Jump to content
Annons

Synt/Keyboard/Midiklaviatur

martin_p

Recommended Posts

Tjena!

Jag har funderat på att skaffa mig en Keyboard/Synt/Midiklaviatur rätt länge, någon av de tre sakerna alltså!

Um, nu är det så att jag inte fattar skillnaden mellan dessa tre grejer! Vad kan man göra med en synt som man inte kan göra med en keyboard osv?

Om någon skulle vara bussig att förklara skillnaderna kring dessa begrepp skulle jag vara grymmt tacksam!

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Gruppen Keyboard/Synth har inbyggda ljud i sig. Dem låter utan ljudmodul eller dator.

Midiklaviatur är bara en enhet för att kontrollera andra synthar eller keyboards + datorer. Låter inget i sig själva.

Keyboard eller synth, ja vad är skillnaden?

Klassisk kanske keyboard mer har varit till för en enskilde musikanten som vill kunna kompa sig själv, Keyboard brukar ha en sektion för trummor och komp som lirar automatiskt i olika genres, Bossa Nova, Hip hop, rock etc.

Synth tidigare var för män och kvinnor som ville exprimentera med ljudklanger.

Numer har alla synthar så många presets så man behöver inte vrida om ljudet så mycket.

Kortfattat vad det går ut på.

Dela på andra sajter

Ett midiklaviatur skicka endast ut data till till exempel en sequencer. (kan nuförtiden ha inbyggda ljud också).

Skillnaden mellan keyboard och synthesizer:

Synthen är oftast byggd på så sätt så man kan förändra ljuden. Hur och hur mycket man kan ändra beror på vilken slags synth man har. Där finns det två under katagorier där det finns analog och digitalt. Men såklart har det utvecklats på senare år och slagit ihop digitalt och ananlogt...

En keyboard är då ingen synth. alltså den har inbyggda ljud, komp med mera. Det är knappa på och spela. Oftast används den, som ovan nämnd, som enskild instrument där "keyboardisten" kompar sig själv med rytmer och komparr.

Sen finns det något som heter workstation där får du inbyggd sequencer mm...

Redigerat av Polder
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.