Jump to content
Annons

Högtalare till hemmastudio/Dator ?


jonasandersson

Recommended Posts

Är nybörjare när det gäller att skapa musik framför datorn, hur som helst...

Till min dator har jag har köpt ett Audiophile-ljudkort. Insåg sedan att mina vanliga datahögtalare inte passade till detta kort som har två RCA-ingångar. Mina vanliga datahögtalare har en enda minitele-hane och då passar de ju inte till ingångarna på mitt Audiophile-ljudkort. Dessutom så ville jag ha ett par högtalare med bättre ljud, då jag skulle börja göra musik framför datorn.

Då gick jag till Musikbörsen i Gävle och frågade om de hade några andra högtalare åt mig som passar till detta kort. (Tänkte att antingen finns det väl högtalare med någon RCA-kabel, alternativt högtalare med RCA-ingångar där man får köpa till en RCA-kabel som koppling mellan ljudkortet och högtalarna. Som sagt jag är inte så hemma på detta område, men med sunda förnuftet så tänkte jag så).

Personen i butiken svarade mig att de inte hade några datahögtalare.

(...fast datahögtalare och datahögtalare, jag sade helt enkelt att jag skulle ha ett par bättre högtalare till datorn, men menade väl för den skulle inte klassiska datahögtalare utan helt enkelt ett par bra högtalare som kan kopplas till RCA-ingångar...). Han rekommenderade mig istället att gå till databutiken. Där hade dom inte heller några högtalare som passar till mitt ljudkort. De hade bara vanliga datahögtalare som sammanlänkas i en mini-tele-hane (sån som jag redan har). Då undrar jag var kan man få tag på högtalare som passar till ett ljudkort med RCA-ingångar? Finns det verkligen inte sådana på Musikbörsen kan man fråga sig?

Nuförtiden så finns det ju många program man kan använda för att underlätta musikskapande i hemmet med hjälp av datorn. Har lite svårt att tänka mig att alla mer eller mindre professionella personer som tillverkar musik på datorn sitter med vanliga futtiga datahögtalare. Det borde väl finnas bättre högtalare/studiohögtalare som lämpar sig för detta ändamål? Jag kan väl inte tänka mig att man skapar ljudkort med RCA-ingångar och att det inte finns tillhörande högtalare att få tag på i musikaffären.

Blev lite irriterad, tyckte det var hur konstigt som helst att jag blev hänvisad till databutiken då det även var på Musikbörsen som jag köpte mitt ljudkort. Jag nämnde i och för sig att jag skulle ha högtalarna till datorn (och att mina nuvarande högtalare inte passar till mitt Audiophile ljudkort). Fast, ja... dator och dator. Jag skulle använda högtalarna till ljudkortet som sitter i datorn, alternativt till mixer-bordet som är kopplat till ljudkortet som sitter i datorn. Vet inte då hur man ska uttrycka sig???

Så då vänder jag mig till er...om man vill ha ett par riktiga högtalare till sin hemma-PC-studio är det verkligen till databutikerna man ska vända sig?

Är det verkligen så långsökt att gå till en musikaffär när man vill skaffa bättre högtalare till sin dator (med ett ljudkort inköpt i samma affär)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, det är klart att du skall vända dig till en musikaffär. Kan hända att du uttryckte dig oklart? Fast det kan lika gärna vara personalen i butiken som reagerade helt blåst... det finns en hel tråd här någonstans om hur dåligt bemött man kan bli.

Jag antar att det du skall ha är ett par aktiva studiomonitor. Ta en titt här, gå in på menyn 'studio' -> 'monior aktiv'. Här kan du i alla fall kolla in lite alternativ.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena på dig

kan vara lite svårt om man inte har hållit på med detta någon längre tid.

det är viktigt att veta när det gäller RCA kopplingar, som finns på ditt ljudkort, att de är obalanserade och kan ta upp störsignaler utifrån. Detta kan man mildra väldigt mycket om man håller kablarna så korta som möjligt.

Du söker bättre högtalare och i musikaffären så trodde de nog att du menade högtalare specifikt för datorer och inte musik. Vad än de än så så är det aktiva eller passiva monitorer du ska ha, av vilken klass som helst. De har inte RCA in och tur det! Oftast har aktiva monitorer balanserat in genom en XLR ingång. OCh då skulle man kunna tänka att då är det kört, men långt ifrån. Köp till en omkopplare från RCA till XLR hane så är saken biff.

PS. vid köp av passiva är det annat som gäller. Där så kopplar du in XLR kabeln eller stereokabeln, den större modellen, till en förstärkare som i sin tur går till högtalarna.

HOppas att du vet bättre nu iaf.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Tack för era svar. Tacka vet jag forum där får man i alla fall hjälp till 100%.

Kollade på Musikbörsens hemsida och där finns det ett antal artiklar som säger "högtalare för databruk"... så nog har dom datahögtalare allt.

Med tanke på detta, ett konstigt agerande att då skicka mig till en databutik. Det vore skillnad om han sade "tyvärr, vi har inga hemma" eller "vi har inga i lager just nu", men han sade "vi säljer inte datahögtalare...".

Ju mer erfarenhet man får och ju mer påläst man är desto mer kan man troligen göra sig förstod, och uttrycka sig rätt när man väl kommer till musikaffären.

Ska nog satsa på aktiva högtalare, verkar var det som är vanligast. Kollade runt lite på www.musikcentralen.se och lite andra ställen, det verkar i regel inte följa med någon kabel till högtalarna. Gissar att jag får köpa till det själv. Just nu har jag mina "vanliga" datahögtalare kopplade till hörlurs-uttaget på mitt mixerbord (på så sätt kunde jag kringgå det faktum att de inte passade direkt på ljud-kortet). Det funkar väl även bra att jag gör det med de aktiva högtalarna, DVS kopplar dessa till mixerbordet istället för direkt till ljudkortet. Det kanske rent av är så att det är bättre att koppla till mixerbordet än till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Fixera dig inte på kablarna, allt kan konverteras. Hitta din prisklass, gå och provlyssna och när du har gjort ditt val, köp passande kablar därtill. Du vill inte ha "datorhögtalare", utan ett par förmånliga aktiva monitorer. Vänta dig inte för mycket av dom, men vänta dig betydligt mera än ett par typiska jogurtburkar du för köpa i data-affären!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, du har alltså mixerbord? Koppla ljudkortet till mixerbordet, och mixerbordet till ett par aktiva monitorer som du handlar i musikaffären. Är nog den mest mångsidiga lösningen... om du har kanaler så det räcker vill säga.

Har själv ut-ljudet från mitt audiophile till en stereokanal på mixerbordet.. Funkar kalasbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...