Staley (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Hej! Läste recensionen om Tapco S5-monitorerna i senaste numret av Studio och blev väldigt sugen på att slå till på ett par. Det enda som gjorde mig lite tveksam var det faktum att en subbas rekommenderades vid musik av den tyngre skolan. Jag spelar in allt från akustiskt till tyngre musik i min hemstudio(lägenhet). Är det ngn som använder sig av dessa monitorer som oxå spelar in tyngre dängor? Tacksam för er åsikt! Ett av de tyngre projekten jag är inblandad i låter så här. Inspelat i cubase sx med DFH Superior. http://music.soundwound.com/index.php?sida=musicdownloads Klicka på "click here" i toppen på sidan.
bonzo Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Jag har inte hört dom, men kör med ett par Esi nEar05 och basen blir klen med så pass små element. Jag har labbat med tanken på en subwoofer, men avstått eftersom jag misstänker att det istället kan slå över åt andra hållet. Dvs basen blir för framträdande och för att kompensera drar man ned bas i mixen. Dessutom ska dom placeras och ställas in korrekt. Det känns som det blir lite för mycket meck. Och så brukar subwoofers kosta en del, så frågan är väl om man inte i så fall ska satsa på ett par större monitorer istället som återger basen bättre. Just Tapco har väl en S8-modell också. Med tiden lär man sig ju hur ens monitorer reagerar och återger saker, och om man har tillgång till en vanlig stereo för referenslyssning samt spektrumanalys så klarar man sig ganska långt.
Staley (oregistrerad) Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Tack så mkt! Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare. Har i o f sig inte så j-höga krav men det kan vara bra att få lite kött på benen innan man slår till på ett par monitorer. Men får S5:orna så pass bra som 9/10 i tidningen så kan de ju inte vara så pjåkiga...
alexfree Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 lite länkar om tester http://articles.findarticles.com/p/article..._6/ai_113749583 http://www.sonicstate.com/digital/comments.cfm?modelID=2054
ViktorDenStore Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Är också intresserad av dom faktiskt... kolla Här!
bonzo Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare. Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp får du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick väldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas.
wah-wah Postat 23 juni 2004 Postat 23 juni 2004 QUOTE (Staley @ 23 June 2004, 18:49) Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare. Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp får du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick väldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas. Har inte läst recensionen i MM, men jag lyssnade och jämförde just Phonic P8A med bl.a Tapco S5:orna och kontentan var att Phonic P8A lät riktigt illa! Ingen närhet, dålig basåtergivning etc. Tapco S5 upplevde jag som raka motsatsen. Bra närhet, bra basåtergivning men tyvärr tyckte jag att det saknades definition i basen. Den var stark men grymt luddig. Hade gärna lyssant även på S8:orna, men de hade inga inne 🙂 Nu är ju som sagt smaken som allas våra... Ta en rejäl lyssning och strunta i vad jag och alla andra säger. Lycka till. /Fredrico
alexfree Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 (redigerat) QUOTE (Staley @ 23 June 2004, 18:49) Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare. Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp får du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick väldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas. Har inte läst recensionen i MM, men jag lyssnade och jämförde just Phonic P8A med bl.a Tapco S5:orna och kontentan var att Phonic P8A lät riktigt illa! Ingen närhet, dålig basåtergivning etc. Tapco S5 upplevde jag som raka motsatsen. Bra närhet, bra basåtergivning men tyvärr tyckte jag att det saknades definition i basen. Den var stark men grymt luddig. Hade gärna lyssant även på S8:orna, men de hade inga inne 😆 Nu är ju som sagt smaken som allas våra... Ta en rejäl lyssning och strunta i vad jag och alla andra säger. Lycka till. /Fredrico lät Tapco S5 bättre än Phonic P8A!!!!?!??!?! Redigerat 24 juni 2004 av alexfree
ViktorDenStore Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 lät Tapco S5 bättre än Phonic P8A!!!!?!??!?! Det finns ju flera faktorer när man lyssnar på vilka som låter bäst! - Vilken musik det är - Vilken media - Vilken uppspelare som används - Var den spelas upp osv... 😛
alexfree Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 har försökt göra en liten jämförelse av 4 monitorer, fast ska lägga ner lite mer jobb på det, det är bara fakta, säger kanske inte så mycket men kul att se i alla fall Mycket Enkel Jämförelse
Lundin Postat 24 juni 2004 Postat 24 juni 2004 ligger de på 3995???? Finns på Estrad beggade för 4.995:-
wah-wah Postat 11 juli 2004 Postat 11 juli 2004 OK! Tänkte förtydliga och komplettera med lite nya lyssningserfarenheter. Jag har nu lyssnat även på Tapco S8 och intrycket kvarstår, även om de låter "större" än S5:orna. Innan jag beskriver hur JAG upplevde dem så tänkte jag förklara några omständigheter och mitt tyckande är subjektivt, utgår ifrån mina öron och vad jag gillar för typ av ljud. Senaste månaden har jag lyssnat på följande högtalare (Tannoy Reveal Active har jag även provat i min studio): Tannoy Reveal Active Tapco S5 och S8 Phonic P8A Yamaha MSP5 Genelec 1029A Genelec 8030 och 8040 Fostex PM-2 KRK RoKIT RP5 och RP8 Mackie HR? Jag har använt samma referensskivor varje gång, vilka är: Spyro Gyra-Road Scholar Richie Sambora-Undiscovered Soul Freak Kitchen-Move Så vad tyckte jag nu då om S8:orna? Jo, de lät helt ok. Bra närhet, bra separation, basrika. Liksom S5:orna upplevde jag ett lyft i basen som säkert tilltalar många, men det gör också att de känns lite luddiga i det låga mellanregistret. Det kändes dessutom som om det låg en filt över högtalaren, lite komprimerat och beslöjat ljud. På det stora hela lät de väl bra och man kan säkert trivas med dom en längre tid, men de föll inte mig på läppen. Jag föredrar ett något öppnare ljud och lite neutralare bas. (Gillade verkligen Genelec 8030 och KRK 😄 ) Det var det om det. /Fredrico
Disobedient Postat 18 juli 2004 Postat 18 juli 2004 Jag är så jävla nöjd med mina Mackie HR 626. Har inte hört nå bättre. Och jag har ingen isolering, utan bara betong runt mig 🙂
sounden Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Jag har också fått tillbaka lite skatt och skall investera... Vad kom ni fram till på denna tråden? köptes det några monitorer? Jag är i valet och kvalet om man skall köpa S5:orna eller P8A. Tror inte S8:orna kommer till tals.. Någon som har använt Tapco S5 under en tid och kan rekommendera dem? Har dock lyssnat på P8A men det var säkert 3-4 månader sen, så jag kom inte ihåg riktigt hur dem lät. Vad rekommenderar ni? // J
jeppe_sthlm Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 har försökt göra en liten jämförelse av 4 monitorer, fast ska lägga ner lite mer jobb på det, det är bara fakta, säger kanske inte så mycket men kul att se i alla fall Mycket Enkel Jämförelse Bra initativ! Vet inte hur mycket man skall lita på dom specarna dock - tämligen tveksam att ESI nEar05 spelar ner till 33Hz... //Jesper
tordA Postat 6 augusti 2004 Postat 6 augusti 2004 Ett av de tyngre projekten jag är inblandad i låter så här. Inspelat i cubase sx med DFH Superior. http://music.soundwound.com/index.php?sida=musicdownloads WOov, sällsynt härligt kompakt drag 😄 släng in "Disonance" i demoforumet (eller vilken som helst av dom 5låtarna) kan jag beställa en demoCD ?? 😄😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.