Jump to content
Annons

Hos korvfabrikens ledningsgrupp

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Oväntat besök hos korvfabrikens ledningsgrupp

ARTIST/GRUPP: Hammagrella

GENRE: Svensk pop

LÅTLÄNGD: 3.29

KOMPOSITÖR / PROD etc: Hammagrella

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4 MB

STATUS: Demo version 1

Det är typ ett år sen man sist postade nåt nytt här. Har tagit ett välbehövligt sabbatsår från hörlurarna och är väl lite utvilad nu då. Ett stapplande försök att smälla ihop något nytt resulterade i den här idiotiska låten. Vet inte riktigt vad det är, men ni kan ju ge lite synpunkter på gurorna. Kräks inte ner skärmen när ni hör trummorna i slutet - jag har fortfarande mina mossiga SampleTank-drums och funderar fortfarande på nåt nytt. Nåväl, håll tillgodo, lite kontors-ångest-pop så här på försommar'n!

EDIT: Uppdaterad länk m ny version

Redigerat av hammagrella
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen hem! 😄b020.gifb015.gif

Fint låthantverk, både melodi och text! Lite Docenterna och Pontus & Amerikanerna över den.

Produktionen är inte lika tiptop som dina tidigare låtar, men det här var ju demoversion 1?? 😱

Plocka bort pitcheffekten i nästa mix. Mixen lutar lite med den utpanorerade gitarren.

På det hela, en väldigt bra låt som kan spelas in bättre.... 😎

Dela på andra sajter

Låten och lyriken är helt enkelt underbara. Arrangemanget skriker efter något je ne se pa i arrangeringsväg. Trotts det jublar man inom sig... hammagrella är tillbaka. Måste lyssna i ordentliga lurar hemma så skall jag komma med fler konstruktiva tips. 😆

Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Kul att du är tillbaka.

Håller inte samma klass som dina tidigare alster.

Framför allt låter basen lite som om du inte vet vad du skall spela.

Sedan är det lite obalans i mixen. Saknar lite trummor...

Men som vanligt finns det stor potential.

//nemo

Dela på andra sajter

Fräscht....och kul att du är tillbaka....(har saknat dina alster) det låter som en termin i bakgrunden vid 1:45 och över lag bra gitarrbaserat sound.....gör något åt trummorna...du är ju för %&%¤# trummis 😆 .....Verkligen skönt att höra din röst igen och som du vet gillar jag den sen tidigare...gör klart, gärna med ett fade:at slut.... :rolleyes:😆

bra hantverk

Dela på andra sajter

Snygga gitarrer, jag gillar riffet som ligger lite laidback och lagom malande på något sätt. Solot passar grymt fint in men det bästa är nog texten, jag älskar den! 🙂 Vi har kört ett stort produktivitetsprojekt på mitt jobb... undrar om jag inte skall plocka med den och spela på nästa möte. 🙂

Dela på andra sajter

ja, öppningsriffet kommer väl direkt ifrån stairway to heaven känns det som, så det lovar ju en del...

lyssnar...

lyft fram sången, dina texter är ju en styrka så det finns ingen ide att dölja den. ackordprogressionen är inte så dum...

lite småsurt solo... men passande på något sätt.

slut.

ja... lite så där vardagstragi-/damatisk. liknande fanns i några av ugglas gamla låtar från 80-talet.

upp med sången! och i ditt fall så tror jag att det är ursäktat att ta hem lite sjysstare trumljud från nätet, trots upphovrätt. det är trots allt för en väldigt god sak.

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

OK, har städat upp den här låten också med hjälp av era synpunkter. Lite slammer-slagverk pålagt och Kalle Anka-rösten är borttrollad.

Med gitarrgurus som t ex Vallhagen och Djonas på samma demosida får jag ÅNGEST av att göra gitarrpålägg, men vad fan, Hammagrella är och förblir lo-fi 😆

Dela på andra sajter

OK, har städat upp den här låten också med hjälp av era synpunkter. Lite slammer-slagverk pålagt och Kalle Anka-rösten är borttrollad.

Med gitarrgurus som t ex Vallhagen och Djonas på samma demosida får jag ÅNGEST av att göra gitarrpålägg, men vad fan, Hammagrella är och förblir lo-fi 😆

Tycker sången är lite låg, eller också är det gitarren till vänster som är för hög. Hur som helst så försvinner den lite i refrängen speciellt. Sen tycker jag inte du ska ha ångest för att vissa kan spela gitarr som gudar, hade inte passat alls med några avancerade solo-räkor på din låt, tycker dina gitarrspår låter kalas!

Trummorna är jag kanske inte så förtjust i, men dom funkar.

Hur det är jämfört med den gamla versionen kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte hörde den 😆

Dela på andra sajter

Med gitarrgurus som t ex Vallhagen och Djonas på samma demosida får jag ÅNGEST av att göra gitarrpålägg, men vad fan, Hammagrella är och förblir lo-fi  😆

Men fan, nu får ju JAG påläggsångest 😆

...och f ö så är dina guror lysande, så keep up the lo-fi-köret.

Jag sitter och varannanlåtlyssnar på den här och venusexpressen. Den här är bättre, om nu en jämförelse är relevant (och det är den väl...)

"som kan proppas full med isterband" är inte snyggt fraserad, men det är faktiskt det enda negativa jag kan hitta med den här låten. Titeln är lysande och sen fortsätter det.

Jag har inte den gamla versionen, så nån ABförbättringslyssning blir det inte tal om. Men som sagt; utmärkt kul.

Du låter som Lasse Winnerbäck borde låta idag, men han utvecklades åt fel håll. (Det kanske du inte tog som en komplimang, men det var menat så).

tjing

Dela på andra sajter

Hallo Mannen. Tycker nog det var en utmärkt återkomst. Hoppas snart kunna göra det samma. Har ägnat mig åt lägenhetsvård hela våren/försommaren men ser väl en ände på det inom de närmsta veckorna. Sedan ska det bli åka av igen!

Bra lirat överlag - gillar den här mer än Venuslåten....

Dela på andra sajter

Enkelt, lättsmält, bra text. Jag vill inte vara och peta i saker som jag tycker är mindre bra, för det handlar nog bara om smak och tycke.

Gött, gött.

Dela på andra sajter

mjukt sound, alltför mjukt:

Som ett gott vin som man ledsnar efter tag.

Gitarrerna helt dränkta i reverb. Kommer inte fram. Dom låter ju inte så tokiga.

Sången.Lite stapplande. Du är ingen sångare det hörs ju ända hit till O. Och vad säger man då? Charmigt. Ja, ok då

Redigerat av Tokai
Dela på andra sajter

Skönt att kunna luta sig mot något man känner igen sen förr i tiden.. det är alltid kul att lyssna på dina alster..framförallt så lyssnar jag verkligen på texterna, vilket är det som ger mest behållning.

Mixen då: Well, jag har inte hört om du ändrat något av det lajnus påpekade om vilket gjorde så mixen skevade..? Jag tycker att det skevar rätt ordentligt fortfarande med ena guran på vänster sida...

Dessutom tror jag att mixen i sin helhet kunde bli lite mer komprimerad utan att "live-känslan" försvinner... annars är inte musiken något man hakar upp sig på rent arrmässigt.

Det är ju Hammagrella för böfvelen!! Kult ska inte vara HIFI 😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.