Muncken87 (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Kan nån berätta typ vilka frekvenser man ska använda på dom olika elementen som bass.lead.piano.effekter.röst etc hade varit riktigt sjyst om nån hade kunnat berätta om detta
lavrell Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Hur skriver man en monsterhit? Hur blir man lika bra som Steve Vai på att spela gitarr? ÖVA! inte för att försöka låta otrevlig men det finns faktiskt inga generella inställningar eftersom alla ljudkällor låter olika (beroende på mikrofonval, inspelningsrum och självklart källan självt). Det bästa sättet att lära sig tycker jag är att ställa ett ganska brett Q-värde runt 2 och gaina på en hel del. Då kommer du höra de frekvenser som sticker ut och som låter illa. När du hittat dessa ökar du på q-värdet och gör det smalare och sänker dessa frekvenser. Vips så har du fått bort en dålig klang och ljudet kommer låta bättre. Övning ger färdighet och man kan öva i all evighet 🙂 Redigerat 17 juni 2006 av lavrell
Muncken87 (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Vad e ett Q-värde vad har det med att göra med low pass, high pass, etc
Claes Holmerup Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Q-värde = hur stort frekvensområde runt centerfrekvensen som ska påverkas. Low pass = lågpass, dvs att frekvenser under den valda brytfrekvensen går igenom, medan högre frekvenser sänks i nivå. High pass = högpass, dvs att frekvenser över den valda brytfrekvensen går igenom, medan lägre frekvenser sänks. Detta är den typ av filter som finns på en switch på de flesta mikrofoner...
Mojje Cruncher Andersson Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Man skulle kunna säga så här... Varje instrument eller ljud som du spelar in har en "stomme", eller grundton. Du kan ganska lätt hitta denna "stomme" genom att svepa fram och tillbaka över frekvenserna med ett parametriskt EQ. Där ljudet låter starkast, där har du en aukustisk grundton! Med detta i bakfickan så kan du lätt förstärka den aukustiska grundtonens övertoner och med det plocka fram ett bra grundljud för instumentet. Ett exempel: Elgitarr: Har en ofta en aukustisk grundton vid 200 Hz. Dess övertoner ligger således vid fördubblingen av frekvensen. 400, 800, 1600, 3200 Hz och uppåt. Tänk på att många stränginstrument har liknande karaktär och särsklijs bara genom dess transienter. Försök hitta vart du har snabbast attack i ett instrument och använd denna frekvens som aukustisk grundton. Förstärk sedan med åvan nämda formel. Det gör att du kan skilja ur tre olika stråkar i en ensamble till exempel. Hoppas detta gav dig något! Take care! /Crunchman' Redigerat 17 juni 2006 av Cruncher
Muncken87 (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 tack så mycket för hjälpen men om man vill få låten luftig så att varje element ska höras så att inte nåt tar över nåt instrument såsom basen. när jag brukar göra låtar så brukar allt låta grötigt så jag vet inte hur mycket eq basen, melodin, etc hur mycket det behöver ni kanske har nåt generellt tips för hur mycket man ska ställa in på dom hehe
Piccazzo Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 hur mycket det behöver ni kanske har nåt generellt tips för hur mycket man ska ställa in på dom hehe Det sklijer från låt till låt , genre till genre så det enda tipset man kan ge är att använda dina öron och med tiden kommer dina mixar/Låtar att låta bättre. Annars har ju Tidningen en Mixskola nu så plugga in den och experimentera.
eastbayfog Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 ..när jag brukar göra låtar så brukar allt låta grötigt så jag vet inte hur mycket eq basen, melodin, etc hur mycket det behöver ni kanske har nåt generellt tips för hur mycket man ska ställa in på dom hehe.. Posta en låt nånstans på webben så kan du få bättre feedback. Grundtips i mixning: Börja med att dra ner alla faders och sen börja med föra upp trummorna (alltså faders 😄, sen basen, gitarren och etc. innan du börjar mecka med effekter. Vissa hävdar att man kan få en bra grundmix genom att bara "flytta" faders och panorera, vilket jag håller med om. Nu vart jag sugen på att ånga vidare med tips men det hade blivit ett för långt inlägg. Men som sagt, länka till låten!
sixties Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 i "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriver Jeff Strong: Allmänt: frek. under 100 Hz värmer eller gör instrumentet bullrigt 100-200 Hz låter grötigt på vissa inst. men ger tonrikedom till andra frek. runt 400 Hz kan ge ett lådaktigt ljud frek runt 800 Hz kan lägga till djup eller kraft frek. 1kHz-2kHz kan ge attack eller tryck men skapa nasala ljud hos andra inst. 2kHZ-5kHz kan öka närvaron 5kHZ-8kHz kan låta skarpa hos vissa instrument 8kHz-17kHz ger luftighet eller ljusa klanger för ett instrument sedan går han in på alla instrument och sång. men i slutändan så är det du som måste höra hur du vill att de ska låta
Hellpig Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Skaffa nummer fyra (tror jag det var i alla fall) av Studio så får du "Stora frekvensrutan" som innehåller ungefär det du vill ha.
Muncken87 (oregistrerad) Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Jo här kommer en link till min sång den e inte klar men ändå ett sample så ni kanse förstår men alltså frekvenser vilken fekvens? det finns ju massor av olika man kan ratta på. Länk: http://www.sendmefile.com/00402535
Emil Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Skaffa Studios nummer 4 från i år, där är det en stor guide till både hur en eq fungerar och hur man rattar den.
kempor Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Använd högpassfilter på i princip allt, detta för att gröta ur botten. Testa att öka frekvensen tills botten försvinner eller då det börjar bli lite "näsigt" och fall tillbaka lite gran (även på ex. baskagge). Skulle jag få ett band på en eq skulle det bli hp-filter. Man har bara en viss bandbredd och om för mycket källor ligger i samma frekvenser så blir det grötigt.
Muncken87 (oregistrerad) Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 tack för all hjälp men om ni lyssnar på min låt så hör ni kanske att det är grötigt så jag ska testa högpassfiltret på den låten då eller?
hegobald Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 Lite om frekvenregister för olika intrument och hur man bör tänka http://www.terrydownsmusic.com/technotes/F...encies/FREQ.HTM
DrHans Postat 18 juni 2006 Postat 18 juni 2006 tack för all hjälp men om ni lyssnar på min låt så hör ni kanske att det är grötigt så jag ska testa högpassfiltret på den låten då eller? du kan iofs lägga högpassfilter på låten för att skära bort bas. Men det var inte det han menade. Lägg filtret på de enskilda spåren.
tbruce Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Dess övertoner ligger således vid fördubblingen av frekvensen. 400, 800, 1600, 3200 Hz och uppåt. Nja, där har du ju bara oktaverna. Finns ju även övertoner vid 600, 1000, 1200, 1400, 1700, 1800, osv också, om grundtonen är på 200 Hz..
Mojje Cruncher Andersson Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Yes! Korrekt. Men för att förstärka en grundfrekvens tydlighet så kan du med fördel förstärka enligt den mall jag beskrev. Jag syftar inte på toner nu utan ljud. Oavsett alstrare. Take care! Ps. Det finns en hemlis till.... /Crunchman'
Bulldog Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Vilken ordningsföljd är smartast: EQ/Kompressor/Limiter/Effekter typ reverb eller Kompressor/Limiter/EQ/Effekter. En sak till: Ska man ställa in EQ på varje spår först när man spelat in allting, eller om man gör typ en påläggsinspelning, lägger EQ:n så fort varje spår är klart?
Christoffer Bergfors Postat 30 juni 2006 Postat 30 juni 2006 Vilken ordningsföljd är smartast: EQ/Kompressor/Limiter/Effekter typ reverb eller Kompressor/Limiter/EQ/Effekter. En sak till: Ska man ställa in EQ på varje spår först när man spelat in allting, eller om man gör typ en påläggsinspelning, lägger EQ:n så fort varje spår är klart? Ordningsföljd till vad? Limiter på enskilda spår är inget du bör använda jämt utan om det verkligen behövs. Effekter typ reverb som du frågar om lägger du inte som insert utan parallellt. Alltså en send till en bus. På bussen lägger du ditt reverb. Sen är det en smaksak beträffande eq före kompressor eller tvärsom. Ibland kan det bero på vad du vill göra. Ska du skära en massa med eq istället för att höja kan det vara rimligt att lägga eq före. Ska du höja en massa kan man lägga eq'n efter. Det beror på vad man vill att kompressorn ska reagera på. Hur du vill jobba med eq spelar egentligen ingen roll. Sträva efter att varje ljud du spelar in låter på ett sånt sätt du vill så att du behöver peta så lite som möjligt i mixen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.