Zyan Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 (redigerat) Efter att ha läst många guider i inspelning så har jag försökt att monoinspela min stålsträngade gitarr. Men är inte nöjd med ljudet. Förutsättningar Mixens preamp, gain 50db, eq oförändrad adk-a51s 40cm framför hålet, rakt på Lätt kompression, attack 0.1, längre release, ratio 3, lite postgain, ligger under noll db Jag vet att jag är i otakt o slinter på strängarna men detta var sjuttioelfte tagningen, och det är lite känsla när man följer tempomarkören i Cubase. 640kb ljudfil på you send it, 14sek. Hur gör ni när ni spelar in audio, det är ju så svårt att ändra samtidigt som man spelar. Ljudet i gittaren hörs samtidigt som jag monitorar. Så det är att ratta, spela in, lyssna, ratta, spela in, lyssna. Mycket lättare att mastra då man får höra resultatet samtidigt som man justerar. Någon här sa att innan man börjar mastra måste inspelningen vara bra, man kan ju inte polera kodynga, det är fortfarande skit. Redigerat 10 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 (redigerat) Prova att vinkla micken lite åt sidan så den inte tar upp så mycket bas från hålet. Attacktiden på kompressorn verkar lite väl snabb också, men jag är inte så insatt i kompressorer, nån annan kanske vet bättre men 0.1 är ju extremt snabbt? Blir det inte väldigt tråkig dynamik? Edit: Fast nu när jag lyssnade tycker jag inte att det låter speciellt dåligt. Redigerat 3 april 2006 av surikatmamma Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 3 april 2006 Trådstartare Dela Postat 3 april 2006 (redigerat) Tack, ska prova det imorgon. Men det är inte basen jag är mest fundersam över, det är alla mekaniska ljud. Hårt och stelt. Redigerat 3 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 lite reverb kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 3 april 2006 Trådstartare Dela Postat 3 april 2006 lite reverb kanske? Fått för mig att man gör det under masteringen. Inspelningen ska vara naken innan man börjar göra sådana förändringar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Blandar du inte ihop mastring och mixning nu? Mastring är ju när du behandlar det nermixade ljudspåret, där till exempel gitarrspåret och sångspåret mixats ihop. Mixning är när du får de olika spåren att låta bra tillsammans, och då kan du lägga på lite reverb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 3 april 2006 Trådstartare Dela Postat 3 april 2006 Exakt...men du förstår vad jag menar... Vill ha bra audio att jobba vidare med... Skit in skit ut 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 det är svårt att höra på en sån här inspelning. din teknik på den här tagningen är (som du säger) inte mycket att hänga i juleträdet. låter som om du spelar ackorden med ett jazzIII eller något annat alldeles för hårt plektrum dessutom. det kanske är så att du har en vissen gitarr också? en dålig akustisk gitarr låter alltid skralt. hur är det med strängarna, har du bytt dem sen i augusti? för övrigt så är dämpning a och o när du spelar in. om du sätter dig i ett dåligt dämpat litet rum/skrubb, så kommer det låta skithus om det sen också. jag föreslår att du spelar in utan kompressor så att du kan höra om grundinspelningen är bra -innan- du börjar processa. ja, det var några tankar. kanske kan något vara till hjälp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Jag bandar med följande kedja: gitarr (line eller mic eller båda) - rörpreamp - compressor - noisered/expander - eq - ljudkort. Helt nöjd med vad jag får in. Kör mera eq och kompression sen i mixen då jag vet hur och var jag vill ha gitarren liggande. Har en Yamaha APX, den låter bra som den är. Låter din gitarr skit när du sitter vid brasan och spelar, låter den det också då du spelar in. Micka inte direkt mot hålet och micka inte direkt mot de ställena där du är mest aktiv med dina händer (det är dina händer som orsakar det mekaniska nojset ju). Använd mjukt eller medelmjukt plektrum, med plåtbitar får du ett hiskeligt strängljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 jo, en sak till också. tekniken har stor betydelse för hur man uppfattar ljudet. den här typen av "efterfest-och-polarna-sjunger-med-komp" låter sällan kul, helt enkelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Om du har för mycket kompression så blir det lätt stelt och hårt. Jag lägger alltid på kompressor i efterhand. Prova och rikta micken på olika sätt och se var du får mest klang. Efter vad jag hör på ljudklippet så tror jag (som andra ovan) fan i mig att det dessutom har en del att göra med hur du spelar. Man hör att du inte är så vansinnigt mjuk i handleden. Låter som att det är underarmen som jobbar mest. Byt strängar och slappna av lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 Byt strängar och slappna av lite. veckans citat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 4 april 2006 Dela Postat 4 april 2006 Jag tycker inte att det är något större fel på ljudet, men något som jag kan anmärka på är att du: 1. Inte spelar rent, dvs vänsterhanden trycker inte ner strängarna ordentligt, så det blir massa halvdämpat rassel. 2. Är ganska stel i anslaget. Ljudet i sig är inte dåligt - det kan du polera med lite eq, så blir det bra. Du behöver öva lite på gitarren, i synnerhet på de ackord du vill spela i låten. Vad gäller att spela i takt, så kanske det är bättre att du spelar efter ett trumkomp i lurarna än ett blipp eller klopp från Cubase. Jag instämmer i att det kan vara svårt att få taktkänsla med en futtig metronom... //nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nurfen Postat 4 april 2006 Dela Postat 4 april 2006 Håller med, det är inga större fel på ljudet. Däremot är spelet inte speciellt bra. Köp ett mjukare plektrum till att börja med, det gör det alltid lättare att kompa i början 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 4 april 2006 Trådstartare Dela Postat 4 april 2006 Jag ska slappna av, skaffa nytt plektrum, röra på handleden, spela till trumloopar trycka hårdare, byta strängarna (kanske inte, de är nybytta, elexir longlife 🙂 ) rikta om micken mot delar där jag inte är aktiv med händerna. Laddar upp en ny inspelning av låten om obestämd tid, så ska vi se vad tipsen lett till för förbättringar. Det jag fortfarande undrar, hur ska jag göra med kompressorn i inspelningsfasen, ska jag låta den vara igång lite lätt och sen finjustera med mer senare om det behövs? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 4 april 2006 Dela Postat 4 april 2006 Mitt råd är iaf att spela in signalen helt ren, ingen kompressor alltså. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 4 april 2006 Dela Postat 4 april 2006 Jag ska slappna av, skaffa nytt plektrum, röra på handleden, spela till trumloopar trycka hårdare, byta strängarna (kanske inte, de är nybytta, elexir longlife 😕 ) rikta om micken mot delar där jag inte är aktiv med händerna. och så ska du se till att ha ett väldämpat utrymme när du spelar in. glöm inte det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 4 april 2006 Trådstartare Dela Postat 4 april 2006 (redigerat) Jag ska slappna av, skaffa nytt plektrum, röra på handleden, spela till trumloopar trycka hårdare, byta strängarna (kanske inte, de är nybytta, elexir longlife 😕 ) rikta om micken mot delar där jag inte är aktiv med händerna. och så ska du se till att ha ett väldämpat utrymme när du spelar in. glöm inte det. Skriver om kompett för att få de dämpade strängarna att låta. Tar bort ljudet av dämpningen. Utrymmet jag spelar in i nu är ett sovrum, har endast en säng o garderob. Och sen 12 tomma kvadratmeter. Så det inte blir skrubbsyndromet. Vet inte hur jag skulle kunna dämpa det mer. Har betongväggar och en matta som pallen och mickstativet står på. Redigerat 4 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 4 april 2006 Trådstartare Dela Postat 4 april 2006 Mitt råd är iaf att spela in signalen helt ren, ingen kompressor alltså. Tänkte att undvika ovälkomna spikar och utjämna förändringar i styrka. Argument till att kompressorn ska vara helt av? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 4 april 2006 Dela Postat 4 april 2006 Håll kompressorn på bara. Men med hög threshold, relativt lång attack, releasen så den absolut inte pumpar och ration ganska hög 2.5:1. Då kapar du tillräckligt effektivt toppar (anslagsljudet blir mer lätthanterligt), och får in en bra nivå. Sen ställer du enligt smak med att pilla på attack-tiden för att få mera eller mindre kompression. Köpte själv just en RSP2400 Hush/multiband enhancer som jag tänkte sätta in i min kedja för att testa. Testa är skoj, för då hittar du det som funkar för dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 4 april 2006 Trådstartare Dela Postat 4 april 2006 Ska prova det...för jag håller med dig att en liten kompression gör mer nytta på grundinspelningen än skada. Men självklart så lyssnar man på andras ideer och argument. Enhancer låter det, jag vill ha en sån när jag sjunger. Är min bästa vän då för jag är ingen sångare. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
El Gatto (oregistrerad) Postat 6 april 2006 Dela Postat 6 april 2006 tja!! Tyvärr har jag inte nån möjlighet att lyssna på ljudfilen! Men jag brukar vara betydligt närmare med min A-51s typ 20cm! sen tycker jag att det ända stället jag fått bra ljud är om man riktar micken snett in mot 12-14 band!! prova även med högpassfiltret inkopplat! jag spelar in i ett fruktansvärt litet sovrum med mycket tvivelaktig akustik och om jag kommer längre i från gitarren med micken får jag inte bara kass nivå utan även en massa rumsklang. så länge man spelar hyfsatt jämt så brukar det allt gå att få till justa tagningar!! MEn va fan bara att prova på!! Cheers Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pelle Rylander Postat 6 april 2006 Dela Postat 6 april 2006 Det går inte att få nån känsla i gitarrliret, med en jäkla bipbbop i örat - håller fulständigt med. Man kanske kan slaska ner ackorföljden till clicket först, och sedan använda det spåret som takthållare? Eller...beroende på låttyp - skit i klicket helt och hållet. Funkar ju om man inte ska lägga på statiskt trumkomp tex. OM man har en låt med gitarr, sångstämmor, kanske ett muspel....vad vet jag? Spela in utan klick, TROR jag skulle öka inlevelsen och känslan och närvaron - i alla fall i lugna låtar. Men det är jag...och jag är rätt ny på sånt här 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 10 april 2006 Trådstartare Dela Postat 10 april 2006 Nu har jag lyssnat på era förslag och tankar och försökt hålla kvar låtens grundidé Ny tagning. Rikta adk´n mot 14 bandet. Kompressorn helt av. 35cm ifrån. Ljudklippen ligger på yousendit.com Här är monospelning med a51s. För mycket rumsljud, ska prova att vara närmare. Skrev om kompet för att passa låten och slippa alla mutade strängar. Här är en stereospelning på samma tagning som första fast med den interna gitarrmicken också. Helt panorerade. Nu försvinner rumsljudet lite grann. Kommentarer på dessa. Hur jag kan förbättra det ännu mer. Och få bort rummet. Måste jag gå in på hur rummet är format och dämpningen. Eller är det ett steg innan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 10 april 2006 Trådstartare Dela Postat 10 april 2006 (redigerat) Hmm...så många svar då, så få svar nu. Var är alla? Är det techno, goth, rock, hårdrock, hip hop, reagge, indie, punk, trance, metal, soul, jazz festival på samma gång. Eller har strömmen gått över hela Sverige förutom här? Nåt stämmer inte. Redigerat 10 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 10 april 2006 Dela Postat 10 april 2006 Kommentarer på dessa. Hur jag kan förbättra det ännu mer. Och få bort rummet. Nu har jag bara sketna flygplanslurar för tillfället att lyssna i, men jag tycker den första låter bra. Den andra med intern mick låter lite syntetisk, men så brukar det blir med gitarrmicken. Om du vill få bort rum kan du som du säger prova att vara närmare, eller att helt enkelt sitta i ett mindre mer dämpat rum. Jag är dålig på mickar så jag vet inte hur din tar upp, men den jag har kan man ställa in karaktär på. Riktad karaktär (njure) är väl att föredra om man inte vill ha rum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 11 april 2006 Trådstartare Dela Postat 11 april 2006 Jo, jag kör njure. Men nu måste jag börja läsa på om dämpning. Får se om jag kommer över en annan mickrofon. Vill ha stereo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.