Jump to content
Annons

Tand- och käkbensoperation


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

I förrgår mitt på da'n var jag hos tandläkaren för att äntligen låta dra ut en besvärlig kindtand, som redan var rotfylld och med kariesangrepp ända ned in i käkbenet.

Ingreppet var besvärligare än vad de trott och tog i anspråk 7 tandläkarbesök om 15 minuter vardera, alltså totalt 105 minuter. Alltså blev det mer än dubbelt så dyrt som förväntat. Tandläkaren blev tvungen att såga upp käkbenet för att få grepp om tanden överhuvudtaget. Den hade rejält krokiga rotkanaler - de kallade den därför för tigertand - varför han inte kunde dra ut den. Han fick såga ut tanden i omgångar. Han blev även tvungen att såga upp käkbenet mellan rotkanalerna och runtom tanden. Sedan syddes jag ihop lite grann.

Under och efter ingreppet blödde jag konstant i 15 timmar. Det medförde att jag blev blek, yr, reaktionslångsam och svag. Men under de senaste 40 timmarna har jag däremot inte direkt blött. Efteråt har jag fått reda på att man kan blöda efter ett sådant här ingrepp i upp till 14 dagar.

Jag är alltjämt svullen efter ingreppet. Tandläkaren säger att det tar 14 dagar för tandköttet att läka och 4 månader för käkbenet att läka. Så nu äter jag bara flytande föda.

Det positiva var att tanden snarare hade vuxit fast med kökbenet så kraftfullt istället för att börja lossna. Prognosen är därför att jag aldrig kommer att drabbas av tandlossning.

Jag har själv kommit på att det är bra att köpa blodstoppande gasbinda och desinfektionsmedel på Apoteket, vilket jag gjort.

Frågor:

* Hur snabbt återbildas blod i kroppen av sig självt och i vilka mängder?

* Hur länge kommer svullnaden att bestå?

* Har tigertänderna något samband med mina spetsiga öron?

😄

seriöst//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Det är alltså ingen som har erfarenhet av en kindtand som behövt dras ut?

😳

Något jag funderat över i några månader nu, det är varför mitt antivirusprogram alltid börjar gå igång för Sökning så fort jag kommer in i en tråd där Eternal skrivit...

😳

Jag gillar svart humor. Men "tyvärr" kan jag inte ens fylla i en deklarationsblankett förrän folk börja dra på smilbanden.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Frågor:

* Hur snabbt återbildas blod i kroppen av sig självt och i vilka mängder?

* Hur länge kommer svullnaden att bestå?

* Har tigertänderna något samband med mina spetsiga öron?

Jag lider med dej och dina ständiga problem 🙂 (Om det inte är fryspåsar så är det tänderna)

Efter en extraktion (tandutdragning) blöder det alltid något. Det kan sippra ett par dagar och är inget att oroa sig för. Ibland kan det hjälpa om man tar en ren tygnäsduk eller liknade som man lägger på sårytan och biter ihop vilket gör att blodkärlen också trycks ihop och blödningen avstannar Det Du ska tänka på är att inte borsta på sårytan med tandborsten och undvika att tugga direkt på sårområdet för att undvika att riva upp sårytan. En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. 🙂

Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken. Blodkropparna bildas i benmärgen. Blodet består av röda blodkroppar (erytrocyter). De innehåller hemoglobin. Hemoglobinet transporterar syre från lungorna. Det innehåller också järn. Vita blodkroppar (leukocyter). De deltar i kroppens försvar mot infektioner och i bildandet av antikroppar. Trombocyter, som också kallas blodplättar. De medverkar till att blodet koagulerar (stelnar). Plasma, som består av salter, vatten och äggviteämnen.

Hur mycket blod du producerar beror på hur mycket järn du har i kroppen…

Lite Järn tabletter kunde alltså hjälpa dej att återfå balansen…

Men jag tror inte att du lider av någon större blodbrist, men alla är vi i behov av sympati när det går oss emot…

Nu har du fått min i 5 minuter… 😳😳

Vad gäller dina öron är det alltid så sen beredskapen, -En Svensk Tiger... 😳

Edit: Nu vet jag varför det kallas Tigersåg...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

😳

Ok. Men då är det nog ingen fara. Jag mätte i ett kärl härhemma. Jag tappade nästan exakt 1 liter blod fram till klockan 2 på natten (13 timmar). Undantaget det jag tappade under ingreppet och på vägen hem (spottade på trottoarerna)...

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

😳

Har faktiskt i brist på plasthandskar använt fryspåse på handen för att placera tamponetter (mindre frimärkesstora gasbindor jag fick av tandsköterskan) på såret efter tanden för att stoppa blödningen.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag funderat över i några månader nu, det är varför mitt antivirusprogram alltid börjar gå igång för Sökning så fort jag kommer in i en tråd där Eternal skrivit...

😳

Vad skumt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag har bägge sorterna Lilleman. Men har använt den prassliga varianten.

Sår förresten...tandköttet är helt ljusrosa nästan vitt...och gluggen efter tanden har vuxit igen med något som ser ut som en vit massa. Så nu ser det ut som om jag har en nedtryckt tärning i käken (fast utan prickar). Rätt märkligt...

Det är ett avstånd på ca. 7 mm mellan tandköttskanterna.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bägge sorterna Lilleman. Men har använt den prassliga varianten.

Sår förresten...tandköttet är helt ljusrosa nästan vitt...och gluggen efter tanden har vuxit igen med något som ser ut som en vit massa. Så nu ser det ut som om jag har en nedtryckt tärning i käken (fast utan prickar). Rätt märkligt...

Det är ett avstånd på ca. 7 mm mellan tandköttskanterna.

😳

:musik

Jag tycker det låter som om du lider av en ganska långt framliden förruttnelse, med andra ord en mikrobiell nedbrytning av proteinhaltigt biologiskt material under begränsat lufttillträde. Det kan bildas illaluktande föreningar, såsom merkaptaner, svavelväte och aminer

En typ av leprösliknande fenomen som kan leda till att man får äta luktpastiller under flera dagar…

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Fascinerande!

Speciellt med tanke på att jag trodde att det var mat som vuxit in i såret.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tandläkaren har fäst några trådstygn i min kind. Rätt spännande!!

Lekocyter - kan man leka med dem??

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Köp blodiglar och låt dom ta hand om eländet vetja....-räcker nog med en 5-6 stycken halvfeta rackare....

😆 Så eländig är han väl inte...? Han har ju bara dragit ut en tigertand... 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skaaaaa se "The Unbreakable" nån dag...

🙂

-När du är frisk... 😉

Nu ska jag slänga mej i bingen... Krya på dej... 🙂

Om det tar slut på tamponetter så funkar det med dom utan etter på slutet också... Ingen större skillnad alltså... 😱

Edit: Jag är dock osäker på om Tamponetter kan ersätta dom andra... Jag har ingen erfarenhet av det och vågar inte lova nånting... 😄

Edit 2: Det är inte utan att jag börjar små le,när jag tänker på hur du ser ut när du sitter där och skriver med ett Tamponettsnöre hängande i mungipan... 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...