Jump to content
Annons

SKÄRPNING!


whaco

Recommended Posts

Första posten nu och de är med storbesvikelse jag säger att detta måste vara det mest oseriösa forumit online..

om någon frågar någonting så får denne bara skit för de.. inga riktiga svar.

dom flesta trådar jag suttit och läst nu för att jag själv vill ha hjälp har inte hjälpt ett skit.. är bara massa skitsnack.. HÅLL ER TILL TOPIC! har ni ingen information om frågan så knäpp igen bara..

Till mods (om det nu finns några..)

Skärpning på er också.. lås trådarna om det bara blir en massa skitsnack^

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker det varierar rätt kraftigt - på hur bra svaren är. Somliga får väl vad de förtjänar men ibland kan det bli för mycket, kanske, för en nybörjare som aldrig mer vågar posta. Men ställer man en fråga som redan ställts 20 gånger kan man ju tycka att personen i fråga kunde utnyttjat söket lite bättre. Annars är ett hett tips för nykomlingar att utge sig för att vara av kvinnligt kön. Då brukar man få väldigt mycket hjälp snabbt. 😆😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller verkligen inte med.

Det har ibland förekommit någon slags "men läs manualen då!"-frenesi 😉 typ, men generellt så tycker jag detta forumet håller en bra nivå.

Jag har fått svar på tonvis med frågor av att söka i forumet(som för övrigt går mycket snabbare att göra via google, "site:forum.studio.se trevliga trådar", än forumets egen sökfunktion).

Vissa trådar är guld, andra är lite mer tomma.

Detta forumet är inte mer elakt eller ondsintare än andra forum... visst förekommer då och då en viss, ahurm... snäll sarkasm, men nä, det är verkligen verkligen verkligen inte det dominanta för detta forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är ett hett tips för nykomlingar att utge sig för att vara av kvinnligt kön. Då brukar man få väldigt mycket hjälp snabbt. 😆😉😆

Haha! Du har så rätt, trådar där skaparen är en tjej brukar vara de där svaren är tydligast, bäst och mest tålmodiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan delvis hålla med dig, whaco. Fast ändå inte... Det är ofrånkomligt att det i ett forum som detta förekommer syrligheter. Alltid är det någon wiseguy som ska posta något irrelevant som kanske kan uppfattas som taskigt. Men.... låt det rinna av. I de allra allra flesta trådar har trådskaparen fått åtminstone ett (allra oftast fler) uttömmande och raka bra svar på sin fråga. Sen kommer det en tomte och ska vara arrogant, men skit i det bara. Håller man sig på en saklig nivå så behöver man inte få en massa skit. Tänker man igenom sin fråga noggrant innan man ställer den så brukar det bli bra.

Sen kan jag tycka att oroväckande många nyreggade medlemmar inte alls läser forumreglerna och de nitade trådarna. Det var det allra första jag plöjde igenom och det gav mig oerhört mycket! Många frågor blev besvarade redan där!

Sen vill jag bara helgardera mig genom att säga att jag själv inte är någon ängel. Ibland förflyttar man sig utanför mattkanten, men även då försöker jag ändå tillföra något relevant i samma inlägg och inte vara arrogant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det generellt håller bra klass - även om det ibland spårar ur.

Det finns flera andra forum där det bara är fullt med besserwissrar och namedroppers som aldrig har varit i närheten av de prylar som de hävdar är bäst etc - men här är det en ganska ok nivå på diskussionerna för det mesta (även om vissa individer nästan alltid spårar ur - ingen nämnd och ingen glömd... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är ganska tydlig på dom som kommer hit, reggar sig och ställer en slarvig fråga som om denne förväntade sig att bli serverade med ett guldsked.

Jag tror inte att Studio Forums medlemmar vill agera morsa och servera kaffe åt ungen som sitter och spelar counterstrike, för att dra en liknelse.

Detta är ingen fråga om aristokrati, behandla bara forumet respektfullt så får du uppskattning i gengäld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst de är sant det ni alla säger.. Men första intrycket jag fick var att detta forum var väldigt oseriöst.. Men men, som sagt, de va första tanken, får se om det blir bättre ^

men till exempel denna tråd ::

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32778

Säg nånting som hör till topic ? =),

men ändå.. Tycker forumet i säg är väldigt skönt, Mycke folk som värkar svara och snabbt också..

Sen kvittar de väll om grabben spelar Cs eller tetris, han är nybörjare och vill ha hjälp..

men sånna kan man ifrågasätta också.. på beteende osv.. som du sa makkara^ man kan inte förvänta sig bli serverad med guldsked ^

Redigerat av whaco
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror:

Anledningen till att många stannar och flitigt skriver här är just därför att det finns utrymme för diskussion. Administratörerna gör ett kanonjobb genom att INTE vara framme med censur-saxen innan det verkligen behövs. Hade forumet varit hårt reglerat och enbart byggde på att någon ställer en fråga och så ska andra svara skulle nog väldigt många försvinna. I synnerhet dom som har bra koll. Sen att det flummas och trådar inte alls handlar om vad som står i topicen kan försvåra möjligheten att söka sig till ett svar på ett problem, men att införa en stenhård kontroll på att en diskussion inte sticker ut på sidorspår tror jag helt enkelt skulle avbefolka forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst de är sant det ni alla säger.. Men första intrycket jag fick var att detta forum var väldigt oseriöst.. Men men, som sagt, de va första tanken, får se om det blir bättre ^

men till exempel denna tråd ::

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32778

Här håller jag med dig. Denna tråd är en klassiker, en riktig jävla pisstråd som inte är bra för någon. Jag PM:ade faktiskt moderator ang denna och bad att den skulle låsas, eller åtminstone flyttas till OT, men det hände inte. Jag vet inte varför, fick inget svar.

Inlägget jag skrev i den tråden summerar vad jag tycker om den här typen av trådar. Visst, det var en jävligt corny och otydlig fråga, men det rättfärdigar inte en massa sarkasmer... kanske bara en... eller två. 😄

Men dessa dåliga exempel bör inte överskugga alla de fantastiska trådar som dagligen skapas här. Varje dag lär man sig något nytt och de allra flesta trådarna är nyttiga. Jag tycker att det är ett underbart forum. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Skillnaden är ganska tydlig på dom som kommer hit, reggar sig och ställer en slarvig fråga som om denne förväntade sig att bli serverade med ett guldsked.

Klart som korvspad. I denna tråd var det ju egenligen bara det här som behövdes som svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att många tror att det är världens enklaste grej att fixa ihop en låt... de laddar ner alla crackade musikprogram och pluggar och tror att det bara är att trycka på en knapp så är låten färdig... hur många gånger har man inte sett inlägg som: Hej! jag kör Cubase SX3 med alla Wave pluggar mm mm hur gör man musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

de laddar ner alla crackade musikprogram och pluggar och tror att det bara är att trycka på en knapp så är låten färdig...

Det där med crackade program tycker jag vi håller utanför diskussionen tills du har bevisat för oss alla vilka på detta forum som kör crackat och vilka som inte gör det.

hur många gånger har man inte sett inlägg som: Hej! jag kör Cubase SX3 med alla Wave pluggar mm mm hur gör man musik?

Ja. Det är en värdelös fråga, men det borde inte innebära att alla måste bete sig som arslen tillbaka för det. Man ber trådskaparen att förtydliga sig, eller så tipsar man om någon läsvärd litteratur i ämnet. Lite musikteori kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första posten nu och de är med storbesvikelse jag säger att detta måste vara det mest oseriösa forumit online..

om någon frågar någonting så får denne bara skit för de.. inga riktiga svar.

dom flesta trådar jag suttit och läst nu för att jag själv vill ha hjälp har inte hjälpt ett skit.. är bara massa skitsnack.. HÅLL ER TILL TOPIC! har ni ingen information om frågan så knäpp igen bara..

Till mods (om det nu finns några..)

Skärpning på er också.. lås trådarna om det bara blir en massa skitsnack^

Finns redan tråd på detta innan, läs och begrunda:

https://www.studio.se/index.php?showuser=4650

Jag håller i princip med, generellt i stort sett. Om man söker sig till engelskspråkiga och engelsk/amerikanska siter har de en mer internationell touch, och språkbruk, och där finns inte lika mycket "klubben för inbördes beundran" som här. Ingen jargong. T ex är amerikanarna är känsliga för sarkasmer.

Betänk dock att tidningen Studio, och studioforum riktar sig de facto till de yngre, eller nybörjarna inom ljud och musikskapande. Jag känner INGEN proffessionell som varken läser eller skriver här. De går till andra tidningar och forum, de lämnar gärna detta "ljuddagis", och "fritidsgård". De vet redan vilka prylar de ha, och använder, och hur de spelar in/gör musik bäst. De frågar inte "vad tycker du om denna låten...?". De skiter fullständigt i vad andra tycker, och lyckas ändå. Om inte bättre.

MEN! Det kommer hela tiden nya generationer och då får man finna sig i att det upprepas frågor i det oändliga här, när nya tillkommer.

Ni kommer att se, om några år lämnar de som vuxit upp, detta forum - och även de som skriver i tidningen. Alla måste vidare någon gång. Däremot tycker jag Studio och forumet är bra för nybörjare. Det måste finnas. Men för de som vill ha lite mer, och kan lite mer, har lämnat Studio bakom sig. Men, kanske, utan Studio skulle de inte kunnat gå vidare eller hur?

Det lustiga är att dessa alla nybörja, såsom de gamla rävarna, inte är lika bra på att uttrycka sig i tal och skrift som musik. 😳

bra skrivet.

Men.. Hum.. va mena du med den länken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumet är bra, och ställer man en seriös fråga får man ett seriöst svar!

Exakt!

Jag tycker att oseriösa frågor förtjänar oseriösa svar. Om man inte kan uttrycka två meningar på begriplig svenska så har man nog inget på ett forum att göra i alla fall. Sluta dalta med alla CS-ungar som kommer in hit och gafflar om sitt piratkopierade FL Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller i princip med, generellt i stort sett. Om man söker sig till engelskspråkiga och engelsk/amerikanska siter har de en mer internationell touch, och språkbruk, och där finns inte lika mycket "klubben för inbördes beundran" som här. Ingen jargong. T ex är amerikanarna är känsliga för sarkasmer.

Betänk dock att tidningen Studio, och studioforum riktar sig de facto till de yngre, eller nybörjarna inom ljud och musikskapande. Jag känner INGEN proffessionell som varken läser eller skriver här. De går till andra tidningar och forum, de lämnar gärna detta "ljuddagis", och "fritidsgård". De vet redan vilka prylar de ha, och använder, och hur de spelar in/gör musik bäst. De frågar inte "vad tycker du om denna låten...?". De skiter fullständigt i vad andra tycker, och lyckas ändå. Om inte bättre.

MEN! Det kommer hela tiden nya generationer och då får man finna sig i att det upprepas frågor i det oändliga här, när nya tillkommer.

Ni kommer att se, om några år lämnar de som vuxit upp, detta forum - och även de som skriver i tidningen. Alla måste vidare någon gång. Däremot tycker jag Studio och forumet är bra för nybörjare. Det måste finnas. Men för de som vill ha lite mer, och kan lite mer, har lämnat Studio bakom sig. Men, kanske, utan Studio skulle de inte kunnat gå vidare eller hur?

Det lustiga är att dessa alla nybörja, såsom de gamla rävarna, inte är lika bra på att uttrycka sig i tal och skrift som musik. 😕

Du kanske har en poäng med ditt resonemang, men den försvinner lite i din dryga attityd. Man frågar sig varför du hänger här på dagiset?

Jag tycker nog att det både finns och har funnits folk här som är hyfsat proffisonella både vad gäller musikaliskt kunnande i en mängd olika genrer och vad gäller studioutrustning. Vill hellre vända ögonen åt en gammal tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=6000

Det ger väl dig iofs vatten på din kvarn avseende inbördes beundran. Men jag tycker nog att det är något mer än det. Man lär känna varandra efter ett tag helt enkelt och då bildas ett slags kultur. Olika kulturer är förhärskande på olika fourm. Här tycker jag nog att det finns en ganska stöttande och hjälpande attityd, fast det ibland kan bli lite raljant mot för elementära frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst de är sant det ni alla säger.. Men första intrycket jag fick var att detta forum var väldigt oseriöst.. Men men, som sagt, de va första tanken, får se om det blir bättre ^

men till exempel denna tråd ::

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32778

Säg nånting som hör till topic ? =),

men ändå.. Tycker forumet i säg är väldigt skönt, Mycke folk som värkar svara och snabbt också..

Sen kvittar de väll om grabben spelar Cs eller tetris, han är nybörjare och vill ha hjälp..

men sånna kan man ifrågasätta också.. på beteende osv.. som du sa makkara^ man kan inte förvänta sig bli serverad med guldsked ^

Kalle och jag har också lagt märke till att i synnerhet "Nykomlingar" råkar illa ut.

Men det är ofta så att dom frågar på ett sätt som avslöjar att dom har "noll-koll" på ämnet. Och det inbjuder till "spetsfundigheter".

Alla ska bemötas med värdighet och respekt.

Vänligen

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

de laddar ner alla crackade musikprogram och pluggar och tror att det bara är att trycka på en knapp så är låten färdig...

Det där med crackade program tycker jag vi håller utanför diskussionen tills du har bevisat för oss alla vilka på detta forum som kör crackat och vilka som inte gör det.

hur många gånger har man inte sett inlägg som: Hej! jag kör Cubase SX3 med alla Wave pluggar mm mm hur gör man musik?

Ja. Det är en värdelös fråga, men det borde inte innebära att alla måste bete sig som arslen tillbaka för det. Man ber trådskaparen att förtydliga sig, eller så tipsar man om någon läsvärd litteratur i ämnet. Lite musikteori kanske.

ta det lugnt

Jag har inte anklagat någon

Jag menar bara att folk i vissa fall har folk lite väl bråttom...

köper man ett program för flera tusen, så tar man väl sig oftas tid att kolla igenom programmet/manualen och försöker lite själv ... känns som att många bara laddar ner programmen och orkar inte ens försöka själva... jag anklagar ingen 😳

Känns också som att en del "elakheter" skrivs med glimten i ögat

ställer man en seriös fråga får man ett seriöst svar!

bra sagt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...