flintan Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Som en fortsättning på tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=15081&hl=monitor Historien i korthet (har tagit typ tre månader nu...): Första paret jag fick var helt söndertrasade av posten. Skickade tillbaka dessa via Schenker logistics och fick ett nytt par med samma budfirma. Det visar sig att dessa är returnerade från en tysk kund som säger att dom är trasiga i ett handskrivet brev som ligger med i kartongen. Allt luktar tobaksrök och registreringskorten är ifyllda med hans namn. Jag förstår dock inte vad han beskriver är felet eftersom jag inte kan tyska. Den ena högtalaren brummar och brusar ganska mycket, vilket jag trodde berodde på att jag använde en dålig obalanserad telesladd, så det är antagligen det. Här är brevet från tysken: "Frank Guttner Scwarzenbergstr. 24 21073 Hamburg An Thomann Musikhaus Betreff: 30 Tage Geldzuruck-Garantie (Artikel 15072) Betreff: Möchk dieselben lautsprecher in Neu und die Differenz des Preises bezahle ieh Bar per Nachnahme. Kunden-Nr 840 179 Sehr geehrte Damen und Herren! Der von Ihnen gelieferte "Behringer Truth B2031A" ist defekt. Dies bemerkt ich schon beim ersten fusprobieren der Boxen (siehe Fehlerbeschreibung). Da ieh aber auch ein defekt meiner Antage aunschliessen wollte, meldete ich mich nicht sofort bei Ihnen, sondem erst entsprechend länger, da ich mir erst dann 100%ig sicher war, das es nich um dei Behringer Truth handelte. Ich möchte deshalb won der 30 Tage Geld zuruck- Garantie Gebrauch machen und Ihnen das Produkt zuruck geben. Stattdessen möchte ich lieber die Behringer Truth B2031A in Neu haben und den höheren Preis möchte ich in der Differenz per Nachnahme bezalen. Ruckgabe des Artikels: 180 172 Preis 289:- Neukauf des Artikels: 169 897 Preis 315:- Differenz- Betrag bezahle ich per Nachnahme! Fehlerbeschreibung fur No 515660252 Schon bei- 16dB kann man Fehler im Sound der lautsprecherbox hören. Bei 10dB ( mehr hab ich nicht ausprobiert) knallt die Box so dermassen schlimm, sodass ein Abhören bei 0dB garnich möglich wär. Ich vermute einen defekten Lautsprechen hinter diesen Störgeränschen. Tipp: Tieftöner!! Meine Kunden- Nr. 840 179 Rechnungs- Nr. 2126798 Artikel: 18017 No 515660252 (Defekt) No 515659252 (Heil)" Senaste mailet från Thomann: "Hi, I'm sorry about the problem. Would you like to keep the units with a discount? We could get them repaired quickly in Swedish repairs center. The 2nd possibility would then be that we pick them up again and make one more replacement. How would you like to proceed with this? Kind regards, Minna Rautio Musikhaus Thomann" Två frågor: 1. Är det någon som kan tyska och kan översätta den delen av brevet som beskriver felet på monitorerna. Jag förstår i stora drag vad det handlar om men felbeskrivningen känns lite luddig. 2. Hur tycker ni att jag ska gå vidare enligt mailet från thomann? Behålla monitorerna med en rabatt och få dom lagade i sverige eller be att få ett par nya, jag behöver inte betala frakt o sånt det fixar dom.
flintan Postat 21 november 2005 Trådstartare Postat 21 november 2005 Fick precis svar på mitt senaste mail till thomann ang hur mycket rabatt det handlar om. "Hi, I could offer you an additional 40,00€ discount on the speakers. The Behringer repairs center is in Savsjö, Sweden. Although you will not have to worry about the sending or the cost of it as they shall arange for a pick up or similar so that you will not need to pay for it. Kind regards, Minna Rautio Musikhaus Thomann"
godhead Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Schon bei- 16dB kann man Fehler im Sound der lautsprecherbox hören. Bei 10dB ( mehr hab ich nicht ausprobiert) knallt die Box so dermassen schlimm, sodass ein Abhören bei 0dB garnich möglich wär. Ich vermute einen defekten Lautsprechen hinter diesen Störgeränschen. Tipp: Tieftöner!! "Redan vid -16dB kan man höra små fel i ljudet i högtalaren. Vid -10dB (högre har jag inte provat) small högtalaren till så illa så att lyssning runt 0dB var helt omöjligt. Jag misstänker ett defekt högtalarelement bakom dessa störningar. Tips: Låga toner!" ... på ett ungefär... Tysken menar antagligen att högtalaren smäller till då och då riktigt högt, och då speciellt då man spelar mycket bas genom dem. Ganska vanligt symptom då ett högtalarelement är defekt och behöver bytas ut.
flintan Postat 21 november 2005 Trådstartare Postat 21 november 2005 Ok. Tack för svar. Jag har inte märkt av dessa fel dock. Men dom kanske kommer uppenbara sig framöver. Tror ni att man får en produkt lika bra som ny om man lämnar in dom på reparation och får 40€ i rabatt. Annars kan jag skicka tillbaka till tyskland och få ett par nya. Tycker iof att jag borde få lite kompensation för allt strul ändå...
flintan Postat 21 november 2005 Trådstartare Postat 21 november 2005 "Redan vid -16dB kan man höra små fel i ljudet i högtalaren. Vid -10dB (högre har jag inte provat) small högtalaren till så illa så att lyssning runt 0dB var helt omöjligt. Jag misstänker ett defekt högtalarelement bakom dessa störningar. Tips: Låga toner!" Det här är ju nästan max volym nivåer killen snackar om... Hur ofta lyssnar man så högt? Det är klart att det kanske distar och smäller då.. Eller?
godhead Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 njäe. han snackar nog om vad han ställt gain-ratten på där bak på högtalaren... fast det förtäljer ju inte historien förstås... men testa vetja?
Claes Holmerup Postat 21 november 2005 Postat 21 november 2005 Ok. Tack för svar. Jag har inte märkt av dessa fel dock. Men dom kanske kommer uppenbara sig framöver. Tror ni att man får en produkt lika bra som ny om man lämnar in dom på reparation och får 40€ i rabatt. Annars kan jag skicka tillbaka till tyskland och få ett par nya. Tycker iof att jag borde få lite kompensation för allt strul ändå... Med tanke på kvalitetskontrollen hos Behringer, finns ju risken att du råkar ut för samma sak igen med ett par nya monitorer - så även om det känns surt att få nya prylar reparerade i stället för utbytta, skulle jag tro att det är det säkraste kortet... Ett annat alternativ är att göra som tysken skrev - och utnyttja returrätten, för att i stället köpa något annat... 😄
flintan Postat 21 november 2005 Trådstartare Postat 21 november 2005 (redigerat) Vad skulle man köpa då...? Ett par InoAudio PiP kanske.. Fast dom är ju dyrare. Men jag tror inte jag får ett par bättre monitorer än dessa Truth B2031A för 2600:- som dom kommer kosta när jag får dom reparerade gratis och med rabatt.. Redigerat 21 november 2005 av flintan
staf Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Sehr geehrte Damen und Herren! Der von Ihnen gelieferte "Behringer Truth B2031A" ist defekt. Dies bemerkt ich schon beim ersten fusprobieren der Boxen (siehe Fehlerbeschreibung). Da ieh aber auch ein defekt meiner Antage aunschliessen wollte, meldete ich mich nicht sofort bei Ihnen, sondem erst entsprechend länger, da ich mir erst dann 100%ig sicher war, das es nich um dei Behringer Truth handelte. Ich möchte deshalb won der 30 Tage Geld zuruck- Garantie Gebrauch machen und Ihnen das Produkt zuruck geben. Stattdessen möchte ich lieber die Behringer Truth B2031A in Neu haben und den höheren Preis möchte ich in der Differenz per Nachnahme bezalen. Ruckgabe des Artikels: 180 172 Preis 289:- Neukauf des Artikels: 169 897 Preis 315:- Differenz- Betrag bezahle ich per Nachnahme! Fehlerbeschreibung fur No 515660252 Schon bei- 16dB kann man Fehler im Sound der lautsprecherbox hören. Bei 10dB ( mehr hab ich nicht ausprobiert) knallt die Box so dermassen schlimm, sodass ein Abhören bei 0dB garnich möglich wär. Ich vermute einen defekten Lautsprechen hinter diesen Störgeränschen. Tipp: Tieftöner!! okey en liten översättning då 😆 bla bla bla damer o herrar... Dom levererade behringer truth är defekta. Det här märkte jag redan efter första provlyssningen (se fel beskrivningen). Då jag fick dessa defekta högtalare emot min vilja anmälde jag mig inte omedelbart hos er, för jag ville vara 100% säker på att jag hade rätt och att det inte var produkten behringer truth som var defekt. Jag skulle därför vilja ha "30 dagar pengar tillbaka garantie" och ge tillbaka dom defekta högtalarna och betala mellanskillnanden i postförskott. ... osv.. det betyder ju att dom högtalarna du har, är dom som han skickade tillbaka... enligt min åsikt är det helt oacceptbart. Skicka tillbaka och kräv nya med 0 kr ersättning.
D Vibe Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Märkligt. Man kanske inte tjänar så mkt på att handla utomlands trots allt? För mkt krångel om saker är trasiga. Kanske tänkte de att de gott kunde skicka de här trasiga monitorerna till den där "dumma svensken för att han inte kommer orka att krångla och skicka tillbaks dem"? Jag vet inte, men jag tycker att det är tryggt att handla från svenska återförsäljare.. Angående Truth B2031A; jag är jättenöjd med mina. /Daniel
Linus Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Kanske tänkte de att de gott kunde skicka de här trasiga monitorerna till den där "dumma svensken för att han inte kommer orka att krångla och skicka tillbaks dem"? Kanske det faktiskt... 🙂
ztevie Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Du har lite missflyt just nu? Du blev väl (eventuellt) blåst i en annan tråd där du berättade om hur du betalat in några tusen på nån snubbes konto i förskott...? Du kanske skulle ge fan i att handla nåt på ett tag, och vänta på att turen vänder? 🙂
flintan Postat 22 november 2005 Trådstartare Postat 22 november 2005 Jo jag har minst sagt dåligt flyt just nu. Men jag måste ju avsluta affärerna som jag påbörjat. Sen blir det inget mer på ett tag och på betydligt mer riskfri nivå, typ musikaffären runt hörnet och pengar i handen... Grejen är den att jag hittar inget fel på monitorerna förutom att dom luktar cigarettrök och att jag kör obalanserad tele kabel modell billig... Och man är ju ändå inte helt körd när det gäller att definiera välljud kontra dist/skrap och tom smällar vid basfrekvenser..
staf Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Jo jag har minst sagt dåligt flyt just nu. Men jag måste ju avsluta affärerna som jag påbörjat. Sen blir det inget mer på ett tag och på betydligt mer riskfri nivå, typ musikaffären runt hörnet och pengar i handen...Grejen är den att jag hittar inget fel på monitorerna förutom att dom luktar cigarettrök och att jag kör obalanserad tele kabel modell billig... Och man är ju ändå inte helt körd när det gäller att definiera välljud kontra dist/skrap och tom smällar vid basfrekvenser.. Som han skrev på lappen så menar han oxå att det tog honom ganska länge innan han "kom på" felet oxå. lycka till i allafall
flintan Postat 22 november 2005 Trådstartare Postat 22 november 2005 Hur kan det ha tagit lång tid att komma på att högtalaren "smäller"?? Jag tror det var så att han ångrade köpet efter att 30 dagars öppet köp tiden gått ut och fick lov att konstruera en ursäkt för att kunna lämna tillbaka. Eller så har dom på thomann lagat den defekta högtalaren men glömt att ta bort breven och byta ut registreringkorten i kartongen. Jag hör inget fel, varken på låg eller hög volym. Har testat att spela riktigt högt nu, nästan max volym, och visst distar det mer men det gör ju alla högtalare när dom tvingas spela över sin kapacitet.
D Vibe Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Hur kan det ha tagit lång tid att komma på att högtalaren "smäller"??Jag tror det var så att han ångrade köpet efter att 30 dagars öppet köp tiden gått ut och fick lov att konstruera en ursäkt för att kunna lämna tillbaka. Eller så har dom på thomann lagat den defekta högtalaren men glömt att ta bort breven och byta ut registreringkorten i kartongen. Jag hör inget fel, varken på låg eller hög volym. Har testat att spela riktigt högt nu, nästan max volym, och visst distar det mer men det gör ju alla högtalare när dom tvingas spela över sin kapacitet. 😛 .. hur högt spelade du egentligen? Akta hörseln! Själv når jag smärtgränsen (både i örontrötthetsfaktor och i grannefaktor) innan mina distar..
flintan Postat 22 november 2005 Trådstartare Postat 22 november 2005 Distar gör dom garanterat hur lågt du än spelar fast det hörs mer och dom distar mer vid högre volym. Jag menar inte att dom brutaldistar snarare att ljudet blir mindre tydligt.
Claes Holmerup Postat 22 november 2005 Postat 22 november 2005 Distar gör dom garanterat hur lågt du än spelar fast det hörs mer och dom distar mer vid högre volym. Jag menar inte att dom brutaldistar snarare att ljudet blir mindre tydligt. Distar det hörbart, så har du upptäckt en av bristerna i billiga aktiva monitorer. Billiga slutsteg och billiga elektroniska filter är inte världens roligaste... 😱
flintan Postat 23 november 2005 Trådstartare Postat 23 november 2005 Nejdå, dom distar inte hörbart, är rätt nöjd med ljudet faktiskt. Förutom att basen är lite väl stark. Men jag har världens sämsta rum för lyssning och det finns ju knappar på baksidan för att sänka basregistret också. Men ljudet är såklart inte lika rent vid extremt hög ljudnivå vilket av förklarliga skäl inte kan och inte behöver kunna uppnås av ett par monitorer i den storleken och prisklassen.
flintan Postat 23 november 2005 Trådstartare Postat 23 november 2005 Claes, kör på din linje att lämna in den ena på reparation och få 40€ i rabatt. Om jag skulle få ett par nya istället skulle jag väl med min tur få ett nytt trasigt par... Och 2600sek känns som ett acceptabelt pris för ett par "nya" reparerade Truth B2031A, det är alltså den stora medellen som kostar ca 4000kr i sverige..
Claes Holmerup Postat 23 november 2005 Postat 23 november 2005 Nejdå, dom distar inte hörbart, är rätt nöjd med ljudet faktiskt. Förutom att basen är lite väl stark. Men jag har världens sämsta rum för lyssning och det finns ju knappar på baksidan för att sänka basregistret också.Men ljudet är såklart inte lika rent vid extremt hög ljudnivå vilket av förklarliga skäl inte kan och inte behöver kunna uppnås av ett par monitorer i den storleken och prisklassen. Flytta ut monitorerna från väggen. Om du kan, så ha helst inte mindre än en halvmeter till närmaste vägg (gärna en meter, men det brukar vara svårt i normala rum...). I hörn blir det ännu värre basförstärning än mitt på väggen. Sätt välfyllda bokhyllor i hörnen, så suger de upp överdriven bas ganska bra - och se till att bryta av ljudets väg, så att det inte kan bildas stående vågor så lätt. Det är bättre att göra sådana grundläggande åtgärder innen du börjar skruva på eq...
flintan Postat 23 november 2005 Trådstartare Postat 23 november 2005 Jo, det där har man fått höra många gånger. Det är lite svårt att göra så mycket där dom står nu men det är egentligen ingen permanent lösning. Just nu står dom i en etta på 25kvm där det samsas köksbord, vardagsrum, skrivbord, tv, sovrum, hyllor med förvaring av div böcker mm. Nummer ett blir nog att skaffa en stor ullig matta på golvet och om jag orkar kanske bygga nån slags väggdämpning tyg eller nåt. Åt basen finns inte så mycket att göra... Köra med hörlurar kanske isf då.
Blodis Postat 26 november 2005 Postat 26 november 2005 Såg att ni pratade om Behringer Truth B2031A,jag köpte mej ett par nyligen för att få lite mer korekt lyssning,var jättenöjd förutom att jag tyckte faktiskt att dom gav för lite bas,iofs sitter jag i ett ca 5 m3 rum hehehe,tråkiga va att efter 1Vecka så börjar ena högtalaren att stänga av sej!!! men jag kontaktade Thoman och dom undrade om jag ville laga högtalaren eller få paret utbytt,så nu väntar jag på att reparationcentret i sverige skall höra av sej så att jag kan skicka dit paret så skulle dom se om dom skall laga eller om det behövs byta ut hela paret.Har ju varit bra respons hitills iallafal:)
flintan Postat 27 november 2005 Trådstartare Postat 27 november 2005 (redigerat) Såg att ni pratade om Behringer Truth B2031A,jag köpte mej ett par nyligen för att få lite mer korekt lyssning,var jättenöjd förutom att jag tyckte faktiskt att dom gav för lite bas,iofs sitter jag i ett ca 5 m3 rum hehehe,tråkiga va att efter 1Vecka så börjar ena högtalaren att stänga av sej!!! men jag kontaktade Thoman och dom undrade om jag ville laga högtalaren eller få paret utbytt,så nu väntar jag på att reparationcentret i sverige skall höra av sej så att jag kan skicka dit paret så skulle dom se om dom skall laga eller om det behövs byta ut hela paret.Har ju varit bra respons hitills iallafal:) Ojdå, jag tror inte dom är trasiga för att dom stänger av sig. Det finns nämligen en funktion som stänger av högtalaren av sig själv efter en viss tid om den inte har fått nån signal. Den går att stänga av med en liten spak på baksidan. Står typ "Power mode" eller nåt och gåt att välja on, off, auto. Det borde dom ju veta på thomann.. Redigerat 28 november 2005 av flintan
flintan Postat 7 december 2005 Trådstartare Postat 7 december 2005 Blodis, har du kollat upp "power mode" knappen? Du kanske redan visste om den?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.