Jump to content
Annons

Plugg som får det att låta som en dålig mp3a?


tbruce

Recommended Posts

Bitcrushern har ju varit rejält populär ett tag, borde det inte finnas pluggar som får ljudet att låta lofi á la dålig mp3 istället för á la dålig wav? Ibland tycker jag saker smälter ihop så skönt fult när man gör riktigt dåliga mp3filer av en låt, skulle vara schysst att kunna använda sig kontrollerat av det, med mening, i själva mixen.

Nån som vet? Helst AU för Mac, men VST kan också funka i nödfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Varför inte exportera, göra usel mp3a, och sedan importera igen? 😮

Jopp så kan man göra fast det är omständligt och kräver en hel del tidsödslande experimenterande innan man får det precis lagom... 😆

Dessutom vill jag kunna automatisera hur dåligt det låter... klart man kan crossfejda mellan en förstörd och en "clean" version av samma ljud men då finns det ju risk för fasfel och grejer... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är den skönaste frågan på länge, har själv funderat i vilka sammanhang man kan använda detta som en lämplig och passande effekt.

Känner inte till någon plugg där kvaliteten går att automatisera via en ratt eller regel, men det borde bara vara en tidsfråga innan någon knåpar ihop en plugg med en sunkig Xing-kodare á la 1997.

Majken, kan inte du vispa ihop en sådan plugg med nya Synthmaker? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Logics "spectral gate" kommer ganska nära, mycket närmre mp3-ljud än bitchrusher iaf.

Den låter verkligen såsigt och äckligt fel inställd, pröva den.

Tacka mig för det här på skivan Tor! 😆

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med en plugg för mp3-effekt är att det troligtvis kommer suga all kraft från datorn, och att automatisering kommer bli trasslig att jobba med. Nu gissar jag bara, men troligtvis får man rekommendera en användare att jobba med ritverktyg för automatisering istället för reglage i pluggen, samt jobba med frysfunktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok om olsberg beskriver det på det viset. tycker jag du ska sitta o leka med samma spår på två kanaler med bitcrusher på send(som automatiseras upp o ner) samt ett eko på send!!

de andra spåret sitter du o slajsar upp sakta men säkert o gör både hel, halv o 64dels nötter av de..

fräcka resultat blire! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Logics "spectral gate" kommer ganska nära, mycket närmre mp3-ljud än bitchrusher iaf.

Den låter verkligen såsigt och äckligt fel inställd, pröva den.

Tacka mig för det här på skivan Tor! 😄

Ditt namn kommer printas i pyttesmå bokstäver på utsidan av bookleten!

Synd att jag inte har Logic, det hade varit kul att testa Spectral Gate...

Link to comment
Dela på andra sajter

Logics "spectral gate" kommer ganska nära, mycket närmre mp3-ljud än bitchrusher iaf.

Den låter verkligen såsigt och äckligt fel inställd, pröva den.

Tacka mig för det här på skivan Tor! 😉

Har knappt använt den innan... leker lite med den nu. 🙂 Lite åt rätt håll, men den låter mest som en brustvättare tycker jag... får inte till det där härligt mosiga mp3ljudet, fast det kanske går med lite mer pill... du vet när en superfet baskagge bara blir till ett "floff"... :rolleyes:

Men nej inte bitcrusher som sagt... däremot har jag fått till lite mysiga lofi effekter genom extrema inställningar på olika pitchshifters...

Hmm man kanske skulle testa en kombination... typ bitcrusher > pitchshifter > spectral gate... 😕

Olsberg: Varför skulle det ta så himlans mycket kraft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg: Varför skulle det ta så himlans mycket kraft?

Okej, jag kanske överdrev något tidigare. Men på en modern dator uppskattar jag ändå att kodningen kommer äta upp runt 15 procent per processorkärna och kanal med en gammal kodare på en modern dator. Belastningen kommer också variera beroende på var i kvaliteten man lägger sig. Kodning till låga bithastigheter tar mer kraft i anspråk än höga.

Lägg till detta någon knapp procent för avkodning.

Vad gäller val av kodare, vet jag inte vilka som kan ta emot strömmande ljud och koda i realtid. Lame gör det idag, men hur det ligger till med gamla kackiga kodare vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg: Varför skulle det ta så himlans mycket kraft?

Okej, jag kanske överdrev något tidigare. Men på en modern dator uppskattar jag ändå att kodningen kommer äta upp runt 15 procent per processorkärna och kanal med en gammal kodare på en modern dator. Belastningen kommer också variera beroende på var i kvaliteten man lägger sig. Kodning till låga bithastigheter tar mer kraft i anspråk än höga.

Lägg till detta någon knapp procent för avkodning.

Vad gäller val av kodare, vet jag inte vilka som kan ta emot strömmande ljud och koda i realtid. Lame gör det idag, men hur det ligger till med gamla kackiga kodare vet jag inte.

Ah nu förstår jag. Du tänker dej att man ska skicka ljudet genom en riktig mp3kodare? Det kanske är det bästa sättet... för då blir det ju onekligen autentiskt. 😕

Hmm, intressant! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var min tanke. Tror som sagt det blir svårt att efterlikna effekten av en taskig mp3-kodare och få det att låta autentiskt. Man kan göra riktigt läckra effekter förstås, men man kommer höra att det inte är mp3 :rolleyes:

Sedan finns det andra problem med min tanke som jag inte på rak arm vet hur man kan överbrygga. Om vi tar Lame som exempel, kan den som sagt koda ljud i realtid via en ljudström. Den kan också sättas till att koda med nominella bithastighetsvärden i steg om 1 kbps. Men om man kan göra detta under tiden den kodar (vilket behövs vid automatiseringen) är jag mycket osäker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Logics "spectral gate" kommer ganska nära, mycket närmre mp3-ljud än bitchrusher iaf.

Den låter verkligen såsigt och äckligt fel inställd, pröva den.

Tacka mig för det här på skivan Tor! 🙂

Har knappt använt den innan... leker lite med den nu. 🙂 Lite åt rätt håll, men den låter mest som en brustvättare tycker jag... får inte till det där härligt mosiga mp3ljudet, fast det kanske går med lite mer pill... du vet när en superfet baskagge bara blir till ett "floff"... 😆

Men nej inte bitcrusher som sagt... däremot har jag fått till lite mysiga lofi effekter genom extrema inställningar på olika pitchshifters...

Hmm man kanske skulle testa en kombination... typ bitcrusher > pitchshifter > spectral gate... 🙂

Olsberg: Varför skulle det ta så himlans mycket kraft?

Testa det som du sade, fast kör spectral gate först, så dem andra "maskerar" den kanske? ha bitcrushern på väldigt lite nedsampling, sen kan du lägga en pitchshifter med en oktav upp och efter den en till som pitchar ner det i rätt tonhöjd, pitchshifter är ju faktiskt en väldigt dåligt plugg, så det kanske funkar 🙂

(har du prövat ännu?)

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Som tilläg till annat processerande. Läste just upp mig på TC's sidor om lite saker. I samband med det presenterades ljudfiler som exempel på dåligt kodade filer. Filerna var delade i M och S, och på S-delen kunde man tydligt höra svajande phaserliknande effekter. Så min rekommendation är att splitta signalen med MSED, och att köra en phases/chorus på S-delen av signalen, och sen kombinera dom tillbaka. Kombinera detta trick med tidigare nämnda. Presentera gärna resultatet, jag orkar inte testa 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort ett litet test nu, där jag kombinerat många olika pluggar i logic för att få något som påminner om dålig mp3, eller kanske snarare strömmande ljud med riktigt låg bitrate.

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=33746

Signalkedjan:

Phaser, diskret för att göra det hela lite mer oberäkneligt

Bitcrusher, sänker samplingsfrekvensen en bit för att få allmän lofikänsla (påverkar främst diskanten)

Bra pitchshift (apples egna) en halv oktav upp

Dålig pitchshift (logics egna) en halv oktav ner

Gate, konstigt inställd för att göra dynamiken lite flaxigare, upplever ofta att det låter så i sånt här ljud...

Spectral gate som är det som faktiskt ger det själva mp3känslan. Lyckades få till betydligt mer realistiska inställningar med lite pill, så du hade helt rätt Elof! Innan den här la jag också en equalizer som tonkontroll, som i princip skar en jävla massa i basen eftersom den blev väldigt överdriven i Spectral gaten.

Lågpassfilter för att få bort lite diskant.

Limiter för att få upp volym som har förlorats på vägen.

Vad tycks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är är imponerande bra, förmodligen tillräckligt bra för att ge illusionen för de allra flesta. Den "flaxiga dynamiken" är klockren! Verkligen bra jobbat, intressant att höra.

Fortfarande saknas det tydlig förekot jag talade om, transienterna är för tydliga. Men det är kanske bara jag som tänker på 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande saknas det tydlig förekot jag talade om, transienterna är för tydliga. Men det är kanske bara jag som tänker på 😆

Kan nog stämma, tror det går att få till med andra inställningar på pitchshiftern. Om du lyssnar på da funk-biten t ex så blir den ju redan i nuläget nästan otajt för att vissa transienter blir så otydliga, det beror nog mest på pitchshiftern.

Kul att du gillade det, jävla fånig sak att lägga tid på egentligen. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande saknas det tydlig förekot jag talade om, transienterna är för tydliga. Men det är kanske bara jag som tänker på 😆

Kan nog stämma, tror det går att få till med andra inställningar på pitchshiftern. Om du lyssnar på da funk-biten t ex så blir den ju redan i nuläget nästan otajt för att vissa transienter blir så otydliga, det beror nog mest på pitchshiftern.

Kul att du gillade det, jävla fånig sak att lägga tid på egentligen. 😲

Tycker det är vettigt att lägga tid på att utforska grejjer. Man lär sig nya arbetsområden för effekter och liknande som man kan ha nytta av. Visst, du kanske inte gör en låt med bara dåligt mp3 ljud rakt uppochned, men du kan säkert använda dig av delar av det du just gjort på ett eller annat sätt. Sedan är det alltid nyttigt att använda hjärnan lite och se om det stämmer som man tror med signalkedjor. Lärande genom praktiskt arbete. Kan inte bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...