Chris Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Finns det nån tumregel för vart man bör ligga (nivåmässigt) vid inspelning med 16 bitar? Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Finns det nån tumregel för vart man bör ligga (nivåmässigt) vid inspelning med 16 bitar? Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt. tumregel: 16 bit - så högt som möjligt utan att överstiga 0.0 db 24 bit - spelar ingen roll egentligen höj så att du ligger så nära 0.0db som möjligt på de högsta ställena... sen kan du lägga på en mjuk compressor eller liknande för att vara säker på att det aldrig clippar. sen bör du nog lägga på en noisegate på ljudspåret, särskilt ifall det är sång... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 10 juni 2004 Trådstartare Dela Postat 10 juni 2004 Finns det nån tumregel för vart man bör ligga (nivåmässigt) vid inspelning med 16 bitar? Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt. tumregel: 16 bit - så högt som möjligt utan att överstiga 0.0 db 24 bit - spelar ingen roll egentligen höj så att du ligger så nära 0.0db som möjligt på de högsta ställena... sen kan du lägga på en mjuk compressor eller liknande för att vara säker på att det aldrig clippar. sen bör du nog lägga på en noisegate på ljudspåret, särskilt ifall det är sång... Att hålla sig nära nollan måste väl ändå anses vara endast en målsättning. I verkligheten sätter väl praktiska saker gränser, t.ex. att mikrofoner distar vid enstaka transienter eller dylikt (alltså ej digital-dist). Åtminstone jag måste ofta skruva ner för att det ska bli behagligt. Elgitarren distar t.ex. ganska friskt (vid rent ljud) om jag har för högt uppskruvat, precis som hårda anslag på akusiska gitarren kan dista. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Jag skulle säga att -12 dB upp till -3 dB kan vara okej inspelningsnivåer... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Om jag kan bör jag byta från 16 bit till 24 bit är det bättre? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Om jag kan bör jag byta från 16 bit till 24 bit är det bättre? 😉 Det är betydligt bättre! Har du börjat spela in i 16-bits upplösning, så kan du fortsätta med 24 utan problem, eftersom bitdjup kan blandas i Cubase - så får du i alla fall bättre kvalitet på kommande inspelningar, men slipper skrota de som redan är gjorda... Om du spelar in i 16-bits upplösning, så har du bara 16 bitars ljudinnehåll om du styr ut fullt och har en optimalt fungerande A/D-omvandlare (något som inte finns i rimliga prislägen...). Ligger du en bit under vid inspelningen, så har du kanske bara 13-14 bitars dynamik när det kommer in på hårddisk. Alla digitala processer påverkar dynamiken negativt, vilket innebär att du efter eq och allt annat kanske bara har kvar en dynamik på 11-12 bitar. Denna dynamik ska sedan bearbetas vid mastering etc - och det blir klart sämre resultat än vad det hade behövt vara. Spelar du i stället in i 24-bit eller 32-bit FP, så kan du även med ganska god marginal få kvar mer än 16 bitars dynamik på varje spår efter diverse bearbetningar - något som man bör eftersträva, speciellt som det inte är svårare än att byta bitdjup för inspelningen... Skillnaden mellan 24-bit och 32-bit är förresten bara att 32-bit har en offset på 8 bitar som gör att brusnivån sjunker ytterligare. Själva ljudinnehåller är alltså fortfarande 24-bit när man spelar in i 32-bit FP. Själv har jag alltid spelat in med högsta möjliga upplösning (bitdjup) för att vara säker på att ha kvar en inspelning som ligger så nära det ursprungliga ljudet som möjligt. Jag är kanske nojig, men det känns rätt för mig att göra så... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Jag har ofta legat såpass lågt (?) som -12 dB vid stora partier av t.ex. elgitarrspår, utan att det låter dåligt eller brusigt. Det är om du börjar bearbeta ljudet med kompressorer osv som bruset dyker upp, en master kompressor på det så dyker det nog upp en del brus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 10 juni 2004 Dela Postat 10 juni 2004 Tack för ett jättebra svar! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 12 juni 2004 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2004 Jaha....det här var ju knepigt. Inser nu att det visst är digitaldist som inträder vid -6 dB i Cubase. Insåg detta tydligt när jag testade att kräma på och såg då att topparna kapades vertikelt obönhörligen. 😉 Minns nu att jag läst nånstans att Cubase "ligger fel" med 6 dB, eller något liknande. Detta skulle innebära att taket ligger vid -6 dB, vilket gör att jag faktiskt har haft en bra nivå på inspelningarna. Kan någon bekräfta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris Postat 12 juni 2004 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2004 ...topparna kapades vertikelt obönhörligen. Ojojoj....ibland....ibland undrar jag hur det står till inne på hjärnkontoret. Jag menar förstås att vågformens toppar hyvlas av/plattas till. Dessutom låter det fördj-vligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.