Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Det är så att min mamma är sånpedagog och jobbar på en musikskola här i kommunen. De ska sätta upp en musikal och ska använda befintliga låtar, men skriva om text. De behöver därför kunna få bort så mycket som möjligt av sången på varje låt. Hon frågar därför mig om jag vet hur man ska gå till väga. Hon säger att flera av hennes kollegor påstår att de kan ta bort sången genom vissa moduler hit och dit. Det går ju teknisk sätt inte, och det som händer är väl att de skär bort vissa frekvenser som påverkar hela låten.

Hur ska man gå till väga för att få bort sång så mycket som möjligt och till bäst resultat?

Min mamma skulle blir överlycklig om någon kunde tipsa om något!

Annons
Postat
Hej alla!

Det är så att min mamma är sånpedagog och jobbar på en musikskola här i kommunen. De ska sätta upp en musikal och ska använda befintliga låtar, men skriva om text. De behöver därför kunna få bort så mycket som möjligt av sången på varje låt. Hon frågar därför mig om jag vet hur man ska gå till väga. Hon säger att flera av hennes kollegor påstår att de kan ta bort sången genom vissa moduler hit och dit. Det går ju teknisk sätt inte, och det som händer är väl att de skär bort vissa frekvenser som påverkar hela låten.

Hur ska man gå till väga för att få bort sång så mycket som möjligt och till bäst resultat?

Min mamma skulle blir överlycklig om någon kunde tipsa om något!

Spela in en helt ny version utan sång.

Postat (redigerat)

Det är svårt att få bort sången totalt.. Principen är att vända vänster och höger kanal mot varandra i 180 grader (motfas allstå). I detta läge så kommer alla ljud som är i mitten av ljudbilden att sumeras bort.. Tyvärr så förvinner basen oftast också så där får man använda ett lågpassfiler för att få kvar den... Om det dessutom är stereoreverb på sången så kommer reverbsvansen att finnas kvar.

Men det finns naturligtvis pluggar och gratisprogram att använda

http://www.analogx.com/contents/download/audio/vremover.htm finns en DirectX plugin och en plugin till Winamp som kanske kan hjälpa din mor 😄

Åsså har vi ju Googles svar på frågan också.. 😆

Redigerat av hegobald
Postat

Ladda ner midi-filer av låtarna det gäller och använd samplingar för att göra om dom, brukar gå rätt så fort.

Postat

Mackies DFX-mixers har en sån där fasvändningsknapp för just det ändamålet.. Den påverkar bara det frekvensområde där sången oftast ligger.. funkar rätt bra.. men körer och reverb har en tendens att kladda sig fast på resten av låten.. Barry White och Michael Kiske försvinner inte med den knappen 😄

Postat (redigerat)
varför inte köra med karaoke-varianter på låtarna? Tala om för mig vilka låtar det är, jag kanske råka ha just dem...

word, karaokeversioner går att få tag på *host*på internet..*host* men det kanske inte är helt lätt alltid.

😆

Redigerat av Mutto
Postat
varför inte köra med karaoke-varianter på låtarna? Tala om för mig vilka låtar det är, jag kanske råka ha just dem...

Jo jag vet vi har letat efter karaoke-versioner men vi hittade bara Det löser sig med Timbuktu. Dem som min mor letar efter just nu är:

Sometimes - Britney Spears

I believe i can fly - R Kelly

Jag är det fulaste som finns - Jojje Wadenius

Everybody needs somebody - Blues Brothers

Så om någon har dem så säg till 😮

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Det är svårt att få bort sången totalt.. Principen är att vända vänster och höger kanal mot varandra i 180 grader (motfas allstå). I detta läge så kommer alla ljud som är i mitten av ljudbilden att sumeras bort.. Tyvärr så förvinner basen oftast också så där får man använda ett lågpassfiler för att få kvar den... Om det dessutom är stereoreverb på sången så kommer reverbsvansen att finnas kvar.

Funkar inte.

Din mamma är sångpedagog & jobbar åt kommunen så jag är säker på att hon kan få tag på någon som kan spela in instrumentalverisioner av låtarna.

Det finns inget bra sätt att att ta bort sång från inspelade låtar. Fasvändningstricket kan kanske användas på omastrade låtar. Men var får man tag i en omastrad R.Kelly-låt?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Hon säger att flera av hennes kollegor påstår att de kan ta bort sången genom vissa moduler hit och dit.

Hoppas att din mammas kollegor inte jobbar med musik.

Dom har fel.

& om dom nu vet hur man gör, varför ber hon inte dom om hjälp?

Det finns ingen på forumet som kommer att kunna ge tillfredställande tips (utom att spela in egna instrumentaler eller att be rättighetsinnehavaren om instrumentala verisioner)

Postat
Hon säger att flera av hennes kollegor påstår att de kan ta bort sången genom vissa moduler hit och dit.

Hoppas att din mammas kollegor inte jobbar med musik.

Dom har fel.

& om dom nu vet hur man gör, varför ber hon inte dom om hjälp?

Det finns ingen på forumet som kommer att kunna ge tillfredställande tips (utom att spela in egna instrumentaler eller att be rättighetsinnehavaren om instrumentala verisioner)

Jag menade nästan all sång. Var lite otydlig där. Jag vet såklart att det inte går att ta bort all sång.

Och angående henne kollegor som har fått bort mycket av sång tidigare, så är det så att de inte jobbar tillsammans hela tiden. Därav frågade hon mig om jag visste något sätt att få bort sång. Och alla dessa kollegor syslar inte med musik på proffesionell nivå. Det är en kommunalmusikskola vi pratar om, inga frilansande proffesinella musiker 😕 Musikskolan har tyvärr inte heller någon budget för musikalen, utan den ska kunna stå på egan ben när det gäller pengar. Därför kan dem inte fixa bakrundsmusik på något annat sätt. Jag tror itne barnen som kommer sjunga till bakrunderna kommer störa sig på om det är lite sång kvar på låtarna. De är nog så glada att de bara får vara med i musikalen, och tänker nog inte på hur bra kvalité det är på allt.

Men men, någon som fortfarande har något tips på fler pluggar som tar bort sången?

Postat

Osiris kom egentligen med det enda tipset som kommer att låta bra.

Utrikiska låtar brukar man kunna hitta midifiler av på Nätet. Då får man en bra grund att jobba vidare med. Sedan är det ofta diverse småjusteringar som behövs - och så får man välja ljud som duger, i stället för standard GM-tjafset som det brukar vara programmerat med...

Svenska låtar är däremot oftast väldigt svåra att hitta.

Ett litet tips: Sök med hjälp av Google, efter låttiteln och .mid - så hittar du ett helt gäng länkar... 🙂

Britta Spjut-låten har jag inte hört - men den går helt säkert att hitta om man letar efter den, eftersom hon är känd och folk som pillar ihop låtar i stugorna, helst pillar ihop låtar med kända artister.

I Believe I can fly (grymt bra låt f.ö. - speciellt när Luther Vandross sjunger den...) vet jag att man hittar snabbt, för den har jag själv letat efter.

Everybody needs somebody? Den är ju löjligt enkel, så där behöver man knappt ens leta efter något att ha som grund... 😄

Postat
Den här pluggen verkar göra ett mycket bra jobb på att bl.a. ta bort sång:

Elevayta Extra Boy Pro

😆

Man ska inte lita på dom där demosarna alltså. Dom har ju givetvis valt ut en låt där det funkar ovanligt bra att separera saker.

Postat
Den här pluggen verkar göra ett mycket bra jobb på att bl.a. ta bort sång:

Elevayta Extra Boy Pro

😆

Man ska inte lita på dom där demosarna alltså. Dom har ju givetvis valt ut en låt där det funkar ovanligt bra att separera saker.

Det är säkert som du säger. Men man kan ju ladda ner demoversionen och testa i alla fall. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.