Jump to content
Annons

Het diskussion angående Bergman


Löken (oregistrerad)

Recommended Posts

Löken (oregistrerad)
*Vem är rädd för Virginia Woolf? - Bergman, släng dig i väggen!

Ingen slänger Bergman i väggen.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

*Vem är rädd för Virginia Woolf? - Bergman, släng dig i väggen!

Ingen slänger Bergman i väggen.

Jodå, Mike Nichols.

Edit: på 60-talet.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Jodå, Mike Nichols.

Edit: på 60-talet.

Ja han har ju gjort två sevärda filmer. Hela Bergmans produktion är emellertid i yppersta världsklass. Jämförelsen haltar alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, Mike Nichols.

Edit: på 60-talet.

Ja han har ju gjort två sevärda filmer. Hela Bergmans produktion är emellertid i yppersta världsklass. Jämförelsen haltar alltså.

Haha. Du, Löken - film är inte som politik. På något sätt. Du kan gärna komma här med argument, men de är inte värda någonting när det kommer till tycke och smak.

Mike Nichols - slänger Löken i väggen!

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Haha. Du, Löken - film är inte som politik. På något sätt. Du kan gärna komma här med argument, men de är inte värda någonting när det kommer till tycke och smak.

Mike Nichols - slänger Löken i väggen!

Det är väl precis samma sak med politik där människor har olika ideologiska uppfattningar. Vore märkligt om man inte skulle få diskutera kultur och underhållning bara därför att tycke och smak är överordnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Du, Löken - film är inte som politik. På något sätt. Du kan gärna komma här med argument, men de är inte värda någonting när det kommer till tycke och smak.

Mike Nichols - slänger Löken i väggen!

Det är väl precis samma sak med politik där människor har olika ideologiska uppfattningar. Vore märkligt om man inte skulle få diskutera kultur och underhållning bara därför att tycke och smak är överordnat.

Men herregud. Om jag läser i en demopost där någon har laddat upp en technolåt (jag hatar techno 😉), ska jag börja diskutera då om att techno suger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Men herregud. Om jag läser i en demopost där någon har laddat upp en technolåt (jag hatar techno 😉), ska jag börja diskutera då om att techno suger?

Nej men om någon talar illa om en musiker som du uppskattar bör du möjligen framföra din åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud. Om jag läser i en demopost där någon har laddat upp en technolåt (jag hatar techno 😉), ska jag börja diskutera då om att techno suger?

Nej men om någon talar illa om en musiker som du uppskattar bör du möjligen framföra din åsikt.

Men blir det inte lite fånigt att starta en diskussion med att replikera "Jag tycker att sångaren i Toto är bättre än sångaren i Queen" med "Du, Queen-sångaren är faktiskt bäst!"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Men blir det inte lite fånigt att starta en diskussion med att replikera "Jag tycker att sångaren i Toto är bättre än sångaren i Queen" med "Du, Queen-sångaren är faktiskt bäst!"?

Jo det är ju lämpligt om man kan argumentera för sin sak. Det gör jag gärna, men kanske i en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men blir det inte lite fånigt att starta en diskussion med att replikera "Jag tycker att sångaren i Toto är bättre än sångaren i Queen" med "Du, Queen-sångaren är faktiskt bäst!"?

Jo det är ju lämpligt om man kan argumentera för sin sak. Det gör jag gärna, men kanske i en annan tråd.

Och då återkommer vi till kärnan i det jag skrev vid halv sju-tiden: det är fånigt att tro att man kan argumentera om tycke och smak.

Så, nu är jag klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Och då återkommer vi till kärnan i det jag skrev vid halv sju-tiden: det är fånigt att tro att man kan argumentera om tycke och smak.

Så, nu är jag klar.

Och jag framför min replik igen; det vore ju mycket märkligt om man inte kan diskutera kultur och underhållning bara för att tycke och smak är överordnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte bergmans filmer tråkiga?

Nej.

JO - de är fruktansvärt tråkiga!

Det enda svenskar lyckas göra något vettigt av i filmväg, är komedier, som t ex Jönssonligan, Vi hade i alla fall tur med vädret, Göta kanal och Sällskapsresorna. När det ska göras någonting mer seriöst, så blir det bara patetiskt. Det finns nog bara ett (eller det ska kanske räknas som två...? 😉 ) undantag - och det är Utvandrarna och Nybyggarna - men det var Bergman inte inblandad i - och det var tur, för då hade det bara blivit reducerat till någon depressiv dynga som ingen annan än filmkritiker hade orkat glo på... 😉

Woody Allen tillhör samma skola - så hans filmer går fetbort också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
JO - de är fruktansvärt tråkiga!

Det enda svenskar lyckas göra något vettigt av i filmväg, är komedier, som t ex Jönssonligan, Vi hade i alla fall tur med vädret, Göta kanal och Sällskapsresorna. När det ska göras någonting mer seriöst, så blir det bara patetiskt. Det finns nog bara ett (eller det ska kanske räknas som två...? 😉 ) undantag - och det är Utvandrarna och Nybyggarna - men det var Bergman inte inblandad i - och det var tur, för då hade det bara blivit reducerat till någon depressiv dynga som ingen annan än filmkritiker hade orkat glo på... 😉

Woody Allen tillhör samma skola - så hans filmer går fetbort också. 🙂

Vilket märkligt utfall. Det är många fler än filmkritiker som beundrar Bergman och hans filmkonst. Vad vi dock bör tänka på att det rör sig om en mycket kvalitativ form av film. När du tar exemplifierar med Jönssonligan blir ju detta som att jämföra en Harlequinroman med Dostojevskij.

Vad beträffar den djupa och seriösa filmkonsten är Bergman ett mycket aktat namn. Personer som söker ytlig och tillfällig underhållning kan självfallet tittat på något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

JO - de är fruktansvärt tråkiga!

Det enda svenskar lyckas göra något vettigt av i filmväg, är komedier, som t ex Jönssonligan, Vi hade i alla fall tur med vädret, Göta kanal och Sällskapsresorna. När det ska göras någonting mer seriöst, så blir det bara patetiskt. Det finns nog bara ett (eller det ska kanske räknas som två...? 😉 ) undantag - och det är Utvandrarna och Nybyggarna - men det var Bergman inte inblandad i - och det var tur, för då hade det bara blivit reducerat till någon depressiv dynga som ingen annan än filmkritiker hade orkat glo på... 😉

Woody Allen tillhör samma skola - så hans filmer går fetbort också. 🙂

Vilket märkligt utfall. Det är många fler än filmkritiker som beundrar Bergman och hans filmkonst. Vad vi dock bör tänka på att det rör sig om en mycket kvalitativ form av film. När du tar exemplifierar med Jönssonligan blir ju detta som att jämföra en Harlequinroman med Dostojevskij.

Vad beträffar den djupa och seriösa filmkonsten är Bergman ett mycket aktat namn. Personer som söker ytlig och tillfällig underhållning kan självfallet tittat på något annat.

Jag struntar faktiskt i hur aktad han är bland kritikerna. Hans filmer är lika dåliga ändå.

Jag har verkligen försökt genomlida flera filmer - men det går bara inte. Allting är trögt, tråkigt och bara dåligt. Jag hittar ärligt talat ingen som helst kvalitet i det - oavsett vad världens alla filmkritiker säger. 😉

Vem har förresten rätten att bestämma vad alla ska tycka är "kvalitet" och "bra" - och vem har rätten att säga att de som tycker annorlunda, tycker "fel"...?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha. Kritiker har ju alltid rätt 😉

De brukar i alla fall tycka precis tvärtom mot vad jag tycker. De brukar som regel dissa allt som kommer från Hollywood och hylla allt som kommer från öststaterna eller från diverse depressiva regissörer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Jag struntar faktiskt i hur aktad han är bland kritikerna. Hans filmer är lika dåliga ändå.

Jag har verkligen försökt genomlida flera filmer - men det går bara inte. Allting är trögt, tråkigt och bara dåligt. Jag hittar ärligt talat ingen som helst kvalitet i det - oavsett vad världens alla filmkritiker säger. 😉

Vem har förresten rätten att bestämma vad alla ska tycka är "kvalitet" och "bra" - och vem har rätten att säga att de som tycker annorlunda, tycker "fel"...?

Varför resonerar du kring vad kritikerna tycker om hans filmer?

Jag skrev nämligen att många fler än filmkritiker beundrar hans filmer. Bergman har ett massivt stöd hos publiken och kollegor, både inom teater och film. Att du inte hittar någon kvalité hos Bergman säger nog mer om din förmåga än innehållet i Bergmans filmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
De brukar i alla fall tycka precis tvärtom mot vad jag tycker. De brukar som regel dissa allt som kommer från Hollywood och hylla allt som kommer från öststaterna eller från diverse depressiva regissörer... 😉

Om du själv lär dig skilja på djup och lättflyktig underhållning så ska du nog se att din uppfattning blir mer i harmoni med filmkritikernas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag struntar faktiskt i hur aktad han är bland kritikerna. Hans filmer är lika dåliga ändå.

Jag har verkligen försökt genomlida flera filmer - men det går bara inte. Allting är trögt, tråkigt och bara dåligt. Jag hittar ärligt talat ingen som helst kvalitet i det - oavsett vad världens alla filmkritiker säger. 😉

Vem har förresten rätten att bestämma vad alla ska tycka är "kvalitet" och "bra" - och vem har rätten att säga att de som tycker annorlunda, tycker "fel"...?

Varför resonerar du kring vad kritikerna tycker om hans filmer?

Jag skrev nämligen att många fler än filmkritiker beundrar hans filmer. Bergman har ett massivt stöd hos publiken och kollegor, både inom teater och film. Att du inte hittar någon kvalité hos Bergman säger nog mer om din förmåga än innehållet i Bergmans filmer.

Jag nämner att kritikerna hyllar honom för att många inte vågar säga emot dem - eftersom "kultureliten" måste hålla med kritikerna, som förväntas gilla "svåra" och dystra filmer och dissa publiksuccéer - och sådant sprider sig till allmänheten också...

Att jag inte hittar någon kvalitet i hans filmer säger inget om min förmåga - utan mer om Bergmans brist på förmåga att förmedla något som jag och många med mig tycker är värdefullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Jag nämner att kritikerna hyllar honom för att många inte vågar säga emot dem - eftersom "kultureliten" måste hålla med kritikerna, som förväntas gilla "svåra" och dystra filmer och dissa publiksuccéer - och sådant sprider sig till allmänheten också...

Att jag inte hittar någon kvalitet i hans filmer säger inget om min förmåga - utan mer om Bergmans brist på förmåga att förmedla något som jag och många med mig tycker är värdefullt.

Det kan inte vara så att du helt enkelt inte förstår Bergmans genius?

Jag skulle tro att en klar majoritet inom kulturvärlden tillskriver honom en mycket stor insats. Att du skiljer dig beror alltså tydligen på din egen, i det här sammanhanget, ringa förmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

De brukar i alla fall tycka precis tvärtom mot vad jag tycker. De brukar som regel dissa allt som kommer från Hollywood och hylla allt som kommer från öststaterna eller från diverse depressiva regissörer... 😄

Om du själv lär dig skilja på djup och lättflyktig underhållning så ska du nog se att din uppfattning blir mer i harmoni med filmkritikernas.

😆

Jag kan inget annat än skratta åt en sådan kommentar...

JAG kan absolut skilja på djupt och ytligt. Dystopier är inte synonymt med djupt - inte i min ordbok i alla fall...

Din kommentar innebär att så länge jag inte håller med filmkritikerna, så tycker jag fel...? Det är ju rena öststatsfasonerna att man inte tillåts ha en EGEN åsikt! Jag är chockad att se sådana kommentarer från dig, av alla... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
😄

Jag kan inget annat än skratta åt en sådan kommentar...

JAG kan absolut skilja på djupt och ytligt. Dystopier är inte synonymt med djupt - inte i min ordbok i alla fall...

Din kommentar innebär att så länge jag inte håller med filmkritikerna, så tycker jag fel...? Det är ju rena öststatsfasonerna att man inte tillåts ha en EGEN åsikt! Jag är chockad att se sådana kommentarer från dig, av alla... 😆

Du får absolut ha en egen åsikt, men var då beredd att gå i polemik om den skiljer sig från en mer vedertagen hållning.

Att det finns ett stort värde i Bergmans filmer kan du näppeligen förneka. Jag betraktar det som en stark litterär insats där han för vidare arvet från tidigare generationer. Bergman är existentialist och hans filmer är mästerliga på att hantera den religiösa problematiken som är central i en sådan filosofi. Främst därav beundrar jag honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...