Jump to content
Annons

hur optimerar jag windows för inspelning ?


suedehead

Recommended Posts

hur optimerar jag windows för inspelning ?

hej, jag änvänder mig av windows xp home edition. Jag blev väldigt nyfiken när jag hörde att Frost och liknande företag optimerar operativsystemet just för musikinspelning. Det jag undrar är hur jag gör det själv, på min PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Min erfarenhet (har testat dom flesta "tweaksen" på b.l.a. http://www.musicxp.net/) är att i bästa fall kanske man vinner typ 1 eller

2%, i sämsta fall så kan man råka klanta till det så datorn blir sämre, Det finns dock ett tweak som verkligen fungerar, märkbart. and

"This is the ONLY tweak you need to perform to win-xp, all the rest only give you small improvements if any at all, hence why I recommend

you only apply this tweak if you are unsure of using windows xp and applying tweaks. " - http://www.pcmus.com/TweakXP.htm

Start > Kontrollpanelen > System > Avancerat > Prestanda / Inställningar > Avancerat / Justera för bästa prestanda för: Bakgrundstjänster > OK

"Also make sure you check DMA and IRQ's which are found explained HERE. I don't classify irqs and dma as tweaks as they are so essential

they should be done on all computers."

Just det, antivirusprogram! Inte Norton utan ett som är gratis, kommer inte på vad det heter, kanske Antivir? men i.a.f. en polare

som har 8 st stationära + 3st bärbara rekommenderar det och med så många datorer i gång samtidigt borde man ju ha lite koll 😆!

Sen det kanske bästa tweaket av alla är att investera i Norton Ghost eller True Image Acronis, nog den bästa investering per krona

jag någonsin gjort 😆! Vad man då kan göra är att när man installerat XP så tar gör man en avspegling på hela hårddisken och sparar

den på DVD eller externa hårddisk. Sedan vad som än händer kan man alltid återvända till exakt hur datorn var då, man behöver alltså

inte installera om windows om det skulle krascha, sen gör samma med Cubase och alla pluggarna, men spara all audio separat, och ifall nu

Cubase börjar krångla, ladda bara in ghosten och några minuter senare funkar allt klockrent, så inte timmar av installerande utan minuter

där datorn installerar allting alldeles själv!

(En del råd som att ex vara inne och pilla i regedit är klart tveksamma. Har blivit avrådd ifrån just att pilla i regedit av en som kan datorer, jag

kan alltså inte datorer 😉... alls utan går enbart på råd ifrån dom som verkar kunna ngt, och fungerar råden så rekommenderar jag dom vidare!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis detta finns att läsa i någon av trådarna som det länkades till i tråden som Gote tipsade om... 😄

De flesta "tweak"-tips går bara ut på att spara några kB RAM - eller att någon tycker att en funktion är "onödig" - även om den inte tar några resurser när den inte är igång...

Om man har en dator som är slöare än vad som rekommenderas, så kan förstås 1% ge den skillnaden som gör att man får näsan över vattenytan - men det är ett tydligt tecken på att man bör uppdatera datorn.

Virusdödare är däremot något man alltid bör unvika i en musikburk, eftersom de oftast stjäl ganska mycket prestanda...

Det är inte någon större fara att pilla i registret - så länge man vet vad man pysslar med, men annars ska man undvika det.

Här finns en sida med en massa färdiga register-tweaks, för de som har den läggningen (sker helt på egen risk... 🙂 ): http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm

Kan vara kul ibland, att kunna ladda ner mer än 2 filer samtidigt i IE, stänga av autorun på CD - och lite annat skoj...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skulle inte rekommendera det. Många tips är helt ok och identiska med dem på MusicXP, men ett exempel på att det är föråldrat, är att de rekommenderar utan undantag, att man installerar som "standard PC", i stället för ACPI, vilket i normalfallet INTE är korrekt när man använder moderna moderkort.

http://www.musicxp.net/ uppdateras efter hand som hårdvara och mjukvara utvecklas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Start > Kontrollpanelen > System > Avancerat > Prestanda / Inställningar > Avancerat / Justera för bästa prestanda för: Bakgrundstjänster > OK

Jag förstår inte varför man ska lägga CPU-kraften på bakgrundstjänster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Start > Kontrollpanelen > System > Avancerat > Prestanda / Inställningar > Avancerat / Justera för bästa prestanda för: Bakgrundstjänster > OK

Jag förstår inte varför man ska lägga CPU-kraften på bakgrundstjänster?

Det ska man göra, eftersom ASIO är just en bakgrundstjänst... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Start > Kontrollpanelen > System > Avancerat > Prestanda / Inställningar > Avancerat / Justera för bästa prestanda för: Bakgrundstjänster > OK

Jag förstår inte varför man ska lägga CPU-kraften på bakgrundstjänster?

Det ska man göra, eftersom ASIO är just en bakgrundstjänst... 😄

Aha! Smart, förlåt är jag är så tröG! 😄 Har andra färdigheter! Haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...