Eldhrimnir Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Ok..jag sitter med sista finliret på en mix..det hela är inspelat i 48 kHz 32 bitar, och nermixat från cubase i samma upplösning. På masterregeln i cubase använde jag Timeworks mastringskompressor, där dithering var påslaget. När jag nu i efterarbetningen i Soundforge ska konvertera min 48-32-mixdown till 44.1 kHz 16 bit för att bränna en master...ska jag använda dithering IGEN eller ska jag stänga av den vid konverteringen? att använda dither 2 gånger ökar ju brusnivån, men samtidigt...att ändra samplingsfrekvens utan dithering känns smått otryggt? Tacksam för svar. /Daniel Beckman
trombonisten Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Du skall använda dithering. Om inte annat så går du från 32 bitar till 16. Omvandling av sample rate kan ibland låta rätt illa. Själv avstår jag från det genom att köra på 44.1 från början, men det är alltid olika beroende på vilken utrustning och vilka pluggar man använder. Ett alternativ som kan göra omvandlingen är r8brain, enligt många i absolut toppklass. Den enklare versionen är till och med gratis att ladda ner. Rekommenderas. Gunnar
Omni Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 För att klargöra. Dither har inget med samplingsfrekvens att göra utan handlar om reducering av dynamikomfånget. Om du från början jobbat med 16 bitars upplösning ska du inte använda dither 2 ggr men i ditt fall med 32 bitar är det ok. Förmodar att dina filer inte är 32 bitar utan 24, men att du syftar på din DAWs interna upplösning på 32 bitar. Jag gör precis som Trombonisten - jobbar direkt med 24/44,1 för att undvika SRC. Mvh Omni
MusicGene Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 om du använt dither i början KAN den varit inställd på att dithra till 16 bitar. För att vara säker på det bästa resultatet så skall du ENDAST dithra när du på slutet går från högre bittal till 16-bitar som du bränner på skiva.
Henrik Andersson Vogel Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Precis, dithering är det absolut allra sista du gör med ditt ljud. Om du redan vid nedmixningen visste att du skulle bearbeta ljudet ytterligare borde du inte ha dithrat ned det, utan sparat den processen till sist. Men svettas inte för mycket över det, använder du hyggliga ditheringalgoritmer är det som hänt knappast något som kommer att make or break din inspelning. Men till en annan gång kan du ju komma ihåg att behålla materialet så högupplöst som möjligt så länge som möjligt. Hälsningar /Henrik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.