Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hemma och med korta avstånd är skillnaden kanske mindre mellan balanserad och obalanserad, men på scen och där kablar går tio - tjugo meter till mixer så fungerar det inte med obalanserat. Allt enligt en god vän som är ljudtekniker.

//Nemo

Postat
Varför säljer då thomann BARA "mikrofonkablar" som metervara med endast 2st sladdar?!

En balanserad kabel är ju två ledare och skärm, medan en obalanserad består av en ledare och skärm...

Du kanske har missuppfattat det?

Postat

Japp. Vacum var lite snabb. Två ledare plus skärm skall det vara.

Tr.

Postat
Varför säljer då thomann BARA "mikrofonkablar" som metervara med endast 2st sladdar?!

En balanserad kabel är ju två ledare och skärm, medan en obalanserad består av en ledare och skärm...

Du kanske har missuppfattat det?

Men hur löder jag fast skärmen i pluggen?

Postat

Vad det det här som var frågan?

På en XLR kontakt så löder jag in skärmen på stift 1 (stiften är märkta med små nummer). På en TRS-kontakt på S (Tip/Ring/Sleeve eller på svenska Top/Ring/Ärm ??).

Det fanns himla bra bilder i den PDF-fil som hänvisades till.

Hur gör man då rent praktiskt? Det beror lite på kabeln. Vanligen skalar jag av ytterhöljet i gummi sådär 2-3 centimeter. Sen flätar jag upp skärmen, formar ihop den och sätter lite lödtenn längst ut. Avisolerar ledarna och klipper till skärmen lagom lång, sen är det dags att löda. Och sen drar jag över lite krympslang och på med höljet. Nämnde jag att jag alltid sätter på höljet på kabeländen innan man börjar skala och isolera av o löda. Jag glömde göra det en gång när jag lödde en 70-polig kontakt så det är inte så ofta jag glömmer numera. Så mitt tips är att alltid sätta på höljet först, sen börja skala.

Om skärmen är himla kraftig kan man minska ner genom att klippa en del strån innan man tvinnar ihop.

Ett bra verktyg är en "extra hand". Det är en liten mojäng med hållare av något slag längst ut som kan hålla kontakten och kabeln medans man löder. Claes Olsson har en variant, nr 30-7666 som visar vad jag menar. Just den modellen är ingen riktig höjdare dock.

Postat (redigerat)

Aha! så det är så man gör! Mycket bra beskrivet. tack! När vi ändå snackar om skärmar; om man bygger en aluminiumlåda, och kopplar ihop den med jord från elnätet, blir lådan skärmad då?

Redigerat av ChrioN
Postat
om man bygger en aluminiumlåda, och kopplar ihop den med jord från elnätet, blir lådan skärmad då?

Den blir i alla fall jordad.

Skärmning är i grund och botten inte så himla svårt. En låda som är tät för elektromagnetisk strålning är tät - ungefär som om man hindrar vatten från att rinna in.

Men sen slutar jämförelsen. Magnetiska störningar, till exempel från en nättrafo, kan gå rakt igenom aluminiumplåten. Radiostörningar kan ta sig genom ganske små hål rakt in i lådan.

Så skärmad är inte en fråga om "absolut" inte mera en fråga om "tillräckligt bra". Och vad som är tillräckligt bra beror på så många olika saker. Har du krav på att dina grejor skall klara en EMP (elektromagnetisk puls från en kärnladdning) så blir det ju lite svårare än om det handlar om en hemmastudio.

Nästa problem som man drabbas av om man har flera olika burkar och kopplar ihop dem med sladdar är jordslingor. Det finns sätt att göra det "tillräckligt bra" också.

Så i grund och botten kan du börja med några enkla regler.

-- mikrofonkablarna skall vara balanserade (2 ledare + skärm).

-- använd helst balanserade kablar om det finns ett val

-- jorda alla grejor som har jordad kontakt på samma ställe (i samma eluttag)

-- koppla inte in dina studiogrejor i olika eluttag, utan använd ett uttag för allihop.

Undvik sen att ha mobiltelefoner och Dect-telefon och sånt ihop med ljudgrejorna, åtminstonde när du gör viktiga saker. Undvik dimmer på ljuset.

Tutat o kör. Lyssna noga. Hur du brum vid normal användning, då kan det vara aktuellt att fundera vidare. Oftast är det inget problem, när det uppstår får du ta tag i det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.