Jump to content
Annons

Mixer--Ljudkort?

Blackbird (oregistrerad)

Recommended Posts

Blackbird (oregistrerad)
Postat

Tja

jo ja undrar om man kan koppla in mixer bordet till ljud kortet 😳....

och i sÄ fall, vad krÀvs(va mÄste den ha) av ljudkortet och mixerbordet...

nu snackar vi bĂ€rbar pc, sĂ„ inga interna ljudkort. 😏

ge gÀrna nÄgra bra exempel pÄ billiga(!) mixerbord och ljudkort ocksÄ.

Annons
Blackbird (oregistrerad)
Postat

ja glömde frĂ„ga oxĂ„, vad Ă€r skillnaden pĂ„ mixer och micpeamp 😏 (osĂ€ker pĂ„ stavningen, hoppas ni fattar)?

Postat

förutsatt att man har ett kort med flera utgÄngar sÄ tar man utgÄngarna och kopplar in dom i tex. line in pÄ mixerbordet, dÄ kan man mixa pÄ bordet.

mixer=mixer bord, har oftast en mickpreamp i sig, mickpreamp=förstÀrkare

Postat (redigerat)

Micpreamp Àr alltsÄ en förförstÀrkare för micar. Finns som sagt "inbyggt" i de flesta mixerbord. En mixer har alltsÄ ingen förstÀrkare i sig rent grundmÀssigt. Om man kopplar in andra instrument Àn Àn sÄng kommer dessa alltsÄ inte att förförstÀrkas pÄ samma sÀtt som sÄngen (om jag förstÄtt det hela rÀtt). Om man har ett ljudkort med ingÄngar pÄ sig och ett mixerbord kommer dessa gÄ att koppla ihop. Jag, som Àr ganska otekniskt, hade lite problem med detta först eftersom jag fick kraftig rundgÄng vilket berodde pÄ att jag kopplade mixerbordet till ljudkortet via "huvudutgÄngen" sÄ att sÀga. AlltsÄ utgÄngen som man normalt kopplar in högtalare till. Detta resulterade i att ljudet "gick runt" sÄ att sÀga. Allt ljud gick alltsÄ in till ljudkortet och sen gick allt ljud tillbaka och gick sen in i ljudkortet igen osv. Löste detta genom att koppla in mixerbordet via AUX. (hmmm, jag undrar om nÄn förstÄr min förklaring förutom jag)

Jag har i stort sett de billigaste grejer man kan fÄ tag i och de funkar helt okej. Ljudkortet Àr EMU-0404 och kostar runt 1200:- och mixerbordet Àr ett Yamaha MG10/2 och kan fÄs för runt 1500:- (kan koppla in sex olika instrument, varav fyra kanaler Àr utrustade med micpreamps och fyra av sex instrument kan köras i stereo)

Redigerat av Jejje
Postat
  Jejje sa:
Om man kopplar in andra instrument Àn Àn sÄng kommer dessa alltsÄ inte att förförstÀrkas pÄ samma sÀtt som sÄngen (om jag förstÄtt det hela rÀtt).

Allt man spelar in med en mick kommer gÄ igenom preampen, men Àven line signaler (syntar, p.o.d:ar osv) men pÄ ett annat sÀtt

• 2 veckor senare...
Blackbird (oregistrerad)
Postat

tack allihopa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.