musik (oregistrerad) Postat 10 december 2005 Dela Postat 10 december 2005 Hej! Jag har tryckt på record-knappen i Cubase LE lite tidigt. Så det gick en och annan sekund innan låten från bandspelaren började. Nu har jag därför i Cubase LE en stunds tystnad i början av filen. Denna vill jag ta bort. Hur gör man det, steg för "tryck där, klicka sedan en gång på, tryck på ccc-menyn och välj zzz-i undermenyn, klicka två ggr på...o.s.v." Nån som kan beskriva på det sättet? Jag antar att processen även gäller för att ta bort tysta partier i mitten eller slutet av en fil också... I mitt gamla sequenserprogram var det mycket enklare, där var det bara att klicka, hålla nere, flytta i sidled och släppa. blir ännu tokigare snart//:musik :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 december 2005 Dela Postat 10 december 2005 Det är väl bara att ta fram Cubase-saxen? Efter att du klippt bort den oönskade tystnaden flyttar du hela klippet till takt 1. När du är klar med redigeringen exporterar du ut en ny mix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 10 december 2005 Dela Postat 10 december 2005 Visst kan jag ta rektangelrutan och sedan välja Delete (det är så det beskrivs), men problemet är att det inte går att flytta det som inte klippts bort till vänster sedan... Hur gör man det? Det funkar inte. 😄 Måste va nåt fel i programmet//:musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 december 2005 Dela Postat 10 december 2005 Har du kanske Snap, Grid och Bar iklickat? Pröva att ändra till Events 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 Hej! Jag löste detta ikväll förut. Ordningsföljden var kortfattat ikonerna Sax, Radérgummi och Uppåtgående pil. Klickande rätt antal gånger och släppa på exakt rätt läge var kruxet. Fick väck tysta partier både i början och i mitten på olika ställen i filen. Filen har minskat från 60 till 36 minuter nu ungefär. Men hur får jag väck alla de 24 tysta minuterna som ligger i slutet? Alltså...linjen som åker åt höger hela tiden och som indikerar var man befinner sig i låten under lyssningen, den fortsätter i 24 minuter efter det att låten tystnat. Hur får jag den att stanna vid 36 minuter den med? 🙁 cacao?//:musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rygge Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 På samma sätt som du gjorde med början........sax,radergummi......eller sax , markera delen som ska bort och tryck delete.......eller så hoppar du över det och markerar bara det som du ska ha kvar när du kör mixdown. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 (redigerat) Såhär är det va: Nu har jag fått till alla klipp och toningar schysst i det 36 minuter långa materialet, men den där linjen som vandrar i sidled åt höger i 24 minuter efter det att inspelningen är över är irriterande. Logiskt så försökte jag nu använda saxen och markera precis där ljudinformationen tar slut och sedan föra saxen längst till höger där hela filen är slut och sedan hämta radérgummit och klicka (precis som tidigare), men nu tar programmet inte detta. Det kommer aldrig upp någon käck lodrät blåstreckad linje i filen när jag klickar med saxen i filen. Det går alltså inte på något sätt att markera de där 24 avslutande minuterna. Varför? 😲 :musik Redigerat 11 december 2005 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 (redigerat) Ok musik, här kommer din guide till Cubase LE: Importera filen, eller spela in, på ett audiospår i Cubase. Klicka ur Snap, som bilden visar. ( Till höger om Snap-funktionen, hittar du att Snap Mode är Grid och att Grid Selector är Bar dvs. takt. Detta gör att klippen sker vid ettan i varje takt, och det blir enkelt att klippa och flytta i låtarna man gör själv. Men eftersom din inspelning är från radio och inte följer Cubase-tempot är funktionen bara i vägen. Därför låter vi bli Grid. Det var därför jag nämnde Events istället, så behöver inte taktslagen vara ivägen. Vill du ha Snap-funktionen rekommenderar jag hellre Magnetic Cursor...) Välj saxverktyget. Antingen via menyn du har uppe i fönstret, eller på det ännu snabbare sättet: högerklick. Det verkar kanske inte vara stor skillnad för dig just nu, men när du avancerat uppåt och lärt dig mer gör högerklicksmenyn att du jobbar mycket snabbare. Hursomhelst, högerklicka och välj saxen (Split). Här vill jag börja min ljudfil. Klipp! Här vill jag sluta min ljudfil. Klipp! Jag högerklickar och väljer radergummit (Erase). Jag klickar med radergummit på det första klippet och det försvinner. Jag klickar sedan på slutklippet och då försvinner det också. Det spelar ingen roll om det avslutande klippet är 2 sekunder eller 24 minuter. Nu är det färdigklippt! Nu vill vi lägga klippet i början. Högerklicka och välj tillbaka till Object Selection. Jag markerar mitt klipp, klickar och håller inne vänster musknapp... ...och drar till början, takt 1. Nu ska vi sätta ut L- och R-markörerna vid början och det totala slutet av vår inspelning. Klicka i tidsaxeln, håll inne och dra till slutet. Sådär! Nu väljer vi File-menyn, Export, Audio mixdown så exporteras allt mellan L och R ut till en ny fil. Och för att svara frågan i "längsta tråden": När du spelar upp i Cubase kommer playmarkören (den lodräta linjen som vandrar i sidled och indikerar var nånstans i låten man är under uppspelning) att passera R och fortsätta spela upp i evightet, som om inget hänt. R-markören markerar stopp vid mixexporten till en wavfil, men arbetet i Cubase påverkas inte. Redigerat 11 december 2005 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 (redigerat) Hej! Det är typ så jag gjort. Jag vet att man kan använda tool bar eller högermenyn, vilket som. Har provat bägge. Jag har klippt och raderat material i början, på flera olika ställen i mitten och fört samman delar, klippt väck och raderat i slutet. Så nu ser filen (ljudinformationen) sådär förkortad ut, 36 minuter cirka istället för drygt en timme faktiskt (vid närmare efterkontroll). Alla toningar och klipp har funkat jättebra. Det är inga svårigheter! Problemet är nu bara att pekaren/markören/den lodräta linjen fortsätter en bra bit (24 minuter närmare bestämt) efter det att ljudinformationen spelat färdigt... Filen är alltså lika lång som från det jag tryckte på play på DAT:en tills jag tryckte på stop på DAT:en. Men efter vad jag förstår här nu, så spelar det ingen roll. Slutsatsen måste då bli att jag ska använda L- och R-indikatorerna sedan, för att sätta startpunkt och slutpunkt i filen. Allt annat försvinner vid exporten (mix down). Just nu står L- och R-indikatorerna vid 6 resp 12 sekunder, så just nu innehåller filen bara en andhämtning och en harkling kan jag tänka mig, OM jag exporterar den. Det är bara det att jag inte är van vid att pekaren/den lodräta linjen vandrar efter det att ljudinformationen är slut. Det gjorde den inte i mitt gamla program. Möjligen är jag van vid detta från nån porta, där man glömt stänga av...hehe... 😆 :musik GRETA: L/R var det ja. Redigerat 11 december 2005 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 11 december 2005 Dela Postat 11 december 2005 Slutsatsen måste då bli att jag ska använda L- och R-indikatorerna sedan, för att sätta startpunkt och slutpunkt i filen. Allt annat försvinner vid exporten (mix down). Precis 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.