Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

---edit---

Nu har jag jobbat vidare på låten! Vad tycker ni?

Lagt upp den nya här, sorry för att den är så fet... 😛

---edit---

Men's världen somnar in och dör

* LÅTNAMN: Men's världen somnar in och dör

* ARTIST/GRUPP: FredAsp - konvalescens.nu

* GENRE: Den bästa blandningen

* LÅTLÄNGD: typ 4 och 30

* KOMPOSITÖR: FredAsp o så kom ju baktakt med en hjälpande hand på basgången!

* PRODUCENT: FredAsp

* INSPELNINGSÅR: 2005/2006

* FORMAT: mp3, maximal

* STORLEK: typ 10 mb

* STATUS: Lite småpill kvar

Tjenixen,

Nu har jag skrikit lite i micken och mixat o donat. Det här är den första låten, som jag lagt sång på, som kommer att vara med på den kommande plattan.

Det börjar svänga rätt bra nu eller?

Här är låten:

(kunde inte göra den mindre det lät så knasigt om cymbalerna då! Ha tålamod!)

Kärlek o revolt/ FredAsp

FredAsp.jpg

konvalescens.nu

Redigerat av FredAsp
Annons
Postat

Hey, sånt här gillar jag. 🙂

Påminner lite om när Timbuktu och Peps jammar tillsammans... bortsett från skånskan då förstås. 😄

Men du beöver körer! Säg till om du behöver skånsk sådan. 😄

Postat
Hey, sånt här gillar jag. 🙂

Påminner lite om när Timbuktu och Peps jammar tillsammans... bortsett från skånskan då förstås. 😄

Men du beöver körer! Säg till om du behöver skånsk sådan. 😄

jo, jag är medveten om det... men jag är typ sämst i världen på att göra körer. Har provat med körer i refen men det låter antingen schlager eller kyrkokör....

ska fortsätta klura på om det finns någon lösning... Mm fan att man inte behärskar skånskan asså... 🙂

//FredAsp

Postat

Förutom att sången, vilket redan påpekats, borde vara på skånska 😄 så tycker jag att den skall upp också. Om man pressar texten full med budskap såhär så skall ju inte lyssnaren behöva "anstränga" sig för att höra texten. Var inte så blygsam, höj sången. Svänger fint annars, men kanske saknar nånting lite.. jag vet inte.. organiskt?

Tummen upp!

Postat
Förutom att sången, vilket redan påpekats, borde vara på skånska 😄 så tycker jag att den skall upp också. Om man pressar texten full med budskap såhär så skall ju inte lyssnaren behöva "anstränga" sig för att höra texten. Var inte så blygsam, höj sången. Svänger fint annars, men kanske saknar nånting lite.. jag vet inte.. organiskt?

Tummen upp!

Tycker det är svinsvårt det där med nivån på sången... ett tag la jag den för högt och nu tydligen lite lågt då... ajaj. Är det skånskan som du menar är organisk? 😄

//FredAsp

Postat (redigerat)

110 bpm, Dm-Am-Edur-Am... stämmer det? 😕

(med reservation för att jag inte kan noter 😕))

Redigerat av hackeman
Postat

uuh, jag vågar inte tänka på hur den skulle låta hos "dendär kompisen som är så stolt över sin subbas och har smajlyfejs-eq på systemet"

skulle nog säga att de va en skön låt annars.

Postat

Skön låt som fan. Skulle också vilja ha sången lite högre + kanske ett litet stick nånstans som bryter av låten för att få lite mer omväxling. Bra jobbat annars tycker jag =)

Postat

Hackeman, jo jag tror det är så, var ett tagsen jag gjorde beatet (förra året) å noter kan jag inte heller :rolleyes:

Coffeemidget Var det där VM i ironi eller var det en komplimang? Hängde inte med faktiskt.

progg Jo, det har du ju rätt i... det blir rätt tjatigt efter ett tag... jag som lyssnat på låten 8000 gånger börjar också tycka det 😕

//FredAsp

Postat
Klart ok!

Om du lär dig skånska så kommer du att bli stor i denna genre!

Lycka till

eller varför inte gotländska, lite babben feeling haha 😕 helt klart en sommarlåt 😄

Postat

Gillar verkligen svänget! Ganska fett med basen må jag säga.. snyggt elpiano som galningen! 😕 Bra känsla på sången, känns verkligen som att låten kan platsa på skiva! Snyggt jobbat, FredAsp!

Postat

Kul sväng! 😕 Alla såna här grupper behöver inte sjunga på skånska. Låter bra men...det blir för tråkigt utan ett stick. Jag tycker inte det håller riktigt på skiva utan det, tyvärr. Men det kan ju inte vara några problem att svänga ihop. Lycka till! 😄

Postat

Håkan Ekberg FINT!

Altzi Provade med värmlänska men det sket sig...

Richie76 Kan rekomenderar Tube Boster, en gratis plugg som jag inte kommerihåg var jag hittade. Lägg den på pianot så krämar du till det sköna soundet!

Grannen Ska sätta mig med låten idag igen, fixa med basen höja sången och försöka skriva ett stick!

Tack för alla synpunkter! Jag sitter i min ensamhet och precis som alla andra här på forumet så är jag jäkligt tacksam för allt som sägs. Man blir ju lite lätt hemmablind på sina egna låtar och hör inte vad som är fel förrns nån påpekar det!

//FredAsp

Postat

Låter soft.

Retar mig däremot på att sången påminner om Gösta Liderholm's (eller vad han heter ?) gamla dänga "rulla in en boll och låt den rulla ..." 😄

Men med lite Peps-iska så sitter den som en smäck 😆

Postat

JA! nej.,.. njae... jo... nej... 😆

Musiken är skön, men sången känns helt fel tycker jag

Det blir helt ruskigt enformigt samtidigt som man känner hur allt från känslan till ordvalet vill vara Svenska Akademien. Men du är ju FredAsp, och inget annat 😄

Postat

Big ups!

Skönt med lite baktakt här på forumet 🙂

Sjysst melodi, väldigt bra sång.

Men som vanligt har man ju sunpunkter...he he..

Kompguran låter som en uppitchad anka, Fram med falsettkörsången, låten går aningens för snabbt..., mycket ord både i ref o vers...-kanske leka mer med sångrytmik?, Lite mer anslag på basen för svängets skull...

Annars kanon!

Postat

johahl: Japp, ska spela in basen på nytt, mer toner, mer varierad och mer helt enkelt 😆

spaceman skåne für alle... 🙂

Baktakt Ja här går det undan 🙂 Ett problem jag har.... tog ett tag att fatta att det blir än mer sväng när man tar ner låtar i tempo:) Har några låtar som (tyvärr) till och med är snabbare än denna men även några som är långsammare! Kommer inte göra något åt tempot, det är så jag låter, det är mitt signum liksom, men som sagt de låtar som jag tagit ner i fart kommer bli tokgrymma! 🙂

The Mr Tack! funderade på vad maxpoängen ligger på... är det 10.0 eller? :rolleyes:

Postat
Big ups!

Skönt med lite baktakt här på forumet 😄

Kompguran låter som en uppitchad anka, Fram med falsettkörsången, låten går aningens för snabbt..., mycket ord både i ref o vers...-kanske leka mer med sångrytmik?, Lite mer anslag på basen för svängets skull...

Annars kanon!

hm, hur menar du med anslag på basen? Spela med plektrum eller bara slå hårdare på strängarna?

Postat
Big ups!

Skönt med lite baktakt här på forumet 🙂

Annars kanon!

hm, hur menar du med anslag på basen? Spela med plektrum eller bara slå hårdare på strängarna?

Tjenare broder,

Förstår att du undrar vad jag menar...lyssna till bifogat ljudexempel...-Det tycker jag svänger iallafall... :rolleyes:

Vad tycker du/ni andra?

PEACE!

baskomp.mp3

Postat

OJ, OJ, OJ! Köpte ju min bas för 2 månader sen och spela på den går välan men jag har inte greppat hur man lägger basgångarna som sagt... Kan ju inte läsa noter, kan ingen musikteori, jag bara gör! Det här ska jag verkligen ta och använda mig av! Fan vad glad jag blir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska försöka spela in det idag och visa hur resultatet blir! Hm, om jag nu spelar exakt som dig baktakt, ska du stå med som medkomponent, eller är du bara med i arret? Ska du i sådana fall va med o få stimpengar o sånt, när det begersig senare? Hur funkar det rent teoretiskt?

Det är väl så här en basgång ska gå ja, i den här typens musik... Skit... jag har asså tolv låtar till med usla basgångar 😄

Postat
OJ, OJ, OJ! Köpte ju min bas för 2 månader sen och spela på den går välan men jag har inte greppat hur man lägger basgångarna som sagt... Kan ju inte läsa noter, kan ingen musikteori, jag bara gör! Det här ska jag verkligen ta och använda mig av! Fan vad glad jag blir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska försöka spela in det idag och visa hur resultatet blir! Hm, om jag nu spelar exakt som dig baktakt, ska du stå med som medkomponent, eller är du bara med i arret? Ska du i sådana fall va med o få stimpengar o sånt, när det begersig senare? Hur funkar det rent teoretiskt?

Det är väl så här en basgång ska gå ja, i den här typens musik... Skit... jag har asså tolv låtar till med usla basgångar 🙂

Kul att du diggar!

Vill du har mer "fedebastips" till dina övriga 12 låtar är det bara o pm:a (eller vad det heter). Jag har ju harvat reggaebas i 15 år så lite koll på läget har man ju....

Ang. basgången i denna låt -no worries! den gör du som du vill med 🙂 -skulle gärna spelat in den på din låt, men det är väl inte så enkelt ordnat med olika system o sådär?

Hare bra så länge!

Postat

Upptäckte att jag inte hade skrivit det här än: riktigt bra! Gillar verkligen låten. Den går varm hemma hos mig vill jag lova.

Och så tycker jag att du ska sno eller inspireras av Baktakts basgång, den satt som en smäck 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.