Jump to content
Annons

varför blir det burkigt ljud?


EkenMusiX

Recommended Posts

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om jag förstått dig rätt:

Du vill alltså ha in ljudet från dina externa synthar i din dator för att kunna mixa och lägga på effekter? Och när du spelar in dem blir det burkigt?

Efter du har spelat in syntharna måste du mute:a MIDI-spåret. MIDI har då gjort sitt. Annars låter ju ljuden två gånger, från synthen, och från datorn. Kör du båda ljuden samtidigt, fasar de delvis ut varandra och resultatet låter "burkigt", platt, ihåligt, flangerartat eller metalliskt. Är det så?

Det kanske bara är en sån enkel sak som att du har spelat in syntharna i mono?

Du får förklara ditt problem lite mer.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått dig rätt:

Du vill alltså ha in ljudet från dina externa synthar i din dator för att kunna mixa och lägga på effekter? Och när du spelar in dem blir det burkigt?

Efter du har spelat in syntharna måste du mute:a MIDI-spåret. MIDI har då gjort sitt. Annars låter ju ljuden två gånger, från synthen, och från datorn. Kör du båda ljuden samtidigt, fasar de delvis ut varandra och resultatet låter "burkigt", platt, ihåligt, flangerartat eller metalliskt. Är det så?

Det kanske bara är en sån enkel sak som att du har spelat in syntharna i mono?

Du får förklara ditt problem lite mer.

Du kan det här, märker jag, Nixon! 😎

Själv vet jag inte vad som kan vara fel... Är inte lika skillad! 🙂 ... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är om det inte är att midikanalen e igång vilket inte förkalrar varför det blir lägre volym e ju att du kanske måste leda om outputen på inspelningskanalen till en annan out och muta den helt enkelt. Annars kanske den spelar in sig själv 2 ggr så att säga? Har för jag jag har haft någe sånt problem i mina dagar.. ujuj va gammal i gemet jag e..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två sätt. Antingen trycker du på på den enkla ringen längst ner på ljudspårets mixerkanal. Då blir det en stereokanal. Ljudmätaren blir tudelad, och ringknappen blir dubbel. Eller så spelar du helt enkelt in två monokanaler, left och right, och panorerar ut dem.

Men du... du har väl en manual?

Link to comment
Dela på andra sajter

* jag mutear alla spår INNAN jag recar ( mutar alla utom de två 1. audio. 2. midispåret asså)

* kopplat Line-in-----> ljudmodulingången ( stereon till datorn/dataljudet)

* jag har lyckats få det " bra" med 1 låt

varför blir det burkigt??

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Behövs inte. Det är med största sannolikhet som Nixon säger.

Efter att ha spelat in synten som Audio, skall MIDI-spåret mutas. Eftersom det alltid blir en viss latency, om än liten, så kommer midi-synten och audiosynten något i ofas och det låter burk.

Spara Midi-spåret, för rätt vad det är så vill du göra om tracket och då är det bra att ha kvar. Ett Midispår tar inte stor plats heller.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är inte som ardic säger? Att det blir någon rundgång i din uppkoppling som gör att signalen spelas in mer än en gång.

Vad har du för prylar? Mixer? Ljudkort? Hur kopplar du? För att vi ska kunna lösa det här måste vi veta lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, så du har haft rundgång... Enklast är att gå in i Audio Driver-inställningarna och slå av Software Monitoring. Annars kan du dra ner den inspelnings-aktiverade kanalens regel helt. Då sänds ingen monitor ut heller.

Du ska ha så hög inspelningsvolym som möjligt (utan att det slår över på rött). Se till att du spelar in i stereoljud i stereo. Om du har synthen inkopplad i en mixer, testa att koppla synthen direkt till ljudkortet istället. Jag har varit med om att t.ex. Behringer- och Altomixrar tagit bort allt "omppph" ur ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hittills har vi: Du spelar in synthens line out (left/right) ------> ljudkort line in (left/right)? Effekter är avslagna eftersom du lägger dem i Logic istället. Monitor spelar ingen roll eftersom du spelar in direkt (ej via mixer). Inspelningsvolymen är bra. Ditt ljudkort är inte ruttet eftersom du har lyckats en gång. Alla kablarna funkar.

Hmm, tänker..

Är det bara synthen som låter burkigt, eller låter annat du spelar in också burkigt? Importera din favoritlåt i Logic. Hur låter den? Du har inte ställt in ljudkortet på 8 bitar eller låg samplingsfrekvens?

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag överför ( recar ett audiospår samtidigt som jag bara har 1 midispår som låter) så blir audiospåret tystare och "burkigt" vad beror det på??

tycker att det borde vara som att kopiera midispåret bara

År det inte bara en vanlig bounce du vill göra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...