Jump to content
Annons

Datorn vägrar stänga av.

Zyan

Recommended Posts

Jag har just köpt ny dator. Installerat moderkortet med medföljande drivrutiner (förutom de till det interna ljudkortet som inte ska användas) men vägrar att stänga av.

Den loggar ur, avslutar, är tyst i fyra sekunder sen startar den om. Inte kul att behöva använda strömbrytaren på nätagget.

Kör windows xp home med sp2, ett asus p5ld2 moderkort, en atx-L8010 låda

Har läst i manualen men förstår inte valen under power menu i biosen. Står bara vad man kan välja och hur man väljer, men inte vad det innebär.

Tror det är ett ovanligt problem, men kanske finns nån skicklig som kan lösa det.

Dela på andra sajter

Annons

Det kan inte var så enkelt som att du har valt fel alternativ under Kontrollpanelen/Bildskärm/Skärmsläckare/Bildskärm - Inställningar/Avancerat/Strömbrytare?

Dela på andra sajter

Jag har just köpt ny dator. Installerat moderkortet med medföljande drivrutiner (förutom de till det interna ljudkortet som inte ska användas) men vägrar att stänga av.

Den loggar ur, avslutar, är tyst i fyra sekunder sen startar den om. Inte kul att behöva använda strömbrytaren på nätagget.

Kör windows xp home med sp2, ett asus p5ld2 moderkort, en atx-L8010 låda

Har läst i manualen men förstår inte valen under power menu i biosen. Står bara vad man kan välja och hur man väljer, men inte vad det innebär.

Tror det är ett ovanligt problem, men kanske finns nån skicklig som kan lösa det.

jag hade precis samma fel på min gamla pc. jag gjorde så att jag hade en sån där splitdosa( med strömbrytare) på¨golvet som jag stängde av med när jag väl stängde av då!!

sen drar ju datorn ström i standby läge så det är att rekommendera..

Dela på andra sajter

Annars skall du ändra i Bios under Power/APM Configuration/Power Button Mode. Sätts till On/Off om jag tolkar manualen rätt.

Ska kolla upp det...fårse om jag förstår manualen, rena kinesiskan för mig.

Dela på andra sajter

Annars skall du ändra i Bios under Power/APM Configuration/Power Button Mode. Sätts till On/Off om jag tolkar manualen rätt.

Ska kolla upp det...fårse om jag förstår manualen, rena kinesiskan för mig.

Nej...det är vad som händer när man trycker på knappen.

Jag använder inte knappen när jag stänger av, kan dock tvinga datorn att stänga av med hjälp av den. Men det finns en anledning att windows ska avslutas korrekt.

Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Hade liknade problem förut och då var det någon med "wake on lan" som man skulle ta bort i bios.

Dela på andra sajter

Wake on LAN används för att administratörer ska kunna "väcka upp" datorer utan att behöva gå genom hela kontorskomplexet för att trycka på knappen. Problemet är att vissa moderkort reagerar på helt fel saker som kommer in via nätverket och därmed startar upp datorn utan att man bett om det. Nu låter det lite konstigt om det skulle vara problemet i detta fallet eftersom den startar upp inom samma tidsrymd varje gång.

Dela på andra sajter

Du får helt enkelt gå in i BIOs och slå av wake on lan (wan/man same same but diffrent 😄 ).

Det handlar om att datorn ska kunna fjärradministreras via nätverket och därför får den inte slå av helt och hållet..

För övrigt.. Ska du ha din dator som musikskaparburk i första rummet så konfigurera den som en server i BIOS .. Inga "powersave" (APM) eller nåt annat dret.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.