Jump to content
Annons

Digitaltrummor?

Recommended Posts

EvanStone (oregistrerad)
Postat

Har planer på att skaffa ett par billiga digitaltrummor (Medeli DD-502) men har inte riktigt koll på grejerna så jag ställer ett par frågor.

Kan trummorna kopplas till datorn via midi och skicka midi singnaler så att man kan använda mjukvaru trummor istället för modulens kit?

Kan man köpa till lösa pads eller byta modul utan att tänka efter eller måste padsen och modulen passa ihop?

Annons
Postat

Trummorna du nämner har de midimöjligheterna du frågar efter (av vad jag har kunnat utläsa från en sökning på http://justfuckinggoogleit.com/ 😆 ).

Jag skulle ändå vilja slå ett slag för dom här trummorna (som jag har stående här i ett hörn btw). Dom är faktiskt riktigt bra om man jämför med andra digitaltrummor i samma prisklass.

Postat

välkommen till forumet!

ett tips så du slipper inlägg som är tusen gånger otrevligare än mitt är att alltid söka innan man startar ny tråd.

Av det jag har hört från andra på forumet så verkar det som det är bättre att lägga till några extra tusen och köpa ett roland eller yamaha.

Postat

Jag var in på Musikbörsen och tänkte köpa ett sådant för nån vecka sedan. Killen bakom disken avrådde mig från att köpa det för att det praktiskt taget var så kasst att de fick mer missnöjda än nöjda kunder. Mer än hälften av seten han hade sålt hade kommit tillbaka på grund av olika defekter. Dom var dålig på alla vis menade han.

Postat

Jag köpte själv ett set för nån vecka sen, begagnat. Det var ett Yamaha DTxpress som jag tycker är jälvligt bra. Iofs är jag inte trummis och har bara testat ett enda set tidigare (mideli på musikbörsen), tyckte att den sög eftersom den inte hann med att trigga när man spelade någorlunda snabbt. Men det beror ju på ljudmodulen, så visst kan du köpa det setet och byta ut ljudmodulen mot en yamaha eller DDrum eller liknande.

Vad gäller paddarna så är det endast "känslan" du ska gå efter, elektroniken i dem är så enkel att de inte skiljer så mkt mellan dem . Jag har byggt några egna paddar som kostade mig några enstaka kronor per pad, och som funkar minst lika bra som de dyrare paddarna man köper. Visserligen får jag inte riktigt samma "studs" i mina, men med lite trixande så går det utan problem.Det duger mer än väl om man bara ska spela in en rytm och få det i MIDI. Är även inne på att bygga en egen ljudmodul, som bara har MIDI utgång, och inga inbyggda ljud.

Här har du en hel tråd ang detta!

Mitt råd är, köp begagnat. Jag gav 5000:- för mitt set o fick med en extra cymbal+stativ, pall, massa stockar mm. Den kostade 160000 som ny, för 4 år sen (sade säljaren iaf).

Postat (redigerat)
Jag var in på Musikbörsen och tänkte köpa ett sådant för nån vecka sedan. Killen bakom disken avrådde mig från att köpa det för att det praktiskt taget var så kasst att de fick mer missnöjda än nöjda kunder. Mer än hälften av seten han hade sålt hade kommit tillbaka på grund av olika defekter. Dom var dålig på alla vis menade han.

Hörde ngt rykte om att musikbörsen tagit in de superbilliga dock askassa seten bara för att få in folk i butiken, för att där kunna övertala dem att lägga till nån tusing ochköpa ett bättre set..

Såååå jääävla FULT! Jag hatar musikbörsen (pga många anledningar)! BOJKOTTA!

Redigerat av hobbex2004
Postat
Mitt råd är, köp begagnat. Jag gav 5000:- för mitt set o fick med en extra cymbal+stativ, pall, massa stockar mm. Den kostade 160000 som ny, för 4 år sen (sade säljaren iaf).

Jag tror att han lurade dig ordentligt i så fall 😛

Postat (redigerat)

Jag tror att han lurade dig ordentligt i så fall 🙂

hehe, oppps.. det vart nog en nolla för mkt där, 16 000 Skulle det stå....🙂

160 000 för ett set, ja då får det fan vara en inbyggd video eller nåt i den... 😛

Redigerat av hobbex2004
Postat

Hörde ngt rykte om att musikbörsen tagit in de superbilliga dock askassa seten bara för att få in folk i butiken, för att där kunna övertala dem att lägga till nån tusing ochköpa ett bättre set..

Såååå jääävla FULT! Jag hatar musikbörsen (pga många anledningar)! BOJKOTTA!

Det är en affärsidé som dom knappast är ensamma om, men det är ju inte mindre fult för det. Mataffärer har ett annat trick, dom annonserar med låga priser på varor som folk har koll på priset på, t ex mjölk eller ost, och sen ser dom till att ha högre priser på sånt som man kanske inte har samma koll på, t ex bröd. Plus att dom tar ett jädra överpris på sina plastpåsar. Men det är ju då man ska visa sin konsumentmakt och ta med egna påsar!! 😉

Olsberg har förresten halvt om halvt lovat en stor digitaltrumspecial detta år. Ser fram emot detta. Sen DFH Superior kom är jag på allvar övertygad om att man kanske inte behöver lägga så mycket tid och pengar som krävs för att spela in trummor längre. Visst är det synd att detta hantverk på så sätt kanske blir lite mer sällsynt, men för alla som inte har råd att lägga 100 000 på trumset, rum, mickar, preamps och ljudkort så kan det ju vara nog så trevligt ändå!

Postat

Hur funkar det egentligen när man ska ha in det i datorn? Ska köpa ett Yamaha DTXplorer hade jag tänkt. Jag har CUbase SX om det är till någon hjälp 😳

Antar att man kopplar in settet i datornoch på något sätt spelar in?

• 4 veckor senare...
Postat

Jag funderar också på att köpa mig ett Yamaha DTXploder digitaltrummset!

Kan dock inte ett skit om digitaltrummor (eller några trummor als för den delen, lirar vanligtvis gura) och undrar därför om det här setet är något att ha!

Anledningen till att jag köper just digitaltrummor är för att jag vill koppla dem till mitt ljudkort och köra in det som midi direkt i cubase.

En grej jag inte gillar med det här trummsetet är att virvlepaden känns så jävla fejk, vill helst ha en pad som känns som man spelar på en riktig virvel. nån som har bytt ut pads på det här setet nån gång och vet omman kan göra så eller inte?

Sen är en annan grej jag hört om digital trummor är att billigare set inte ”hänger med” när man spelar snabbt! Har det här setet det problemet eller?

Sista frågan, vad menas med triggning?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.