Jump to content
Annons

Läsa Atari diskar i PC

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat

Har några gamla cubase låtar som jag vill ha över från atari diskar till min pc.

Någon som gjort det eller?

JL

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tveksamt om Cubase i PC kan läsa själva atari-cubase-filen, MEN om jag inte minns fel måste du formatera en DD diskett i PC, med max 720KB utrymme.

Sen spara filen på den disketten i Atarin.

Sen kan du föra över till PC:n

Det funkar fint från Creator/Notator i Atari till Logic i PC.

Postat (redigerat)

Om de har formaterats med standardformatering i TOS1.4 eller senare, så ska disketterna vara läsbara i PC, men i tidigare TOS-versioner var det något som gjorde att det inte fungerade... Likadant om man har använt något special-formateringsprogram som ger mer utrymme på disketterna, så går det inte att läsa på en PC...

Skulle det inte fungera, så finns det säkert någon i Svenska Atariklubben som kan hjälpa dig med överföringen. Klubben hittar du här: http://www.sak.nu 😏

Ska du sedan kunna läsa dina gamla filer, så vill det nog till att du har en riktigt gammal version av Cubase på PC - för annars är nog inte filformatet ok... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Japp.

Kommer iaf ihåg att jag använde GEMexplorer för att läsa Atari-diskarna på PCn.

Sen vet jag att jag körde Cubase 2.x under STeem emulatorn för att spela upp projekten, men jag tror nästan jag till sist använde Cubase 5.x/VST för att läsa in filerna från GEMexplorer och sedan spara ner dem på nytt så att Cubase SX kunde läsa in dem.

Du kan få nämnda verktyg av mig om du inte hittar dem på nätet.

edit: 2.x... inte 1.x :rolleyes:

Redigerat av hackeman
Postat
Om de har formaterats med standardformatering i TOS1.4 eller senare, så ska disketterna vara läsbara i PC, men i tidigare TOS-versioner var det något som gjorde att det inte fungerade... Likadant om man har använt något special-formateringsprogram som ger mer utrymme på disketterna, så går det inte att läsa på en PC...

Skulle det inte fungera, så finns det säkert någon i Svenska Atariklubben som kan hjälpa dig med överföringen. Klubben hittar du här: http://www.sak.nu :rolleyes:

Gamla TOS-diskar kan man som sagt läsa med GEMexplorer.

Postat

Skulle det inte fungera, så finns det säkert någon i Svenska Atariklubben som kan hjälpa dig med överföringen. Klubben hittar du här: http://www.sak.nu  :rolleyes:

Gamla TOS-diskar kan man som sagt läsa med GEMexplorer.

Det är ju klart smidigare än att lämna bort till någon för konvertering. Bra tips! 😏

Postat

Fan, jag VISSTE att jag skulle ha skrivit ner hela processen, men det ser inte ut som jag gjorde det. Hittar inget dokumenterat iaf. Det var en del strul innan jag hade fått rätt på alla verktyg och format och tillvägagångssätt...

Men jag konverterade iaf ett hundratal SNG/ALL/ARR-projekt från Cubase 1.0-2.0 på AtariST till Cubase SX 2.x på PC, så jag vet att det går. Året var 2003. Om du fastnar så säg till, jag kan säkert påminna mig själv igen om hur jag gjorde. På nåt sätt. :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

GEM explorer har jag kört någon gång.

Skall testa.

Annars får man väl ta ned den gamle atarin från vinden och se om den startar upp.

Varför är det inte enkelt. Och varför konverterade jag inte alla midifiler tidigare?

Jag återkommer med en rapport.

Postat
GEM explorer har jag kört någon gång.

Skall testa.

Annars får man väl ta ned den gamle atarin från vinden och se om den startar upp.

Varför är det inte enkelt. Och varför konverterade jag inte alla midifiler tidigare?

Jag återkommer med en rapport.

Du behöver INTE starta upp Atarin. Vet du vad du har filerna i för format? ALL, ARR, SNG, MID?

drloop (oregistrerad)
Postat

sng tror jag. problemet är att läsa disken.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nä, nu har jag testat alla tänkbara kombinationer av mjukvaror i PCn. Till och med kört i macen. Ingen framgång.

Nu skall jag upp på vinden och hämta Atarin. Borde nog gjort detta från början istället för att slösa tid med att testa mjukvaror :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.