Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tja,

vi är ett femmannaband som testade att lira till förinspelat klick idag (samma klick vi använde när vi spelade in låtarna repar vi nu med inför livespelning) och det gick fruktansvärt bra. Genast slog det oss att vi kanske inte behöver någon synthkille i bandet utan förmodligen kan ha grejerna förinspelade och spela till det.

Vi har synthslingor, pads och diverse ambiensljud med bland de ljud vi ska använda.

Om vi nu skulle kunna spela upp från t ex en laptop, med två kanaler i cubase eller vad som helst, med klick på ena kanalen och samplingsspåret på den andra, hur ska vi då bära oss åt för att få klicket till trummisen och samplingarna ut i PA:t?

Är det någon som har en bra lösning på det här? för övrigt kanske det finns bättre lösning än just laptop, vi hade tänkt å tjacka en halvdan för en 3.000 som klarar av att spela upp, sedan satsa på ett ljudkort med ovanstående egenskaper.

Observera att vi vill ha samplingarna i stereo, så någon "L och R"-lösning fungerar icke...

Alltså:

Vi vill komma åt att kunna med ett musklick sätta igång en hel setlist med samplingar ut i PA:t och klick till trummisen.

Kom gärna med några förslag!

Redigerat av carlpepper
Annons
Postat

Bara ljudkortet har två kanaler ut så lär det väl funka. Om du ska ha en bärbar så blir det väl ett usb eller firewire.

Jag hade satsat på en bärbar begagnad mac i ert läge. Dom brukar hålla länge utan att bråka.

Studio hade för ett par nummer sen en guide med olika ljudkort som ni borde läsa!

Postat

Koolt, du känner ingen som har haft liknande problem och löst det? eller några tips på exakt vad som behöver köpas? Vi hade kommit så långt ungefär, att vi behövde köpa en laptop och ett bra ljudkort, men jag letar efter nån som har löst det på ett bra å billigt sätt... Ska försöka kolla upp det där numret av studio iaf.

Tack ändå!

• 2 veckor senare...
mojjo (oregistrerad)
Postat

Jag spelar trummor i ett femmannaband som använder sig av mängder med backtrack.

Live kör vi en Powerbook (extern disk) + Digi002R + hörlursförstärkare + egen DI.

Backtracken är mixad och balanserad i ProTools - bouncad - filerna lagda i en egen session, med ett separat klickspår synkat mot backtrack-spåret.

Backtracken kör vi ut genom kanal 1-2 (PA), och bussar den till 3-4 (min hörlursförstärkare), och klickspåret går endast till 3-4.

Mycket smidigt, och iom att vi använder oss av PT har vi också stora möjligheter till att utöka livesetet, med förlängda intron, extra trumloopar, med/utan backvox osv osv.

Finns säkert ett billigare sätt, men inte smidigare tror jag?

Kom gärna med tips, och kolla in bandet mitt!

/ mojjo

http://www.engelpropaganda.com

Postat

Precis, den vägen får man gå. Har också gjort liknande.

Laptop - ljudkort - olika kanaler ut till pa och trummisens lurar.

Det billigaste sättet är att bränna på cd eller mp3 spelare och ha klick på ex vänster och resten färdigmixat på höger kanal. Men det går ju inte om ni vill ha allt stereo.

Finns mängder av ljudkort och datorer som funkar till detta så det spelar ingen större roll om det är någon som gjort detta förut och vilka prylar dom använde.

Köp en laptop (om den ska kosta max 3000:- är det bättre med en beg PC för dom har lägre andrahandsvärde) och ett FireWire ljudkort med fyra kanaler ut och sen en liten mixer eller hörlursförstärkare till trummisens lurar så är saken biff.

• 3 veckor senare...
ppg2 (oregistrerad)
Postat

Jag skulle prova med ett usb till midi interface för den bärbara datorn och lägga klickspåret som midi. Sedan är man ju fri att använda en trummaskin eller annan ljudmodul för klickspåret. Eller varför inte någon gammal billig sampler med separata utgångar där en används för trummisen och resten till ut i PA:t med sköna ljud.

Med denna lösning borde det inbyggda ljudkortet funka fin för det stereoljud som ligger på datorn.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.