Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: The Sun (Original Mix 2006)

ARTIST/GRUPP: Perrra

GENRE: Melodic Trance

LÅTLÄNGD: 5:31

KOMPOSITÖR: Perrra

PRODUCENT: Perrra

EV. MEDVERKANDE: Algarve för lite ljud, ideer och tips! TACK

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 8.5MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK:

Äntligen klar!

Nu har låten flugit genom mina öron i 5 dagar. vilket är måånga timmar!

Men idag har jag fått hjälp av en vän vid namn Algarve som kom med ideerna så jag kunde göra klart låten!

Hoppas ni gillar detta.. för jag har lagt ner sjukt mkt tid på den!

/Perrra

Annons
Postat

Lät grymt proffsigt i mina öron! Inget jag lyssnar på annars men bra producerat! 😄

Tugget som kommer in vid 00:55 och igen 04:45 påminner mig om en låt med Hipnosis som jag diggade för länge sen.

Vid 01:51 kändes det som om pulsen försvann lite väl mycket. Jag hajar grejen med att ta ner låten men jag vill ha mer puls kvar.

Breaket vid 02:51 var skitsnyggt! 😄

Kanonjobb!

Postat
Lät grymt proffsigt i mina öron! Inget jag lyssnar på annars men bra producerat! 😄

Tugget som kommer in vid 00:55 och igen 04:45 påminner mig om en låt med Hipnosis som jag diggade för länge sen.

Vid 01:51 kändes det som om pulsen försvann lite väl mycket. Jag hajar grejen med att ta ner låten men jag vill ha mer puls kvar.

Breaket vid 02:51 var skitsnyggt! 😄

Kanonjobb!

Tack så mkt!

Det värmer!

/Perrra

Postat

Tjena!

Jag har varit väldigt positiv till ett par låtar på forumet sen jag gjorde entré, men nu kommer den första kapningen från min sida. Jag gillar trance, inget snack om den saken - tyvärr så gillar inte den här låten.

Förlegade harmonier. Okej, man måste inte vara nyskapande och unik, det är väl inte direkt det trance av den här typen är känd för - men jag är faktiskt måttligt trött på uttjatade ackord-följder a'la doskpop som jag hört sedan 91-92. Jag trodde faktiskt att resten av universum också var det...

Melodin är väl okej, t.o.m rätt kul de första 3-4 gångerna - Sen känns den billig, väldigt billig. Det blir inte heller bättre av att du tjatar ut den totalt och i princip försöker indoktrinera lyssnaren.

Något direkt driv eller go upplever jag inte heller. En simpel 4-taktare med hihats och två standardloopar i bakgrunden ger inte mig ståpäls iaf. Basen skulle också mått bra av en behandling. Visst är den "fet", men sen då? Jag upplever den som på tok för snäll och rätt karaktärslös.

Ljudmässigt är jag väl åtminstone positiv? Nja. Det är en sak att medvetet undvika att ett grötigt sound, men varför låter allt så torrt och out-of-the-box? Det här skulle lika gärna kunna vara producerat i FT2.

Okej, nu blev det här en rejäl sågning, sorry. Jag hoppas du kan ta kritik, trots att den kommer från en färsk medlem på forumet. 🙂

Haré!

/ M

Postat
Förlegade harmonier. Okej, man måste inte vara nyskapande och unik, det är väl inte direkt det trance av den här typen är känd för - men jag är faktiskt måttligt trött på uttjatade ackord-följder a'la doskpop som jag hört sedan 91-92. Jag trodde faktiskt att resten av universum också var det...

Nattvaktaren, väkommen tillbaka! 🙂

Postat

Verkligen en gryym låt. Kan inte höra hur ljudkvaliteten är (Sitter i skolan). 🙂 Ska lyssna hemma ikväll.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mycket jobb, det hörs. Men räddar det låten i sig självt. Tja-tja. Jag skulle säga det med ett ord - klinisk. Min första impuls var att springa fram till min Juno-60 och banda in basen och melodien ett flertal gånger tillika som jag smakligt skulle skruva på filtrena. Mera filter, vi vill ha mera filter, mera resonans för att få mera "obillighet".

Tips: använder du softsynthar, köp nån billig UC-16 eller så så du får "rattar" att ratta med i realtid, för realtidsrattning tycker jag ger liv i maskinmusik.

Men det var ju kanske inte alls nåt sånt du tänkte dig, och jag kritiserar bara det jag hör, inte iden som ligger bakom det.

Edit: lyssnade en gång till, och tycker definitivt att nån övergång till en "B-del" där du skulle köra hela grejen genom ett low-pass filter (igen, skruvat skruvat skruvat), och sen köra hela metarialet genom on kompressor triggat av bd'n (sidechain). Mmm, smaskens.

Kanske din låt sis och slutligen är perfekt, men den kanske skulle kräva några remixar vid sidan om sig. Originalversioner är ju slavar till koventionalitet till en viss mån, alla melodisnuttar och sound skall vara representerade, då det i remixar är "fritt fram" att utvecka något mycket specifikt.

Usch vad jag e filosofisk nu.

Redigerat av tsmalmbe
Postat

snygg kick, percsen sitter skönt som fan. snygg infadening av basen, stabsen låter helt okej, orgeln låter grymt. breaket är fint som fan, buildup är originell och kanske lite explosionslös men det låter bra. Bästa med den här låten tycker jag var basen, annars är det ett hyfsat basic sound men det är ju såklart jävligt svårt att hitta något helt eget. Lite för mjukt för mig att dömma men det låter helt okej och det är ju helt klart en låt som går att lyssna på.

keep it bangin'

Postat
Kanske din låt sis och slutligen är perfekt, men den kanske skulle kräva några remixar vid sidan om sig. Originalversioner är ju slavar till koventionalitet till en viss mån, alla melodisnuttar och sound skall vara representerade, då det i remixar är "fritt fram" att utvecka något mycket specifikt.

Usch vad jag e filosofisk nu.

Det är remixes på G .. 3 varianter ska releasas ... 2 av mig själv , 1 av en annan producent!

🙂

Postat
trance av den här typen är känd för - men jag är faktiskt måttligt trött på uttjatade ackord-följder a'la doskpop som jag hört sedan 91-92. Jag trodde faktiskt att resten av universum också var det...

Melodin är väl okej, t.o.m rätt kul de första 3-4 gångerna - Sen känns den billig, väldigt billig. Det blir inte heller bättre av att du tjatar ut den totalt och i princip försöker indoktrinera lyssnaren.

Något direkt driv eller go upplever jag inte heller. En simpel 4-taktare med hihats och två standardloopar i bakgrunden ger inte mig ståpäls iaf. Basen skulle också mått bra av en behandling. Visst är den "fet", men sen då? Jag upplever den som på tok för snäll och rätt karaktärslös.

Ljudmässigt är jag väl åtminstone positiv? Nja. Det är en sak att medvetet undvika att ett grötigt sound, men varför låter allt så torrt och out-of-the-box? Det här skulle lika gärna kunna vara producerat i FT2.

Okej, nu blev det här en rejäl sågning, sorry. Jag hoppas du kan ta kritik, trots att den kommer från en färsk medlem på forumet. 🙂

Haré!

/ M

Hm... nu måste jag ju tillbakavisa dig lite .

För det första då, så är detta den värsta sågning som jag sett . men men . jag ska svara på den.

Vet du mkt om trance? och dom olika stilarna? Du säger att det låter mer som diskopop än trance? och det kan bero på att detta är MELODIC trance, INGET annat. (Som även betyder Melodisk trance) med mkt melodi, och inte bara dunk dunk. och det är väl kanske stilen som liknar det gamla Eurodance mest. Så stilen och alla melodier är heelt medvetna, och dom ska vara så.

Något driv? Jag kunde fan inte få den mer drivig än så här för att det skulle låta överdrivet.

Första basslinen går i 3 oktaver med ett stereo delay + lite reverb.

Andra basslinen går i 2 oktaver och väldigt mörkt och VÄLDIGT tight, alltså väldigt aggresiv bassline, som är mycket mörk.

Jag har 5 midispår med enbart, hihat, open-hihat, bongos, claps osv osv .

Och att du säger att det låter som låten är proddad i fasstracker gör mig ritkgit jävla förbannad, bara så du vet.

Jag gör musik jag tycker om .. och jag bryr mig inte om det är utanför 'vissa trance ramar' eller inte.. Jag älskar denna låten, och det är redan 3 remixes på gång, både av mig själv och av annan producent.

/Perrra

Postat (redigerat)
snygg kick, percsen sitter skönt som fan. snygg infadening av basen, stabsen låter helt okej, orgeln låter grymt. breaket är fint som fan, buildup är originell och kanske lite explosionslös men det låter bra. Bästa med den här låten tycker jag var basen, annars är det ett hyfsat basic sound men det är ju såklart jävligt svårt att hitta något helt eget. Lite för mjukt för mig att dömma men det låter helt okej och det är ju helt klart en låt som går att lyssna på.

keep it bangin'

Tackar! 🙂

Alltså. jag älskar denna låt på nåt sätt.

Jag struntar i lixom hur det SKA låta, utan denna låten LÅTER såhär. kommer inte ändra mer på den nu 🙂

Ska se om min (Radio Edit) blir lättare för er att kommentera då,.

/Perrra

Redigerat av trancer
Postat

keep it bangin'

Tackar! 🙂

Alltså. jag älskar denna låt på nåt sätt.

Jag struntar i lixom hur det SKA låta, utan denna låten LÅTER såhär. kommer inte ändra mer på den nu 😛

Ska se om min (Radio Edit) blir lättare för er att kommentera då,.

/Perrra

Nu vet ju jag inte hur du tänker göra din radio-edit, men jag syftade på att det är för mjukt, hade det varit hårdare hade jag kunnat ge en mer utförlig feedback 🙂

Postat
Nu vet ju jag inte hur du tänker göra din radio-edit, men jag syftade på att det är för mjukt, hade det varit hårdare hade jag kunnat ge en mer utförlig feedback 🙂

Förstår.. Men jag ääär ju en liten mjukis 😛

🙂

Postat (redigerat)
trance av den här typen är känd för - men jag är faktiskt måttligt trött på uttjatade ackord-följder a'la doskpop som jag hört sedan 91-92. Jag trodde faktiskt att resten av universum också var det...

Haré!

/ M

För det första då, så är detta den värsta sågning som jag sett . men men . jag ska svara på den.

Vet du mkt om trance? och dom olika stilarna? Du säger att det låter mer som diskopop än trance? och det kan bero på att detta är MELODIC trance, INGET annat. (Som även betyder Melodisk trance) med mkt melodi, och inte bara dunk dunk. och det är väl kanske stilen som liknar det gamla Eurodance mest. Så stilen och alla melodier är heelt medvetna, och dom ska vara så.

Något driv? Jag kunde fan inte få den mer drivig än så här för att det skulle låta överdrivet.

Andra basslinen går i 2 oktaver och väldigt mörkt och VÄLDIGT tight, alltså väldigt aggresiv bassline, som är mycket mörk.

Och att du säger att det låter som låten är proddad i fasstracker gör mig ritkgit jävla förbannad, bara så du vet.

Jag gör musik jag tycker om .. och jag bryr mig inte om det är utanför 'vissa trance ramar' eller inte.. Jag älskar denna låten, och det är redan 3 remixes på gång, både av mig själv och av annan producent.

/Perrra

Seriöst, lär dig att ta kritik.

Redigerat av mornel
Postat

Jag är rätt sugen på att göra en remix på denna! Känns som om man kan få ut en sinnesjukt hooverism ur detta, feta hoovers och rullande basslines! Så mycket energi att man trillar av stolen!

Fan jag är laddad, har du lust så gör jag gjärna en remix.

Postat

Tyvärr måste jag hålla med ovanstående.

Reverbet i början är väldigt jobbigt. Basslinen saknar attityd.

Leadet låter som en leksakssynt från BR Leksaker...

Dina superstrings låter falska och verkar ta upp lite för mkt plats i ljudbilden.

Jag vet inte hur du fått ihop ett sånt tråkigt trumspår om det ligger på 5 midikanaler?

Låter väldigt 98-99...

Jag skulle nog lägga ner lite mer tid på mixen om jag vore du.

Jag önskar att jag kunde säga att jag tycker det låter bra, men då skulle jag ljuga.

Dock kan jag säga att det låter bättre än mycket annat man hört på typ TL.org..

Tips till nästa låt kan ju vara att jobba lite mer på ljuden...

Peace out...

Postat
Tyvärr måste jag hålla med ovanstående.

Reverbet i början är väldigt jobbigt. Basslinen saknar attityd.

Leadet låter som en leksakssynt från BR Leksaker...

Dina superstrings låter falska och verkar ta upp lite för mkt plats i ljudbilden.

Jag vet inte hur du fått ihop ett sånt tråkigt trumspår om det ligger på 5 midikanaler?

Låter väldigt 98-99...

Jag skulle nog lägga ner lite mer tid på mixen om jag vore du.

Jag önskar att jag kunde säga att jag tycker det låter bra, men då skulle jag ljuga.

Dock kan jag säga att det låter bättre än mycket annat man hört på typ TL.org..

Tips till nästa låt kan ju vara att jobba lite mer på ljuden...

Peace out...

Japp... har påbörjat nästa projekt. hoppas den blir bättre

/Perrra

Postat

Vet du mkt om trance? och dom olika stilarna? Du säger att det låter mer som diskopop än trance? och det kan bero på att detta är MELODIC trance, INGET annat.  (Som även betyder Melodisk trance) med mkt melodi, och inte bara dunk dunk. och det är väl kanske stilen som liknar det gamla Eurodance mest. Så stilen och alla melodier är heelt medvetna, och dom ska vara så.

Något driv?  Jag kunde fan inte få den mer drivig än så här för att det skulle låta överdrivet.

/Perrra

Först och främst, förlåt om jag har sårat dig, det var INTE något jag strävade efter. Däremot så var syftet komma med skarp och förhoppningsvis nyanserad kritik.

I mitt tycke så är ärlig och tuff kritik där personen klart och tydligt beskriver vad och varför han/hon inte gillar musiken mycket bättre än en ryggdunkning på en rad al'a "Shit, bra låt mannen" följt av en smiley. Personligen så är det den tuffa kritiken som har fått mig att utvecklas och gå framåt, men naturligtvis ska man väl inte underskatta värdet av positiva kommentarer heller.

Vad jag kan om trance och stilarna i övrigt är inte särskilt relevant imho, du väljer själv om du tar till dig av det jag skrev eller inte. Men om det är viktigt för dig att personen som lämnar kritik är orienterad inom ämnet, varför då endast ifrågasätta mig men inte de som lämnat positiv kritik? Bara en tanke.

För övrigt står jag fast vid vad jag skrev, oavsett om du blir förbannad eller inte.

Lycka till med remixerna!

/ M

Postat

Okej, nu blev det här en rejäl sågning, sorry. Jag hoppas du kan ta kritik, trots att den kommer från en färsk medlem på forumet. :rolleyes:

Haré!

/ M

/Perrra

Seriöst, lär dig att kritik.

Jag håller med!

Måste ju kunna ta kritik trancer, det har du ju alltid lyckats gjort?

Postat

Tjaba.. ta gärna hem låten igen, med tanke på att min FM7 SAW ljud låg -25 i detune :S

och . Tack för alla svar!

Klart jag tar kritik. men så jävla sjukt sågad har jag aldrig blivit förr. oavsett låt .

och det är lite surt när det första man hör på en låt man lagt ner 5 hela dagar på att den låter som den är proddad i Fasttracker 2 lixom

men men .. skit samma .. huvudsaken är att jag själv gillar den 😲

/Perrra

Postat
Jag är rätt sugen på att göra en remix på denna! Känns som om man kan få ut en sinnesjukt hooverism ur detta, feta hoovers och rullande basslines! Så mycket energi att man trillar av stolen!

Fan jag är laddad, har du lust så gör jag gjärna en remix.

Gärna... perrra@linux.se (msn och mail)

Så får du det du behöver 😲

/Perrra

Postat
Tjaba.. ta gärna hem låten igen, med tanke på att min FM7 SAW ljud låg -25 i detune :S

och . Tack för alla svar!

Klart jag tar kritik. men så jävla sjukt sågad har jag aldrig blivit förr. oavsett låt .

och det är lite surt när det första man hör på en låt man lagt ner 5 hela dagar på att den låter som den är proddad i Fasttracker 2 lixom

men men .. skit samma .. huvudsaken är att jag själv gillar den 😆

/Perrra

5 dagar??? Tiden för låten har ingen större betydelse...

Givetvis fortfarande inom rimlig ramar... men för 5 dagar borde de låta bättre om du aldrig har blivit så här sågad förut! Allt handlar om kompetens, men givetvis har alla olika smaker också. Jag, själv gillade tyvärr varken soundet eller låten i sig...men det finns ju folk som gillar detta verkar det som! 😲

Du verkar fokusera mycket vid tiden det har tagit dig... En låt är alltid en låt oavsett hur länge man har jobbat på den och generaliserar man kan jag ju säga att 5 dagar är ganska lite! 😉

Postat
Du verkar fokusera mycket vid tiden det har tagit dig... En låt är alltid en låt oavsett hur länge man har jobbat på den och generaliserar man kan jag ju säga att 5 dagar är ganska lite! 😉

Nej? ändå surt att höra att låten är gjord i ft2 när det hörs så väl att det är omöjligt..

Postat (redigerat)

Hehe!

Jo, jag såg att det var någon som skrev så...

Det låter absolut inte som om den är gjord i fast tracker 2, med det menar jag inte heller att man inte kan göra bra saker i FT2. Vad han mena var väl att det lät lite "torrt" och drog på med något extremt i detta fall? ... 🙂

edit:

Om du begränsa dina VSTi tillgångar lite och lär dig ratta syntarna så ska du se att du kommer få ett bättre sound! Nu generaliserar jag dock bara från screenshoten på din site. 🙂

Redigerat av expanded
Postat
Om du begränsa dina VSTi tillgångar lite och lär dig ratta syntarna så ska du se att du kommer få ett bättre sound! Nu generaliserar jag dock bara från screenshoten på din site. 😆

Klart man ska komma med kritik, men liiiite konstruktiv kritik är väl lite roligare åtminstone 😆

Jag tål kritik mkt bra i vanliga fall, men denna låt har vart nåt speciellt, därför jag tog åt mig lite..

Men men, man kan ju inte behaga alla öron 😆

puss

/Perrra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.