Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

Just nu använder jag mig av ett M-audio audiophile 2496, när jag spelar in.

I dagsläget spelar jag bara in i midi, och tycker det blir grymt och bra ljud.

Men jag tänkte börja sjunga till mina låtar och även spela gitarr själv, eftersom virtual guitarist är något begränsad. Min fråga är nu vilket ljudkort som jag bör sattsa på? Jag vill ha bra audioljud, eftersom jag är Ljudfascist 🙂

De ljudkorten som jag funderar på är :

*E-mu 1820

*E-mu 1820M

*E-mu Emulator X

*M-Audio Delta 1010

*M-Audio Delta 1010LT

M-audio känns lite tråkigt, eller har jag fel?

Kommer jag att behöva en mixer också?

Sedan den slutgiltliga fråga, jag behöver ju en schyst mikrofon. Jag kan inte speciellt mycket om mikrofoner. Men jag behöver dock ingen speciellt avancerad, då jag är nybörjare inom området. helst så billigt som möjligt.

tack !

MVH

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Av din lista så skulle jag nog spontant rekomendera E-mu 1820M och näe.. Du behöver inte en mixer då det ljudkortet ha det ingångar du behöver. Som mic skulel jag sponatnt rekomendera en Studio Projects B1 som kostar under tusingen.. Men låter superbra för priset. Glöm inte att skaffa till micstativ och puffskydd bara..

pf001.jpg

(Puffskydd)

Postat (redigerat)

okej, Tack för tipsen!

Men E-mu 1820M är grygt 1 lakan dyrare än 1820, är de pengarna värda att lägga till? Jag vill ju förståss att ljudet ska låta så proffsigt som möjligt 😆

Redigerat av Tyros
Postat

Har själv ett 1820 och tycker att det är grymt bra förutom att jag på senare tid börjat uppleva att ljudet är lite klent i diskanten, men det kan också bero på mina monitorer, har inte provat att lyssna genom nåt annat. 1820M ska väl ha bättre ad-da-omvandlare vad jag vet, och det kanske är värt en tusenlapp extra?

Postat (redigerat)

Det här är säkert en dum fråga, men vad är en ad-da-omvandlare? 😆

Redigerat av Tyros
Postat

ad= analogt till digitalt

da= digitalt till analogt

Är det så att du behöver fler ingångar än på ditt audiophile 2496? Annars tycker jag att du skall behålla det, absolut inget dåligt kort och väldigt stabila drivrutiner.

Postat
okej, Tack för tipsen!

Men E-mu 1820M är grygt 1 lakan dyrare än 1820, är de pengarna värda att lägga till? Jag vill ju förståss att ljudet ska låta så proffsigt som möjligt 😎

Näe.. Du klarar dig med 1820 också.. Utgick från din lista bara 😆

MrPhil (oregistrerad)
Postat

A/D = den lilla krets som omvandlar analoga ljudsignaler till digitala ettor o nollor

D/A = den lilla krets som omvandlar digitala ettor o nollor till analoga ljudsignaler

Nattvakten (oregistrerad)
Postat
okej, Tack för tipsen!

Men E-mu 1820M är grygt 1 lakan dyrare än 1820, är de pengarna värda att lägga till? Jag vill ju förståss att ljudet ska låta så proffsigt som möjligt 😆

Vad är det för fel på det ljudkortet du har? Behöver du fler än två ingångar? Nybörjare som du är så borde 2496 ljudkvalité räcka. Lägg dina pengar på en hyffsad mick och en duglig preamp om du inte nödvändigtvis behöver fler ingångar.

Postat

Hej! Kan inte låta bli att undra varför ditt Audiophile-kort inte skulle duga för audioinspelning? 😆

Jag lirar själv in med det kortet och är otroligt nöjd. Mycket fina A/D/A-omvandlare och låg latency. Och drivisar som aldrig krånglar....

Postat
Är det så att du behöver fler ingångar än på ditt audiophile 2496? Annars tycker jag att du skall behålla det, absolut inget dåligt kort och väldigt stabila drivrutiner.

Jag tycker att det blir väldigt dåligt audioljud med det kortet. testade att sjunga lite (med en gammal mikrofon kopplad till en karaokemaskin) och det lät för hemskt.

Postat
Vad är det för fel på det ljudkortet du har? Behöver du fler än två ingångar? Nybörjare som du är så borde 2496 ljudkvalité räcka. Lägg dina pengar på en hyffsad mick och en duglig preamp om du inte nödvändigtvis behöver fler ingångar.

I mina öron låter det inte så speciellt bra, haha. Jag menade nybörjare på att sjunga 😎 men jag vill ju att det jag sjunger ska låta bra.

En polare tog hit sin mixer och mikrofon (ganska schysta grejer) för ett tag sedan, och då spelade jag in lite gitarr till mina låtar, men blev verkligen inte nöjd med ljudet. jag är dock väldigt dålig på audio eftersom jag inte har jobbat med det förut. så ursäkta min okunnighet, "det blir dåligt ljud". 😆

Postat

Det är definitivt inte kortet som är problemet om det låter dåligt så som du beskriver det, utan snarare vad du pluggar in i det och eventuellt vad som händer med ljudet i datorn.

Jag skulle gissa på felaktiga signalnivåer, dåliga kablar, felaktigt inställd mjukvara eller nåt sånt.

Postat

jaha okej, men vad är det så som gör 1820 bättre än mitt nuvarande? för det skilljer ju en del i prisklass, (tänkte audiomässigt nu)

Postat
jaha okej, men vad är det så som gör 1820 bättre än mitt nuvarande? för det skilljer ju en del i prisklass, (tänkte audiomässigt nu)

Fler in- och utgångar typ... ljudmässigt tror jag inte att du kommer märka någon skillnad. 😳

Postat

Tog ut ett par klipp från en låt inspelad genom mitt Audiophile-kort...lite akustisk och elgitarr.

Nu är det visserligen mp3:at 2 gånger (big no-no), men visst ska väl detta kort duga? 😳

audiophile.mp3

Postat
Tog ut ett par klipp från en låt inspelad genom mitt Audiophile-kort...lite akustisk och elgitarr.

Nu är det visserligen mp3:at 2 gånger (big no-no), men visst ska väl detta kort duga? 😳

audiophile.mp3

heh, det lät ju i alla fall bättre än hur jag fick till det. Men någon som har någon låt inspelat med E-MU 1820 som jag kan få lyssna på?

Postat

Det ända jag kommer koppla in är en mikrofon och en elgitarr, resten kör jag midi. Är en liten midibög 😳 preamp? menas mer exakt?

Postat
Det ända jag kommer koppla in är en mikrofon och en elgitarr, resten kör jag midi. Är en liten midibög 😳 preamp? menas mer exakt?

En mikrofonförstärkare, som du kopplar in mikrofonen i, ett måste för att spela in med mikrofon (om du inte har nån fjantig usb-variant). Folk kommer propsa för Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ och Line Audio DMP, så då gör väl jag det också, trots att jag inte testat nån av dem. 😳

Postat (redigerat)

Men skulle jag behöva preamp om jag hade E-MU 1820 kortet`?

Redigerat av Tyros
Postat

Jag tror att jag har bestämt mig för en liten inköpslista:

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Postat

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

Postat

Om man säger så här:

Om du ska spela in mikrofon som ljudkälla så sitter ljukvalitén i det stora hela i tre steg.

Först och främst i mikrofonen. Där sitter den största för priset största skillnaden (nu får jag säkert många på mig).

Sedan sitter ljudkvalitén mycket i preampen. En dålig preamp kommer aldrig släppa fram mikrofonen till sin rätt (typ sådana i Behringer-mixerbord).

Sist så behövs ett bra ljudkort. När jag menar bra ljudkort menar jag ett med bra A/D- och D/A-omvandlare. Dyra ljudkort kanske har bättre omvandlare, men oftast är de dyrare för att de har fler "finesser", t.e.x fler in- och ut-gångar som EMU-kortet i detta fall.

Alltså, om du köper EMU-kortet så får du kanske (inte säkert) bättre A/D-omvandlare vilket gör en liten skillnad. Dock kommer de preampar som sitter i förmodligen vara sämre än om du köper en liten extern preamp, typ någon för ca. 700 kr. Du bör alltså satsta pengarna på en bra mikrofon samt en bra preamp. För 2000 kronor får du kanonljud!

/johan

Postat (redigerat)

*E-MU 1820

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

1.350 kr + 1000 kr = 2350 kr mitt gamla ljudkort : 600 kr??

2350 kr + 600 kr = ca 3000 kr, och då lägger jag bara till 300 kronor och köper ljudortet. Det var så jag tänkte. då behöver jag bara köpa mikrofonen, så ja 1000 lapp "förlorar" jag bara på det.

Sedan vikll jag också ha två midi in på ljudkortet helst

Redigerat av Tyros

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.