Jump to content
Annons

XP Pro överdrivet

fogden2000

Recommended Posts

Annons
Tjaa... varför inte använda XP Pro? Det är ändå ingen som BETALAR för Windows - inte på riktigt. Nej, jag tror inte på dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator där det ingår.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det är därför det går så dåligt för Microsoft. 😲

Dela på andra sajter

Tjaa... varför inte använda XP Pro? Det är ändå ingen som BETALAR för Windows - inte på riktigt. Nej, jag tror inte på dig. Du har inte betalat för det. Det finns inte folk som gör det. Ja okej, möjligen dem som köper en paketdator där det ingår.

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det är därför det går så dåligt för Microsoft. 😲

Får inte Microsoft provision på sålda PC-datorer, eller nåt sånt?

Dela på andra sajter

Det var inte mycket tilltro till folks ärlighet där, inte. Nåja - som man känner sig själv känner man andra... 😲

Det är väldigt många som betalar för sitt Windows, eftersom de flesta nya datorer säljs med operativsystem, som du säger - men det är många som köper den dyrare Retail-förpackningen också.

Man kan faktiskt utnyttja Microsofts regler om man vill vara ärlig, men ändå komma lite billigare undan - eftersom man som musiker ofta behöver en extra hårddisk. Samtidigt kan nämligen köpa en OEM-version av Windows eftersom den ju kan installeras på hårddisken man köper. Det är enda undantaget från att OEM bara får säljas med nya datorer.

Jag tillhör den ovanliga skara som har köpt både XP (Home, eftersom jag inte ser någon anledning att köpa Pro, även om det skiljer ganska lite mellan Home och Pro i OEM-version) - och Office XP. 😮🙂 Faktum är att jag har licens på all programvara och alla samplingsbibliotek som finns i datorn...

Dela på andra sajter

Knappast. Det är ju inte Microsoft-datorer som säljs...

De får möjligen lite grand indirekt genom att de äger aktier hos tillverkarna, men det är en pink i Nilen jämfört med programvaruförsäljningen... 🙂

Dela på andra sajter

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det är därför det går så dåligt för Microsoft. :rolleyes:

De får möjligen lite grand indirekt genom att de äger aktier hos tillverkarna, men det är en pink i Nilen jämfört med programvaruförsäljningen... 🥰

Ok, men Windows bundlas ju oftast med PC-datorer, och det måste väl Dell, HP & co betala för?

Dela på andra sajter

Just det. Iiiiiiiiiiiingen betalar för Windows, det är därför det går så dåligt för Microsoft. :rolleyes:

De får möjligen lite grand indirekt genom att de äger aktier hos tillverkarna, men det är en pink i Nilen jämfört med programvaruförsäljningen... 🥰

Ok, men Windows bundlas ju oftast med PC-datorer, och det måste väl Dell, HP & co betala för?

Visst, men det är ju då OEM-programvaran som kostar - precis som jag sade - och inte någon sorts provision på datorn... 🥰

Dela på andra sajter

Ja, de har tecknat OEM-avtal med Microsoft. Jag är inte up-to-date hur avtalen ser ut nuförtiden, men det är inte helt gratis för hårdvaruleverantörerna att ha Windows förstinstallerat. Dock, Microsofts stora vinst på OEM-avtalen är snarare marknadsandelarna de vinner än själva OEM-avgifterna.

Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag har hört att Microsoft på sin egen server använder Linux, undrar varför?

(Det skulle ju numera enkelt gå att göra program som aldrig hänger sig och som bonus PC´s som aldrig kunde få virus... hårdvara! Omöjliga att piratkopiera dessutom!

Mena, pröva att piratkopiera cd-freestyles som i detaljhandeln inkl moms samt med lurar går för under 200 kr, så förstår ni hur jag menar! Skulle inte ens bli dyrare än

vad mjukvaru-programmen kostar idag - dock oändligt mycket bättre och om man betänker hur många 100,000,000,000:- som världen då skulle spara in uti nu förlorad

arbetstid och system-underhåll så skulle det bli väldigt billigt! För att inte tala om hur mycket mera fritid som alla dator-användare skulle få, att då kunna spendera vid,

datorn!)

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

Hej!

Tro mig, du ska inte tro på allt du hör.

Det där med 100% hårvarubaserade datorer har vi redan provat. Det var så de första datorerna såg ut. Ingen bra idé. 🙂

Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jo, det kan mycket väl vara osant!

Nej, alltså de skulle vara precis lika mjukvaru-baserat som idag, bara det att mjukvaran istället blev hårdvara, som RAM-minne fast ROM 🙂!

Fördelar: 1 går inte att piratkopiera (billgare att köpa nämligen) 2 stabilare samt 3 oändligt mycket snabbare (ca 1,000,000 ggr 🙁!)

Tekniken finns redan, det är bara att ngn stor aktör med skaparglädje får ändan ur arslet nån gång! Microsoft?

Ex skulle alla kunna ha en liten pryl kopplad till datorn med några fack som man kan stoppar små kort uti, varje kort

är ett program-paket! Cubase är ett inbränt på en! Laddar på innunder 0.1 sekunder och strular aldrig!

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Var kan jag nu då köpa mig ett Cubase på flash - sitter redo med kreditkortet i handen?

(Jag vet att det finns, det var b.l.a. därför jag tidigare skrev att det redan finns 🙂, men att ladda ned ett buggigt Cubase på dyr samt långsam flash

är inte vad jag pratar om! Är det ngn som fattar vad jag menar! Vilka skulle egentligen nackdelarna vara?)

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

Hej!

Var kan jag nu då köpa mig ett Cubase på flash - sitter redo med kreditkortet i handen?

(Jag vet att det finns, det var b.l.a. därför jag tidigare skrev att det redan finns 🙁, men att ladda ned ett buggigt Cubase på dyr samt långsam flash

är inte vad jag pratar om! Är det ngn som fattar vad jag menar! Vilka skulle egentligen nackdelarna vara?)

Jag skämtade förvisso, men ärligt talat är jag inte med på vad du menar.

Bara för att du bäddar in din mjukvara i hårdvaran försvinner inte buggarna, och inte heller behovet av att utöka med nya och bättre funktioner. Sen är det är inte rättvist att jämföra en PC med andra mindre "embedded systems" som är mer task-specific, eftersom PCn är avsedd för multi-purpose.

Men även embedded systems (handdatorer, mobiltelefoner, mp3-spelare) börjar bli så pass "feature-rich" att de behöver uppgradera sin flash-lagrade mjukvara. Med funktioner och flexibilitet kommer buggar och risker.

Men du är alltså ute efter en PC-baserad "black-box" med inbyggt Cubase? Typ det som vissa företag försöker åstadkomma med sina studio-anpassade PC-paket?

edit: ber om ursäkt för fack-svengelskan.. 🙂

Redigerat av hackeman
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Nej, jag vet nog egentligen inte riktigt varken vad jag är ute efter eller vad jag menar men med den lilla kunskap jag har så har jag bara haft denna tanke om att när

nu dator-hårdvara de senaste åren verkligen börjat bli extremt billig och när program-piratkopierandet verkar slå nya rekord varannan dag så kunde programutvecklarna

kanske kunna slå två flugor i en smäll om dom brände ner sina program på RAM-minne (ROM)! Kunde kanske b.l.a. leda till ett viss mått av försiktighet innan man släpper

iväg en miljon nybrända program-enheter! Gamla hårdvaru ROMpler-synthar hade ju allt s.a.s. "inbrännt" - gick igång direkt, krashade sällan och gick t.o.m. att uppdatera

- tänkte då att man skulle kunna köra samma "koncept" med datorer. Och så fort ngt börjar massproduceras dröjde det inte många ögonblick innan det blev billigt, billigare,

billgast, som exemepvis min nya billiga ROM-dator som är supersnygg och lika användarvänlig som en TV-apparat, slås på på en sekund samt krashar inte var och varannan

gång man vill se på Aktuellt 🙂! Jag skulle i.a.f. köpa en ROM-dator direkt, antagligen två!

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

Mmmm....

Problemet är att allt ska gå så dj-vla snabbt idag och kosta så lite som möjligt. På den tiden du pratar om tog processen från idé till produkt MYCKET längre tid, man behövde inte skära kostnaderna lika mycket, konurrensen var inte alls lika hård och följdaktligen fanns det mycket mer tid och pengar att testa och kvalitétssäkra produkterna.

Idag är det annorlunda. Titta på t.ex SonyEricsson. En ny telefon - från idé till produkt - får inte ta längre än 9 månader, annars blir de omkörda av sina konkurrenter (vilket de blir ändå från och till). När de når 9-månaders deadline SKA telefonen ut på marknaden oavsett vad. Oavsett om det finns buggar i mjukvaran eller ej.

Det där kan man älta och filosofera mycket kring. På ett flummigare plan tror jag vår snabba utveckling riskerar bli vår avveckling på andra plan. Det går FÖR fort varpå människan och hennes värderingar springer rakt in i väggen. Men det är väl en del av evolutionen det oxå.. 🙂

Dela på andra sajter

Hej!

Microsoft har kört flera servrar på Linux och webbservern Apache, men med den enorma mängd servrar som de sitter på är det knappast något konstigt om någon enstaka kör Linux. De jag har sett postas genom åren är bara testservrar.

Efter köpet av Hotmail runt 1998 körde de Apache och Unix under flera år - vilket de jobbade hårt med att åtgärda såvitt jag vet.

Dela på andra sajter

Jag tillhör den ovanliga skara som har köpt både XP (Home, eftersom jag inte ser någon anledning att köpa Pro, även om det skiljer ganska lite mellan Home och Pro i OEM-version) [...]

Har du fler än 3 lagliga licenser på XP Pro till en dator? 😉 Hade gärna sluppit betala för den tredje licensen när jag köpte bärbar. Men det är sällan man får välja om man skaffar märkesdator.

Som att tvångsbundla yoggi med müsli. Själv föredrar jag fil.

Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

På den tiden du pratar om tog processen från idé till produkt MYCKET längre tid, man behövde inte skära kostnaderna lika mycket, konkurrensen var inte alls lika hård

- Håller med dig, dock i just detta fall finns en inte helt obetydlig fördel med det gamla sättet... det drar in pengar - ty mängder utav kopierad mjukvara drar ju

faktiskt in exakt... noll kronor! Om en person köper "Hårdvaru-Cubase" borde väl det vara mer värt än att hundratals använder piratkopian? Eller är det skollicencer,

eller i MS´s fall företag och myndigheters, som är hela affärs-idén?

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

Jag tillhör den ovanliga skara som har köpt både XP (Home, eftersom jag inte ser någon anledning att köpa Pro, även om det skiljer ganska lite mellan Home och Pro i OEM-version) [...]

Har du fler än 3 lagliga licenser på XP Pro till en dator? 🙁 Hade gärna sluppit betala för den tredje licensen när jag köpte bärbar. Men det är sällan man får välja om man skaffar märkesdator.

Som att tvångsbundla yoggi med müsli. Själv föredrar jag fil.

Det är ju lite irriterande förstås... 😉

Jag har bara en XP Home licens och en Office XP licens (förutom alla andra musikprogram, VSTi och pluggar förstås... 😄 ).

Dessa licenser får åka med till nästa dator jag pillar ihop - och nästa - och nästa. De överblivna komponenterna efter uppgradering brukar jag sälja medan det fortfarande går att få något för dem, men hårddiskarna blir alltid kvar, eftersom de verkar hålla i evigheter... 😉

Dela på andra sajter

Vart köper man billigast sitt XP då?

Någon som har några tipps på bra ställen?

Fråga i butiken/nätbutiken efter OEM-version.

Den får inte säljas löst, men ihop med en hårddisk är det ok, eftersom man kan installera Windows på hårddisken. Det fick jag i alla fall lära mig när jag fortfarande jobbade med datorer - och jag tror knappast att de har ändrat bestämmelserna på den fronten, men många känner inte till den möjligheten - utan tror att OEM bara kan köpas ihop med en ny, komplett dator...

Retail av XP Home kostar väl runt 2500:- eller något, medan OEM ligger runt tusenlappen - betydligt mer överkomligt. 😉

Nackdelen med OEM, är att Microsoft inte lämnar någon gratis suport till OEM-versionerna.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.