Jump to content
Annons

MTV: Euro Top 20


Dreamtones

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Okej, dags för farbro Kricke å klaga lite här igen... Kollade på MTV för ett par dagar sedan, och som vanligt blir jag förvånad över hur låtarna överträffar varandra hela tiden... Åt det negativa hållet, alltså.

Såhär lät den låt som var placerad på andra plats: Länk

Kommentarer... ?

Mina kommentarer är följande i alla fall:

* Hela låten baseras på en superkort slinga på ca 3-4 sekunder som går runt, runt i 4 minuter. Känns dock som om låten pågår en timme, minst, just pga detta.

* Denna superkorta slinga är dessutom totalt rippat från 80-tals låten Soft Cell - Tainted Love. Dock saknas typ halva loopen. Även om ja inte är säker på om originalet heller är ett mästerverk så hade den en melodisk loop som var något mer catchy än detta i alla fall.

... Hur kreativt är detta?

* Själva melodin är i stort sett helt ny dock, men vilken melodi då?! Låter som det är ca 3 röster som babblar i mun på varandra hela låten rakt igenom. Vad är detta för "musik"?!

* Jag blir inte berörd på något vis överhuvudtaget när jag lyssnar på detta. Den enda känslan jag får när ja lyssnar/kollar på detta är att jag blir äcklad som ***.

*Andra plats för HEL****! Skämtar dem?! 😆 Hade denna låt haft en placering... Eller ja menar inte funnits på listan överhuvudtaget hade ja inte startat det här inlägget överhuvudtaget.

*Så vad är bra ? Hmm... Det kanske i så fall skulle vara... Öh... Eller, nä föresten... Absolut i-n-g-e-n-t-i-n-g. 😕

Boten Anna framstår plötsligt som ett mästerverk... Och då är det riktigt illa. Men vad är det jag uppenbart missar? Är det något fel på mig som inte tycker detta är skitbra?

Sorry om ja offendar någon - Detta är bara min personliga åsikt, som jag måste få lufta någonstans.

/Tack för ordet.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 296
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Kan hålla med i mångt och mycket. Men här är några kanske tänkbara anledningar till den höga listplaceringen:

- säljande video? (= mycket naket)

- mycket airtime tack vare starkt skivbolag i ryggen?

- tidigare låtar kanske musikaliskt varit starkare som gett henne en stor skara fans som sedan gillar det mesta som hon släpper oavsett musikalisk kvalitet?

Listor går väl att påverka på ett eller annat sätt, t ex genom mördande reklam?

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag reagerade faktiskt ganskla likt dig första gången jag hörde den, snodd sampling rätt av, de tillför ingenting och det låter skit och ända sitter någon där ute och grinar hela vägen till banken... men det är ju en fri marknad. Vill folk lyssna på sån sk_t så får de väl göra det.

Även detta min högst personliga åsikt så klart... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det är personliga åsikter. Jag tycker att låten var förvånansvärt bra, även om jag inte är överförtjust i videon.

Och vad är dealen med gnället över samplandet? Jag trodde de debatterna blev klara efter Puff Daddys "I'll Be Missing You"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Zzzzz....Detta är anledningen till att jag hatar P3. De spelar konstant sådan här skit om och om igen. Bläää! 😏

Jag menar, jag kan förstå om några gillar att kolla på videon men utan den så är det ungefär som att äta en toast skagen utan räkor och bröd.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick inte länken att funka? o jag har ingen aning om hur klippet låter.

Vem är det egentligen som köper musik idag? Just det typ INGEN!

Kan ju räkna ut med röven varför musik industrin blir billigare och billigare ?

Sedan sitter man och gnäller på det samtidigt som man laddar hem allting GRATIS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Fick inte länken att funka?  o jag har ingen aning om hur klippet låter.

Vem är det egentligen som köper musik idag? Just det typ INGEN!

Kan ju räkna ut med röven varför musik industrin blir billigare och billigare ?

Sedan sitter man och gnäller på det samtidigt som man laddar hem allting GRATIS.

du har fel, omsättningen i musikindustrin har bara gått ner några % i USA, ytterligare några fler i Sverige, Musik säljer! Problemet är bara att tex p3 baserar sitt musikval på topplister som i sin tur baserar sin musik på försäljningssiffror.

Och det är bara skitmusik som behöver tokmarknadsföras, tror du det är en slump att en artist dyker upp i rutan lite här o var, syns i media varannan dag. Nop, de har ett skivbolag i ryggen som jobbar stenhårt för att deras artist ska höras mest. Plötsligt tror den slummrande majoriteten att just en sån här låt är bra, för alla andra verkar ju tycka det!?! Det skrivs ju så mycket om artisten, hon, han måste ju vara popis o i vår skeva värld är vi inte smartare än att vi gör som alla andra o tar på oss vår märkesskjorta och våra designade jeans och går o köper skitmusiken...

Om folk inte var så in i helvete osäkra på sig själva så kanske de kunde titta upp och lyssna se sig omkring o börja va sig själva.

Same shit ass alltid...

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick inte länken att funka?  o jag har ingen aning om hur klippet låter.

Vem är det egentligen som köper musik idag? Just det typ INGEN!

Kan ju räkna ut med röven varför musik industrin blir billigare och billigare ?

Sedan sitter man och gnäller på det samtidigt som man laddar hem allting GRATIS.

du har fel, omsättningen i musikindustrin har bara gått ner några % i USA, ytterligare några fler i Sverige, Musik säljer! Problemet är bara att tex p3 baserar sitt musikval på topplister som i sin tur baserar sin musik på försäljningssiffror.

Och det är bara skitmusik som behöver tokmarknadsföras, tror du det är en slump att en artist dyker upp i rutan lite här o var, syns i media varannan dag. Nop, de har ett skivbolag i ryggen som jobbar stenhårt för att deras artist ska höras mest. Plötsligt tror den slummrande majoriteten att just en sån här låt är bra, för alla andra verkar ju tycka det!?! Det skrivs ju så mycket om artisten, hon, han måste ju vara popis o i vår skeva värld är vi inte smartare än att vi gör som alla andra o tar på oss vår märkesskjorta och våra designade jeans och går o köper skitmusiken...

Om folk inte var så in i helvete osäkra på sig själva så kanske de kunde titta upp och lyssna se sig omkring o börja va sig själva.

Same shit ass alltid...

word.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick inte länken att funka?  o jag har ingen aning om hur klippet låter.

Vem är det egentligen som köper musik idag? Just det typ INGEN!

Kan ju räkna ut med röven varför musik industrin blir billigare och billigare ?

Sedan sitter man och gnäller på det samtidigt som man laddar hem allting GRATIS.

du har fel, omsättningen i musikindustrin har bara gått ner några % i USA, ytterligare några fler i Sverige, Musik säljer! Problemet är bara att tex p3 baserar sitt musikval på topplister som i sin tur baserar sin musik på försäljningssiffror.

Och det är bara skitmusik som behöver tokmarknadsföras, tror du det är en slump att en artist dyker upp i rutan lite här o var, syns i media varannan dag. Nop, de har ett skivbolag i ryggen som jobbar stenhårt för att deras artist ska höras mest. Plötsligt tror den slummrande majoriteten att just en sån här låt är bra, för alla andra verkar ju tycka det!?! Det skrivs ju så mycket om artisten, hon, han måste ju vara popis o i vår skeva värld är vi inte smartare än att vi gör som alla andra o tar på oss vår märkesskjorta och våra designade jeans och går o köper skitmusiken...

Om folk inte var så in i helvete osäkra på sig själva så kanske de kunde titta upp och lyssna se sig omkring o börja va sig själva.

Same shit ass alltid...

word.jpg

😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kricke, hur gammal är du, 23? - och du har redan blivit en tant!

Jag tilltalas personligen inte jättemycket av låten men jag tycker den är helt okej, den har definitivt sin charm, och det känns mest bittert och gnälligt att påstå att det inte skulle ligga någon kreativitet bakom. Varför skulle detta vara värre än typ hitlistemusiken för tio år sen? Det är väl precis samma sak, ny förpackning men motsvarande innehåll. Att klaga på hitlistemusiken känns rätt gjort, typ, och ska man göra det så kan man väl ta bättre exempel än detta...

Och om det grundar sig i en samplingstjureri så får jag hålla med mornel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Explosiv marsipan (oregistrerad)

Säg någon gång alla dessa topplistor har rätt... Rihanna är snygg som fan dock, men det hör inte hit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med dessa låtar är inte att vara perfekta och underbara för musiker, utan att generera så mycket pengar som möjligt på kortast tid.

Massa dunkdunk för att passa på nattklubbar och alla ska kunna sjunga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft Cell's Tainted Love är ju åandrasidan OCKSÅ en rip (eller cover är väl mer passande i det fallet) Låten spelades först in 1964 med Gloria Jones och har sedan spelats in av jag vet inte hur många artister som helst... Melodier snos, lånas, kräks om och om igen. Det här var dock varken konstruktivvt eller roligt. Bara kommersiellt (tyvärr).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla gnäll. Låten var rätt skön och tjejen var porrig ju. Sånt är ju aldrig fel!

Hade någon slängt upp denna i demoforumet skulle lovorden hagla, men det kanske bara är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade någon slängt upp denna i demoforumet skulle lovorden hagla, men det kanske bara är jag.

Haha, faktiskt. Men länken skulle snabbt plockas bort av någon moderator på grund av oclearade samplingar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade någon slängt upp denna i demoforumet skulle lovorden hagla, men det kanske bara är jag.

Haha, faktiskt. Men länken skulle snabbt plockas bort av någon moderator på grund av oclearade samplingar 😉

Haha, veckans citat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Kricke - du är helt osannolikt dum i huvudet och du lider av total avsaknad av förståelse för musik i allmänhet och modern musik i synnerhet.

För det första så är ju Soft Cells's låt en cover från början.

För det andra så är det såhär musik skapas 2006 - genom snygga och clearade lån från tidigare låtar och artister. Detta gäller alla genrer, försök hitta en metal-låt som inte kan spåras till en tidigare metal-låt vad det gäller musik eller text.

För det tredje så är just ditt exempel ganska dåligt - Rhiannas låt har legat etta på Billboard och är faktiskt ett riktigt, riktigt grymt 06-scoop.

Vad har du egentilgen för referenser Krickae? Vad tycker du är bra? Vad skapar du själv för musik? hur grym är du som kan dissa trippelplatinasäljande låtar genom att säga att det är dåligt?

Kom igen nu, det är 2006 och det är kanske dags att du börjar känna och anamma den musikströmning som är gällande just nu, jag är över 30 och tycker att det här är jättebra och jag tittar på Rhianna och liknande artister i mitt musikskapande vare sig jag skriver låtar för metal eller soulgenrer.

Get fresh, get clean.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur grym är du som kan dissa trippelplatinasäljande låtar genom att säga att det är dåligt?

Bara i Usa vilket i sin tur innebär 3 000 000 exemplar.

Säg mig EN BRA Artist i din smak som sålt lika mycket på EN Singel 2006.

Så frågan är om du har rätt och 3 000 000 har fel eller är det tvärtom ? Kricke ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hur grym är du som kan dissa trippelplatinasäljande låtar genom att säga att det är dåligt?

Bara i Usa vilket i sin tur innebär 3 000 000 exemplar.

Säg mig EN BRA Artist i din smak som sålt lika mycket på EN Singel 2006.

Så frågan är om du har rätt och 3 000 000 har fel eller är det tvärtom ? Kricke ?

Word.

Jag tror att det bakom Krickes post ligger en djupt boende önskan att vara snygg, begåvad och upptäckt av världens finaste producenter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Fast Rihanna är väl inte så jättebegåvad? Hennes röst känns ganska begränsad och tråkig och sen tycker jag att hon dansar dåligt.

Åh nej.

En TILL som vill vara snygg, begåvad och upptäckt av världens finaste producenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur grym är du som kan dissa trippelplatinasäljande låtar genom att säga att det är dåligt?

Bara i Usa vilket i sin tur innebär 3 000 000 exemplar.

Säg mig EN BRA Artist i din smak som sålt lika mycket på EN Singel 2006.

Så frågan är om du har rätt och 3 000 000 har fel eller är det tvärtom ? Kricke ?

Så? Skulle försäljningssiffror vara lika med kvalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hur grym är du som kan dissa trippelplatinasäljande låtar genom att säga att det är dåligt?

Bara i Usa vilket i sin tur innebär 3 000 000 exemplar.

Säg mig EN BRA Artist i din smak som sålt lika mycket på EN Singel 2006.

Så frågan är om du har rätt och 3 000 000 har fel eller är det tvärtom ? Kricke ?

Så? Skulle försäljningssiffror vara lika med kvalitet?

Ja, varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så? Skulle försäljningssiffror vara lika med kvalitet?

Absolut inte , Men att dissa låtar som ligger på Billboard bara för man själv inte kan hammna där är väl lite si å så med.

Att sedan racka ned på att skivbolagen bara kränger ut massa kommersiellt Dunka Dunka skit känns lika meningslöst.

Skivbolagen släpper den musik som folk vill höra och köpa , Sedan att det just inte är Eran favoritartist är ju inte skivbolagets fel.

Visst mycker bra musik når alldrig den publiken den förtjänar meddans en massa låtar som kanske inte borde gör det , Men i slutändan är det trots allt köpmakten som bestämmer och inte Skivbolagen/Förlagen m.m m.m

För övrigt är sverige ett av ( I Mitt Tycke ) världens mest trångsynta länder när det gäller musik.

Finland är värst ...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag har en idé.

Ska vi jämföra med mat?

Tycker ni om hamburgare och pizza?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låten är en sämre cover på en cover. och den som inte hör att den är

musikaliskt sämre en den första covern oavsett hur mycket den sålt är dum i huvudet.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Låten är en sämre cover på en cover. och den som inte hör att den är

musikaliskt sämre en den första covern oavsett hur mycket den sålt är dum i huvudet.

Nu är det ju så att tiderna förändras...

För att föra musiken framåt så måste man ibland göra remakes på remakes för att uppdatera den där fantastiska musiken som vi alla älskar och visa att bra melodier aldrig goes out of style.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...