Jump to content
Annons

Seriöst.. ge mig råd nu med cubase.

trancer

Recommended Posts

Tjenare!

Nu ska vi ha en liten genomgång här, och jag hoppas att majken hinner läsa denna tråd.

Jag har En burk med 3.0 GHz och 2.6gb i ram . jag kör Cubase SX2 jättetidig version, bland dom första 2.0.1 eller nåt sånt ... men jag har lite funderingar och detta är om det är fel nånstans i min programvara eller om det är att inte cubase och PC är gjort för att palla avancerade grejer med.

Vi tar ett exempel.

Jag har då laddat rena mjukvarusynthar vi säger:

1) Virtual Guitarrist x 2

2) Art Vista Grand Piano

3) Korg Legacy Collection

4) Spectrasonics Atmosphere

5) Spectrasonics Trilogy

Ok.. tänker ni nu .. 5st synthar som kräver mkt kräm ur burken.. ABSOLUT! ni har rätt.

MEN. Om jag lägger säg nu 6 spår med dessa mjukvarussynthar och lägger 1 audiospår + 3 audispår som kör och lägger på reverb, delay, kompression på dom.

HUR I all världen kan min cpu skjuta i höjden och hamna nånstans mellan 90-100% användning och bara några 100mb ledigt i ram minne på 6 spår ? OCH då ska tilläggas att jag får köra 2048 i buffert!½

Min fundering.. är tillverkarna så jävla dåliga programmerare ? se bara pianot jag nämnde ovan, ETT LJUD använder 700mb i ram !!?!?!?!? Oavsett vilket ljud jag använder så snor den över 700mb i ram .... TEX

Va fan är fel ?!

Jag ringde apple idag, och han sa ... lägger du 40-60 spår så ska en tex 2x2.5ghz powermac G5 använda 30-50% MAX i cpu kraft lixom..

Är cubase OLD ?!

/Perrra

Redigerat av trancer
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Men please. Berätta vad FREEZE gör istället ! 😕

Jag skrev fel .. jag har en belastning på 700mb drygt i ram när jag BARA loadat pianot utan startat nåt annat. Tycker ändå det är sjukt.. på ett enda ljud !

SE BILD:

BILD

Redigerat av trancer
Dela på andra sajter

Hoppsan 🤪😆 , den gör så att en kanal blir till en audiofil. Om du t ex har programmerat klart pianot och ljudet är bra så trycker du på freeze så tar den inte mer kraft en en helt vanlig audiofil.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hoppsan 🤪😆 , den gör så att en kanal blir till en audiofil. Om du t ex har programmerat klart pianot och ljudet är bra så trycker du på freeze så tar den inte mer kraft en en helt vanlig audiofil.

trycker jag på freeze knappen där man väljer vst instruments?

OCH .. funkar det även i SX2 ? 3an har det ju vet ja

Edit: Och ska det ta 4 minuter / freezning och spår?

Redigerat av trancer
Dela på andra sajter

trycker jag på freeze knappen där man väljer vst instruments?

Ingen aning, i logic så sitter freezeknappen bredvid solo och mute på varje kanalstrip. Finns säkert nån annan som vet bättre.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fryst 2 av spåren nu , bla den virtuella pianomodulen.

Pendlar mellan 85% och 96% i cpu fortfarande, och den har inte släppt en enda mb i minnes anvädning!

Mkt nice funktion... när jag ska starta samma projekt nästa gång använder den ändå pluggen l ol o llo o l vilket skämt

Problemet kvarstår ändå... jag kan ju inte frysa kanaler sålänge låten inte är klar.

jag kan ju inte frysa tex ett piano om det ska gå genom hela låten, och det finns ju ingen direkt vits att frysa precis innan man processar ner hela projektet till en *.wav fil.

testa att sänka buffert till 1024 nu .. då är det pendel mellan 90-99% .

Redigerat av trancer
Dela på andra sajter

Jag skrev fel .. jag har en belastning på 700mb drygt i ram när jag BARA loadat pianot utan startat nåt annat. Tycker ändå det är sjukt.. på ett enda ljud !

SE BILD:

BILD

Om jag fattat det rätt så läggs hela pianobiblioteket in i ramen då du laddar in det i ditt arrangemang. Så om du är klar med den stämman eller vad det är så kan du ju antingen som ngn säga freeza eller bounca över det, för att sedan eventuellt gå tillbaka å ändra.

Jag ska nog själv skaffa riktigt "lätta" b-ljud då jag jobbar, för jag vill jobba med alla stämmor och grejer samtidigt. Så antingen det eller extern modul.... eller 16gig ram (inge äta på ett år)

Dela på andra sajter

Om jag fattat det rätt så läggs hela pianobiblioteket in i ramen då du laddar in det i ditt arrangemang. Så om du är klar med den stämman eller vad det är så kan du ju antingen som ngn säga freeza eller bounca över det, för att sedan eventuellt gå tillbaka å ändra.

Jag ska nog själv skaffa riktigt "lätta" b-ljud då jag jobbar, för jag vill jobba med alla stämmor och grejer samtidigt. Så antingen det eller extern modul.... eller 16gig ram (inge äta på ett år)

Jo.. testade ju det. . blev ju ingen skillnad alls knappt.

Och då är det ju smidigare att bouncha ner dom till en wave fil varje spår och reloada hela projektet för att spara cpu.. men så tycker jag inte att det ska behöva gå till när man producerar ... helt sjukt illa.

Det behöver man som sagt aldrig göra om man har logic och mac.

Dela på andra sajter

Jo.. testade ju det. . blev ju ingen skillnad alls knappt.

Och då är det ju smidigare att bouncha ner dom till en wave fil varje spår och reloada hela projektet för att spara cpu.. men så tycker jag inte att det ska behöva gå till när man producerar ... helt sjukt illa.

Det behöver man som sagt aldrig göra om man har logic och mac.

Nej, det är dock Logic och just mac jag har, å jag skulle vilja jobba på utan freezefunktion. Det tar ju sådan tid medans man "fryser" och "ofryser" hela tiden, jag har dessutom upp till 16 kanaler rullandes samtidigt... och vill jobba med alla samtidigt

Skulle du känna dig begränsad om du skaffade ngt rålitet gm-bibliotek (typ totalt 1000mb eller så)? För där kan man ju starta å då allt är klart bara lägga till ljud för lju å pilla till lite.

Det är ju mycket roligare att leka på då det låter ungefär som det kommer att göra... men det kan ju vara en bra temporär lösning.

Dela på andra sajter

Tjenare!

Nu ska vi ha en liten genomgång här, och jag hoppas att majken hinner läsa denna tråd.

Jag har En burk med 3.0 GHz och 2.6gb i ram . jag kör Cubase SX2 jättetidig version, bland dom första 2.0.1 eller nåt sånt ... men jag har lite funderingar och detta är om det är fel nånstans i min programvara eller om det är att inte cubase och PC är gjort för att palla avancerade grejer med.

Vi tar ett exempel.

Jag har då laddat rena mjukvarusynthar vi säger:

2) Art Vista Grand Piano

5) Spectrasonics Trilogy

Ok.. tänker ni nu .. 5st synthar som kräver mkt kräm ur burken.. ABSOLUT! ni har rätt.

MEN. Om jag lägger säg nu 6 spår med dessa mjukvarussynthar och lägger 1 audiospår + 3 audispår som kör och lägger på reverb, delay, kompression på dom.

HUR I all världen kan min cpu skjuta i höjden och hamna nånstans mellan 90-100% användning och bara några 100mb ledigt i ram minne på 6 spår ? OCH då ska tilläggas att jag får köra 2048 i buffert!½

Min fundering.. är tillverkarna så jävla dåliga programmerare ? se bara pianot jag nämnde ovan, ETT LJUD använder 700mb i ram !!?!?!?!? Oavsett vilket ljud jag använder så snor den över 700mb i ram .... TEX

Va fan är fel ?!

Jag ringde apple idag, och han sa ... lägger du 40-60 spår så ska en tex 2x2.5ghz powermac G5 använda 30-50% MAX i cpu kraft lixom..

Är cubase OLD ?!

/Perrra

Jag skulle bara kunna drömma om att kunna köra så många tunga VSTi :s samtidigt på min burk..det är en 2.4GHz me 1.5 gig ram....tror det samma om din....i många fall drar effekterna också mycket kräm spec reverb o delay....du får hushålla med effekter och instrument och köra freeze.....

Redigerat av Hype
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
varför ringer du apple för?

För jag är intresserad av Mac/Logic 7

Och att jag är så sjukt trött på att inte kunna göra mer avancerade grejer än där jag just är i dagsläget.

Vill kunna använda mina prylar fullt ut , och det kan jag inte .

tror inte det spelar nån roll om jag köper en burk med mer GHz cpu.. om det är PC ... OM man inte köper 2x3.6ghz P4 eller nåt sånt

men då kostar det lika mkt som att köpa en mac G5 2x2.5ghz med massa kapacitet

Redigerat av trancer
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skulle bara kunna drömma om att kunna köra så många tunga VSTi :s samtidigt på min burk..det är en 2.4GHz me 1.5 gig ram....tror det samma om din....du får hushålla med effekter och instrument och köra freeze.....

Freeze blev ingen skillnad ju. Sparade ju projektet, ladda om det igen, .. och då loada den ju ändå Vsti synthen... när jag trodde att den kört ner det till wave.

och varför köra freeze åp en låt som inte är klar?

om jag har ett instrument som går genom hela låten kan jag inte freeza förrän hela låten är färdig juh, och då behövs ju absolut inte funktionen när låten är färdig.

Redigerat av trancer
Dela på andra sajter

Men please. Berätta vad FREEZE gör istället ! 😉

SE BILD:

BILD

hahah djonas loggar in ^^

Dela på andra sajter

Hej!

Det där borde din processor klara! Min bärbara PM 1.6 klarar detta utan problem (kanske t.o.m. det dubbla, tredubbla?)

Inget av det du räknade upp är ens särskilt processorkrävande, fast vilka reverb, delay, kompressor och hur många använder du sammanlagt?

För ifall du nu på de 4 st audio-spåren lassar upp 4 st konvulerande SIR / IR-1, 4st PSP84 delay samt 4st Ozone är dock saken lite en annan!

Minneshanteringen är inget konstigt! 700MB är väl(?) XP + Pianot, eller?

Sedan tar ju alla av: Trilogy, Atmosphere, 2st V.G, Legacy därefter ytterligare minne i anspråk! På Kontakt (och tror även på Spectrasonics-VSTi)

så kan du ställa om till DFD (Direct From Disc) och det sparar dig sedan i detta fall typ 1 GB i intern-minne. DFD´s nackdel är att instrument

kan hacka lite ibland men då det (på min dator) ändå hackar nån gång ibalnd är FDF nog att föredra då det som sagt frigör en massa RAM.

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

Jag skulle bara kunna drömma om att kunna köra så många tunga VSTi :s samtidigt på min burk..det är en 2.4GHz me 1.5 gig ram....tror det samma om din....du får hushålla med effekter och instrument och köra freeze.....

Freeze blev ingen skillnad ju. Sparade ju projektet, ladda om det igen, .. och då loada den ju ändå Vsti synthen... när jag trodde att den kört ner det till wave.

och varför köra freeze åp en låt som inte är klar?

om jag har ett instrument som går genom hela låten kan jag inte freeza förrän hela låten är färdig juh, och då behövs ju absolut inte funktionen när låten är färdig.

med tanke på att du inte uppdaterar ditt SX 2 till den senaste versionen så utgår jag ifrån att du kör crackat... den välkända freeze buggen i 2:an e i sin helhet fixad i senare versioner....

Dela på andra sajter

1) Du kör syntar som är extremt minneskrävande. Nästan alla är samplebaserade och behöver därför extremt mycket minne. Detta är inget du kommer att komma undan. Du måste ha mer minne om det ska funka bra.

2) Du kan använda freeze, men jag håller med om att freeze-funktionen suger elefant, speciellt med tanke på det ständiga problemet att i uppbyggnadsfasen av en låt håller man ju ständigt på och ändrar i låten. Jag skulle rekommendera att du använder bounce-funktionen lite av och till.

3) Några kommentarer:

Rent struntprat. Om du kör samplebaserade syntar spelar det ingen roll vilken dator du använder om du har lite minne.

Min fundering.. är tillverkarna så jävla dåliga programmerare ?

Svaret är ja. Och nej. Programmerare kör nästan alltid med de allra fetaste maskinerna med supersvinmycket minne. Och då är det klart att de inte anstränger sig för att minska processoranvändningen. Men å andra sidan testas pluggar ganska intensivt och sedan optimeras de.

4) Meningar inleds med stor bokstav.

5)

med tanke på att du inte uppdaterar ditt SX 2 till den senaste versionen så utgår jag ifrån att du kör crackat... den välkända freeze buggen i 2:an e i sin helhet fixad i senare versioner....

Freezefunktionen i Cubase SX 2 är en enda stor bugg. Hur tänkte Steinberg när de gjorde en så fullkomligt handlingsförlamat freeze-funktion?

Redigerat av AndyPandy
Dela på andra sajter

5)

Freezefunktionen i Cubase SX 2 är en enda stor bugg. Hur tänkte Steinberg när de gjorde en så fullkomligt handlingsförlamat freeze-funktion?

jag kan hålla med om att 2:ans freeze sög...men efter de uppdaterat några gånger fungerade den hjälptligt..så pass att det vart smdigare att trycka på freezeknappen än att hålla på o bounce:a

i 3:an har den blivit prima iaf =)

Dela på andra sajter

Hej!

Det där borde din processor klara! Min bärbara PM 1.6 klarar detta utan problem (kanske t.o.m. det dubbla, tredubbla?)

Inget av det du räknade upp är ens särskilt processorkrävande, fast vilka reverb, delay, kompressor och hur många använder du sammanlagt?

För ifall du nu på de 4 st audio-spåren lassar upp 4 st konvulerande SIR / IR-1, 4st PSP84 delay samt 4st Ozone är dock saken lite en annan!

Minneshanteringen är inget konstigt! 700MB är väl(?) XP + Pianot, eller?

Sedan tar ju alla av: Trilogy, Atmosphere, 2st V.G, Legacy därefter ytterligare minne i anspråk! På Kontakt (och tror även på Spectrasonics-VSTi)

så kan du ställa om till DFD (Direct From Disc) och det sparar dig sedan i detta fall typ 1 GB i intern-minne. DFD´s nackdel är att instrument

kan hacka lite ibland men då det (på min dator) ändå hackar nån gång iblnd är FDF nog att föredra då det som sagt frigör en massa RAM.

som sagt.. jag hade gjort en felkalkylering där.. och MINNET är inte problemt.. utan cpun

Dela på andra sajter

får ordna en uppdatering då inte dongle cracket funkar för SX3 här 😎

låll

Nu fick ni nåt mer att prata om oxo! kan bli en sisådär 1000 svar när det börjas prata crack!!!

så jag säger inget mer 😉

Jag uppdaterar sx2 till senaste versionen o testar igen!

puss

Dela på andra sajter

som sagt.. jag hade gjort en felkalkylering där.. och MINNET är inte problemt.. utan cpun

Du använder extremt minneskrävande syntar och det smittar av sig på cpu-belastningen.

Vad gäller SX3 vill jag påstå att freeze-funktionen har gått från att vara sämre än skräp till att vara skräp.

Dela på andra sajter

Som sagt... var då 😉?

Och nej, jag talade enbart om CPU´n, där det inte på långa vägar borde vara 90-100% Utan typ 25%!

Dock hur (som sagt) många och vilka pluggar är helt avgörande. Ifall du på de 4st audiospåren har reverb/delay/kompression

i form utav 3 st resurssnåla send-effekter eller 12 st resurskrävande separata effekter påverkar processorbelastningen avsevärt!

Totalt 1st Reverb A, 1st DoubleDelay samt 1 st Dynamics eller totalt 4 st SIR, 4st PSP84 delay samt 4st Ozone gör viss skillnad.

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

Vad gäller SX3 vill jag påstå att freeze-funktionen har gått från att vara sämre än skräp till att vara skräp.

ZZZZzzzzzzzzz....du gillar att vara konstruktiv hör jag =p

Dela på andra sajter

Öhh ... ?

Freeze-funktionen är inget att ha. Så det är meningslöst att investera i Cubase SX 3 i tron att freeze-funktionen är bra. Det är ett konstruktivt råd.

Annars skulle jag göra så här:

0) Stäng ned alla brandväggar, virusskydd och alla märkliga processer.

1) Stäng av alla syntar en i taget och kolla om belastningen går ned.

2) Ta bort syntarna en i taget och se om belastningen går ned.

3) Stäng av effekterna en i taget och se om belastningen går ned.

4) Starta ett nytt projekt och lägg in alla midi-filer en i taget och se om det blir bättre.

Dela på andra sajter

Öhh ... ?

Freeze-funktionen är inget att ha. Så det är meningslöst att investera i Cubase SX 3 i tron att freeze-funktionen är bra. Det är ett konstruktivt råd.

Annars skulle jag göra så här:

0) Stäng ned alla brandväggar, virusskydd och alla märkliga processer.

1) Stäng av alla syntar en i taget och kolla om belastningen går ned.

2) Ta bort syntarna en i taget och se om belastningen går ned.

3) Stäng av effekterna en i taget och se om belastningen går ned.

4) Starta ett nytt projekt och lägg in alla midi-filer en i taget och se om det blir bättre.

Ingen som påstått att det e ett argument för köp heller...

Ok, men vilken seqencer har bra freeze dårå?

Tycker den e ypperlig när man kommer i mixstadiet och har synthar som drar kanske 50-60% cpu ....

Dela på andra sajter

2) Art Vista Grand Piano

5) Spectrasonics Trilogy

Du förväntar dig väl inte att du ens ska kunna använda 10 spår med dessa pluggar i datorn? 🙂
Å hej & hå!

PC/Cubase eller Mac/Logic borde inte spela roll för dig, när du kör värstingpluggar som tar hälften av kraften från en normal CPU. 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.