Jump to content
Annons

Jämförelse MIDI-controllers


ChromaWoods

Recommended Posts

Hej.

Har suttit i många år framför trackers och pillat med enskilda noter. Det är visserligen inte att förakta eftersom jag hävdar att man får ett mycket intimt förhållande till varenda liten not i sina låtar, man kommer sitt verk mycket nära! Ickedestomindre saknar jag känslan av att spela på ett riktigt klaviatur. Så vad köper man? Jo, jag har tittat lite på dessa tre hittils:

E-MU Xboard 49

M-Audio Oxygen 49

Behringer UMX49

De ligger i samma prisklass och verkar även i övrigt vara ganska likartade. Så låt mig höra nu, vilken skulle ni välja och varför?

ELLER: Har ni kanske någon annan modell att rekommendera? Det jag i så fall vill jag att den ska vara utrustad med är:

* Pith bend + modulation

* Absolut minst 8 rattar att styra parametrar med

* Gärna stöd för Win2000 (men ej krav)

* Minst 4 oktaver

* USB + MIDI out

* Mellan 1000-2000kr typ...

Så, tror det var allt. Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jacke (oregistrerad)

Har just nu ett M-Audio Keystation 49e, men skulle inte rekommendera det om du har möjlighet att välja en högre prisklass. Efter ungefär ett års användning kan jag säga att 49 tangenter blir lite för lite, särskilt om du tänker på att spela piano-delar.

Tangent-känslan är inte heller så bra, känns "tröga" och okänsliga. Lyckligtvis har Garageband 2 en inställning så man kan ställa klaviaturets känslighet, annars skulle jag troligtvis ha kastat det i väggen. Skulle jag köpa igen skulle jag satsa på minst 61 tangenter, och framförallt be att få det kopplat till en ljudkälla så jag skulle kunna testa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta skulle nog välja CME i din situation. Om man tycker UF-modellerna är för otympliga har de släppt en slimmad modell också, "u-key". Har inte använt någon av dem själv, dock.
Hmmm... De verkar mycket prisvärda bägge två. Fast ja.. UF5:an som jag hade valt av dem i UF-serien verkar lite otymplig... och den där U-Key ser lite fjantig ut... Den är säkert kompetent rent tekniskt, men tangenterna ser lite taniga ut...
M-Audio Axiom 49 kostar lite mer, men har en i mitt tycke riktigt trevlig klaviatur. Värd att kolla in!

/Mats

Ja jag har sneglat lite på den med.... himla fin faktiskt. Tangenterna ser sköna ut och många reglar och rattar och knappar, sånt tycker vi om. 😆 Coolt med trumpads också.

Det är ju den där lilla psykologiska vallen man måste åla sig över bara - att lägga ut mer deg. 2625kr på Thomann.... Tja... kanske ändå. Det här blir svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...