Jump to content
Annons

Jag vill lära mig gitarr


lulle 33 (oregistrerad)

Recommended Posts

lulle 33 (oregistrerad)

Hej! Jag är en kille på 13 år som vill lära sig gitarr. Jag kan spela dom vanliga ackorden men baré ackorden blir lite för mycket. Har nån något tips på hur man kan lära sig dom? 😆 ... När man sitter och pluggar in ackord blir man rätt trött i huvudet och lite uttråkad. Har nån någon bra låt som inte är så svår som man kan spela. Skulle bli jätte glad om ni länkade till nån sida som är bra för nybörjar gitarrister.

/// Med vänliga hälsningar Lulle 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här har du lite länkar med varierande svårighetsgrad.

www.freelicks.net

www.chordie.com

www.chordbook.com/

www.berkleeshares.com

www.guitarshredshow.com

Guitarshredshow.com är lite vriden men kul.

*edit* kolla in chordie.com där kan du söka efter låtar och få ackorden på dom.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitarshredshow.com är lite vriden men kul.

😄

Lulle: Alla avskyr barréackorden i början, men det är bara att bita ihop. Övning ger träning. Få till ett bra barré. När det låter hyggligt så tränar du på att byta mellan "vanliga" ackord och ditt barré. Det blir lite karate-kid över övningarna, men tanken är att handen ska lära sig rörelsen så att du inte behöver tänka. Och ha tålamod, det är meningen att det ska låta skit i början. 🙁

Själv pluggade jag inte ackord medvetet. Jag lärde mig en låt i taget, och då var jag tvungen att lära mig ett par nya ackord för varje låt, och efter ett tag så hade jag plockat upp ett helt gäng...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tråkigt är det. Det krävs mycket övning för att bygga upp de muskler och den teknik som behövs för att kunna spela obehindrat. Jag tycker att det är som trappsteg. Man kan stå stilla ganska länge innan man kommer uppför nästa trappsteg. I början går det fortare, men när du spelat i tio år så är trappstegen mycket längre ifrån varandra.

Det är bara att bita ihop och öva.

Vill du bli riktigt bra så är det smart att gå någon kurs på musikskola eller liknande för att lära sig grundteknik. Gör du fel från början så kan det ta ett tag att träna bort de felen. Jag har själv aldrig gått en enda lektion, men det kostade mig en hel del arbete.

En halvtimme till en timme om dagen är bra i början tills dina fingrar och händer är vana. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Jag får passa på att tacka även jag, för de fina svaren som skrivits. Bra tips på länkar! :rolleyes:

Sitter själv i funderingarna att börja lära mig spela gitarr då jag hittade morsans gamla stålsträngade sen forntiden. Så det här vart en liten sporre.

*brumbrum* Nu åker jag o köper nya strängar!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Två tankar från en som inte gjorde som han säger, men önskar att det varit så.

- hitta en riktigt bra lärare och gå till honom.

- träna varje dag.

- träna varje dag.

- gör hellre flera korta pass än ett lång. En kvart på morgonen när väckarklockan ringt, en kvart på lunchen, en kvart på kvällen är bättre än en timme på kvällen.

Gunnar.

PS: sa jag att man skall träna varje dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela låtar som du tycker är roliga. Annars blir det lätt tråkigt.

Gör egna låtar också, så blir det genast ännu roligare. Kan ju låta självklart det här, spela det som är roligt, men många tappar sugen för att det bara blir en massa ackordpluggande. Fråga dig själv: Varför vill du spela gitarr?

Det tog mig sådär 4-5 år innan jag kunde spela hyfsat obehindrat, men så är man ju lite trögfattad också. Försök lära dig enkla låtar som ligger hyfsat nära det du gillar. Du kommer ändå inte att lära dig spela bra på några månader så det är viktigt att du hittar nåt du gillar som håller motivationen uppe i början.

Det viktigaste är egentligen inte att lära sig ackord, dom kommer så småningom ändå, mer elle rmindre av sig självt, d v s det är oerhört mycket lättare att lära sig ackord efter 1 år eller så. Desto viktigare är det att öva upp rytmen i hur du spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)
Jag får passa på att tacka även jag, för de fina svaren som skrivits. Bra tips på länkar! 🙂

Sitter själv i funderingarna att börja lära mig spela gitarr då jag hittade morsans gamla stålsträngade sen forntiden. Så det här vart en liten sporre.

*brumbrum* Nu åker jag o köper nya strängar!! 😄

Såja, nya strängar sitter på....dags att stämma guran då. Nån som vet en bra advokat?

Hmm...Aaa E De ett See...nä nu ska vi se.. 😛 Ojdå... Nåja, nya strängar har jag i alla fall... Får ta o skaffa stämappatrat en annan dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tankade demot på guitarpro, det var så bra så att jag sen..."köpte" det.

På mysongbook.com finns guitarpro-filer, till dom flesta låtar.

Du får se noterna på skärmen (i tab-format), får spela med lite bakgrundsmusik, och sen är det bara att köra.

Några lätta låtar: Seven Nation Army, Smells Like Teen Spirit, Boulevard of Broken Dreams, Take Me Out (kan vara klurigt först med den snabba pickingen) och Du Hast.

Dom är mest uppbyggda av så kallade "power-chords", dom sortens ackord som dom flesta rocklåtar bygger på.

Ska du spela rock\metal så är Heavy Metal guitar school bra, finns också på mysongbook. Då är det smart att lära sig spela med plektrum från början också.

Finns på torrentspy.com också, ett pack med 22000 guitar-pro-filer. En hel del bra skolor där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...