Jump to content
Annons

Image som andra XP-installation?


Rapid Wanker

Recommended Posts

Ska bygga en ny burk och köra två XP varav en dedikerad för musik. Eftersom installation av XP och drivrutiner är lagom kul undrar jag om det går att:

först göra en installation av XP med alla drivrutiner, och sedan göra en image av den installationen för att kopiera till nästa partition?

Det skulle vara smidigt, men man kanske måste köra installationsprogrammet för att få dual-boot att funka. Om man inte bara kan ändra i någon ini-fil efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju prova med Norton (Symantec) Ghost. Installera C: och klona det, för att sedan med Ghost köra in den imagen på nästa partition/HD.

Jag har jag inte gjort precis som du vill göra, men kan hända det går bra. Risken är att D: tror att den är C: om du fattar vad jag menar. Kanske måste du installera bägge systemen "för hand" och sedan Ghosta dem separat (så har jag gjort)

Hursomhelst kan jag stark rekommendera Ghost. Jag har kört med det i flera år och skulle inte kunna tänka mig att vara utan denna tidsbesparare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte rekommendera detta. Troligen kommer det att fungera, men eftersom alla referenser i OS:et på din D-hårddisk kommer peka på samma filer som ligger på C, kommer du inte ha två helt separata installationer av operativsystemet.

Sök istället på Google efter "xp activation backup" (har skrivit ett tips här på forumet också då det går att söka), installera XP på C, därefter XP en gång till fast på din andra partition. Aktivera sedan D-installation med den från C.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte rekommendera detta. Troligen kommer det att fungera, men eftersom alla referenser i OS:et på din D-hårddisk kommer peka på samma filer som ligger på C, kommer du inte ha två helt separata installationer av operativsystemet.

Aargh...ja det är ju självklart...tack Olsberg!

Det får väl bli att sitta och installera allt "för hand" två gånger då. Det ska ju bara göras en gång, förhoppningsvis, så det kan man väl tvinga sig till 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

(Varning för långt nördigt inlägg 🤪 )

Hej

Jag har kört ett tag nu med två oberoende installationer av Windows XP på min musikdator. En för min studio och en för surfning, spel mm. Det fungerar klockrent MEN jag måste erkänna att det var med en viss möda jag fick det att fungera. Jag hade tidigare installerat dubbelbootar med både Windows 98 och ME utan några större problem så en viss vana fanns redan. Vad jag inte räknat med var att Windows XP fungerar på ett lite annat sätt än sina äldre kollegor. Det "ser" gömda partitioner om de inte är sk. True Hidden.

Detta komplicerar det hela en aning. Vanligtvis installerar man ju Windows på en partition. Startar ett partitioneringsprogram typ Partition Magic. Skapar en ny primär partition där nästa installation skall genomföras. Aktiverar den nya partitionen och ser till att den andra är gömd (hidden). Man avslutar Partition Magic. Ny installation av Windows följer. Sedan installation av ett Boot Manager program typ Boot Magic för att kunna växla mellan installationerna. Din Windowsinstallation kommer alltid att ligga på C: oberoende av vilken partition du bootar. Detta betyder också att övriga synliga partitioner (ev på samma hårddisk eller annan hårddisk) kommer att ha samma enhetsbeteckningar oberoende av vilken Windowspartition du bootar.

Detta är även grunden för en dubbelboot med Windows XP. MEN du måste använda en Boot Manager som klarar av "TRUE HIDE". Själv använder jag Boot-US som kostar €15 för en licens.

Boot-US måste installeras på båda partitionerna. Läs mer på deras sajt. Där finns mycket bra info.

Dessutom så gäller det att hålla koll på boot.ini som ligger i roten på C:\

Boot.ini får INTE se likadan ut på de olika bootpartitionerna. Då blir det problem direkt. Windows XP har ju en inbyggd Boot Manager som kan ställa till det ordentligt och vi vill ju använda ett tredjepartsprogram med true hide. Så här ser boot.ini ut på mina respektive "Spel" och "Musik" partitioner.

BOOT.INI på min "Spel" installation (första partition på min hårddisk):

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

BOOT.INI på min "Musik" installation (andra partition på min hårddisk):

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Som ni ser så skiljer dom sig åt här.

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

och här:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Läs mer om boot.ini här: Windows Knowledgebase

När det gäller att använda en klon eller ghost av en partition vid dubbelboot så har Olsberg helt rätt. Boot.ini pekar ju faktiskt till "fel" partition. Ett andra problem finns också. Läs mer här: Cloning XP

Hoppas någon har nytta av detta.

Redigerat av Serendipity
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har efter en del möda och besvär lyckats få till två XP-installationer. Var ett jävla bök med ljudkorten, eftersom jag kör ett audigy på första insten och ett EMU 1212M på den andra. På musikinsten så var det hyfsat raka puckar och jag installerade audigyt, inaktiverade det, och sedan puttade jag i 1212M:et. Tillbaka på första så ballade det ur totalt när jag startade med ägge korten, så jag var tvungen att plocka ur audigyt för att kunna starta och inaktivera mitt 1212M, varpå jag kunde installera audigyt igen.

Jag har bara en boot.ini på C-partitionen. Verkar funka hur bra som helst, men enheterna får man ju namnge i båda XP-installationerna så att det stämmer överens. Blev lite förvånad där först, när jag hade helt andra diskar på D-partitionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...