Jump to content
Annons

Allvarliga scams på nätet


Recommended Posts

Tja allihop!

Är precis på väg att sälja mitt trumset.

Lade ut annonser på nätet i vanlig ordning och blev mäkta förvånad över ett svar från england. Endast en timma efter att annonsen publicerats.

Jag publicerar mailet jag fick!

Hello, I am Mrs moshel rose,from united kingdom. i am intrested in your item please what is the condtion of item and the price.Get back to me asap. get back to me through this email. address: Moshelrose@yahoo.co.uk

thanks.

MRS KARI SMITH

Annons: http://kopochsalj.eniro.se/query?&what=gti...istrict_code=1&

Glad i hågen över att "verkligen" kunna separeras från mina ögonstenar så att jag aldrig mer ser dem igen så får jag ett mail till enligt följande.

Hello,

Am Prof. Benjamin Kristopher B.I came across your item and am intrested in

buying this item of yours and would like to send it to a Professor friend

in Nigeria.

I will pay 18000Sek including as i will arranging for the shipment throuh my shipping company.Kindly get back to me with the following:

1.FULL NAME

2.ADDRESS in which i ll send the cheque to,also your phone number

as i look forward to sealing this deal on time.

Thanks

I wait to read from you.

Prof. Benjamin K B

Annons: http://kopochsalj.eniro.se/query?&noimage=...tq_val=0&hpp=3&

Börjar ana oråd!

Illern Örjan och jag satte os ner bakom datorn och gjorde lite sökningar...

Det visar sig att fler har stött på detta och dessutom haft oturen att fullfölja.

Asen som håller på med detta sätter gladeligen in mer pengar än vad överenskommet är då de är överlyckliga att ha hittat just det du säljer.

Sen när du plockat ut dina pengar från banken så visar det sig att betalarens kort eller checkar "bouncar" vilket gör dig återbetalningsskyldig....

... och du har redan skickat din vara till någonstans i Nigeria...

... never to be found again!!!!!

Ville bara varna om detta till er som säljer prylar på nätet.

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Alla dessa scamare... kan dom inte börja lira musik eller nåt istället. Vilken tur att du kollade upp saken innan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

jag har också fått mail på en vara som jag sålde.

Jag mailade tillbaka, och fick svar och dom undra i vilken condition varan var i och dom ville att jag skulle skicka varan till Scottland.

Men efter ett tag lät det hela skumt och jag slutade att maila tillbaka till dom. Så allt jag kan säga är:

SE UPP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa är ju ändå första mailet där de först utger sig för att vara en Mrs moshel rose, sen avslutar mailet med MRS KARI SMITH. 😱

Jag förundrar mig över folk som sitter och gör sånt här att de inte ens kollar att de använder samma namn i ett mail. Och att de inte kan stava eller utforma meningar är ju också förvånandsvärt. Obegripligt minst sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant har uppmärksammats på andra ställen också - så det verkar öka ganska kraftigt just nu... 😱

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=17073

http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=17299

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det börjar tyvärr bli allt mer vanligt

har fått sånna mail på nästan allt jag har annonserat ut

och det har varit till 99% någon som bor i england som vill skicka till sin son i afrika

Ofta så ger dom ett otroligt högt bud på prylen så man ska bli sugen på att sälja

och vad jag förstått så vill dom betala med check, som säkert inte har teckning

så för att vara på den säkra sidan, cash först sen skickar man

Link to comment
Dela på andra sajter

Efterforskningar på detta har lett till att folk har tagit emot pengar via "bank transfer".

När sedan kontot ska valideras av köparen och banken upptäcker att det inte finns nån täckning...

Då blir man återbetalningsskyldig!!!

Mitt råd!

Sälj inte över huvud taget till denna typ av kritter!

Försök inte ens att blåsa dom!

Fan vet vad som kan ligga bakom. Försiktighet är att föredra!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe

Sicken grej. Det är underligt vad folk gör nu för tiden för att lura av folk saker. Jag skulle nog aldrig ens orka skicka grejerna så långt botr, speciellt om det är ett trumset... värsta projektet 😱

/Charley

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skickade en tråd om detta för 2 veckor sedan då jag blivit övermailad med dessa nigeriabrev etc-och det bara fortsätter-tröttsamt,otroliga stories de lägger upp 😎

nu senast i morse,från Skottland=Mrs.Anita,eeehhh

det här med banken tycker jag också låter mysko-hur kan man fubba liksom???

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen möjlighet att kolla checken innan man tar ut den..Genom banken alltså... 😆

Jo.

Så här brukar det fungera.

Du får en check. Du går till banken och sätter in den på ditt konto. Då säger banken att du får vänta tills pengarna har kommit, det kan ta sådär tre veckor.

Sen får inte banken pengarna för det fanns inga från början och du får inga pengar på ditt konto.

Men, ibland är banken snäll mot dig och säger att du kan få låna pengarna så länge. Fast banken vill ha tillbaka dem om dom inte får täckning. Och då går du glad runt och tror att allt är OK, ända tills banken tar tillbaka pengarna. Det fanns ingen täckning nämligen.

Vi svenskar är numera helt ovana vid hur checkar fungerar, de försvann i stort sett helt för sådär 10 år sen. Inte känner vi igen förfalskade sedlar heller.

Den riktigt klassiska luringen är när skurken skickar dig mer pengar än vad varan kostar. Och ber dig skicka mellanskillnaden någonstans, kanske en bror eller så. Skurken skiter i grejerna, han är bara intresserad av mellanskillnaden som du blåögt betalar med dina pengar. Checken du fått har ingen täckning så den är du blåst på.

Liberia är ett klassisk land för sånt här, frihetens förlovade land. Tro inte att det finns några lagar där som kan hjälpa dig.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick erbjudande att sälja min bil på samma sätt, till nån kille i Schweiz, som ville betala överpris... Tog inte det... 😲

Hade varit trist att bli av med ett par hundratusen.

ey vilken miss.. schweizare brukar vara väldigt seriösa med affärer annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick erbjudande att sälja min  bil på samma sätt, till nån kille i Schweiz, som ville betala överpris... Tog inte det... 🙂

Hade varit trist att bli av med ett par hundratusen.

ey vilken miss.. schweizare brukar vara väldigt seriösa med affärer annars.

Jojo, fast han var ju svensk, boende i Schweiz.

Han ville betala mer än vad bilen kostade ny! Fast i EURO...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick erbjudande att sälja min  bil på samma sätt, till nån kille i Schweiz, som ville betala överpris... Tog inte det... 😛

Hade varit trist att bli av med ett par hundratusen.

ey vilken miss.. schweizare brukar vara väldigt seriösa med affärer annars.

Jojo, fast han var ju svensk, boende i Schweiz.

Han ville betala mer än vad bilen kostade ny! Fast i EURO...

Euro 🙂 naja okey då var det lite skumt

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.polisen.se/inter/nodeid=20003&pageversion=1.html

hittade detta på blocket, när jag letade efter länkar till sv. paypal..

Jonas

Idf

"Tvätta svarta pengar

En annan typ av bedrägeri är ett erbjudande om att köpa en dyr vätska som kan tvätta svarta pengar rena och omvandlas till äkta dollarsedlar. "

e. va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland det roligaste jag läst.... Snacka om att luras tillbaka. Låååång tråd, men väl värt för en massa skratt:

http://www.thescambaiter.com/forum/showthr...php?t=109&pp=25

Exempel på ett svar från bedragaren, när han bara fått skräp i en kartong istället för en massa laptops han trodde han skulle få för sin falska check. Dessutom har han själv fått betala frakt och tull när UPS kört ut paketet till honom:

we are soory to tell you that we will com to your house now monday beaicse you ignore all the thing that i say.i have mailed you two times and still you dont care abut your fraud.what business do you work at that frauds every one.when the govenor cuts your arms off you wont be able to fraud any mmore becos you will be dead by the clique mob.after the birds eat you we will take what is left and bring it back with us so your family weont find you.and this is beacue wilson frauds all the clients. does the boss know you are a fraud man.i should tell the boss of yours that you are a fraud and you will get in trouble with your company.then you will know that i am mad. and then we will come yo your city and take your arms off.when youARE DEAD YOU WILL SAY THAT WE ARE GITH AND YOU KNOW THAT YOU SHOULD NOT HAVE FRAUD.NOW WE HAVE SEEN YOUR MOTHER AND FATHER TOO SO WE CAN GET THEM.WE KNOW THAT THEY LIVE IN A HOUSE TO NOW ABD YOUR FATHERIS A MALE MAN AND YOUR MOTHER IS NOT.THEY SAW THE CLIQUE TODAY AND FIF NOT KNOW WHO THEY AARE AND THEY SAW THEM AND KNOW THEY HAVE THE CAR TOO.WE KNOW ALOT ABOUT YOUR WHOLE FAMILY NOW AND YOU.TIME TO KNOW IF YOU ARE THE FRAUD TO US AGAIN OT NOT BECAUS WE WILL MAKE THE DESICION MONDAY,COLE

I ett annat svar berättar bedragaren att de vet allt om honom, han är man, har bil och t.o.m. dörr och lampor i sitt hus... :rolleyes:

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvätta svarta pengar

En annan typ av bedrägeri är ett erbjudande om att köpa en dyr vätska som kan tvätta svarta pengar rena och omvandlas till äkta dollarsedlar.

??????? Det står så på polisen.se

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...