Jump to content
Annons

Installera SATA-hårdisk


El_mono

Recommended Posts

Hej,har lite frågor. Har Plockat ihop en dator med moderkortet Asus A8v deluxe, fast jag får inte SATA-hårddisken o funka. Jag var inne på Asus hemsida o tankade hem en del drivrutiner o testade i det läget i början av Windowsinstallationen där man ska trycka F6. Dock hittar den inte Sata-hårddisken. Då kände jag mig tvungen o plugga i min gamla sega IDE-hårddisk på 20gb så den känns ju inte så bra att använda. Hur ska jag göra? jag vill ju ha operativsystemet på SATA-hårddisken,är den trasig eller har har jag inte hittat rätt drivrutiner?

Tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1) Kör du SATA-disken i AHCI?

Isåfall måste du göra en bootdisk med SATA-drivrutiner, eftersom Windows XP:s installationsprogram saknar stöd för SATA.

Har du laddat hem rätt drivrutin och lagt på en diskett?

Om du lagt SATA-drivrutinen på hårddisk eller usb-minne går det inte.

Alternativet är att du gör en kopia av din Windows-skiva där du slipstreamat in SATA-drivrutinen i TXTSETUP. Då hittar Windows din hårddisk när installationsprogrammet laddas in.

2) Kan du välja IDE istället för AHCI i BIOS?

Jag är ganska säker på att det går med A8V. Isåfall är det enklast.

Ställ om till IDE och din hårddisk dyker upp som en IDE-disk i BIOS. Nu hittar Windows hårddisken och du kan installera Windows.

Efter installationen kan du ändra till AHCI ifall du behöver det.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde detta nyss med min egen burk, och om jag fattat det rätt så är en diskett med drivisarna enda utvägen. Fixa SATA-driviosarna på diskett, tryck F6 i början av windowsinstallationen. När drivisarna skall laddas in hittade min burk disketten automatiskt, bara då att välja rätt fil på disketten alltså.

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

I min värld har ACPI endast att göra med IRQ9. Vad betyder att "köra SATA disk i ACPI"?

Det finns i princip tre MODE (intel): IDE, AHCI och RAID.

Med IDE utnyttjar man egenligen ringa av den performance som finns i SATA-bussen. Med AHCI eller RAID har man bäst performance (likadan). Jag kör RAID-mode trots att jag har bara en skiva, i princip betyder det endast att man har färdighet att köra RAID i windows om man så vill. Windows-installationen är olika för IDE, AHCI och RAID, så det man väljer bör man inte byta ut i efterskott.

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm

WARNING: Switching SATA modes in the BIOS after installing the operating system is not recommended when a SATA drive is the boot drive. Switching modes may cause an "NTLDR" error, an immediate blue screen error followed by a reboot, or another boot failure.
Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

I min värld har ACPI endast att göra med IRQ9. Vad betyder att "köra SATA disk i ACPI"?

Tack, tänkte rätt men skrev fel. Jag menade AHCI.

Redigerar tidigare inlägget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag en följdfråga: SKa ha en SATA-disk i min nya burk, och jag tänker bygga den utan diskettenhet eftersom jag aldrig använder den. Först tänkte jag att det fixar jag ju lätt, kan ju lägga in drivisarna på en skiva. Men dvdläsaren jag köpt är också SATA 😕

What to do?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag en följdfråga: SKa ha en SATA-disk i min nya burk, och jag tänker bygga den utan diskettenhet eftersom jag aldrig använder den.

What to do?

En grejj lär väll kunna vara att köra med ett USB-minne? Jag har inte provat det men i teorin lär väll det vara exakt samma sak. För moderkorten stödjer väll USB under en installation? Iallafall min mus och tangentbord.

Obs - detta är bara spekulation - ingen konkret fakta.

Annars får du göra som de sagt tidigare - slipstreama ditt windows - alternativt är väll om du har två CD/DVD spelare - då kan du ju bränna drivisarna på en skiva och ha i den andra CD/DVD spelaren.

Åter igen - detta är inget jag själv har testat utan utgår från logik men som alla vet är inte datorer direket logiska ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl helt enkelt testa. I värsta fall har jag nog minst ett par stycken diskettenheter som ligger och skräpar som jag kan koppla in och ha under installationen och sedan ta bort när jag är färdig. Det ordnar sig. Och om det inte gör det skriver jag här och klagar 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också problem med att installera en SATA 2 disk på ett moderkort som endast klarade av SATA 1. På den hårddisken fanns det en jumper som man måste ställa om för att hårddisken skulle gå som en SATA 1 hårddisk. Att köra disken som SATA 2 innebar att disken inte hittades av hårddiskkontrollern. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet också.

/H.

EDIT: Rättade lite syftningsfel...

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men dvdläsaren jag köpt är också SATA

Din dator måste ju hitta DVD-spelaren om du hade tänkt installera/boota windows från den...ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

BIOS hittar både din SATA-hårddisk och SATA-brännare.

Så var lugn, installationsskivan både bootar och fungerar bra. 😄

Hade du en floppydrive liggandes? Då är det den smidigaste lösningen att koppla in den tillfälligt tills installationen är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...