Jump to content
Annons

Creative Xmod lovar bättre ljud än original


Björn Olsberg

Recommended Posts

Genom en liten dosa hävdar ljudkortstillverkaren Creative att ljud kodat i formaten mp3, aac eller wma ska låta "bättre än cd-kvalitet". Produkten är inte ny, men vad som är nytt är att produkten har vunnit pris i Norge som årets ljudprodukt.

Mer info i nästa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

post-1-1189695757_thumb.png

Sönderkodade gitarrer och cymbaler i mp3-format blir med Xmod bättre än studiokvalitet enligt Creative. Låt oss vara en aning skeptiska till uttalandet.

Tekniken som används härstammar från samma plattform som finns i tillverkarens toppskikt av ljudkort, kallat X-Fi Extreme Fidelity. Dosan kopplas in mellan ljudkällan och högtalare/hörlurar men kan även anslutas till datorn direkt via usb. Däremot behövs ingen installation av mjukvara.

Med Creatives tidigare alltför agressiva marknadsföring i åtanke (och som de i Audigy-kortets fall faktiskt fälldes för i USA) är det inte utan att man ifrågasätter löftena denna gång; från mp3 i en mp3-spelare via Xmod till "högkvalitativt 24-bitars surroundljud".

För nå dit har Creative två benämningar på tekniker som används. X-Fi Cmss-3D ska ge känslan av flerkanalssystem i högtalare och hörlurar. Crystalizer ska återskapa de detaljer och frekvenser i musiken som har förstörts vid kodningen till mp3, aac och wma - hur man nu vet det när originalet inte finns i närheten.

På Studio ifrågasätter vi inte en sekund att Creative kan få ljudet att låta behagligare i högtalarna, men att återskapa delarna i det förstörda ljudet och få en mp3:a att låta bättre än cd är lika omöjligt som att plocka ut mjölet ur pannkakssmeten.

Stiftelsen Elektronikkbransjen i Norge är av annan åsikt och har nyligen utsett Xmod till årets ljudprodukt. Visserligen inte märkligt, med tanke på att den representerar leverantörer, kedjor och handlare.

Creative

Stiftelsen Elektronikkbransjen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta får väl sägas vara dagens stora skämt...

Största problemet är väl kanske inte att Creative ljuger sig blå, utan att många säkert är så korkade att de går på det också...  😎  🙁

Det var ju också i Norge de vann pris... 😉😎

Nåja - skämt åsido. Detta är lurendrejeri på riktigt låg nivå. Om de påstår att det blir bättre ljud än vad man har i studion där det spelas in (det verkar dessutom som om högtalarna inte spelar någon roll alls, utan det är bara deras "enhancer" som gör hela grjen 😎 ), så är det ett gäng marknadsförare som har fått totalt hjärnsläpp.

"Lyssningsupplevelse", som de kallar det, är mer subjektivt och något som de kanske inte kan bli stämda för eftersom man inte kan bevisa för eller emot när det handlar om helt subjektiva saker, men om man tycker att "lyssningsupplevelsen" blir bättre av fasförskjutningar som ger en bredare stereobild (men samtidigt förstör ljudet) och annat trixande med ljudet, så kanske man håller med dem - vad vet jag...? 😱

Undrar hur de har kunnat få för sig att visa en subjektiv upplevelse i ett diagram. Det hade varit ganska spännande att få en förklaring på det - och om det kan garantera att upplevelsen är likadan för alla människor, även de som inte gillar fasfel...? 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är helt och fullt logisk och korrekt. Skalan är ju experience där måttet är X-Fi Experience. Ni menar väl inte att det är mer X-Fi experience på en MP3'a än på Xmod? Det vore ju galenskap för bövelen!?! 😱

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

och framförallt, vad är studio-quality? i relation till cd-quality menar jag... 😳

Oavsett vilket så är det ju sämre än "X-Fi quality". Det ser man ju i diagrammet... 😆

Nu kan alla proffsstudios lägga ner - för nu räddar X-Fi ljudet på vilket skräp som helst... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alltid att lura Kreti&Pleti som ska köpa dessa grejer. Mer diskant och högre volym får folk (= normalkonsumenten) att tro de lyssnar på en förbättring. Typiskt Creative taktik. Skyr dem som elden sedan "SoundDisaster" tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om denna lilla dosa är billig? Kunde kanske vara kul att prova den som en exciter på några hårdvarusynthar 🙂.. eller varför inte min gamla Amiga? 🙁

Den tar väl emot analoga signaler antar jag?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. Jag fick min nya Dell för ett par veckor sedan... Riktigt imponerad på prestandan faktiskt.. Se t.ex https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry520842 (och detta är med brandvägg och antivirus och allt jädra autostartande smäck påslaget..

Testade med en "lånad" Reason 3.04 och försökte hitta tyngsta demon vad det gäller att belasta processorn(na).. Det mesta jag kom upp i var ca 9% på ena halvan i Dual core processorn och 2% i den andra halvan.. Helt ovetenskapligt iof..

Men just den här datorn är utrustad med Creatives SB X-fi kort.. Själv är jag nöjd att Creative numera skippat sin 48 Khz standard.. Jag kan köra (Creatives egna) ASIO i 44.1,48,88,2 samt 96 Khz upp till 24 bitar och det funkar 🙂.. Sen kan man switcha mode mellan entertainment, Audio creation samt Game mode.. Själv kör jag mest på entertainment mode..

Där finns en funktion som heter 24-bit Crystalizer.. Detta lär väl vara nåt liknade som X-fi Quality.. Men jag kan bara rapportera att det låter apa.. 🙁 Det blir en överdriven diskant som låter iskall.. Låter ungefär som en tidig Aural Exciter som används överdrivet.. Visst utökar den bitantalat och frekvensomfånget.. Men det låter INTE bra 😉 Bara överdrivet och kallt.. 😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Där finns en funktion som heter 24-bit Crystalizer.. Detta lär väl vara nåt liknade som X-fi Quality.. Men jag kan bara rapportera att det låter apa.. 🙁 Det blir en överdriven diskant som låter iskall.. Låter ungefär som en tidig Aural Exciter som används överdrivet.. Visst utökar den bitantalat och frekevnsomfånget.. Men det låtre INTE bra 🙂 Bara överdrivet och kallt.. 😉

Fast effekten går väl att justera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald: Jamenvisst är det Crystalizern som de använder. Fast ökar bitdjupet gör den inte, snarare det motsatta då den delvis består av en limiter. Lite smårolig effekt på elektronisk musik om den används med måtta, men kan låta extremt vasst och otrevligt. Känns främst intressant för billiga datorhögtalare.

Glaskatten: Den går att justera i procent, vilket tycks vara mixningen mellan den torra och den processade signalen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill köra en sån Xfi i studion. Tänk om man bara har en kass studio, och sen kör xfi på den. Då blir det ju automagiskt mer än bra studioljud. Coolt. Alla låtar låter som de är släpade genom ett neve på en magisk gondol av smör. 🙁 [/ironi]

Mja... Men visst. Jag kan sälja en mojäng som gör smileyeq på låtarna och kalla det för MegaXperienceDeluxePlus2000Yeah. Och jag kan garantera att det finns folk som köper det. Det finns många som köper det som de tror är bra, inte vad som faktiskt är bra.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast effekten går väl att justera?

Wet dry typ... (hur mycket den ska påverka).. Men inte tusan förbättrar den ljudet inte.. 🙁

EDIT: fixar stavningen.. Har en kissnödig hund som puttar på mig hela tiden så jag stavar fel 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten: Den går att justera i procent, vilket tycks vara mixningen mellan den torra och den processade signalen.

/Majken

Sen påverkas det väl hur den låter beroende på vilken signalnivå man kör in......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det bör den rimligtvis göra eftersom den jobbar med dynamiken i ljudsignalen. Jag gjorde ganska utförliga tester med olika ljudfiler när jag testade ett X-Fi-ljudkort. Minns jag rätt så lades dock aldrig ljudfilerna ut och jag vet faktiskt inte om jag ens har de kvar.

Om minnet inte sviker mig så verkade effekten baseras på en exciter som kryddar diskanten, en bas-enchancer som knuffar på med lite extra botten. Sedan ligger en limiter som skjuter upp nivån ett par dB och eventuellt en expander som knuffar ned det lägsta bruset vilket ger en luftigare mix med mer botten.

Helt enkelt en automatisk mastering-process som körs i realtid på X-Fi chippet. Vilket faktiskt är ganska imponerande eftersom den i lagom dos ger en ganska jämn förändring oavsett vad du stoppar in. Så de har helt klart finputsat de parametrar som styr ljudet. Sen sitter det ju en stereo-surround konverterare också vilket är något i stil med en stereobreddare som jobbar i 6 kanaler.

Som sagt, jätteskoj för multimedia applikationer där man vill ha extra pang i explosionerna och bredare ljud när man smyger i grottor efter zombies. Inte sådär jättehäftigt på ett ljudkort som siktar in sig för studioanvändning dock.

Hoppas att E-Mu nån gång får knåpa ihop något av processorn. För den är helt klart imponerande med tanke att den sitter på ett riktigt billigt ljudkort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enkelt en automatisk mastering-process som körs i realtid på X-Fi chippet.

Icke att förglömma: ljudet konverteras till [EDIT:] 24/96 innan bearbetningen. 🙁 Gissningsvis är det detta Creative hävdar är studiokvalitet, även om källan är en mp3:a.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enkelt en automatisk mastering-process som körs i realtid på X-Fi chippet.

Icke att förglömma: ljudet konverteras till 24/192 innan bearbetningen. 🙁 Gissningsvis är det detta Creative hävdar är studiokvalitet, även om källan är en mp3:a.

Haha, det är ju nästan samma sak som att jag spelar in med en leksaksmikrofon i replokalen och konverterar det till 24/192, Alltså att jag då har studio-kvalité!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en vanlig 2bands-Exciter kompleterad med lite multibandkompressor bara... http://se.europe.creative.com/products/pro...8&product=15913 Har en sån mjukvarumässigt till mitt ljudkort "24-bit Crystalizer" heter den.. Och visst blir allt tydligare.. Men inte låter det bra inte. En exciter lägger till hramiska övertooner.. På basdelen läger den till lite oktavereffekt... Sen komprimerar den.. Men att återställa en MP3 till CD kavlite.. Näe.. Den förstärker även det artifakter som MP3-kodningen innebär.. Så den lägger till mycket oönskat ljud också. Den höjjer visserligen dynamicken och breddar frekvensomfånget.. Men jag gillar den då inte.. 🙁

Ok.. Kan hålla med att om man lysnnar på en "gammaldags" 128 Kb/S MP3 så blir det bättre.. Men modern MP3 kodning är betydligt ärligare.. Där förstör effekten bara.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...