Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Så händer det igen! En dedikerad, hårdjobbande musikprofil får slå till reträtt. Missförstå mig inte, alla studios, tekniker, producenter har väl sin storhetstid. Ofta är den väl också förknippad med någon musikgenre man varit med och satt sitt "märke" på. Det är inte det.

Det är inte heller fullt så dramatiskt, denna gång, så att det håller på att gå alldeles åt pipsvängen, inte alls.

Däremot så känns det på tiden att någon tar upp vad som har hänt alltför många gånger tidigare, av exakt samma anledning: "Gratis nedladdningar" från nätet.

Alltså, jag har bekanta som levde på musiken förut som nu får nöja sig med att, i bästa fall, deltidsarbeta. Detta handlar om enormt begåvade yrkesmän vars tjänster förtfarande är lika eftertraktade men pengarna finns inte längre. Det här handlar, som i 90% av alla fall världen över inom musikbranschen, INTE om någon miljonär-rocker, skivbolagsdirektör, mutlinationell jätte etc. Det handlar om vanliga musik- och ljudbegåvade människor som tidigare kunde leva på sin talang, nätt och jämt.

Studio Fredman slår igen sin studio i Gbg. Fredrik Nordström bygger en hemma i Hyssna, 4,5 mil från Göteborg. Anledningen: "Det är för dyrt att vara kvar, helt enkelt. Den dåliga skivförsäljningen har lett till att bolagen inte kan lägga lika mycket pengar på skivinspelningar längre" (Fredik Nordström i GP 051005)

Fredrik själv är hoppfull och jag hoppas det går bra för honom. Han är ju, i högsta grad, ansvarig för "The Gothenburg Sound" som ju har världsrykte inom den tyngre musiken.

Jag uppbär lön från kommunal arbetsgivare. Jag kommer aldrig att tjäna några summor att tala om på min hemsnickrade musik. Men jag unnar verkligen dem som vill och har talangen att kunna få ägna sig åt den på heltid.

Jag vill inte starta något nytt bråk om "gratisnedladdningar" ännu en gång. Alla läskunniga vet var jag står i frågan. Jag vill bara att alla, oavsett åsikt, skall veta att det finns folk som får betala för att ett antal personer tycker att det är deras "rättighet" att tanka hem gratismusik och annat från nätet.

Återigen, jag pratar inte om de stora jättarna. Jag pratar om allt fotfolket som håller på med musik och ljud för att de brinner för det och för att de har talangen. Är det värt det? Antagligen, annars skulle Du väl inte hålla på, eller?

Jag förstår att ett stort antal personer kan komma att bli arga på mig nu. Innan Du skriver Ditt arga svar så kan Du väl tänka igenom saken en gång till? Är det så enkelt som Du, gratisnedladdare brukar argumentera?

Med vänliga hälsningar

Wonderboy

Annons
  • Svar 200
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Hej!

Fakta: Bolagen lägger inte lika mycket pengar på skivinspelningar!

Bolagen påstår sedan att dom inte har råd p.g.a. att nedladdning av musik minskat deras intäkter!

Obs, det kan mycket väl vara så men om det nu inte alls är så skulle det ju inte vara första gången företag

som går med vinst ändå avskedar personal eller säger upp underleverantörer för att... gå med ännu mer vinst!

Jag tror att skivbolagen maximalt utnyttjar "nedladdning" som ursäkt för diverse vinstmaximerande besparingar!

Dock är nedladdning ett STOrt problem, men ska detta problem kunna lösas tror jag skivbolagen först måste avskaffas!

Börja om på nytt! Det fanns ju faktiskt musik innan det fanns skivbolag!

Redigerat av Hans
Postat

Jag tror inte alls att minskad försäljning har med saken att göra, just nu visar dessutom trenden på det motsatta - folk köper digitalt som aldrig förr.

Att studios får stänga tror jag beror på att det idag är fullt möjligt att spela in storsäljare hemma i garderoben - och det görs också, hela tiden!

Kanske är den kommersiella "mellanstudions" tid förbi?

Storstudios med Neve och hela köret, visst kommer dom att leva kvar. Men vem vill egentligen betala för att hyra in sig i en studio där kunskap och maskinpark till stor del liknar det du själv har hemma i sovrummet?

Postat
Det fanns ju faktiskt musik innan det fanns skivbolag!

Jovisst, men Du får ändå hålla med om att musik inte riktigt "används" på samma sätt idag. De flesta av mina elever har mp-spelare. Jag själv drar igång min ipod på väg till och från arbetet.

Fanns det skivor innan bolagen kom? Hur fick jag tag i dem?

Sen så handlade ju inte mitt inlägg om bolagen, som jag försökte påpeka ett par gånger i mitt första inlägg.

Jag pratar om musikerna, låtskrivarna, ljudjobbarna etc. Fotfolket. Jag har en massa åsikter om bolagen men det var inte det det handlade om. Frågan är: Tror man att det kan vara möjligt att en vanlig dödlig människa i andra änden kan få betala för att man ska kunna ladda "gratis"?

Postat
Jag tror inte alls att minskad försäljning har med saken att göra, just nu visar dessutom trenden på det motsatta - folk köper digitalt som aldrig förr.

Att studios får stänga tror jag beror på att det idag är fullt möjligt att spela in storsäljare hemma i garderoben - och det görs också, hela tiden!

Kanske är den kommersiella "mellanstudions" tid förbi?

Storstudios med Neve och hela köret, visst kommer dom att leva kvar. Men vem vill egentligen betala för att hyra in sig i en studio där kunskap och maskinpark till stor del liknar det du själv har hemma i sovrummet?

Du har, som vanligt, ett par bra poänger, Dan!

Dock uppfattar jag att just musik inom den tyngre skolan verkar behöva den stora studion med speciella trumrum, analoga bandare för truminspelning i kombination med den "nya" tekniken.

Sen tror jag också att den "digitala handeln" tar över mer och mer.

Den "gratis nedladdning" som pågår "betalas" dock av någon.

Postat
Dock uppfattar jag att just musik inom den tyngre skolan verkar behöva den stora studion med speciella trumrum, analoga bandare för truminspelning i kombination med den "nya" tekniken.

Om den behövs kommer den också att finnas. 🙂

Postat

För bara 10 år sedan hyrde ju bolagen studios till och med för demoproduktion. Hur många gör det idag?

Postat

Jag är lite inne på Dumb Dans linje där. Så vitt jag vet finns det inga tillförlitliga rapporter om att skivförsäljningen faktiskt har sjunkit - det finns undersökningar som visar på både det och motsatsen; att skivbolagen hittills har tjänat på nedladdningen. Anledningen till att behovet av komersiella studior minskar är förmodligen närbesläktat med anledningen till att studio-tidningen och det här forumet startades för ett par år sedan: folk gör musik i sovrummet mer än någonsin!

Postat
Frågan är: Tror man att det kan vara möjligt att en vanlig dödlig människa i andra änden kan få betala för att man ska kunna ladda "gratis"?

Jag håller med, Wonderboy! Det är denna frågan som är intressant!

Postat
Frågan är: Tror man att det kan vara möjligt att en vanlig dödlig människa i andra änden kan få betala för att man ska kunna ladda "gratis"?

Jag håller med, Wonderboy! Det är denna frågan som är intressant!

För att kunna svara på den frågan måste man ju först veta om det är den olagliga nedladdningen som påverkar mellanstudiorna, eller om det är något helt annat...

Postat (redigerat)
Jag tror inte alls att minskad försäljning har med saken att göra, just nu visar dessutom trenden på det motsatta - folk köper digitalt som aldrig förr.

Det är sant, men den digitala försäljningen kompenserar inte på långa vägar den minskningstakt av skivförsäljningen som pågår (i pengar räknat), vare sig i Sverige eller världen som helhet. Uppgifter från samtal med jurist på Ncb i början på veckan. Och då räknas ändå dvd och ringsignaler in.

Att studios får stänga tror jag beror på att det idag är fullt möjligt att spela in storsäljare hemma i garderoben - och det görs också, hela tiden!

Precis - det är lätt att skylla på olaglig nedladdning av musik, när bolagen rimligtvis ser besparingar i trenden att musiker hellre behåller konrollen av musikskapandet själva.

EDIT: Flyttar till Nyheter. Och förtydligade.

Redigerat av Olsberg
Postat
Jag tror inte alls att minskad försäljning har med saken att göra, just nu visar dessutom trenden på det motsatta - folk köper digitalt som aldrig förr.

Det är sant, men den digitala försäljningen kompenserar inte på långa vägar den minskningstakt av skivförsäljningen som pågår, vare sig i Sverige eller världen som helhet. Uppgifter från samtal med jurist på Ncb i början på veckan.

Borde vi inte märka av den minskade skivförsäljningen genom nedstängda skivaffärer? Av vad jag har sett har inte en enda skivaffär jag har brukat besöka i Stockholm stängt sedan Napster dök upp, utom möjligen "The Hits Hurt" på Kungsholmen; en hyperinriktad mespopskivaffär som alltid hade stängt på grund av brådskande ärenden när man kom dit.

Postat (redigerat)

Visst är det tråkigt att "fotfolket" får dra ner på sin verksamhet men säg en ekonomisk förändring som inte fört något dåligt med sig? Som någon nämnde är det otroligt mycket billigare att spela in en skiva idag än det var förr, och man kan med lite baskunskaper göra det själv om man bara har tillgång till en lokal.

Själv köper jag skivor för samlarvärdet, men använder fildelningsnätverken för att leta reda på ny musik och kolla om det är något att ha, precis som många andra. De lagliga nedladdningstjänster som finns tycker jag är för dyra och krångliga för att det ska vara värt att använda dem, jag eftersöker fler alternativ till iTunes där artisten själv kan ladda upp sin musik och få den allra största delen av vinsten. Skivpriserna skulle kunna ligga på en femtiolapp, där kanske 40 kronor går till artisten och 10 kronor till underhåll och förbättring av tjänsten. Marknadsföring fixar man billigt genom sin hemsida, turnéer och affischer/flyers. Inga helsidesannonser eller tv-reklamer som kostar biljarder. Skivkonvolut och annat artwork kan man ladda ner gratis och skriva ut, om man skulle vilja bränna ut en cd med omslag.

För de som ändå vill ha cd kan artisten kanske sälja på sina konserter?

Bara en tanke.

Och jag vill också tillägga att man inte har "rätt" att försörja sig på sin konst om ingen vill ha den. Min konst går ut på att doppa blomkålshuvuden i neonfärg och göra halsband av, och kan jag inte försörja mig på det så får jag hitta ett jobb vid sidan om. Sån är kapitalismen. Ingen profit = ingen verksamhet.

Som sagt, bara tankar om hur man skulle kunna göra i framtiden. Fildelningen kommer man dock aldrig kunna stoppa utan våld, om ens då.

Mornel: Frizzle i Gamla stan ska stänga, om de inte har gjort det redan. Om fildelning är orsaken vet jag dock inte.

Redigerat av surikatmamma
Postat
Borde vi inte märka av den minskade skivförsäljningen genom nedstängda skivaffärer?

Klassiska Skivhugget i Göteborg gick i konkurs för lite drygt ett år sedan, men har återuppstått. Vet inte på vilka grunder och vad som har förändrats.

Några begagnat-butiker har slagit igen i Stockholm.

Är inte infödd Stockholmare, men visst minskade Mega sina butikslokaler när de byggde om för några år sedan?

Jag håller med dig, av rapporterna att döma så tycker man att det borde få kraftiga konsekvenser för skivbutikerna.

Postat
Är inte infödd Stockholmare, men visst minskade Mega sina butikslokaler när de byggde om för några år sedan?

Jag är inte helt övertygad om att de gjorde det faktiskt. Jag tror snarare att de öppnade upp mer på övervåningen som blev något smalare men mycket djupare (och med tätare mellan hyllorna, förvisso). Men jag kan förstås minnas fel.

Postat
Frågan är: Tror man att det kan vara möjligt att en vanlig dödlig människa i andra änden kan få betala för att man ska kunna ladda "gratis"?

Jag håller med, Wonderboy! Det är denna frågan som är intressant!

Aha, så du ville ha samma gamla debatt om fildelning trots allt?

Jag måste ha missuppfattat, trodde det var Fredmans flytt som var nyheten. 😉

Vad gäller skivbutikerna - visst är många borta. Speciellt dom små specialistbutikerna tror jag har haft några riktigt tuffa år.

Men som sagt har trenden vänt, iallafall på digitalsidan.

Återstår att se om det positiva där innebär någon förändring för Wonderboys kompisar och andra. Jag tror faktiskt inte det.

Postat
Vad gäller skivbutikerna - visst är många borta. Speciellt dom små specialistbutikerna tror jag har haft några riktigt tuffa år.

Det är inte alls vad jag har sett! Pet Sounds bygger ut, det har dykt upp lite nya techno/house-affärer här i krokarna etc. Men jag kanske har skygglapparna på.

Det är intressant det här. För mig har möjligheten att ladda ner musik bara inneburit att jag har köpt fler skivor än jag hade om jag inte hade haft möjlighet att upptäcka alla band jag gillar, men jag förstår att det inte gäller för merparten av befolkingen.

Postat

Ställer mig direkt bakom Dumb Dans åsikter. Det finns ingen poäng med att hyra in sig i någon semiproffsstudio längre. Studiorävar får helt enkelt maka på sig lite och hitta andra vägar.

Postat (redigerat)

Hej!

, just nu visar dessutom trenden på det motsatta - folk köper digitalt som aldrig förr.

Jag anar ngn slags desperat optimism, om jag låtsas att allt är bra och att detta bara är ett teknikskifte så kan i.a.f. jag försörja mig!

Jag vill inte vara en pessimist men... förr kunde man ju inte köpa digitalt alls så detta att försäljningen gått upp är kanske inte så jättekonstigt!

1 är trots allt mer än noll! Jag tror att de negativa effekterna av nedladdning bara börjat visa sig! Dom som laddat ner mest har ju hitintills tillhört

en ålderskategori som aldrig haft råd att köpa skivor ändå, men nu när alla dessa barn böjar bli vuxna, börjar de då samtidigt köpa skivor? Nej!

Börjar dom helt plötsligt betala för sina nedladdningar? Nja, till liten del kanske men aldrig i utsträckning att det ens delvis kan kompensera bortfallet!

Jag förutspår att inom 10 (20?) år har skivbranchen antingen försvunnit eller blivit uppköpt av Nike/Microsoft! Hoppas verkligen, verkligen jag har helt fel!

Redigerat av Hans
Postat
Jag vill inte vara en pessimist men... förr kunde man ju inte köpa digitalt alls så detta att försäljningen gått upp är kanske inte så jättekonstigt!

Det jag syftade på är att fildelning bland unga enligt vissa rapporter minskar (pappa plockar bort DC++ från familjens data, det är faktiskt olagligt!), samtidigt som digitalförsäljningen ökar så kraftigt att den är värd mer än den fysiska, åtminstone vad gäller vissa artister och släpp.

Annan specialistmusik kan jag inte uttala mig om, men vad gäller dans så är det faktiskt så att den digitala försäljningen vuxit hur mycket som helst det senaste året:

Inom dansmusiken är det ju extremt viktigt att vara först - främst bland djs, men även konsumenterna är extremt snabba med att 1. digga och tre veckor senare 2. dissa. Pinsamt, javisst, men så är det. 😉

Idag finns låtarna du söker först hos digitalshopar som Beatport och Traxsource, och inte på DC eller i specialistvinylaffärn, så som det var för bara 6-9 månader sedan.

Något har faktiskt hänt.

Postat (redigerat)

Hej!

Okej, jag hoppas att det är en utveckling som fortsätter!

I.v.f.s.h. är det synd och skam att små proffs-studios försvinner! Det är kunskapskapital som därmed antagligen (till stor del) förvinner permanent!

Att skivbolagen inte har råd är B.S! Visst dom kanske har mindre intäkter men för fn kapa av en chefstjänst här eller en bonus där då istället,

allt det där behövs ju ändå inte! Tar man bort studios med erfaren personal var det ju ingen mening med skivbolag längre! Lägg inte ned studios,

lägg ned skivbolagen istället!

Redigerat av Hans
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Det är inte alls vad jag har sett! Pet Sounds bygger ut

Sorry.

Det har ingenting med skivor att göra. Pet Sounds byggde ut för att få plats med DVD-filmer, böcker & café. När Skivförsäljningen går ner så får ju butikerna hitta andra sätt att käna cash. Jag lovar att Pet Sounds om ett inte så avlägsen framtid kommer att inleda ett samarbete med Sneakerstuff & börja beckna japanska toklimiterade Kaiser Chief-Reeboks. Antingen det eller så kommer Stefan Jakobsson att börja flytta verksamheten till sitt radhus i Stenhamra och sälja hembrända skivor & xerox-fanzine i carporten.

Dessutom så behövde Fredrik Virtanen & hans Metrokompisar nånstans att fika.

Postat (redigerat)
Antingen det eller så kommer Stefan Jakobsson att börja flytta verksamheten till sitt radhus i Stenhamra och sälja hembrända skivor & xerox-fanzine i carporten.

😉

Förresten så är enda anledningen till att Folk & Rock här i skåne inte stängt halva sina butiker den caféverksamhet man nu driver på den yta Stones kompletta backkatalog tidigare stod och värmde hylla. Lite samma grej.

Redigerat av Dumb Dan
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

En annan rätt skön detalj i sammanhanget är att skivor med rapmusik ofta förvaras bakom kassan & har kopierade covers i skivstället. Är det så att hiphopare är mer benägna att ladda ner skivor & stjäla omslagen än folk som lyssnar på annan musik?

Är det isåfall inte paradoxalt att de skivor som har sålt bäst i år är just sådana med rapmusik?

Postat

Till att börja med: Jag har *aldrig* någonsin laddat ner en "piratlåt" från nätet. (Inte köpt heller från nätet, oavsett om det är stöld eller inte, så gillar jag varken kvalitén eller DRM-eländet). Jag har en omfattande skivsamling. Samtliga inköpta. Så den delen av debatten med rätt eller fel ger jag mig inte in i.

Däremot tror jag att det till en avsevärd del är helt andra mekanismer som styr problemen i musikindustrin. Möjligheterna att producera musik med betydligt enklare medel är enorma jämfört med bara för några år sedan. Samtidigt som kraven på ljudkvalitet minskar kontinuerligt hos konsumenterna i gemen. Och samtidigt som musikindustrin stramar åt och vill säkra bättre vinster. Och passar på att med skygglappar och hörselskydd skrika "pirater, pirater"...

Visa mig den som tror på att stora multinationella (musikindustri-)bolag inte styrs helt av ekonomiska intressen och visa mig den som idag verkligen tror på all "information" som sprutas ut av företagens informationsavdelningar med statistik som först passerat någon tankesmedja och godkänts av företagsledningen direkt eller indirekt genom policybeslut!

Musikindustrin håller på att förändras, radikalt. Genom ny teknik och nya köpvanor. Anpassningen till den nya tekniken kan öppna för nya aktörer. Och det är man naturligtvis livrädd för. Och det är den förändringen som industrins makthavare har svårt att kontrollera och/eller anpassa sig till. Därför dagens i vissa fall nästan desperata och i vart fall missriktade åtgärder som "antipiratinsatser" och kopieringsskydd en masse. Samtidigt försöker man naturligtvis styra opinionen till sin fördel. Med klent resultat dock.

Visst laddas det ner låtar. Men det spelades in på band, och senare kassetter, redan tidigare under årtionden. Jag och alla (!) mina kompisar satt med rullbandspelaren vid radion varje "Tio i topp"-sändning för inte så många decennier sedan. Sedan köpte vi de skivor vi tyckte bäst om. Vad är skillnaden? Jo ett modernare inspelningsmedia. Knappast något annat. Det är fortfarande, relativt sett, sämre ljudkvalitet på "piratlåtarna".

Tyvärr håller kvaliten på "originalen" på CD-skivorna på att sjunka också. Genom alla kopieringsskydd som drabbar de vanliga köparna. De som vill göra kopior och sprida dem vet hur man går förbi kopieringsskydden ändå, och sprider kopiorna. Det existerar inget kopieringsskydd som inte går att komma förbi på något sätt. Enda resultatet är att de "vanliga" kunderna möjligen tvekar inför skivor som inte går att spela i deras spelare. Och kanske avstår köp eller till och med söker sig andra vägar. Så där binder skivindustrin ris åt egen rygg. Och möjligen åt de traditionella skivaffärerna.

Lagstiftning med förbud att gå förbi kopieringsskydd är ett skämt. Vem skall kunna kolla vad som händer i alla hushåll när det gäller detta? Och vem vill göra det? Tvärtom bir det säkert en "sport" att hitta det listigaste sättet att knäcka skydden. Människans natur rår ingen lagstiftning på. Speciellt inte när den strider mot opinionen och det allmänna rättsmedvetandet. Det omöjliga i att genom tvång i någon form förändra detta torde vår historia, om inte annat, med all önskvärd tydlighet ha visat.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag har en omfattande skivsamling. Samtliga inköpta.

Stones kompletta backkatalog?

Postat

Vad händer? Jag skönjar en nyanserad diskussion gällande piratkopiering kontra musikbranchen.

Förvånad men glad!

Postat
Jag har en omfattande skivsamling. Samtliga inköpta.

Stones kompletta backkatalog?

Nej, men en väldig blandning från Mahler, Janacek och Ravel till System of a Down och Music Theater via Pink Floyd, Black Sabbath, AC/DC, Guns n Roses och Nirvana till exempel. Med massor av avstickare åt olika håll. Och från början naturligtvis en hel del 50/60-tal. Det jag lyssnar på från den tiden är nog mest Beatles idag. Jag tror du skulle bli väldigt trött av att få hela listan...

Dock väldigt få Stones. Har aldrig varit nån riktig älskare av dem.

Det enda som jag inte orkar med är nog dragspel eller rap och liknande "pratmusik" - lika illa fast på olika sätt...

Besviken..? 😳😄

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Besviken..? 😳😄

Lite faktiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.