sixties Postat 21 oktober 2006 Dela Postat 21 oktober 2006 Har sökt på forumet och internet för det ska införskaffas en ny dator till musikproduktion. har kollat på studios förslag och även funderat på en färdig Dell eller något annat. nån som sett eller själv har ett komplett förslag på moderkort, processor, grafik osv. det lutar väl åt ett ASUS moderkort men AMD eller intel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 22 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 22 oktober 2006 (redigerat) Det mest användbara jag Hittat hitills är denna länk, ingen som hittat något annat? Datorer och moderkort som Digidesign rekomenderar till ProTools Redigerat 22 oktober 2006 av sixties Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Kanske skulle posta mitt svar på PM:et jag fått här också... Ifall det kommer hit fler Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Ett forum som har en väldans mycket mer aktiv DAW avdelning än detta är http://recording.org där jag lurkade runt flera månader och läste om folks erfarenheter innan jag bestämde mig för vad jag skulle ha. Det var guld värt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 22 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 22 oktober 2006 innan jag bestämde mig för vad jag skulle ha. Det var guld värt. Kan du avslöja vad det blev? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 innan jag bestämde mig för vad jag skulle ha. Det var guld värt. Kan du avslöja vad det blev? 😆 ja det kan jag, men det var ungefär 2,5 år sedan och jag tror att det enda som finns att köpa fortfarande är strömkablarna, så det skulle nog vara ganska ointressant Asus blev det iallafall... och intel... och minnen som klart och tydligt stod listade i moderkortets manual. Nu verkar ju Asus gått ner sig lite, och AMD gjort framsteg, och iMac har blivit ett seriöst alternativ, men det är bara att leta på. Om du fortfarande vill veta vad det blev, kan jag försöka hitta ett kvitto 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 innan jag bestämde mig för vad jag skulle ha. Det var guld värt. Kan du avslöja vad det blev? 😆 ja det kan jag, men det var ungefär 2,5 år sedan och jag tror att det enda som finns att köpa fortfarande är strömkablarna, så det skulle nog vara ganska ointressant Asus blev det iallafall... och intel... och minnen som klart och tydligt stod listade i moderkortets manual. Nu verkar ju Asus gått ner sig lite, och AMD gjort framsteg, och iMac har blivit ett seriöst alternativ, men det är bara att leta på. Om du fortfarande vill veta vad det blev, kan jag försöka hitta ett kvitto 😉 En tyst minut här på forumet för Paul Hunter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 23 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 23 oktober 2006 här kommer linus dator spec. som han PM:ade mig: Jag byggde en maskin som är snarlik Studios musikdator, men med några modifikationer. Här är min egen datorspec: Antec Sonata chassi + Acousticase ljuddämpning Trust PW-5200 450W Silent Big Fan nätagg (eftersom det ursprungliga nätagget som följde Sonata-chassit gått sönder) Asus P5WD2-E Premium moderkort Intel Pentium D 930 (3GHz processor Dual Core liknande Core 1 Duo) Arctic Cooling cpu-fläkt (minns tyvärr inte modell) Fläktjustering från Zalman (som sänker hastigheten på chassifläkten till mindre än hälften) 2 x 1024 MB Kingston ValueRAM DDR2 533 MHz Sapphire Radeon X1300 Fläktlöst (men jag tänkte flytta över ett X300-kort från annan burk eftersom behoven i denna musikdator inte är lika stora) 3 Seagate Barracuda-hårddiskar (systemdisk, fildisk och audiodisk) 1 Samsung hårddisk (backupdisk) Sony DVD-brännare Moderkortet behövde en hel del tweakande i BIOS. I defaultläget/automatiska inställningar överklockade moderkortet min processsor och matade in spänningsnivåer på nära 4 volt, vilket resulterade i några krascher och att den inte passerade BIOS nån gång. Min processor ska max ha 3V och den kan ta skada av större än så. Nåja, jag funderar på att göra en tråd och gå igenom mina BIOS-inställningar och mina mjukvarujusteringar. Jag byggde en PC för att jag redan hade många interna SATA-diskar och ville utnyttja dessa. Idag hade jag köpt den nya iMac:en med Core 2 Duo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
levautnu (oregistrerad) Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 Hej, En god vän till mig skall köpa en musikdator och rådfrågar mig om detta. Oj, har hittat två olika varianter. En på Inet med följande konfiguration: Se länken här Extreme Core 2 Duo är byggd med ett Gigabyte GA-965P-DS4 med Intel 965P-chipset som stödjer Intel CPU:er med upp till 1066MHz FSB och socket 775. (Stöd för Firewire) Baspaket: Extreme Core 2 Duo Grundkonfiguration (1517063) :4 245 kr Processor: Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz, 1066MHz (5309817) 5 355 kr Minne: 2x1024MB PC5300 Samsung DDR2, 667Mhz (5304170) :3 080 kr Grafikkort: Sparkle Geforce 7300GT 512MB PCIe (5407674) :1 185 kr Hårddisk: 250GB Samsung Spinpoint P SP2504C (4302752) :850 kr DVD Läsare: Samsung 16x DVD OEM Svart (6400494) :180 kr CD/DVD Brännare: Plextor PX-760SA DVD�RW/�R S-ATA (7104094) :1 100 kr Nätverkskort: Netgear GA311 10/100/1000Mbit PCI (5400283) :210 kr Operativsystem: Windows XP Pro SP2 Single Svensk OEM (9120610) :1 515 kr SUMMA: 17 720 kr Den andra på Komplett.se enligt nedan: Se länken här # 303822 - Cooler Master Cavalier 3, Silver Chassi, Aluminium Front (utan nätagg) # 309565 - Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin # 327137 - PowerColor Radeon X1950PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, EXTREME Edition, ViVo/HDCP # 322635 - Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt # 313834 - Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB # 323532 - ABIT AB9, P965, Socket-775, GbLAN, ATX, 6xSATAII, DDR2, Firewire, PCI-Ex16 # 323876 - Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM # 320128 - Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM # 114711 - Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern Operativsystem saknas, men det får man väl köpa samtidigt från Komplett till ett rimligt pris.... SUMMA: 15.995:- Vilken av dessa två rekommenderar ni? Val av fläkt är också viktigt har jag fattat... Några god råd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 (redigerat) Hej, En god vän till mig skall köpa en musikdator och rådfrågar mig om detta. Oj, har hittat två olika varianter. Inget av dem Det första har ingen uppgift om moderkort och chipset vilket är avgörande för en DAW. Det andra är byggt på ett ABIT moderkort. ABIT har, i alla fall tidigare, haft kvalitetsproblem med undermåliga komponenter och därför brukar jag välja bort det fabrikatet. Redigerat 15 november 2006 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 För dom pengarna hade jag lätt satsat på en iMac med Core 2 Duo. Allt är testat och stabilt. Inga problem med operativsystem (Mac Os). Ska införskaffa en sådan själv så fort jag har råd, de flesta musikprogram funkar ju till Mac med som t.ex. Cubase, Reason, Pro Tools, Ableton Live. Men detta är rekommendation som enbart musikdator, vilket frågan gällde. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borbas (oregistrerad) Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 (redigerat) Hej, En god vän till mig skall köpa en musikdator och rådfrågar mig om detta. Oj, har hittat två olika varianter. Inget av dem Det första har ingen uppgift om moderkort och chipset vilket är avgörande för en DAW. Det andra är byggt på ett ABIT moderkort. ABIT har, i alla fall tidigare, haft kvalitetsproblem med undermåliga komponenter och därför brukar jag välja bort det fabrikatet. Vad skulle du säga är de avgörande egenskaperna vid hos ett mobo vid musikskapande? Stöd för minne: hastighet/mängd? Busshastighet? Bussar? Utbyggnation? edit: om inte annat så är väl intels egna rätt ok. De jag har ägt har varit det ^^ Redigerat 16 november 2006 av borbas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
levautnu (oregistrerad) Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Oj, nu blev det knivigt... så skulle ni här rekommendera det som sixties har fått från linus? (kanske studios datorbygge är inte heller så dum... jag har den tidningen någonstans...) var kommer linus'/sixties' komponenter ifrån? kan man få tag på alla dessa komponenter från komplett.se? det verkar inte vara lätt att köpa en musikdator... min vän är inne på "pc-linjen"... hmmm... ser framemot era kloka råd! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
levautnu (oregistrerad) Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Inget av dem Det första har ingen uppgift om moderkort och chipset vilket är avgörande för en DAW. Det andra är byggt på ett ABIT moderkort. ABIT har, i alla fall tidigare, haft kvalitetsproblem med undermåliga komponenter och därför brukar jag välja bort det fabrikatet. Hej igen, räcker denna information om moderkortet och chipset? Se länken här! det är från denna konfiguration jag har plockat delarna... 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Hej, En god vän till mig skall köpa en musikdator och rådfrågar mig om detta. Oj, har hittat två olika varianter. Inget av dem Det första har ingen uppgift om moderkort och chipset vilket är avgörande för en DAW. Det andra är byggt på ett ABIT moderkort. ABIT har, i alla fall tidigare, haft kvalitetsproblem med undermåliga komponenter och därför brukar jag välja bort det fabrikatet. Vad skulle du säga är de avgörande egenskaperna vid hos ett mobo vid musikskapande? Stöd för minne: hastighet/mängd? Busshastighet? Bussar? Utbyggnation? edit: om inte annat så är väl intels egna rätt ok. De jag har ägt har varit det ^^ Just nu är det core 2 duo som är det snabbaste/kraftfullaste alternativet - om det är det du frågar efter. Sett över tiden så varierar det vilken som har "ledningen", Intel eller AMD. För bara en kort tid sedan var det AMD X2 som var "värst". Det viktigaste om du skall bygga en DAW är annars moderkortet och vilka kretsar som sitter på det, vilket chipset och vilka I/O-kretsar som är kompatibla med det ljudkort, DSP-kort etc som du tänker använda, och givetvis med den mjukvara du tänker använda. Och dessutom hur moderkortstillverkaren byggt upp arkitekturen kring kretsarna. Det spelar ingen roll hur snabb processor, buss, minnen etc du har om komponenterna inte är kompatibla fullt ut. Eller om man har andra "finneser" som t ex SLI som ställer till det mer eller mindre för en DAW-applikation. Minnesbandbredden är en icke oviktig faktor som ofta glöms bort av de som tittar på processorprestanda och minnesstorlek. Det räcker inte bara med mycket minne och en snabb processor, de måste kunna prata med varandra på ett bra sätt också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 16 november 2006 Dela Postat 16 november 2006 Inget av dem Det första har ingen uppgift om moderkort och chipset vilket är avgörande för en DAW. Det andra är byggt på ett ABIT moderkort. ABIT har, i alla fall tidigare, haft kvalitetsproblem med undermåliga komponenter och därför brukar jag välja bort det fabrikatet. Hej igen, räcker denna information om moderkortet och chipset? Se länken här! det är från denna konfiguration jag har plockat delarna... 🙂 Jag tycker att du ska gå andra vägen. Försök inte ta reda på om det moderkort din kompis pekat på fungerar bra som en DAW. Ingen som inte provat att bygga på just det moderkortet kan garantera dig att det fungerar bra som musikdator, även om det skulle ha ett chipset som brukar fungera. Använd i stället ett moderkort som andra använt och som fungerar bra, helst då också egentligen med samma ljudkort och ev andra DSP-kort etc. Det moderkort Linus pratar om rekommenderas av många andra också. Och det är generellt sett ett mycket bra kort. Jag själv använder ett A8V med K8T800 chipset och en AMD X2 4800-processor för närvarande - men det är för att min senaste dator är gammal nu, flera månader... 😎 I en äldre musikdator som fortfarande i bruk i min studio har jag ett P5AD2-E Premium-kort och en 3,8 GHz processor. Båda korten är Asus-kort, de brukar vara bra. Du kan t ex se till det som rekommenderas av Digidesign för Protools, citat från deras hemsida: Recommended Motherboards for Dual Core Processors ASUS P5WD2 Premium Pentium D Dual Core Processor Intel 955X chipset ASUS A8N-E AMD Athlon 64 Dual Core Processor nVidia nForce4 chipset Tyan Thunder K8WE (Model S2895) AMD Opteron Dual Core, Dual Processors nVidia nForce4 chipset System built by Colfax International AMD Dual Core Processor Information For "Problem Detected with Audio Clock" and DAE error -9092, -9093, -9094, or -9129 with AMD Athlon 64 X2 (Dual-Core) Processors, please see this Answerbase article: AMD Dual Core Optimizer & Windows Dual Core Hotfix Desktop — Minimum Recommended Requirements AMD Athlon 64 or 64 FX Processor VIA K8T800, VIA K8T800 PRO, or NVIDIA nForce3 chipset Socket 754 or 939 motherboard AMD Athlon XP Processor (2000+) VIA KT266A or NVIDIA nForce chipset Intel Pentium 4 or Xeon Processor (2.4GHz+) Asus P4C800-E motherboard Intel 845/845E/845PE, 850/850E, 865PE, 875P, 915GL/915GV, 925XE, 945G*/945P*, 955X* chipsets with Intel Pentium 4 processors *Also qualified with Pentium D processors. Not Tested/No Known Issues with Pro Tools M-Powered systems Intel 915G/915P/915PL/925X chipsets Models with Intel Celeron processors are not supported with any version of Pro Tools, check with manufacturer before purchase. Du kan också läsa på många andra sidor, t ex Universal Audio UAD-1 forum om moderkort som fungerar: http://www.chrismilne.com/uadforums/viewfo...a029c652bf4242f Som sagt, tänk om och går den här vägen i stället. Sedan skulle jag rekommendera dig att välja en leverantör med riktigt bra RMA/garanti och utbytessystem. Dustin är mycket bra. Komplett är också OK men ett snäpp efter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phobia Postat 16 december 2006 Dela Postat 16 december 2006 (redigerat) Ett tips för den som vill ha en bra burk - särskilt om det gäller Pro Tools. Kolla denna tråd - den är lång, men 1:a inlägget (sticky) uppdateras då och då :-) http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...b=5&o=7&fpart=1 Stannar man på en Quad (2 x 2 dual core) så hamnar man på 13 papp + skärm. Vill man vara Octa förberedd 2007 (2 x 2 quad core) - men börja med Quad - lägg på några papp. - J Redigerat 16 december 2006 av phobia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 16 december 2006 Dela Postat 16 december 2006 Du ska inte satsa på en Apple-maskin istället? Det skulle jag göra 🙂 .Viktor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.