Jump to content
Annons

Bygger hemmastudio/replokal


Clayman

Recommended Posts

Hejsan

Min första egna tråd på detta forum.

Har varit flitig läsare i ett par månader men nu är det dags.

I augusti började jag och en polare att bygga en kombinerad studio och replokal. Rummet har måtten 3x8 meter och 238cm i takhöjd.

Så här såg det ut innan vi startade. OBS, stirra inte direkt på tapeten, epelepsivarning.

1.jpg

Samma dörr fast från andra hållet. Där borta till vänster om altandörren kommer mixplatsen.

2.jpg

Så vi satte igång med att flytta den där väggen och smällde upp dubbla väggar, den mot själva lokalen är vinklad och den mot mixplats är rak.

Varje vägg har 3+1 13mm gips. Så totalt 8 gipsskivor skiljer rummen från varandra.

3.jpg

De två väggarna i närbild. (Någon som vet om vi ska fylla detta hålrum med lite isolering eller om vi skall låta det vara?)

4.jpg

Vi skuttar fram ett par dagar och har här målat och smält upp 2 st rejäla skoldörrar som vi kom över helt gratis. Samt lagt gips i tak och på golv.

6.jpg

Vi passade även på att göra en väggmålning med gruppens logga, bara för att vara lite coola 😲 ... eller nått... Resultatet blev iaf så här:

7.jpg

Nu är vi här och har funderingar på taket. Vi har kommit över ett par akustikplattor som man har haft i skolsalar och hoppas att dessa kommer att hjälpa lite grann, för just nu ekar rummet rätt mycket och är lite villrådiga på hur vi lösa detta på bästa sätt. Någon som har någon bra input? Vad finns mer att göra?

/Malu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tackar, nej det är bakom ett garage i en enplansvilla. Avskilt från bråkiga grannar och dylikt.  😆

Imorgon ska vi försöka lägga golv.

blir det flytande golv?

med guldfiskar o allt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tyvärr inte så insatt på vad ett flytande golv är. Men det låter som om det inte skall ha något kontakt med reglar etc?

Golvet vi lägger blir ett vanligt klickgolv med foam under direkt på golvgipset. Guldfiskarna läggs ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tyvärr inte så insatt på vad ett flytande golv är. Men det låter som om det inte skall ha något kontakt med reglar etc?

Golvet vi lägger blir ett vanligt klickgolv med foam under direkt på golvgipset. Guldfiskarna läggs ovanpå.

om dom ska ligga ovanpå är det bättre med fiskpinnar.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tyvärr inte så insatt på vad ett flytande golv är. Men det låter som om det inte skall ha något kontakt med reglar etc?

Golvet vi lägger blir ett vanligt klickgolv med foam under direkt på golvgipset. Guldfiskarna läggs ovanpå.

LITA Dynamic clic? 😆

Jobbade på ett lager för såna bl.a. förrut...

Link to comment
Dela på andra sajter

De två väggarna i närbild. (Någon som vet om vi ska fylla detta hålrum med lite isolering eller om vi skall låta det vara?)

ARGHHHH! du skulle ha postat tidigare, blev misstänksam när du skrev 3+1 gipslager. Det innersta gipslagret måste bort, din vägg kommer fungera MYCKET bättre utan det "tredje" lagret.

Isolering hoppas jag ni redan har mellan reglarna så det ska INTE in någon isolering i hålrummet mellan väggarna.

Nu vet jag inte hur jobbigt det här kommer bli för er, jag hoppas ni kan montera bort det innersta lagret utan att riva väggen. Om ni vill läsa på mer om vad jag pratar om så läs den här: Understand Tripple Leaf

där kan även se vilken skillnad det blir i dämpning om du tar bort gipset.

lycka till

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! 😉 Nu blev jag alldeles svettig, varm och orolig...

Jag förstår inte riktigt triple leaf.

Rätta mig om jag har fel.

"The air in the cavity acts like a spring, and creates a resonance" Det är här vi kommer få problem eller?

Det här lät ju inte speciellt tilltalande heller:

Triple leaf (or quadruple or higher # of leaf) constructions should be avoided like the plague

Så ser det ut, alltså JA vi har isolering mellan skivorna.

8.jpg

Om vi bryter bort större delarna av dom inre gipsskivorna på innerväggarna (nu ritat på utsidan pga av att jag inte hade en bättre bild), kommer det att bli ett bättre resultat? Eller kommer det inte hjälpa alls eller är jag HELT ute och hojjar i mörkret nu?

9.jpg

Redigerat av Clayman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det andreasb menar är att ni ska ta bort de ensamma gipsplattorna.

Alltså de som ligger mot tomrummet.

Då blir det:

LOKAL

GIPS - GIPS - GIPS - REGLAR (med isolering)

LUFTSPALT

REGLAR (med isolering) - GIPS - GIPS - GIPS

MIXPLATS

På så sätt blir det reglarna och isoleringen i båda väggarna som "tittar på varandra".

Ingen gipsskiva som blockerar där och kan komma i svängning eller något sådant, tror jag det handlar om. Jag har själv fått tipset från den fantastiske andreasb till mitt eget pågående projekt (finns löpande bilder i forumet också)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer som andreasb och coverman säger. Ni får slita bort de enskilda lagren i mitten. Jag undrar också hur ni har tänkt med kablar som skall löpa från inspelningsrummet till kontrollrummet, t. ex XLR-kablar som skall in i bordet?

Sitter det två dörrar mellan kontrollrum och inspelningsrum, och är de ordentligt tätade med gummilister?

Hur har ni det med ventilation i kontrollrum och inspelningsrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ett bra inlägg av Hellhoff.

Jag tror det är lätt hänt att man mitt i allt bygge glömmer bort väsentliga bitar.

En liten checklista kanske man skulle lägga upp någonstans. Jag kom själv på mitt i min egen planering att jag hade glömt tänka på ventilationen. Men lyckligtvis kom jag på detta i tid innan bygget påbörjats.

Kablar ska jag själv dra i rör och sedan ska jag bygga någon liten låda som går att skruva upp mot väggen. Där ska jag fästa 2 19" plåtar med hål för kontakter.

Där kan man då löda fast XLR/Tele i combo och kanske en nätverkskontakt, usb eller firewire.

Då har man garderat sig för framtiden, som någon skrev till mig i ett tidigare inlägg någonstans.

Ventilation ska man ju köra med ljudfällor, så man inte bara kastar ut oväsen eller in oljud från utsidan. Och så är det visst ganska viktigt hur man dimensionerar ventilationen och det verkar inte vara världens lättaste uppgift.

För några veckor sedan kunde jag inget om dessa saker jag skriver om nu, men man har fått lära sig en hel del i detta forum och på andra håll.

Men regel ett är väl att tänka efter före.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle slänga in ett litet tips, som jag själv inte använt, men ska väl göra i min egen studio.

Ni frågade tidigare om dämpning i det studsande rummet som nu bara har gips på väggarna.

En kompis hade gjort följande och det verkar fungera fint.

Man kan skruva fast tunna reglar längs en vägg (en regel högst upp, en på mitten och en längst ner). I denna häftar man fast ett ganska tjockt tyg. Sedan lägger man panel som man fäster i listerna och så har man lite olika mellanrum mellan panelen, så att ljudet kan krypa in och fastna i tyget. Efter tyget blir det ju då en liten luftspalt, som också plockar upp ljudet på vägen.

Det blir också väldigt snyggt om man väljer snygg färg på tyget och panelen. T ex en sån epilepsi-grön variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Kanske skulle slänga in ett litet tips, som jag själv inte använt, men ska väl göra i min egen studio.

Ni frågade tidigare om dämpning i det studsande rummet som nu bara har gips på väggarna.

En kompis hade gjort följande och det verkar fungera fint.

Man kan skruva fast tunna reglar längs en vägg (en regel högst upp, en på mitten och en längst ner). I denna häftar man fast ett ganska tjockt tyg. Sedan lägger man panel som man fäster i listerna och så har man lite olika mellanrum mellan panelen, så att ljudet kan krypa in och fastna i tyget. Efter tyget blir det ju då en liten luftspalt, som också plockar upp ljudet på vägen.

Det blir också väldigt snyggt om man väljer snygg färg på tyget och panelen. T ex en sån epilepsi-grön variant.

Ja, eller så kan man sätta reglar, lägga isolering, spänna tyget o sen panelen. Suger lite mer än bara tyget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lika kul att läsa Andreas inlägg. Mycket informativt även om jag ibland kunde önska att du uttryckte din kunskap lite tydligare för oss som har lite dålig koll.

Stort tack iaf, man lär sig en massa fast man inte bygger själv för tillfället. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla goda tips och idéer.

Vi har faktiskt tänkt på ventilationen, fast inte så mycket. Vi trodde det inte var så komplicerat.

Ventilationen för lokalen kommer att tas från det intilliggande garaget. Vi har faktiskt inte tänkt hur väl dimensionerat denna ventilation blir i förhållande till rummet. Vi hade mest tänkt en ingång med fläkt som trycker in luft och ett uttag där luften rimligtvis borde försvinna ut.

Kablar in och ut kommer att gå genom en multikabel med 16 in 4 ut, som vi helt enkelt borrar hål för genom väggen som vi sedan tätar med silikon runt kabeln. Placering vi hade tänkt blir under fönstret.

Finns det bilder på era ljuduppfångar-mojänger?

Länk? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eller så kan man sätta reglar, lägga isolering, spänna tyget o sen panelen. Suger lite mer än bara tyget.

Jo, MrPhil. Jag menade givetvis att den där tygbiten skulle sitta på den nya gipsväggen.

Så den dämpar deras redan uppsatta gipsväggar. Så det alltså blir:

REGLAR (med isolering) - GIPS - GIPS - GIPS - LÄKT - TYG - PANEL

Ibland skriver jag för snabbt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Coverman my man, skönt att höra någon som kan ta över en del frågor/svar, det är så man lär sig.

Och ja Clayman, tyvärr är det så att du kommer få en hel del problem med det tredje/fjärde lagret gips. Och med tanke på att du har ett såpass ambitiöst bygge tycker jag att du ska ta bort det och flytta det till utsidan om det går behålla skivorna i helhet.

Köp gärna en tunna dämplim, Coverman hittade en billig leverantör i GBG som kan skicka en tunna för ett par hundringar så kan du limma och skruva dina väggar för ett ännu bättre resultat. 3 lager gips med en så stor luftspalt som ni har bör ge en riktigt bra dämping mellan rummen.

Vidare kan det ju diskuteras om ni behöver flyta golv eller inte. Det är inte för sent att göra det efter att väggarna är på plats även om jag rekommenderar att bygga väggarna så att de vilar på det flytande golvet. Bygg klart först, spela bas i "live rummet" och sätt örat mot golvet så får du se om det uppstår flanking mellan rummen. Om inte, grattis!

a

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visade denna tråden för polarn och förklarade att vi gjort ett fatalt misstag. Han blev imponerad och tog det bra och vi kommer idag att pulverisera de 2 inre gipsskivorna. De kommer inte att gå att behålla dom i sin helhet. Vi får helt enkelt köra med 2 färre gipsskivor och hoppas att det räcker.

Väggarna står på gummilister. Fick höra någonstans att detta var ett bra alternativ.

Vår takhöjd är nu nere på ca 230 cm. Läste ditt (andreasb) recept på flankningsbotning i en annan tråd mitt tips är, platon, stepisol eller ännu hellre neopren på träreglar, isolering emellan och sen dubbla lager 2mm spånskivor som du limmar ihop med dämplim. Det låter som om detta bygger rätt bra på höjden?

Isf tror jag vi får chansa och köra utan.

Coverman: Jag tror jag förstår din beskrivning. Ska ha den konstruktionen i bakhuvudet då vi nu snart närmar oss slutklämmen.

Vill än en gång passa på att tacka alla som kommer med kommer med inlägg och tips och tricks. Ni är guld värda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tvekar på att ta bort inre gipsskivorna för att vi kom på en snilleblixt som ville rådfråga expertisen (ni) om.

Hör på detta.

Hur tror ni att det blir om vi låter gipset vara kvar och lägger någon form av kompakt isoleringsskiva på. Då kommer väl resonansen mellan väggarna att sugas upp av dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som andreasb sa tidigare. Läs på sidan om de tre löven.

Här är en länk till en pdf som beskriver tankarna:

TripleLeaf

Det är någonting med att ha antalet hårda material i rad.

Är osäker på hur det funkar om man gör som ni säger, men då är ju fortfarande en hård yta kvar i ledet. Men läs den där filen och kolla även på deras websida (där länken hamnar), så finns en massa matnyttigt.

Givetvis är det andreasb som skrivit om detta tidigare och tipsat mig om i min tråd som ligger i forumet också. Skumma igenom min tråd som heter typ lågt i tak med betong. Där har det blivit lösningar på en del saker som kanske kan vara intressanta även för er.

Redigerat av coverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...