Jump to content
Annons

Vilket stridsplan ska jag välja?


Jocke

Recommended Posts

Kära OT:are.

Jag har den senaste tiden så smått börjat fundera på att skaffa ett stridsplan och göra mig av med hojen och bilen.

Men vilket ska jag välja? Har mest kollat in svenska modeller och framförallt JAS 39 Gripen.

Är det nån som har erfarenhet av 39c-modellen? Kanske att nån av dom äldre ger mer för pengarna, men om man ändå ska lägga ut så mycket...

Å andra sidan kanske man kan komma över nån billig Viggen nu när dom lagt ner den.

Eftersom jag inte har flygcertifikat så behöver jag ett inhägnat område som jag kan puttra runt på. Nån som har nåt bra till salu?

Ska gå och börja spara pengar nu. Tack på förhand!

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha lite mer bang for the bucks ska du kanske ge dig av till Ryssland. Där kan du säkert köpa nåt hyfsat modernt Mig-plan, och några kvadratmil sibirisk skog för ett bra pris.

Eller kolla eBay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom handfasta tipsen!

MusicGene: Har dom här "Staten", som du kallar dom, nån butik där man kan kolla på området eller så? Website kanske?

MusicNixon (Är ni släkt?): Låter som ett kanontips! Men det känns ändå lite avigt att behöva åka till ett annat land för att leka av sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

lite olika beroende på vad du vill ha...

Hastighet:

Lockheed A-12 Blackbird "Oxcart" Mach 3.6

blackbird.jpg

Alternativen: Ryskt lite alternativt plan. SU 37

b.72.0.jpg

Stora plan: Antonov An 225

An225_2.jpg

Topgun feeling: F14 tomcat

f14.jpg

Eller svensk klassiker: Tunnan

Tunnan.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
...vad är det för likhet mella JAS och Jonas Gardell??

Svar: Båda tar i Mark.............................................................. 😛😉

Fy fan för dig Grahn! Nu är du OT igen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jocke: antingen är det århundradets ironi bakom denna tråden...

eller också...

har det brutit ut!!

😑

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket svar! Missar alltid OT-trådarna...

Tack för alla tipsen.

@Musik: HUR kan du tro att det är ironi bakom? Kan du inte ta mig på allvar? Är det min avatar? Faktum är att jag känner mig lite som dig, Kungen av konsumentfrågor. 😑😄

@Neko: Det var svaret jag låg och drömde om inatt. Starta en gallup och jag ger dig toppbetyg. Av bilderna att döma ser det ut som att jag inte kommer kunna välja bara ett utan det får bli minst två. Vallhagen har ju en poäng med att man bör se manlig ut på radarn.

En Tomcat och en rysk bjässe kanske? Jag tror på ryssarnas grejer. Ska kolla på Blocket efter en med fullstämplad servicebok.

@Per_a_55: Du är helt fel ute. Det enda stridsplanet på dina bilder är alldeles för litet för mig och polarna, ser ut att kosta för mycket och är fult strajpat. Dom andra är bara fula gamla bilar och det har jag redan en.

Link to comment
Dela på andra sajter

...vad är det för likhet mella JAS och Jonas Gardell??

Svar: Båda tar i Mark.............................................................. 😆😆

Jag förstår inte. Flyger Jonas Gardell mycket...elle? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Jocke, inte kan det vara bilar inte? De heter ju Svenska AeroplanAktieBolaget, så då måste de ju vara flygplan. Sedan är det ju så att Jonas har tagit Mark, de bor ju ihop, liksom JAS som tagit mark ordentligt ett par gånger 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Jocke, inte kan det vara bilar inte? De heter ju Svenska AeroplanAktieBolaget, så då måste de ju vara flygplan. Sedan är det ju så att Jonas har tagit Mark, de bor ju ihop, liksom JAS som tagit mark ordentligt ett par gånger 🙂

Nänänä. SAAB heter det. Och vadå? Har JAS tagit Mark? Störtar Jonas Gardell mycket elle? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du skaffa en JAS, rekommenderar jag att du börjar med att köpa färdskrivaren (svarta lådan) direkt. Och struntar i resten av planet.

fardskrivare.jpg

Köp något Laoitiskt kastrullflygplan istället. Du får det till priset av en Crecent cykel modell '91 och kan lägga resten av pengarna på... ehh... världens dyraste fallskärm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Jocke, inte kan det vara bilar inte? De heter ju Svenska AeroplanAktieBolaget, så då måste de ju vara flygplan. Sedan är det ju så att Jonas har tagit Mark, de bor ju ihop, liksom JAS som tagit mark ordentligt ett par gånger 😄

Nänänä. SAAB heter det. Och vadå? Har JAS tagit Mark? Störtar Jonas Gardell mycket elle? 😆

Jag sade ju det SAAB (fast jag uttalade hela namnet, inte förkortningen).

(Det där med blommor och bin kan vi ta en annan gång 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sade ju det SAAB (fast jag uttalade hela namnet, inte förkortningen).

Sälj Aset Annars Byt ?

Njae, det är ju den gängse dagliga benämningen, men det ursprunliga namnet är Svenska AeroplanAktieBolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst -> 😳😆

Sen -> 😆😆

Hammagrella! Ärligt talat, han liknar min farsa lite förutom kanske ögonen. Men han gjorde lumpen på nåt flygtjosan så, vad vet jag, det kanske är han ändå efter ett duktigt absint-rejs!!? Jag har iaf bra förutsättningar för att smälta in bland dom andra flygaressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
...jag var förresten ute och åkte Cessna för några dagar sedan. Hur kul som helst fast det började regna...

Cessna är ett roligt flygplan.

cessna_172_skyhawk.jpg

Japp, det flyger bra har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...