Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag letar efter något bra material online om hur man rattar en kompressor.

Finnns det? Nåt som jag kan använda för att lära mig själv och för att göra material till mina ljudteknikelever.

Mixologin är ju bra. Men finns det ytterligare bra grejer online?

Annons
Postat

Ett tips är att utgå från ljud som har vissa tydliga egenskaper. Exempelvis en trumsampling som har ett tydligt klick i början följt av klangen. Visa hur kompressorn med låg attack kommer att påverka hela ljudet. Medan en längre attack kommer förstärka skillnaden mellan klicket och klangen i trumman. Lägg en hård kompressor med snabb release på en hel mix för att visa hur det låter när kompressorn pumpar.

/Majken

Postat

Tack så jättemycket båda två. Läser just nu tipset från dig Elof.

Jag kör på Gymnasienivå, men det är få elever som är på någon högre nivå. Men många motiverade. Så det vore kul med inspirerande material och naturligtvis bra klingande exempel.

Ska testa dina tips Majken. Det verkar vara en tydlig pedagogisk idé. Ska prova den på min kollega.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kommer jag fel ihåg, eller har Behringers manuale såna där "for-dummies" -grejer alltid, med praktiska exempel?

Postat

Okomprimerade trummor är väl också det instrument där olika kompressioner hörs tydligast?

Man kan göra trummorna mjuka, hårda, få dom att pumpa o.s.v.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.