Jump to content
Annons

Jag och min systemdisk


Linus

Recommended Posts

Jag går fram till PC:n, ser att jag har blivit automatiskt utloggad ur min Windowsanvändare och framför inloggningsskärmen lyser ett litet fönster med varningsmeddelandet ”Skrivning till Registret misslyckades i…” och en OK-knapp.

Aj aj aj! tänker jag. Fel på nån sektor på hårddisken kanske? Bäst att starta om och köra Scandisk. Jag bootar om, och välkomstskärmen vid BIOS meddelar mig att datorn klarar självtestet, mår bra och nu ska starta operativsystemet. Trodde BIOS, ja.

Istället möts jag av svart skärm och texten:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Jag börjar att koka. Efter ett stressigt nervöst sammanbrott grabbar jag efter Windows XP-skivan, och kör igång reparationskonsollen. Därifrån kör jag chkdsk och den hittar nu massvis med fel på systemdisken. Skadade sektorer markeras av Scandisk för att förhindra att nya filer skrivs till dessa sektorer. Blir ledsen över datorkrånglet jag råkat på, men samtidigt lättad över att mina andra tre ”viktiga” hårddiskar (fildisk, instrument & audiodisk samt musikdisk) visar sig vara fullständigt felfria. Puh! 😛

Systemdisken scannas färdigt, och jag bootar om burken. Inget bootdisk-felmeddelande! Istället dyker det upp en liten stapel i ASCII-läge, och det var länge sedan jag blev så glad över att se monokrom ASCII-grafik ritas på min bildskärm. Men det är för att jag vet att när stapeln nått 100% byts den ut i en grafisk Windows XP-logga och Windows laddas in.

Stapeln stannar upp efter en fjärdedel. Hjärtat stannar lite också. Hårddisklampan stannar inte. Den lyser för fullt. Efter 10 sekunder börjar stapeln röra sig snabbt, och hjärtat fortsätter. Windows XP-loggan visas. Jag andas ut. Nu blir det svartskärm. Hjärtat stannar igen. Några sekunder senare dyker en muspekare upp. Hjärtat fortsätter. Windows inloggningsfönster kommer fram. Linus blir glad och loggar in. 🙂

Datorn fungerar bra igen. Startar igång mina program och pular lite. Det är lite jobbigt att min audiooptimerade och annars pålitliga dator har strulat, men nu funkar den ju - ett tag. Någon timma senare dyker ett nytt felmeddelande upp.

Registrets storlek har nått maxgränsen. Försök ta bort några program.

Jaså? tänker jag. Var det därför skrivningen misslyckades förut? 😄

Genast sätter jag igång och avinstallerar program, är noga med att inga systemfiler i system32\ plockas bort, och att registret blir städat.

Jag startar om datorn. Datorn stannar en stund innan och mitt i ASCII-stapeln. Jag misstänker fel på bootsektorn eller MBR, men att Windows lyckas läsa den om den får stå en nån sekund. Ni vet, ”try again & try harder” kan vara rätt mentalitet. 😉

Datorn går hursomhelst igång numera. Sen kör jag scandisk igen för säkerhets skull. Inga nya fel. Jag kopierar över alla viktiga filer av värde till min fildisk – för säkerhets skull. Sedan defragmenterar jag systemdisken. Jag är lite nöjd igen.

Om än lite segare i startup, så funkar ju datorn bra igen - ett tag. Explorer.exe kraschar.

Runtime error 216 at 00005936

Instruktionen på 0x045B5936 refererade till minnet på 0x06810874

Det gick inte att utföra en minnesåtgärd.

The memory could not be ”read”.

Den första gången meddelandet dyker upp tanker jag att det är en “vanlig” programkrasch, som man upplever nån gång då och då i de flesta operativsystem.

Men då Explorer kraschar två gånger till, på samma sätt och under en period av 5 minuter, börjar jag fundera om det är fel på RAM. Jag noterar felmeddelandet på papper.

Är det kanske systemdiskens fel som fortfarande härjar? Det är säkert några trasiga nycklar i Windowsregistret på systemdisken som orsakar felen? 🙁

Eller swapfilen? Det är kanske i den felet ligger och att Windows egentligen menar swapfilen när den säger ”minnet”? Men vänta, swapfilen ligger på den oförstörda fildisken. Den kan inte vara orsaken. Jag stänger av swapfilen i Windows, men ingen skillnad. Bra, då vet jag att det felet är uteslutet.

Jag söker på felet på Microsofts hemsida, men det enda jag får reda på är att trojanen Subseven kan orsaka felmeddelandet. Jag vet att jag inte har trojanen, men läser ändå instruktionerna på sidan. 😕

Jag googlar på saken och hittar lite sidor – men ingen som haft samma problem. De flesta sidor som nämner ”Runtime error 216” nämner ofta Visual C++ också.

Det har förresten kommit nya uppdateringar med seriösa buggfixar till Windows. Vad bra, tänker Linus. Om några av mina systemfiler är skadade på systemdisken kommer dessa att skrivas över med de nya icke-trasiga filerna, på ett nytt oskadat ställe på systemdisken, och då kommer Windows att repareras.

Jag laddar hem uppdateringarna och startar installationen av den första uppdateringen.

KB896688 – installationsfel

Otillräckliga systemresurser för att kunna avsluta den begärda tjänsten.

😲

Systemresurser är det inget fel på. Jag har inga program igång, förutom brandvägg, antivirus, vnc och tv-kortets fjärrkontroll/timer. Aktivitetshanteraren visar 0% i CPU-användning. Jag klickar OK, som är den enda knappen i fönstret.

Installationen av KB896688 slutfördes inte.

Windows XP har delvis uppgraderats och fungerar kanske inte korrekt.

Jag klickar OK igen. Ett nytt fönster visar hur alla nya filer ersätts av de gamla versionerna i dllcache/. Sedan bootar datorn om automatiskt utan att säga till.

Jag låter datorn starta i Felsäkert läge. Nu är datorn helt fri från bakgrundstjänster och program. Ingen brandvägg eller något alls har laddats in. Det hjälper ändå inte. Windows kan inte installera några uppdateringar. Nu är jag trött på Windows.

Jag laddar hem senaste versionen av MEMTEST86 och bränner som en bootbar CD. Mitt RAM-minne (DDR266) är visserligen långsamt, men testet visar att det inte finns några fel på mitt RAM. Då kan jag utesluta RAM-minnet som trubbel, men systemdisken återstår.

Varför inte installera om då? Tja, det finns inget av värde på systemdisken, men det är jobbigt att behöva installera om. Jag hade ju ansträngt mig och fått till en så ypperligt optimerad Windowsinstallation. 🙁

Ghosta om? Nej, det borde jag tänkt på för ett tag sedan. Min klon är alldeles för gammal… Att lägga in klonen och sedan göra avinstallationer, uppgraderingar och nyinstallationer känns mer passé än att installera en ren Windowsinstallation från grunden.

Jag tittar på MSFNs guider och funderar på att göra en kopia av Windowsskivan, slipstreama SP2, applicera alla hotfixar på den och inkludera ljudkortsdrivrutiner, grafikortsdrivrutiner, nätverkskortsdrivrutiner och allt annat. Sen får jag blåsa hela systemdisken och installera om allt, så ska datorn bli fräsch och fungera.

Eller ska jag gå steget längre och samtidigt byta ut min systemdisk? Den är bara 3 år gammal, men välanvänd och har slitit hårt under åren. Och jag vet inte om det blir så lyckat att installera om Windows på en disk som redan har en hel del skadade sektorer… Åååååååååååååååååååååh! 🙁

Kan nån ge mig ett bra pris på en Powerbook G4? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I nuläget är det nog inte mycket annat att göra, än att köpa en ny disk och installera från scratch. Försöker du använda den skadade disken igen, så stöter du garanterat på patrull snart igen - och får ändå göra en nyinstallation av allt på en ny disk, efter högvis av svordomar när den gamla kraschade för 4:e gången (man ger sig ju ofta inte i tid, så därför blir det 4:e försöket... 🙂😉 ).

Jag kör image-backup på systemdisken till min externa backupdisk, lite allt som oftast (minst varannan vecka ungefär) - och behåller föregående backup tills nästa backuptillfälle (hängslen och livrem... 😆 ). Kanske något att ta efter... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, min systemdisk (Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB PATA IDE) får nog plockas ur burken och straffas hårt, och så sätter jag ytterligare en ljuv Seagate Barracuda i burken 😛

Har kikat på bästa pris. Varför ska 300 GB SATA vara så mycket dyrare/GB än en 250 GB? Så mycket mer komplicerad borde väl tillverkningen inte bli? 😉

EDIT: Jo, jag ska bli bättre på att ta Ghost-backup när jag gjort stora ändringar i systemet 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan.. vilket elände du har blivit ut för..

Vill bara slå ett slag för http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Den har räddat många stendöda datorer för mig.. Och en sak till.. Se till att slå på S.M.A.R.T i BIOS nästa gång.. Då blir du varnad innan hårddisken dyker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Been there... inget är så trälo som en diskkrasch. Man tänker "det händer inte mig", men när man minst anar det möts man av en blåskärm, startar om datorn och när datorn inte längre vill starta upp ordentligt börjar man inse det förskräckliga. Senast det hände mig var på min 2 år gamla laptop, fick lov att köpa originaldisk för 3600:-, det sved. Och inget har man lärt sig av det heller, kör lika hårt min stationära och tar backuper allt för sällan. Living on the edge liksom.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Uh, satan vad jobbigt. En ny hårddisk låter som välinvesterade pengar, även om det kräver en väldig massa jobb att få tillbaka systemet i sitt gamla slimmade skick. Men det kan det väl vara värt för att slippa ytterligare framtida problem?

Min gamla Powerbook krånglade ganska mycket, skärmen sa plötsligt poff och belysningen i den slocknade, hårddisken började skära sig, fläkten stängde aldrig av sig etc. Men med iBooken jag har nu har jag inte haft ett enda problem, förutom en kernel panic när jag ryckte ur ett M-Audio Firewire 410 ur datorn och när jag första gången pluggade in en Apple Mighty Mouse 🙂 Ganska ironiskt.

Hoppas att det löser sig. Inte ska du väl behöva byta till Mac? Det blir ju rätt segt att köpa maclicenser av alla program. Det är en av anledningarna till att jag inte tänker byta till Pc, även om det skulle bli billigare i längden och det skulle öka prestandan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag blir kallsvettig när jag läser Din "felrapport". Detta måste vara den först publicerade skräcknovellen för Studioister!

*garv*

Jag kanske skulle sälja den som skräcklektyr till PC för alla... 😱:rolleyes:

Se till att slå på S.M.A.R.T i BIOS nästa gång.. Då blir du varnad innan hårddisken dyker 😳

Äsch, moderkortet har inte SMART. Men jag gillar mitt moderkort ändå.

En ny hårddisk låter som välinvesterade pengar, även om det kräver en väldig massa jobb att få tillbaka systemet i sitt gamla slimmade skick.

Jajamän, nu är jag pank. Men jag har en 300 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA. Den har blivit ny audiodisk.

Min 120 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA (gamla audiodisken) blir ny fildisk.

Min 200 GB Seagate Barracuda 7200.7 IDE (gamla fildisken) blir ny systemdisk.

Nu funderar jag på om jag ska installera ett eller två separata Windows? Ska jag installera två OS måste jag ju sitta och dra gränser för programmen. Musikprogram och videoredigering hamnar isåfall på musik-Windows. Men borde t.ex. grafikprogrammen hamna där också? Jag jobbar mycket med grafik i mina program och importerar till videoredigeringen.

Var drar man gränsen isåfall? På så sätt känns en installation mycket enklare. Jag har klarat mig perfekt på en installation tidigare. Och musikprogrammen har flutit på bra i performance trots nätverk, brandvägg och antivirus. Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, detta är ju hemskt, Linus! Lider med Dig! Jag blir kallsvettig när jag läser Din "felrapport". Detta måste vara den först publicerade skräcknovellen för Studioister!

Kände oxå dom kalla kårarna krypa och tänkte skriva ngt liknande så detta kan nog bli en bestseller på skräck-toppen : )

Gissar på att det är en slump men har under årens lopp "endast" haft 2 hårddisk-crasher, båda gångerna då jag har valt att köra Maxtor så dom vill jag inte ta i med tång längre, det resulterade dessutom i att jag fick känna på Dataprince bedrövliga kundbemötande när ngt strular.......dom e billiga så länge grejerna funkar men nu kan jag ju princpiellt inte handla där längre, synd då deras bärbara hade rätt fina specar ; )

Lycka till med din Seagate : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att beklaga!

Jag har nog haft en väldans tur med hårdiskar genom åren.

Har säkert haft ett 10-tal diskar men ingen har kraschat än. Däremot har jag bränt ett nätaggregat.

EDIT:

Jejje:

En "Macdisk" har nog aldrig kraschat va?

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

HATA PC! 😠

Hmmm... Låter som ett riktigt övervägt svar. 😛

Hårddiskproblem är ju faktiskt inga datorer förskonade från, eftersom exakt samma diskar används i både PC och Mac... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

HATA PC! 😠

Hmmm... Låter som ett riktigt övervägt svar. 🤪

Hårddiskproblem är ju faktiskt inga datorer förskonade från, eftersom exakt samma diskar används i både PC och Mac... :rolleyes:

😛 är det sant, jag trodde macar hade något helt annat 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
HATA PC! 😠

Hårddiskproblem är ju faktiskt inga datorer förskonade från, eftersom exakt samma diskar används i både PC och Mac... :rolleyes:

Fast det filsystem Apple använder i sina macar är något smartare och skonsammare för hårddiskarna än MS filsystem, jag har iaf aldrig råkat ut för en hårddiskkrasch på en mac och knappt någon av mina kolleger underr 15 års tid.

Apples macar levereras dessutom alltid med väl beprövade hårddiskmodeller för att undvika opålitliga diskar med barnsjukdomar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bla bla, flamewar. Att ni aldrig kan låta bli, det är så man skäms över att vara macanvändare.

Macar i allmänhet är inte felfria bara för att ni inte har råkat ut för hårddiskkraschar. Se mitt tidigare inlägg i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Trots Apple-minnen och enbart användning i hemmet, utan att den åkte i golvet, råkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev så varm att sladden smälte. Min iPod hänger sig ständigt, har haft den i tre månader. Den förra slocknade skärmen på, som tur var hade jag garanti kvar och fick en ny. Men felen känns ganska slumpmässiga, med min nuvarande iBook har jag inte haft ett enda problem, förutom de kernel panics jag beskrev tidigare.

Hur som helst, macar är inte felfria, hur gärna du än vill tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Trots Apple-minnen och enbart användning i hemmet, utan att den åkte i golvet, råkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev så varm att sladden smälte..

Hur gammal var din Powerbook och var du första ägaren? Powerbookladdaren var den Apple-original?

Link to comment
Dela på andra sajter

Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Trots Apple-minnen och enbart användning i hemmet, utan att den åkte i golvet, råkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev så varm att sladden smälte..

Hur gammal var din Powerbook och var du första ägaren? Powerbookladdaren var den Apple-original?

Powerbooken var ett och ett halvt år gammal (och jag var första och enda ägaren, eller nja, familjen ägde den) när belysningen i skärmen slocknade, fläkten började knasa ungefär samtidigt som hårddisken började skära, vilket var ett halvår senare. Ja, laddaren var Apple original.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Trots Apple-minnen och enbart användning i hemmet, utan att den åkte i golvet, råkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev så varm att sladden smälte..

Hur gammal var din Powerbook och var du första ägaren? Powerbookladdaren var den Apple-original?

Powerbooken var ett och ett halvt år gammal (och jag var första och enda ägaren, eller nja, familjen ägde den) när belysningen i skärmen slocknade, fläkten började knasa ungefär samtidigt som hårddisken började skära, vilket var ett halvår senare. Ja, laddaren var Apple original.

Om skärmbelysningen slutar fungera efter så kort tid tyder det på att PBn fått en ordentlig smäll, klassikern är att någon fastnar i adaptersladden och dragit med sig datorn i golvet.

Att fläkten började knasa och disken började skära kanske berodde på att smuts kommit in i datorn med försämrad kylning som resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Trots Apple-minnen och enbart användning i hemmet, utan att den åkte i golvet, råkade jag ut för de problem jag beskrev ovan + fler. Hade bland annat en powerbookladdare som blev så varm att sladden smälte..

Hur gammal var din Powerbook och var du första ägaren? Powerbookladdaren var den Apple-original?

Powerbooken var ett och ett halvt år gammal (och jag var första och enda ägaren, eller nja, familjen ägde den) när belysningen i skärmen slocknade, fläkten började knasa ungefär samtidigt som hårddisken började skära, vilket var ett halvår senare. Ja, laddaren var Apple original.

Om skärmbelysningen slutar fungera efter så kort tid tyder det på att PBn fått en ordentlig smäll, klassikern är att någon fastnar i adaptersladden och dragit med sig datorn i golvet.

Att fläkten började knasa och disken började skära kanske berodde på att smuts kommit in i datorn med försämrad kylning som resultat.

Jag startade datorn när den hade legat i vila och skärmen sa poff. Ingen hård smäll var involverad. Men men, tro vad du vill. Jag har varit med om en massa skit med macar, och en massa skit med pc-datorer. Ingen nämnd och ingen glömd, eller vad man ska säga. Är förstås otroligt nöjd med iBooken jag har nu och kommer fortsätta vara macanvändare i framtiden, men jag har skaffat Apple Care för att vara på säkra sidan... Man vet aldrig när det säger poff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag startade datorn när den hade legat i vila och skärmen sa poff. Ingen hård smäll var involverad. Men men, tro vad du vill. Jag har varit med om en massa skit med macar, och en massa skit med pc-datorer. Ingen nämnd och ingen glömd, eller vad man ska säga. Är förstås otroligt nöjd med iBooken jag har nu och kommer fortsätta vara macanvändare i framtiden, men jag har skaffat Apple Care för att vara på säkra sidan... Man vet aldrig när det säger poff.

Den hårda smällen kan ju ha inträffat tidigare eller så kanske det berodde på kortis i laddaren, hade sladden smält innan eller efter skärmen gick?

Link to comment
Dela på andra sajter

HATA PC! 😠

Jo, jag har kraschat Macen många gånger också. Menade inte att det här skulle vara en PC vs. Mac-tråd. 😉

Men en installation av MacOS plus program är ändå en bit kaka jämfört med att installera Windows. 🙁

Jag ska ha service pack, 49 uppdateringar och buggfixar som släppts sedan SP2, senaste drivrutiner till varenda liten pryl på moderkortet (nätverk och firewire och haderuttan) samt alla mina PCI-kort (SATA-stöd, DV-capture), alla konfigurationer av brandväggen så den blockar oönskad trafik och släpper förbi önskad trafik, ladda hem databasen till mitt antivirus, och en hård hård optimering av Windows innan jag ens börjat installera nåt av mina program.

Så, vad säger ni? Ett eller två Windows?

Och ska jag överväga ett byte från Norton Ghost till hegobalds älskling Acronis True Image from. nu?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vad säger ni? Ett eller två Windows?

Och ska jag överväga ett byte från Norton Ghost till hegobalds älskling Acronis True Image from. nu?

Hegobalds älskling *lol* 😉

Nåväl.. på enstaka datorer så har jag bara goda erfarenheter av Acronis Trueimage. För 5 år sedan körde jag nycket med Ghost.. det har säkert utvecklats sen dess så jag kan inte utala mig om det har blivit bättre, men känslan jag hade för Ghost var att det mner avr ett verktyg frö att massinstallera datorer.

Detta auppskattar jag med TrueImage

1. det kan skapa en "dold" partion som kan nås vid boot av datorn. Även om windows inte bootar.

2. Det är snabbt vid återställning.. Typiskt en 3 GB partion kan återställas innan jag hunnit slurka i mig en kopp kaffe (ca 5 minuter)

3. Man kommer kan "mounta" den dålda enheten som en virtuell hårddisk så att

4. Man kan schamlägga backup.

5.. Lättanvänt!

🙂 (måste åka till tåget nu.. Vi hörs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Macar i allmänhet är inte felfria

Jo, på det stora hela så är dom felfria, speciellt om man hanterar dom rätt och matar dom med rätt minnen.

Fast tappar man sin mac/powerbook i golvet eller utsätter den för snabba klimatförändringar regelbundet så kan ju även en mac gå sönder...

Precis som med PC. Väljer man rätt komponenter och gör installationen korrekt, så fungerar det alltid klockrent.

Hårddiskar köper Apple från samma ställen som alla andra, så inte heller där är de unika.

Jag har själv haft totalt två hårddiskar som har kraschat - på omkring 10 års tid i mina PC-burkar. Vissa av hårddiskarna har fungerat utmärkt flera år efter att jag har låtit kompisar köpa dem billigt och använt i sina PC. Det "bevisar" förstås att PC-hårddiskar nästan aldrig kraschar´- om man vill se det så... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Precis som med PC. Väljer man rätt komponenter och gör installationen korrekt, så fungerar det alltid klockrent.

Klockrent och PC är två ord som inte riktigt passar ihop. Iaf inte om PCn kör någon Windowsvariant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...