Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

mastrar en live-inspelning (electro/techno) och har fåt problem med distortion i kicken under vissa partier, troligtvis pga för höga nivåer under inspelningen. Finns det något smart sätt att ta bort det här i datorn eller åtminstone reducera det. Använder cubase.

Annons
Postat

Nej, tyvärr inte.

Klipper det på inspelningen så klipper det.

Möjligen skulle du kunna pilla med ljudfilen i Wavelab och rita in nya vågformer, så att du rundar av dem där det har gått i taket. Du får troligen inte något bra ljud ändå - men det kanske kan bli lite bättre...

Postat

Men borde det inte finnas nån plugg som gör det automatiskt...? Kan ju knappast komma att låta helt perfekt eftersom en del av ljudet är borta, men runda till det lite iaf? Det borde ju gå på digital overdrive?

Postat

Adobe Audition har en funktion för att försöka rädda klippta samples. Minns inte exakt namnet men den ligger under Noise Reduction-avdelningen och funktionen har något med "Clipping" i namnet.

Experimentera med overhead-värdet för att hitta balansen.

Postat
Hej,

mastrar en live-inspelning (electro/techno) och har fåt problem med distortion i kicken under vissa partier, troligtvis pga för höga nivåer under inspelningen. Finns det något smart sätt att ta bort det här i datorn eller åtminstone reducera det. Använder cubase.

Det jag brukar göra om man ska rädda en klippt signal är att lägga på ett EQ och en kompressor (utöver det som du redan har lagt på då givetvis) som du automatiserar vid de överstyrda partierna. Brukar funka relativt bra.

Om det är så att det inte klipper på överhänget utan bara på kaggemiken så kan antingen klippa ut dom slagen som är överstyrda och klistra in från tidigare partier eller använda en trigger.

Postat

Problemet är att inspelningen består av två stereokanaler, en linesignal och en stereomick kanal mest för att fånga publiken och lite av rumsklangen. Micsignalen brukar jag alltid lägga lågt men jag prövade en ny grej nu pga av den analoga disten i linesignalen. Jag dubbelkomprimerade micsignalen och la den relativt högt i mixen och som av magi försvann en stor del av disten troligtvis pga rumsklangen eller publiken. Resultat blev lite för mycket reverb men med reducerad distortion! Låter klart bättre ändå.

En annan grej till nästa inspelning på samma ställe, hur gör jag smidigast för att förbigå den överstyrda signalen? Spelad in genom "tape out" på mixerbordet vilken alltså var överstyrd, jag kan ju inte gärna be klubben att sänka nivån...! Finns det inte auxar som kan tappas pre-fader eller nåt linande?

Postat
Finns det inte auxar som kan tappas pre-fader eller nåt linande?

Beror helt på vilken mixerbordsmodell som används.

• 4 veckor senare...
Postat

inspelningen består av två stereokanaler, en stereolinesignal och en stereomick kanal mest för att fånga publiken och lite av rumsklangen

Postat

Själv använder jag en hårdvarulimiter/kompressor på insert till "live mix subgruppen" i mixbordet i livesamanhang.. det är alldeles för stressigt för att försöka hinna pilla och lyssna med nivåer när det är live.

En sån här har jag bl.a använt.. Kostar drygt en tusenlapp

http://www.behringer.com/MDX2600/index.cfm?lang=ENG

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.