Reggaekungen (oregistrerad) Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Finns det nån bestämd regel om hur instrument/sång mm. ska ligga i frek" för att inte gå inn i varandra? Tycker själv att det är svårt att få det att låta bra! 😳
Claes Holmerup Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Man kan separera instrumenten på olika sätt, men man ska också titta på helheten. Bäst är att titta över arrangemanget och se till att man inte använder för många instrument (något som är lätt att göra i dessa VSTi-tider...). Prova att tysta ett instrument i taget och avgör om det tillför något väsentligt till låten, eller om det är överflödigt. Om du känner dig osäker, så är det troligen överflödigt och bör tas bort. Se till att det inte finns för många "feta" ljud. Örat orkar inte lyssna in sig på mer än ett eller möjligen två feta ljud i taget, så ofta kan det hjälpa att välja lite tunnare ljud. Helheten blir bra även om man inte använder de fetaste ljuden till alla instrument... Separera ljuden genom att välja olika ljud från början - och panorera sedan ut dem i olika utsträckning till höger eller vänster, så att inte allt staplas på vartannat på samma ställe i sterobilden - eller ligger utsmetade över hela stereobilden. Vid behov kan man också skära lite med eq i vissa av ljuden för att separera ännu mer. Se till att inte kriga med sången! Spelar du någon soloslinga medan du har leadsång, så se till att solot svarar sången på något sätt - och inte lever ett helt eget liv eller spelar intensivt, eftersom man annars har svårt att uppfatta den egentliga melodin. Det finns massor av tips man kan hitta - men dessa var de första som dök upp i skallen för stunden. Det finns inga fasta regler, utan man måste lyssna - och lyssna - och lyssna... 😳
Lundin Postat 10 april 2004 Postat 10 april 2004 Ett mer konkret tips är att om du har en fet kick , en fet bas och ett fett brass med centerfrekvens 80 - 200 HZ finns det stor chans att du måste göra en kompromiss för VILKET av instrumenten som ska vara det centrala ljudet i fokus. Tänk så här: Du vill att kicken ska vara i fokus, låt säga att den fundamentala frekvensen för kicken ligger runt 100 hz då ställer du in 100hz på EQ'n för brasset och basen och klipper ( EQ Cut )2 - 3 db på dom, då kommer kickens 100hz att upplevas som starkare och mixen blir lite mindre mättad på 100hz Troligtvis räcker nu inte detta för att helheten ska bli bra, oftast är det mer troligt att du måste tweaka fler frekvenser för att ljudet sedan ska kännas homogent, men detta är väl en utgångspunkt ..eller låter det bra så ärdet bra... /D
eastbayfog Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 Finns det nån bestämd regel om hur instrument/sång mm. ska ligga i frek" för att inte gå inn i varandra? Tycker själv att det är svårt att få det att låta bra! 😎 ett börjar tips är att sola kicken och basen t ex och försöka få dom att låta så att dom inte ligger i varandra. Det gör man genom att skära kickens frekvenser från bas-spåret
PeakLimiter Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 analysera ljud efter ljud efter ljud efter ljud efter ljud så ser du det klart och tydligt som en bild i huvet ...
Snow Brigade Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 Ett annat tips är att vara försiktig med eq-pluggar som ger dig visuell feedback. Det är jävligt lätt att halka in i hur "det ska se ut" istället för hur det låter. Hör du sakerna på ett sätt som du vill att det ska låta? Ja, då kvittar det hur kurvorna ser ut. Det låter ju självklart, men jag tror de flesta inser dilemmat.
joachime Postat 11 april 2005 Postat 11 april 2005 Ett annat tips är att vara försiktig med eq-pluggar som ger dig visuell feedback. Det är jävligt lätt att halka in i hur "det ska se ut" istället för hur det låter. [...] jag tror de flesta inser dilemmat. Absolut! Samtidigt är GlissEQ ett av de verktyg som verkligen hjälpt mig framåt i mixandet den senaste tiden. En visuell återgivning av EQ-kurvan ovanpå en spektrumanalys av utgående signal kan vara ett verktyg som verkligen hjälper kreativiteten. Jag upplever att jag har större kontroll över hela frekvensspektrumet och vågar göra mer och gå längre i mixandet.
Reggaekungen (oregistrerad) Postat 18 april 2005 Postat 18 april 2005 tack alla för svaren, mycket givande 😮
Henrik Andersson Vogel Postat 19 april 2005 Postat 19 april 2005 Ett annat tips är att vara försiktig med eq-pluggar som ger dig visuell feedback. Det är jävligt lätt att halka in i hur "det ska se ut" istället för hur det låter. Hör du sakerna på ett sätt som du vill att det ska låta? Ja, då kvittar det hur kurvorna ser ut. Det låter ju självklart, men jag tror de flesta inser dilemmat. Håller helt med om detta!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.