Jump to content
Annons

Mixerbord 20000:- Vad köpa?


Frank Zappa

Recommended Posts

Nu har mixjobben börjat strömma in så jag vill köpa ett riktigt mixerbord nu!

Ska alltså mixa inspelningar från andra studios (ska inte börja spela in än)

Behöver till nästa månad ha ett analogt mixerbord.

24 eller 32 kanaler borde räcka, gärna mätarbrygga oxå.

Min budget är upp till 20000:-

Tänkte först göra grovmix på datorn, lägga på effekter och sånt, sen skicka allt till mixerbordet och slutmixa.

Ska mest mixa hårdare musik men också annat som t ex hiphop och sånt, så egentligen alla stilar.

Men jag behöver lite råd alltså.

Är det nån mening med att lägga ner så mycket eller kan jag köpa en behringer mx9000 till exempel. Finns det nån glipa i pris och kvalite där emellan.

Begagnat eller nytt spelar ingen roll men om det är begagnat så måste det helst vara moduluppbyggt.

Begagnat verkar vara mycket mer kvalitet för pengarna när det gäller mixerbord men kommer det att gå sönder lätt eller är det nån mening?

Vore tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ett Behringer bord kommer nog bara förstöra allt! Vad ska du egentligen ha bordet till om du ska mixa i datorn?

Frågan är om det ens finns bord för 20,000 kr som kan lyfta en produktion om allt redan är inspelat? Jag skulle köpa

en kompressor och/eller en massa annat godis som ex TC-powerCore och UAD som tillsammans kan fås för innunder 20,000kr!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag e lite inne på föregående talares ide. Hur många out har du annars från ditt ljudkort? Max 8 skulle jag gissa på? Om du nu vill ha slider/ratt känsla så investera i en mixercontroller av nån sort (Behringer?). Satsa resten på bra lyssning, uad och powercore.

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du tänkt dig använda mixerbordet till?

För 20.000kr tror jag inte att du får så mycket som kan tillföra din mix ett lyft.

Om du skall ha mixerbordet för att kontrollera volymer så tycker jag du skall

inhandla en midicontroller typ BCF2000 (Behringer) eller Mackie Controll Universal.

Skall du summera kanalerna i en mixer så kan du köpa en analog summerare.

UAD-1 kort eller TC kort kan också vara en bra investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh... Du ska alltså mixa material som redan är inspelat och kommer från andra studios.. Hur är det inspelat??? analogt på 2" tape eller får du det som digtalt material (hårddisk/dvd etc).

Kan bara säga att det är väldigt få som numera plockar ut materialet till en analog mixer för att göra sina mixar nu för tiden. Det är bättre att mixa i mjukvaran i datorn.. Helt klart. Vad har du för DAW (ProTools, Cubase, Logic etc..)?

Är det som så att du har väldigt bra outboardgears (kompressorer, EQ, filter, reverbplåtar etc..) så är det nog bättre att du satsar pengarna på ett bra ljudkort med bra analoga in/ut-gångar samt en analog summerare, t.ex. Vintagedesign SU1. Om du vill ha mixbordet för kreativ frihet så rekomenderar jag nog hellre att du tittar på en fjärrstyrning till din DAW.

Bra fjärrkontrol till din DAW så du får den analoga mixerbordkänslan kan t.ex vara Mackie MCU men det finns många fler.

Yamaha har t.ex tagit fram ett koncept dom kallar för Mlan

Exempel på bra ljudkort som jag kan rekomendera..

RME har erkänt stabila och väljudande kort, ADI-8 DS, Fireface 800 etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att killen menar Remixa? annars så fattar jag inte vad han håller på med?

Men mitt råd är att inte köpa Behringers mixerbord de har erkänt dålig kvalitet och ljudkvaliteten är urusel!

Det enda Behringer sysslar med är att köra rip offs från Mackie, men med smäck kvalitet och komponentval.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mitt råd är att inte köpa Behringers mixerbord de har erkänt dålig kvalitet och ljudkvaliteten är urusel!

Det enda Behringer sysslar med är att köra rip offs från Mackie, men med smäck kvalitet och komponentval.

:rolleyes:

Nu är du endera 1. Orättvis, 2. Okunnig eller 3. Haft väldigt mycket otur med Behringer 😆

Jag har själv kört med ett Behringer DDX3216 med ADAT-option i snart 3 år och det har funkat klanderfritt i studiomiljö. Dessutom funkar det som en bra fjärrkontroll till Cubase SL2 också. Det sitter i en välbygd replokalsstudio och duger för det flesta situationer.. För mer delikata inspelningsuppdrag (t.ex skönsång) så kan man dock tjäna på en bättre micpremap. Men va tusan.. för knappt 8.000:- så får man mycket och bra grejjer 😎

Mackie har ingen liknande produkt utan att man ska behöva lägga till en nolla till i priset!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men mitt råd är att inte köpa Behringers mixerbord de har erkänt dålig kvalitet och ljudkvaliteten är urusel!

Det enda Behringer sysslar med är att köra rip offs från Mackie, men med smäck kvalitet och komponentval.

:rolleyes:

Nu är du endera 1. Orättvis, 2. Okunnig eller 3. Haft väldigt mycket otur med Behringer 😆

Jag har själv kört med ett Behringer DDX3216 med ADAT-option i snart 3 år och det har funkat klanderfritt i studiomiljö. Dessutom funkar det som en bra fjärrkontroll till Cubase SL2 också. Det sitter i en välbygd replokalsstudio och duger för det flesta situationer.. För mer delikata inspelningsuppdrag (t.ex skönsång) så kan man dock tjäna på en bättre micpremap. Men va tusan.. för knappt 8.000:- så får man mycket och bra grejjer 😎

Mackie har ingen liknande produkt utan att man ska behöva lägga till en nolla till i priset!

Bra sagt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mitt råd är att inte köpa Behringers mixerbord de har erkänt dålig kvalitet och ljudkvaliteten är urusel!

Det enda Behringer sysslar med är att köra rip offs från Mackie, men med smäck kvalitet och komponentval.

🙂

Nu är du endera 1. Orättvis, 2. Okunnig eller 3. Haft väldigt mycket otur med Behringer 🙂

Jag har själv kört med ett Behringer DDX3216 med ADAT-option i snart 3 år och det har funkat klanderfritt i studiomiljö. Dessutom funkar det som en bra fjärrkontroll till Cubase SL2 också. Det sitter i en välbygd replokalsstudio och duger för det flesta situationer.. För mer delikata inspelningsuppdrag (t.ex skönsång) så kan man dock tjäna på en bättre micpremap. Men va tusan.. för knappt 8.000:- så får man mycket och bra grejjer 🙂

Mackie har ingen liknande produkt utan att man ska behöva lägga till en nolla till i priset!

Jag tycker ni blandar äpplen och päron här. Anser att Leaf varken är okunnig eller orättvis. Det han antagligen syftar på är Behringers analoga "Studiobord" MX8000 som är en mer eller mindre kopia på Mackies bord. Jag skäms över att ha ägt en sådan för ljudkvallen är så dålig att jag trodde det var fel på micken med en jämförelse med separat micpramp. Köpte den tyvärr otestad för att den var så billig vilket jag sen fick ångra. Behringers grejer är billiga men inte bra. Har dock inte testat vara sig DDX3216 eller nån annan senare produkt så de kan ha blivit bättre. Har själv varit återförsäljare för Behringer och maken till dålig service finns inte. Dessutom går det knappt att laga vissa produkter eftersom de inte går att ta sig in i dem utan att ha sönder hela apparaten.

Ang att köpa ett bord för max 20.000:- så håller jag med att det finns inget i den klassen som tillför en inspelning något. Sålde mitt stora engelska analogbord (Soundtracs CP6800 56ch) för att det helt enkelt låter bättre att mixa direkt i protools. Fick "bara" 31 laken för det men på köpet fick jag dock en betydligt bättre arbetsmiljö.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

audiorent! tack för att du fattade mitt inlägg!

Bewhringers MX9000 mixerbord låter inte bra eller lät inte bra tidigare, kanske har kommit nya modeller nyligen med samma namn?

Det var ju MX9000 som grabben frågade om eller hur?

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Jag har alltid mixat på datorn och jag tycker att det låter bra och jag har ingen större erfarenhet när det gäller mixerbord, men ett mixerbord är så mycket smidigare och man har mer känsla i händerna när man rattar än med en eq på skärmen. Det är mest för känslans skull alltså. Jag kör Cubase SX och jag tänkt att köpa ett ljudkort med adat utgång. Jag vill egentligen bara ha ett mixerbord som inte gör ljudet sämre. Sen har jag tänkt att spela in genom mixerbordet och köpa externa micpreamps och kompressorer så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att det är väldigt få som numera plockar ut materialet till en analog mixer för att göra sina mixar nu för tiden.

Jodå, stora studios skippar inte sina feta Neve eller SSL-bord ens för en Mackie Control. 😱

Däremot håller jag med om att en controller skulle passa herr Zappa bättre än en Behringermixer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns alltså inga mixerbord under 20000:- som låter lika bra som att köra helt datorbaserat.

Vad kör ni med?

Jag har tidigare funderat på att bara köpa micpreamps och koppla direkt till datorn och skippa mixerbordet helt, men det finns en del andra orsaker som jag inte orkar ta upp här som gör att jag trots att man kan använda pengarna till saker som förbättrar kvaliteten på ljudet mer än ett mixerbord vill köpa ett ändå och det är ingen som har gett mig förslag på ett mixerbord än, så kan jag få några förslag på ett mixerbord som bara låter lika bra som att köra utan så ska jag tänka på alla era tidigare förslag. (har inte tänkt att använda mixerbordets preampar när jag spelar in).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat efter controllers men hittar inga som man kan kontrollera 24 kanaler samtidigt (alltså 24 reglar och sånt) Vet inte hur det funkar men jag vill kunna komma åt 24 kanaler direkt utan att behöva krångla, det ska i så fall vara som ett riktigt mixerbord annars är det ju ingen mening med det då är det som att ha en till mus, fast med lite fler knappar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp tre stycken sådana där Behringer som någon föreslog (3*8 reglar = 24 reglar). Enligt Behringer själva ska det gå bra att koppla in flera samtidigt i a f (förutsatt att du har tre lediga USB-portar). Skaffar du dessutom ett jog-wheel (finns från en dryg tusenlapp och uppåt) så klarar du dig nog väldigt långt utan att röra musen.

Om man nu ändå bara kan koppla in en styck av ovan förutsätter jag att man med någon enkelt knapptryckning att skifta mellan vilka åtta kanaler man styr över samtidigt. Och vad gäller Mackie's dyrare varianter så finns det ju expansioner att köpa. http://www.mackie.com/products/mcu/index.html

Men håll med om att det kan verka lite drastiskt att köpa ett mixerbord för 20 000 bara för att ha alla volym-reglar framme samtidigt? Dessutom så får du väl ha ett ljudkort med 24 utgångar för att det ska funka så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp tre stycken sådana där Behringer som någon föreslog (3*8 reglar = 24 reglar). Enligt Behringer själva ska det gå bra att koppla in flera samtidigt i a f (förutsatt att du har tre lediga USB-portar). Skaffar du dessutom ett jog-wheel (finns från en dryg tusenlapp och uppåt) så klarar du dig nog väldigt långt utan att röra musen.

Om man nu ändå bara kan koppla in en styck av ovan förutsätter jag att man med någon enkelt knapptryckning att skifta mellan vilka åtta kanaler man styr över samtidigt. Och vad gäller Mackie's dyrare varianter så finns det ju expansioner att köpa. http://www.mackie.com/products/mcu/index.html

Men håll med om att det kan verka lite drastiskt att köpa ett mixerbord för 20 000 bara för att ha alla volym-reglar framme samtidigt? Dessutom så får du väl ha ett ljudkort med 24 utgångar för att det ska funka så...

Sant men mixar man band från grekland så tror de att man inte kan få ett bra ljud utan ett mixerbord. Ska mixa ett band nästa månad och de vill inte att jag ska använda datorn de tycker att det låter amatörmässigt (döh). (om du lyssnar på nåt från grekland så märker du att de är 10 år efter) Men jag får övertyga dem om att man inte "tittar" på musik och att det inte hörs att det är mixat på datorn. Eftersom jag inriktat mig på grekland så kommer jag få höra massor med såna saker men jag håller med om att jag bara slänger en massa pengar om jag köper ett mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör köp ingen Beringer MX-8000 eller 9000.... fast å andra sidan kan man få en sån för ett par tusenlappar nu så du kan ju ha den som en atrapp. Låtsas att du mixar på mixerbordet men gör i själva verket allt i datorn!. Jag använde den tekniken ofta som livetekniker när det kom fram nån besserwisser som hade synpunkter på nåt instrument. Du skruvade jag lite på en regel jag inte använde och frågade: "blev det bättre så här? " varpå han svar "Ja nu låter det som det skall" 🙂

För 20.000:- skulle jag kunna tänka mig att du får tag på något Mackie 8-bus som håller en betydligt högre kvallitet än Behringer. Men som sagt mitt gamla Soundtracsbord kostade nog en halv mille när den kom men det låter beydligt bättre i datorn. Fick slita mina mixar förr men nu sitter de betydligt bättre (och snabbare). En annan aspekt på att köpa ett gammalt mixerbord är att de kräver underhåll och sånt kostar. En bra servicetekniker som kommer ut och fixar ditt bord kostar 5 papp om dan.

Ett UAD-kort rekomenderas dock som fler påpekat. Ruskigt bra värde för pengarna.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Seriekoppla ett par 8 kanals ljudkort och släng på en

controller i stället, kör sen ren datamix/inspelning....

2 Delta 1010 ca 9000:-

1 Controllerboard 2500:-

Lite sladdar och småpill ett par extra tusen sen har du

vad du behöver för att köra avancerad mix/inspelning..

Kanske slänga in ett TC kort efterhand...

It´s not tooo expensive to be on top nodays.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör köp ingen Beringer MX-8000 eller 9000.... fast å andra sidan kan man få en sån för ett par tusenlappar nu så du kan ju ha den som en atrapp. Låtsas att du mixar på mixerbordet men gör i själva verket allt i datorn!. Jag använde den tekniken ofta som livetekniker när det kom fram nån besserwisser som hade synpunkter på nåt instrument. Du skruvade jag lite på en regel jag inte använde och frågade: "blev det bättre så här? " varpå han svar "Ja nu låter det som det skall" 😱

Haha, lysande! Är det därför man alltid har så taskig medhörning på scen?

Zappa, kommer det verkligen hit folk från Grekland varje gång du ska mixa? Då tycker jag också du ska göra som Audiorent skrev, köp något billigt och stort åbäke begagnat och ha som atrapp. Och om det är så att dom inte kommer hit, så kan du ju hyra ett någon dag, och ta kort på det i din studio, och skicka till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör köp ingen Beringer MX-8000 eller 9000.... fast å andra sidan kan man få en sån för ett par tusenlappar nu så du kan ju ha den som en atrapp. Låtsas att du mixar på mixerbordet men gör i själva verket allt i datorn!. Jag använde den tekniken  ofta som livetekniker när det kom fram nån besserwisser som hade synpunkter på nåt instrument. Du skruvade jag lite på en regel jag inte använde och frågade: "blev det bättre så här? "  varpå han svar "Ja nu låter det som det skall"   😱

Haha, lysande! Är det därför man alltid har så taskig medhörning på scen?

nej för tusen det var ju inte bandet som tyckte utan oftast nån överförfriskad snubbe med gällivarehäng från publiken ....

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör köp ingen Beringer MX-8000 eller 9000.... fast å andra sidan kan man få en sån för ett par tusenlappar nu så du kan ju ha den som en atrapp. Låtsas att du mixar på mixerbordet men gör i själva verket allt i datorn!. Jag använde den tekniken  ofta som livetekniker när det kom fram nån besserwisser som hade synpunkter på nåt instrument. Du skruvade jag lite på en regel jag inte använde och frågade: "blev det bättre så här? "  varpå han svar "Ja nu låter det som det skall"  😳

Haha, lysande! Är det därför man alltid har så taskig medhörning på scen?

Zappa, kommer det verkligen hit folk från Grekland varje gång du ska mixa? Då tycker jag också du ska göra som Audiorent skrev, köp något billigt och stort åbäke begagnat och ha som atrapp. Och om det är så att dom inte kommer hit, så kan du ju hyra ett någon dag, och ta kort på det i din studio, och skicka till dom.

Ja de kommer hit och det första som händer är att gitarristen säger höj gitarren trummisen säger höj trummorna o.s.v Men de kommer hit för att de vill kunna säga till folk att de åkte till sverige för att mixa skivan (de tror att det säljer fler skivor) eftersom svenska ljudtekniker anses bättre än de i grekland. Men det verkar som att folk bryr sig mer om såna saker därnere. Men jag tror att jag köper nån slags controller som ser ut som ett mixerbord tror inte de ser nån skillnad. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriekoppla ett par 8 kanals ljudkort och släng på en

controller i stället, kör sen ren datamix/inspelning....

2 Delta 1010 ca 9000:-

1 Controllerboard 2500:-

Lite sladdar och småpill ett par extra tusen sen har du

vad du behöver för att köra avancerad mix/inspelning..

Kanske slänga in ett TC kort efterhand...

It´s not tooo expensive to be on top nodays.... 😳

Låter som en bra ide, och så några micpreampar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de kommer hit och det första som händer är att gitarristen säger höj gitarren trummisen säger höj trummorna o.s.v  Men de kommer hit för att de vill kunna säga till folk att de åkte till sverige för att mixa skivan (de tror att det säljer fler skivor) eftersom svenska ljudtekniker anses bättre än de i grekland. Men det verkar som att folk bryr sig mer om såna saker därnere. Men jag tror att jag köper nån slags controller som ser ut som ett mixerbord tror inte de ser nån skillnad.  😄

jag har som huvudregel när bandet kommer in att de får tycka om vad som helst förutom sitt eget instrument. Bara för att tvinga dem att lyssna på helheten och inte snöa in på sina egna tabbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer's digitalmixer har en del anhängare här på forumet, och funkar säkert utmärkt. Fast den har ju inte heller 24 reglar. Fast å andra sidan är det ju sällan som man ändrar volymen på 24 kanaler samtidigt.

Audiorent, ytterligare en klockren kommentar, tackar och bugar. Ska nog börja tillämpa detta i replokalen också. Alla får tycka till om musiken utom vad gäller deras eget instrument. Kan bli tokig ibland när folk vill briljera på egen hand, "det är för tråkigt att spela så" o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...