Jump to content
Annons

Usb mikrofon

Recommended Posts

604 (oregistrerad)
Postat

Hej på er.

Tänkte bara höra om nån kunde ge nått förslag på en usb mikrofon.

För hemmabruk inspelning av lite sång samt aukustiskgitarr.

Jag har letat lite men inte hittat nån direkt.

Den ska vara till farsgubben i julklapp. hehe 🙂

Tack & God Jul

//Kalle

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Blir det inte stökigt med lyssningen om man kör USB mick?

Jag har för mig att USB micken funkar som ljudkort och då blir det tungt med lyssningen speciellt när man skall lägga till spår efter det första.

Någon som verkligen har svaret kan ju svara?

En vänlig tanke bara. Det skall ju gå att använda grejerna ordentligt eller hur?

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Som sagt, Samson är nog den enda USB mick jag har sett till.

Men jag skulle nog hellre satsa på något i stil med: B1 + M-Audio USB

= 1450 kr

Annars med en billigare mickpreamp typ 250 kr och så kan han spela med det ljudkort som finns i datorn och kanske köpa ett bättre så småningom.

Kanske lite dyrt?

Hur mycket får det kosta?

Edit: Roligt med julklappstrådar. 🙂

Redigerat av flintan
604 (oregistrerad)
Postat

stökigt hur menar du?

Man använder väll micen som in på sitt sång spår tex.

Sen om man ska spela in sitt andra spår tex gitarren. Så lyssnar man ju på det första spåret via datornsljudkort. Micen tar ju bara in ljudet. Eller hur menar du?

Ge gärna en föklaring nog bara jag som inte fattar riktigt. Eller menar du tex om ens program inte stödjer flera ljudkort osv.

//Kalle

604 (oregistrerad)
Postat

precis flintan

har kollat på att köpa ett usbljudkort tex M-audio fasttrack + nån mic.

Det är säkert en bättre lösning. Men var bara ute efter nått enkelt att köra med. Så farsan slipper fundera så mycket på det tekniska. Men det är klart fixar man allt åt han så får det vara sen. 🙂

O sen lösning med ljudkort + mic behöver ju inte bli så dyr. Hade tänk mig ca 2500 för en lösning.

Tack för tippsen.

//Kalle

Postat
stökigt hur menar du?

Sen om man ska spela in sitt andra spår tex gitarren. Så lyssnar man ju på det första spåret via datornsljudkort. Micen tar ju bara in ljudet. Eller hur menar du?

Ge gärna en föklaring nog bara jag som inte fattar riktigt. Eller menar du tex om ens program inte stödjer flera ljudkort osv.

//Kalle

För att höra vad du spelar måste du lyssna via mikrofonen. Om micken är kopplad digitalt direkt med usb så måste du lyssna genom datorn. Då kan det bli problem med latency, att medhörningen blir fördröjd jämfört med vad du spelar.

När man kopplar via ex en mixer eller ett lite bättre ljudkort så kan man lyssna på signalen direkt helt utan latency. Det brukar ofta finnas en funktion i ljudprogrammet som skickar medhörningen direkt utan att signalen går via datorn. Det går inte med en USB mick.

Postat
O sen lösning med ljudkort + mic behöver ju inte bli så dyr. Hade tänk mig ca 2500 för en lösning.

Mitt tips landade på 1450 kr begagnat. 😉

Sen tillkommer program också. Men det finns ju bra gratisprogram som funkar att komma igång med.

604 (oregistrerad)
Postat

ah ok stökigt på så sätt. Då är jag med.

Jo det blir lite konstigt då tänkte inte på det.

Tack

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
stökigt hur menar du?

//Kalle

Du kan få en hejdundrandes latency vi uppspelningen.

Dvs det kan skilja från 45ms och uppåt.

Problemet ligger i att USBmicken är som ett ljudkort utan utgångar.

Mycket riktigt så måste du lyssna i ditt inbyggda ljudkort.

Så vitt jag bedömmer läget så blir korten inte synkade vilket kommer att ställa till elände vid inspelning av flera spår i följd.

Men det är återigen en gissning.

Edtit: du har redan fått svar .. .. .. 😉

Redigerat av drloop
604 (oregistrerad)
Postat

Jo 1450:- helt inom min tänkta julbudget. 😳

Programmet ska nog inte vara nått problem. Jag har även nån Ableton Lite version han kan köra med. Sån som man fått med vid köp av ljudkort osv. Det borde han komma en bit på.

Han kör just nu med ett sånt digitaltfickminne. Hans egna lilla porta. hehe

Så det blir nog viss skillnad med lite bättre mic o programmvara. 😉

604 (oregistrerad)
Postat

Då kanske det är bäst o ringa tomteverkstan. O meddela att dom inte behöver bygga nån usb-mic.

Som du sa innan man vill ju att det ska funka bra. Eftersom det är farsan som ska ha den. Och det är endå en själv som åker på att åtgärda vissa missnöjen som uppstår i den tekniska världen framöver, typ på juldan.

😉

604 (oregistrerad)
Postat

Mikstativ ska införskaffas osså.

Men har inte bestämt mig om det blir ett stående med bom eller om det blir ett litet att ha på bordet.

Postat
Mikstativ ska införskaffas osså.

Men har inte bestämt mig om det blir ett stående med bom eller om det blir ett litet att ha på bordet.

Bom är nog att föredra om han ska spela in gitarr, och sång m.m. för den delen också.

Postat

"604" hur går det? Har du köpt något än?

Om du har tänkt köpa det jag tipsade om måste du nog skynda dig eftersom det är beg. och bra priser. 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.