Jump to content
Annons

Koppla GT-8 till gitarrförstärkare

Micke H

Recommended Posts

Hej

Hittills har jag kopplat in min multieffekt direkt till gitarruttaget på gitarrstärkaren och kört på den rena kanalen där. Ljudet blir dock aldrig särskilt bra, och disten från stärkaren är helt underbar! Samtidigt behöver jag väldigt många av effekterna från min multieffekt.

Så till nästa rep tänkte jag stänga av preampdelen och använda bara effekterna i GT-8:an. Frågan är då: hur kopplar man in mellan uttagen Effect send och effect return? Var lägger sig min GT-8 i "kedjan" då, så att säga?

😄

Dela på andra sajter

Annons

Ja koppla den i effektloopen.

Det kan variera var i kedjan den hamnar beroende på vilken stärkare du har men vanligast (och att föredra) är att den hamnar mellan preamp och slutsteg.

Input-preamp(gain)-effektloop-slutsteg-högtalare.

Dela på andra sajter

Okej, tack. Men exakt hur kopplar jag den? En sladd från GT-8:an in i Effect Send eller? Och sen? Det faktum att det finns två utgångar, som jag knappt fattar vad dom gör, är vad som gör mig mest förvirrad... 😄

Dela på andra sajter

input på gt8 till effect send

output på gt8 till effect return

sen borde du ha en ratt på förstärkaren som styr mängden effekt också.

Men, jag kör också GT8 men tycker den låter bra i förstärkare. Det är inte så att du missat att ställa om Output-läge när du kör den i förstärkaren?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men, jag kör också GT8 men tycker den låter bra i förstärkare. Det är inte så att du missat att ställa om Output-läge när du kör den i förstärkaren?

Jag tycker det bara låter hyfsat. Jag har prövat med olika Output-inställningar, och visst blir det skillnad, men inget som är särskilt tillfredsställande... Dessutom är disten i min stärkare helt underbar, så den vill jag försöka använda.

Tack för svaret i alla fall, ska pröva på nästa rep. 😄

Redigerat av Lynxo
Dela på andra sajter

Jag tycker det bara låter hyfsat. Jag har prövat med olika Output-inställningar, och visst blir det skillnad, men inget som är särskilt tillfredsställande... Dessutom är disten i min stärkare helt underbar, så den vill jag försöka använda.

Om du har preampen på blir den inte snyggt nej. det håller jag med om. Kör utan den så funkar det ju inte annorlunda mot att använda lösa pedaler.

Dela på andra sajter

Om du har preampen på blir den inte snyggt nej. det håller jag med om. Kör utan den så funkar det ju inte annorlunda mot att använda lösa pedaler.

Men vissa av effekterna är typ menade att vara mellan preampen och powerampen, exempelvis wah-wahn, har jag hört. Efter lite googlande, verkar det som om lösningen är det som kallas 4 cable method. Mer finns att läsa här. Detta är dock det viktiga i texten:

Step 1: Adjust the GT-6 so that the OD/DS is on "custom".

Step 2: Cable from guitar to normal input on the GT-6.

Step 3: Cable from GT-6 effects out to Marshall in.

Step 4: Cable from Marshall "Send" (on the back) to GT-6 effects in.

Step 5: Cable from GT-6 normal output to Marshall "Return".

Ska prova både denna metod och på "vanligt" vis. 😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.