Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Måste bara tillägga att om ljudet är inspelat där de sitter i TV-studion så är jag minst lika imponerad av ljudteknikerns kunnande! Fruktansvärt bra ljud, eko och balans!

Postat
Måste bara tillägga att om ljudet är inspelat där de sitter i TV-studion så är jag minst lika imponerad av ljudteknikerns kunnande! Fruktansvärt bra ljud, eko och balans!

Kan bara instämma.

Va det första jag tänkte på när jag lyssnade andra gången då jag inte va helt upptagen i att lyssna på låten i sig 😄

Postat
Detta måste vara något av det vackraste jag hört i sångväg.

Lyssna och njut!

Kurt Nilsen med vänner

Alltså, började kolla runt lite... FATTA vilken enorm nivåskillnad det är mellan norska (för visst är det det) Idol och svenska... "sweden go home" som jag brukar säga på ren klingande norrländska.

Postat (redigerat)

Skönt! Jäklar vilken röst dendär sista killen hade (han med "myntinkastet")... gillas som tusan!

Redigerat av Umemagnus
Postat
Skönt! Jäklar vilken röst dendär sista killen hade (han med "myntinkastet")... gillas som tusan!

Visst var det, det var den där Kurt Nilsen, han vann nog Idol om jag fattat rätt. Det var gåshud för hela slanten.

Postat

Visst var det, det var den där Kurt Nilsen, han vann nog Idol om jag fattat rätt. Det var gåshud för hela slanten.

ok, om det är så, så framstår ju svenska Idol som nån form av mediokert framträdande i musikdirekt...

Postat

det enda som var bra i hela svenska idol var typ eriks höga ton på bed of roses, inte andra versionen utan första.

Postat

Han är lite kul den där Kurt Nilsen...

Han har ett artistnamn som "Kurtan" ser ut som Bert Karlsson och sjunger som Willie Nelson... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Kurt Nilsen, som han heter, kommer fra samme sted som meg faktisk, Bergen, som ligger på "Vest - kusten" i Norge.

Når han sökte til idol, altså gikk på sin förste idol audition, sa "juryn" til ham att han sang bra, men han skulle ALDRI bli en stjerne. Han fikk bli med allikevel pga en fantastisk sangstemme.

En idol sesong gikk, og han vant, så klart, hele dritten.

Samme år, stiller han opp i "WORLD IDOL". Det sier seg selv hva det er for noe, altså en konkuranse der hele verdens idoler stiller opp og synger. Hele verden stemmer.

Kurt Nilsen vant hele den dritten og, med sangen "U2 - Beautiful day"

Så kom han ut med en cd og noen singler og litt sånt, men ikke det helt store, ettersom han da var "en idol stjerne". Dere vet jo att idol folket er jo som slaver for plateselskapene. Sier musikkprodusenten SITT! så setter de seg, sier han STÅ! så står de, osv.... Ja dere forstår...

Etter dette kom Kurt Nilsen, som forresten var vokalist/gitarist i ett band som heter "Fenrik Lane", med en ny cd.

Denne cden er Kurt selv med og produserer. Han satt ned foten og sa: "NEI! Nå er det nok! Enten gjör vi det på min måte, eller ingen måte!" ..

Og det blev, så klart, på Kurtans måte. 🙂

Denne Cd er helt fantastisk. Ett av de beste album jeg har hört. Hver eneste tekst på cden er skrevet utifra situasjoner han har opplevd i sitt liv. (Det blev mye problem med dama nå når han blei idol og aldrig var hjemme fks.)

Så vi som kjenner Kurt litt vet hva han synger i sangene. 🙂

Etter denne cden gikk han sammen med noen av Norges beste mannlige artister og skapte "De Nye Gitarkammeratene". Ja, for det finnes "de gamle gitarkammeratene" også. Men de heter bare "Gitarkammeratene" :rolleyes:

Espen Lind, Kurt Nilsen, Askil Holm og Alejandro Fuentes. Alle helt unike sangere.

De valgte ut noen av sine egne sanger de har laget, og noen av de sangene de liker best av allt, og satte opp en show som de reiste rundt i Norges avlange land med. Spillte allt live, og bare det er sinnsykt, om mann hörer på Cden til showen. (Cden er fra siste konserten de hadde i Oslo på Oslo Spektrum)

Lydteknikerne som var med der må väre GENIALE, så bra lyd er det på HELE cden.

Nå er klippet dere ser her fra ett tv program som sendes i Norge, men jeg kan anbefale att dere hörer på cden fra konserten.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106521

Det var dagens lille. Takk for meg 😆

ps: Kurt Nilsen er en "venn" av min familie. Min Farmor var barnvakt for ham når han var liten. Om han skulle kjenne igjen meg tror jeg ikke ettersom jeg ikke var född på den tiden. 🙂

Redigerat av Kenta K

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.