaren skall spela in.

Gitarrer som är gjorda före -69 är bättre än nya.

Att tonkontrollen på en elgitarr verkligen, på fullt allvar, motiverar den plats den tar upp på en gitarr.

Återkommer säkert med mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Basisten Sven Lindvall påstod i en gammal Studio-artikel om basinspelning att instrumentkabeln (dvs från basen till stärkaren) har stor betydelse för ljudet. Artikelförfattaren instämde och menade att det blev större skillnad än om man bytt preamp...

Detta skulle jag verkligen vilja få vetenskapliga belägg för. (Bortsett från självklara saker som att billiga kablar lättare glappar, går sönder, osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Stort tack för din lista, fanns ett flertal bra myter som passar guiden utmärkt. För att förtydliga artikeln lite så hoppas vi både kunna blindtesta myterna och prata med forskare eller professorer inom matematik, elektronik och fysik. Och det handlar inte bara om att slå hål på myter utan även att bekräfta dem och förklara varför de faktiskt stämmer. Vi siktar alltså på att gå in för uppgiften helt utan skygglappar och förutfattade meningar, närmast sanningen vinner! 🙂

Ibland är sanningen inte helt lätt att få fram, utan resultaten kan bli tvetydiga och man kan få olika svar beroende på vem man frågar och hur man ställer frågorna, men det är ett ruggigt bra initiativ att ta upp sådana saker, så redan där är det guldstjärna i kanten! 😱

Det ska bli j-t intressant att ta del av resultaten. 🙂

MM får väldigt svårt att leva upp till sådana här tilltag från er sida... :rolleyes:

Kan ju passa på att lägga till en myt som egentligen inte är en myt - nämligen att man kan få mindre brum genom att vända nätkontakten på vissa enheter i riggen. Det låter som värsta hifi-nörd-mumbo-jumbo, men är det inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Var det inte till och med så att det fanns en färdriktning på kabeln. Dvs, man skulle stoppa in rätt ände i basen respektive stärkaren för att få det riktigt goa ljudet.

Basisten Sven Lindvall påstod i en gammal Studio-artikel om basinspelning att instrumentkabeln (dvs från basen till stärkaren) har stor betydelse för ljudet. Artikelförfattaren instämde och menade att det blev större skillnad än om man bytt preamp...

Detta skulle jag verkligen vilja få vetenskapliga belägg för. (Bortsett från självklara saker som att billiga kablar lättare glappar, går sönder, osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ljud/musik man tycker om inte är lika skadligt för hörseln i höga volymer som ljud/musik man inte tycker om.

Fast den är väl redan sen lägge krossad?

Vissa tror på det fortfarande tyvärr.. kanske var ett dåligt förslag :rolleyes: men hörsel är ju viktigt och folk som inte vet att det är så.. borde få veta det! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte till och med så att det fanns en färdriktning på kabeln. Dvs, man skulle stoppa in rätt ände i basen respektive stärkaren för att få det riktigt goa ljudet.

Den myten fanns med i min "lilla" lista också. 😉 Ljud är som bekant växelspänning, vilket innebär att elektronerna vibrerar fram och tillbaks - och står alltså still på samma ställe, men knuffar på sina frannar så fort att ljudet kommer fram i ljusets hastighet i kabeln. Vilken håll ljudet färdas åt spelar absolut ingen som helst roll för elektronerna, utan det går exakt lika på båda hållen.

Annat är det om man inte har anslutit skärmen i ena änden för att man på så sätt vill eliminera en jordslinga. I ett sådant läge är det förstås viktigt att hålla tungan i rätt mun, men vad som händer då, är inte att ljudet i sig blir bättre - utan att man får mer eller mindre brum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...